Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly


. Ik ben nu nog niet echt heel goed in plannen en mezelf aanzetten tot het eerder uitvoeren van opdrachten, maar 't begint minder dramatisch te worden.
Wat dat betreft zou je als nog-niet-lui hoogbegaafd kind ook niet tegen andere hoogbegaafden aan moeten lopen die wel weten dat ze zo 'speciaal' zijn en geen reet uit te hoeven voeren voor het zelfde resultaat als veel leerlingen die daar keihard voor werken.
.
.
) Kenzo schreef:Na een aantal cursussen ben ik van mening dat een klas overslaan gevaarlijk kan zijn. Het denkvermogen is wel hoger maar het sociale vlak niet! Bij klassen overslaan komen ze in een klas met kinderen met een andere leeftijd.
Wat evetueel ook erg leuk is.. is de dag van de hoogbegaafdheid, hier komen ook veel kinderen en ze vinden daar mekaar echt, je hebt de hele dag geen kind meer (zeggen mijn ouders dan
) Het word maar 1 keer per jaar gehouden, in juni 


want dan hoeft het allemaal niet meer. Als hij aangeeft dat hij graag iets wil, probeer hem daarin te helpen, want er zijn al genoeg mensen die hem niet begrijpen en als zn eigen moeder hem dan ook niet begrijpt, dan is de wereld zo ontzettend eenzaam voor hem!Kenzo schreef:Blue_eyes, het lijkt dat het makkelijker is omdat ze dingen heel goed kunnen bewoorden en begrijpen maar je blijft bij een groot deel van de kinderen zitten met de pubertijd. Als klasgenoten het hebben over verliefd zijn etc en jij als kind daar nog niet mee bezig bent krijg je veel verwarring en onzekerheid.
Het zal lang niet voor alle kinderen zo zijn. Sommige zullen idd wel mee kunnen komen. Daarom sla jij, Shadow0, de spijker op zijn kop. Je moet het per situatie aankijken. Ik weet alleen dat er veel scholen en leerkrachten zijn die snel een kind een klas over laten slaan omdat dat makkelijker is maar niet verder kijken naar het kind. De TS vroeg hoe ze er mee om moet gaan en ik geef haar aan dat ze, als de school wilt dat het kind een klas overslaat, ze naar meerdere vlakken moet kijken dan alleen het snel de lesstof oppakken en slim zijn. Er hangen nog veel meer ontwikkelingen aan een kindje dan allen dat.
Er zijn inderdaad kinderen die daar heel veel moeite mee hebben, maar net wat Shadow zegt: het ene kind is sowieso het andere niet. Mijn ervaring is dat scholen sowieso wel naar het kind kijken, meer dan naar alleen de leerprestaties. Vroeger was dat anders, maar er is nu veel meer (naar mijn mening soms te veel) aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. yildiz schreef:De reden dat we onze zoon uberhaupt hebben laten testen, is omdat hij achter liep in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Het was in eerste instantie een hele ontdekking voor ons dat er dit uit het onderzoek kwam. Wel heeft het veel inzicht en vooral begrip voor mijn kind gegeven.
Voor mij is het, op dit moment en gezien zijn sociale achterstand, niet aan de orde om hem een klas over te laten slaan. Aan de andere kant geeft hij wel zelf aan dat hij graag wil leren lezen. Op dit moment vind hij het enige leuke op school de Legohoek. De rest is 'stom'. Dat geeft je dan ook weer te denken..
Gelukkig zie ik, na de zomervakantie, wel een grote sprong in zijn sociaal functioneren; hij maakt nu vaker afspraakjes, maar trekt nog steeds het liefst op met oudere kinderen (van 7 jaar). Ik hoorde van 'plusklassen'; kinderen blijven gewoon in hun oude groep maar mogen met andere kinderen die ook wat verder zijn in kleine groepjes aan projecten werken. Dat klinkt wel heel positief vind ik.
Overmorgen hebben we een gesprek op school met de psychologe (die hem overigens niet gaat behandelen, geen noodzaak daarvor, maar nog wel even blijft volgen), de juf en iemand van de onderwijsbegeleidingsdienst. Ik ben heel benieuwd hoe dit gesprek gaat lopen; er moet toch echt wel iets gebeuren, ik merk dat hij steeds minder zin in school krijgt.
Er wordt aan gewerkt, jij doet wat jou goeddunkt voor je kind.

Ik kon voor mn 4de jaar al boeken lezen, daarna nooit meer gedaan want ik vond boeken niet meer interessant haha. Ook kwa puberen was ik veel sneller, discussieren deed ik al vrij vroeg, en dan wel op niveau he
Maar doordat ik wel die sociale contacten heb gemist kan ik bijv. geen ruzie maken. Ik weet niet of iemand anders dat ook herkent?
Dat was zijn conclusie na een aantal oefeningen en gesprekken.