Stress.. het is niet leuk meer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Stress.. het is niet leuk meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:19

Dit gaat een onoverzichtelijk verhaal worden maar alvast bedankt aan iedereen die het wil lezen!

Ik heb eigenlijk altijd wel last gehad van stress, maar noemde dit altijd gezonde zenuwen. Een beetje kan natuurlijk absoluut geen kwaad. Maar sinds een jaar is het eigenlijk zo erg geworden, dat ik er soms gewoon echt ongelukkig van wordt. Het begon zo ongeveer in het jaar dat ik eindexamen moest doen (vorig jaar dus). Dat is natuurlijk heel spannend dus ik was best zenuwachtig! Maar zonder dat ik het zelf door had, begon mijn stress echt mijn leven over te nemen. Mijn emoties werden heftiger en ik ben iemand met een fel karakter, dus daardoor reageerde ik vaak kattiger dan ik eigenlijk bedoelde. Dit heeft voor heel veel problemen gezorgd tussen mij en mijn vriend (die niet snapte waar ik me zo druk om maakte) en mijn ouders (die het gelukkig wel begrepen). Hoe dichterbij de examens kwamen, hoe erger alles werd. Er hoefde maar iets te gebeuren of ik barstte in tranen uit. Dan raakte ik vaak ook in paniek en duurde het soms een hele dag of zelfs twee dagen voordat ik weer rustig was. Toen ik voor mijn examens was geslaagd viel er natuurlijk een enorme last van mijn schouders en daarna is het een hele tijd weer goed gegaan.

Na de zomer ben ik begonnen met mijn opleiding Psychologie, wat natuurlijk ook best spannend was allemaal (heb wel een paar keer last gehad van huilbuien maar niet zo erg), maar nu heeft het opnieuw weer toegeslagen. Afgelopen weekend zou ik op eerstejaars kamp gaan, maar ik was zo zenuwachtig dat ik niet ben gegaan. Heb de hele week al lopen huilen en donderdag knapte er iets in mij en heb ik echt een verschrikkelijke huilbui gehad, ik wist totaal niet meer wat ik moest doen. Gelukkig was mijn moeder thuis dus die heeft met me gepraat en toen hebben we besloten dat het beter was als ik niet op kamp ging. Deze week zijn er echter nog meer spannende dingen en steeds gaat het weer mis. Morgen heb tussentijdse toets van autorijden en donderdag heb ik mijn eerste twee tentamens waar ik nog ontzettend veel voor moet leren. Ik ben voor allebei echt ontzettend zenuwachtig en sta elk moment op springen (huilen). Dit weekend was ik aardig rustig, maar vanochtend ging het weer mis toen ik op het station stond en zag dat ik mijn portemonnee vergeten was. Jankend terug naar huis gegaan en het heeft dan geen nut meer om nog naar college te gaan omdat ik dan een uur te laat zou zijn. Dus nu zit ik thuis. Ik was weer even rustig maar toen mijn vriend net belde, moest ik weer heel erg huilen. Ik ben ook ontzettend bang dat ik morgen in de auto ga zitten janken, iets wat ik dus echt niet wil! Ik slik al homeopathische pilletjes tegen stress maar die helpen niet altijd even goed.

Ik ben gewoon echt ten einde raad, dit is niet leuk meer. Ik ben overal zo zenuwachtig voor en dat verpest dan gelijk mijn hele dag als ik zo moet huilen. Ik voel me er echt ongelukkig van en hoewel ik absoluut niet depressief ben (ben verder eigenlijk dus wel heel gelukkig in mijn leven alleen niet op zo'n moment dat de zenuwen doorkomen!) denk ik soms echt dat ik er liever (even) niet meer ben. Ik heb het ook zo druk met alles en er wordt zoveel van me verwacht, soms wens ik echt dat er een pauzeknop op mijn leven zat en dat ik even rustig in mijn eigen tempo alles bij kan houden. Ik zit al wel te denken om naar de dokter te gaan maar wat dan? Ja meneer, zou u mijn tentamens nog een maandje uit kunnen stellen? Faalangst training heb ik wel aan gedacht, maar dat heb ik vroeger al een keer gedaan en dat was echt helemaal niks. Pff, ik weet het gewoon echt niet meer maar dit kan zo ook niet verder!

hetbommeke

Re: Stress.. het is niet leuk meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:38

Hoi Ukkiee, dat is niet niks als jouw verhaal zo lees, maar wel heel erg herkenbaar.

Bij mij is het pas gekomen toen ik zo'n jaar of 27 was, ook alleen maar huilen, overal tegenop zien, erg lusteloos. Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft toen bij mij de diagnose "burn-out" gesteld. Of in het Nederlands overspannen.

Ben toen een half jaar eruit geweest wat betreft werk, heb hulp gezocht bij een eerstelijns psycholoog en uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. Heeft nog wel jaren geduurd voordat ik mezelf weer een beetje had gevonden.

Mijn advies is, ga naar de huisarts, vertel daar alles wat jij voelt, ziet, hoort, doet etc. Het leven is TE mooi om constant onder grote spanning te blijven lopen, dat is niet goed voor een mens.

Mocht je nog vragen hebben, PB-en kan altijd!

Sterkte meissie!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:55

Ik heb verscheidene topics voorbij zien komen met die titel, maar heb ze eigenlijk allemaal geskipt. Want dat is niet wat ik heb. Of tenminste, ik wíl niet dat dat is wat er aan de hand is. Daar ben ik nog veel te jong voor. Volgend weekend word ik 19 jaar.

Ik heb er zelf wel over nagedacht om even te stoppen met werk, daar heb ik het de laatste tijd ook wat minder naar mijn zin en ik ben ook op zoek naar iets anders.. Maar ik kán gewoon niet stoppen. Zodra ik niet werk, heb ik geen inkomen en dus ook geen geld om nog leuke dingen van te doen!

Misschien ga ik inderdaad na deze week naar de huisarts, ik wil eerst dat alles even afgelopen is.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:10

Je zegt dat het nu een jaar ongeveer speelt. Maar dat je na je examen, in de zomer periode, er ''een last van je schouders viel'' en het weer beter ging.
Je hebt er dus vooral last van als er spannende dingen in het (korte) vooruitzicht zijn.
Depressief ben je dan niet hoor. ;)
Verder vind ik je stukje erg herkenbaar. Je zegt dat je pas 19 bent, maar dat is juist de tijd dat je (meestal) veel aan het veranderen bent als persoon (opleidingen/examens/autorijden/vrienden/stageplekken/baan). Ik vind het niet zo gek dat het wat te veel lijkt te worden af en toe. Alleen jammer dat het je helemaal beheerst.

Probeer er eens van een afstandje, positief, naar te kijken.
Je hebt auto rijlessen, en bijna examen. Dat is toch hardstikke leuk! Veel meiden hebben het geld er helemaal niet voor om op hun 19de al hun rijbewijs te halen.
En dat je een nieuwe opleiding (psychologie) doet is toch ook hardstikke tof. Die examens moet je even doorheen maar dat red je wel. :j
Een portemonnee vergeten is vervelend maar dat gebeurd iedereen wel eens. :(:)

Ik denk zelf dat als je je rijbewijs hebt dat er weer (zoals na je examen in de zomer) er een enorme last van je schouders valt. Net als met de toetsen op school. Als je dat achter de rug hebt en het blijkt goed te zijn gegaan, krijg je vanzelf wat meer vertrouwen in jezelf.. :)

Als het na een tijdje nog zo erg speelt (na de examens) zou ik wel eens met de dokter gaan praten. ;)

Ik zou wel proberen om ook leuke en ontspannende dingen tussendoor te blijven doen. Een keer met je vriend naar de bios, of met vriendinnen naar de sauna. :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:17

Het heeft niets met leeftijd te maken. Ik ken ze van 16 maar ook van 60 die overspannen zijn geweest. Het heeft te maken hoe iemand "geprogrammeerd" is. Met andere woorden, wat gaat er steeds in iemands hoofd om bij een bepaalde situatie. Wat zorgt ervoor dat jij iedere keer in huilen uitbarst. Om daar achter te komen, zul je toch hulp van buitenaf nodig hebben.

Je kunt wel doorgaan zoals nu, maar het zal er niet minder door worden, vaak wordt het juist meer. En beter nu her en erkennen, dan over een jaar helemaal opgebrand te zijn.

Een collega van mij is op haar 40e in een diep dal terecht gekomen, zo erg dat ze er een einde aan wilde maken. Verder was haar gevoel tot het vriespunt gedaald, het maakte haar allemaal niets meer uit. Uiteindelijk is ze 3 maanden opgenomen geweest in een herstellingsoord, dat is nu 4 jaar geleden. Sinds deze zomer is ze eindelijk weer haar uren gaan werken die ze daarvoor ook werkte, ze heeft nog steeds begeleiding 1x per maand. Maar zij geeft nu ook toe dat zij veel eerder aan de bel had moeten trekken.

Het is maar een voorbeeld, maar beter nu je nog jong bent aan jezelf werken dan aanmodderen. Je komt jezelf dan op latere leeftijd tegen en dan wordt het nog moeilijker.

Klinkt misschien hard wat ik nu allemaal tik, zo is het niet bedoeld. Ik probeer alleen jou te bewegen om toch maar aub naar die huisarts te laten gaan. :(:)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:21

Wat Iessie zegt is zeker een goede, ga leuke dingen doen. Ik heb mezelf in mijn "thuis" periode vaak getrakteerd op een bezoek aan de sauna.

Wil wel zeggen dat er in de rest van je leven nog veel stress momenten aankomen, zoals het behalen van je opleiding, maar ook een baas die het eea van je verwacht. Deadlines op je werk, misschien later kinderen die voor hoofdbrekens zorgen en ga zo maar door.

Daarom van mij ook het advies om er NU iets aan te doen, zodat je in je verdere leven daar alleen maar profijt van hebt.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:26

Er is in de zomer inderdaad een last van mijn schouders gevallen en het ging de goede kant op wat betreft stress, maar ik heb uiteindelijk een enorm zware zomer gehad. Ik heb echt even het diepste dal van mijn leven ingekeken op het moment dat het uit ging tussen mij en mijn vriend. Het is inmiddels wel weer aan en op dat gebied gaat het dus weer goed, maar nu komt de stress weer opspelen. Het is voor mijn omgeving absoluut niet leuk, zij kunnen me niet helpen, omdat ik zo in gevecht zit met mezelf.

Al ben ik dan niet overspannen, dan is het misschien toch niet verkeerd om naar de huisarts te gaan en eventueel een doorverwijzing te krijgen. Of misschien heeft hij iets voor me waar ik op de momenten dat ik het nodig heb iets rustiger van word. Ik ga sowieso eerst even met mijn moeder en vriend overleggen en dan zie ik wel wat ik doe. Op dit moment ben ik weer rustig, maar het kan ieder moment veranderen. En daar word ik ook zo moe van. Ik weet nooit precies waar ik aan toe ben voor mezelf. Bovendien ben ik ook gewoon moe, ik voel me echt 'op'. Ik slaap wel (te) weinig, maar 's nachts kan ik niet inslapen omdat ik overal over pieker en 's ochtends kan ik vervolgens mijn bed niet uit komen omdat ik zo moe ben.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:36

Op internet staan een aantal tests die je zou kunnen invullen (anoniem). Misschien dat dat helpt om te kijken hoe je ervoor staat.

Even zoeken op overspannen+test of burn out+test.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:49

He bah, dit is toch wel heel confronterend allemaal. Vanavond als ik klaar ben met werken (waar ik dus ook al geen zin in heb hoewel het heel leuk is) ga ik maar even met mijn moeder praten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:05

Ik durf niet te zeggen of je een bunrout hebt. Gevoelig ben je er wel voor denk ik.

Wat mij verstandig lijkt is dat je bij de huisarts je problemen voorlegt zodat hij / zij je door kan sturen naar bijvoorbeeld een psycholoog. Het is namelijk belangrijk om te gaan onderzoeken waar het vandaan komt dat deze je dingen abnormaal veel stress opleveren.

Ik heb hetzelfde (gehad) en ben uiteindelijk helemaal ingestort. Dat is natuurlijk niet wat je wil. Ik ben nu in therapie om aan mijn valkuilen te werken, zodat ik straks beter met de stress om kan gaan.

Sterkte!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 11:18

Ik heb even gebeld met de huisarts omdat ik niet op de korte termijn langs kon komen. Hij heeft me een betablokker voor een week voorgeschreven, hierdoor vertoont mijn lichaam geen stresskenmerken meer en zal ik me daardoor ook minder zenuwachtig voelen. Volgende week moet ik even een afspraak maken om langs te komen, dan kunnen we even goed praten en verwijst hij me inderdaad misschien door naar een psycholoog.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:22

Hopelijk helpen de betablokkers je. Al vind ik wel dat huisartsen erg snel naar zulke middelen grijpen, maar goed dat is mijn mening en dat doet niet ter zaken. Goed dat je een afspraak gaat maken en het met je huisarts gaat bespreken. Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen. Sterkte!