Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kenzo schreef:Na een aantal cursussen ben ik van mening dat een klas overslaan gevaarlijk kan zijn. Het denkvermogen is wel hoger maar het sociale vlak niet! Bij klassen overslaan komen ze in een klas met kinderen met een andere leeftijd.
Kenzo schreef:Blue_eyes, het lijkt dat het makkelijker is omdat ze dingen heel goed kunnen bewoorden en begrijpen maar je blijft bij een groot deel van de kinderen zitten met de pubertijd. Als klasgenoten het hebben over verliefd zijn etc en jij als kind daar nog niet mee bezig bent krijg je veel verwarring en onzekerheid.
Het zal lang niet voor alle kinderen zo zijn. Sommige zullen idd wel mee kunnen komen. Daarom sla jij, Shadow0, de spijker op zijn kop. Je moet het per situatie aankijken. Ik weet alleen dat er veel scholen en leerkrachten zijn die snel een kind een klas over laten slaan omdat dat makkelijker is maar niet verder kijken naar het kind. De TS vroeg hoe ze er mee om moet gaan en ik geef haar aan dat ze, als de school wilt dat het kind een klas overslaat, ze naar meerdere vlakken moet kijken dan alleen het snel de lesstof oppakken en slim zijn. Er hangen nog veel meer ontwikkelingen aan een kindje dan allen dat.
yildiz schreef:De reden dat we onze zoon uberhaupt hebben laten testen, is omdat hij achter liep in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Het was in eerste instantie een hele ontdekking voor ons dat er dit uit het onderzoek kwam. Wel heeft het veel inzicht en vooral begrip voor mijn kind gegeven.
Voor mij is het, op dit moment en gezien zijn sociale achterstand, niet aan de orde om hem een klas over te laten slaan. Aan de andere kant geeft hij wel zelf aan dat hij graag wil leren lezen. Op dit moment vind hij het enige leuke op school de Legohoek. De rest is 'stom'. Dat geeft je dan ook weer te denken..
Gelukkig zie ik, na de zomervakantie, wel een grote sprong in zijn sociaal functioneren; hij maakt nu vaker afspraakjes, maar trekt nog steeds het liefst op met oudere kinderen (van 7 jaar). Ik hoorde van 'plusklassen'; kinderen blijven gewoon in hun oude groep maar mogen met andere kinderen die ook wat verder zijn in kleine groepjes aan projecten werken. Dat klinkt wel heel positief vind ik.
Overmorgen hebben we een gesprek op school met de psychologe (die hem overigens niet gaat behandelen, geen noodzaak daarvor, maar nog wel even blijft volgen), de juf en iemand van de onderwijsbegeleidingsdienst. Ik ben heel benieuwd hoe dit gesprek gaat lopen; er moet toch echt wel iets gebeuren, ik merk dat hij steeds minder zin in school krijgt.