Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:12

Ik weet sinds 2 weken dat mijn zoontje van 4, bijna 5 jaar oud, een IQ van 144 blijkt te hebben. Er volgen nu binnenkort gesprekken op school en eigenlijk weet ik niet wat ik van dit alles moet vinden. Je kijkt nu in een keer heel anders naar je kind, begrijpt nu beter waarom hij is zoals hij is. Aan de andere kant brengt het voor mij ook wel een hoop onzekerheid met zich mee; ben ik wel in staat om hem goed genoeg te begeleiden? (ik heb zelf een iets bovengemiddeld IQ) Gaan wij wel de juiste keuzes maken? Ik wil vooral niet te spastisch met de hele situatie omgaan; gewoon lekker gewoon, niet te bijzonder over doen.
Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die hier ervaringen mee hebben. Hoe gaan jullie ermee om? Of ben je zelf hoogbegaafd en waar liep jij tegenaan of juist niet?

nickyu

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:20

gewoon gewoon doen
en zorgen dat die KIND mag blijven

daarbij zorgen dat die niet lui word
en hopelijk werkt de school mee ..

helaas hangt daar een hele hoop vanaf

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:31

Hoi Yildiz,

Ik ben zelf hoogbegaafd en mijn dochter van 6 ook. Mijn andere dochter (3) is niet getest, maar ook van die heb ik mijn vermoedens.

Ga gewoon je gang met je kind, doe niet anders dan anders, net wat Nicky zegt: laat hem gewoon kind zijn. Maar zit er vooral op school wel bovenop, zorg dat hij voldoende uitdaging krijgt en houd in de gaten dat hij voldoende aansluiting houdt met zijn leeftijdsgenootjes (hij slaat ws. stappen over in zijn denkproces, waardoor andere kinderen hem moeilijk kunnen volgen).

Op moment zit mijn dochter op een school met niveauonderwijs in groep 3, maar als de andere kinderen bezig zijn met de gewone les, gaat zij met de 'hulpjuf' (een leerkracht die hier speciaal voor is vrijgemaakt) en een ander hoogbegaafd kind uit haar klas in een ander lokaal 'moeilijke dingen doen'. Laatst kwam er o.a. uit dat terwijl de andere kinderen het woordje 'sok' leerden, zij een boekverslag had gemaakt van een boekje dat ze gelezen had. Waarschijnlijk zal ze in een later stadium (een) klas(sen) gaan overslaan, maar dat doen ze op deze school principieel niet met groep 3.

Volg je hart en let op de dingen die ik net genoemd heb. Als jij het doet zoals jij aanvoelt dat het beste is voor je kind, kan het nauwelijks nog fout gaan ;)

Succes!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:52

Ik ben hoogbegaafd, ik zou er niet teveel speciaals van maken (dingen als aansluiten bij de mensa en naar een psych toe zou ik absoluut niet doen, dan heb je zo ongeveer garantie op een sociaal isolement). Maar mijn scholen hebben er vanaf het begin te weinig aan gedaan, de basisschool was absoluut niet uitdagend voor mij omdat ik meedeed met de rest van de klassen. Op de middelbare school is dit species zo gegaan en uiteindelijk ben ik dus gewend geraakt aan helemaal niks uitvoeren en toch dag in dag uit te horen krijgen wat voor een geweldige leerlinge je bent. Dus ik moest zelf maar oplossen dat ik uiteindelijk zo lui als een varken ben geworden := . Ik ben nu nog niet echt heel goed in plannen en mezelf aanzetten tot het eerder uitvoeren van opdrachten, maar 't begint minder dramatisch te worden.

Meewerking van de scholen is echt zo belangrijk, ik ken andere hoogbegaafden die zo hard tegen hun door de scholen ontwikkelde luiheid aanliepen dat ze of net wel of net niet hun diploma hebben gehaald op de middelbare. -O- Wat dat betreft zou je als nog-niet-lui hoogbegaafd kind ook niet tegen andere hoogbegaafden aan moeten lopen die wel weten dat ze zo 'speciaal' zijn en geen reet uit te hoeven voeren voor het zelfde resultaat als veel leerlingen die daar keihard voor werken.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:57

Ik ben niet hoogbegaafd, maar toen ik op de basisschool zat heb ik eigenlijk altijd in een combinatieklas gezeten (dus groep 4/5, 5/6, 6/7, 7/8)
Omdat mijn tempo qua leren wat hoger lag dan bij de andere kinderen en ik me snel verveelde, mocht ik vaak meedoen met de kinderen uit de hogere klas van mijn groep. Dus misschien is het wel een optie om ervoor te zorgen dat je kind in een combinatieklas terecht kan komen..

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:51

Ik ben ook hoogbegaafd, ga vooral mee met wat Authentic zegt :).
Op mijn basisschool werd er op zich wel íets mee gedaan, maar voor mij niet genoeg. Zonder ook maar iets uit te voeren haalde ik de hoogste cijfers. In groep 8 heb ik bijna niks anders gedaan dan achter de computer verhalen schrijven, omdat er gewoon geen lesstof meer was. Tot in de 4e klas van het vwo heb ik helemaal niks gedaan, waardoor ik in de 4e geen basis had en ben blijven zitten (uiteindelijk naar 5 havo gegaan).
Ik ben lui en kan slecht plannen, omdat ik dat nooit heb hoeven doen (tot nu toe). Mijn ouders hebben mij nooit laten weten dat ik hoogbegaafd was, ik wist het dan ook niet tot een half jaar geleden en dat vind ik eigenlijk wel fijn dat ze dat zo hebben gedaan. Wat ik achteraf liever anders zou hebben gehad; Ik had veel liever meer uitdagingen gehad in de lesstof.
Een kennis van ons heeft ook een zoontje die hoogbegaafd is en hij gaat sinds kort naar een Leonardo school. Hiervoor zat hij op een normale basisschool, maar sinds hij naar de Leonardo school gaat hij met veel meer plezier naar school, omdat ze daar meer bezig gehouden worden. Daar zou je dus wellicht naar kunnen kijken :).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:49

Wat Authentic zegt is inderdaad waar. Daarom zei ik: zorg dat er genoeg uitdaging blijft! Hoogebgaafde kinderen worden heel snel lui (of lui, ze leren gewoon nooit wat werken inhoudt).

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:28

Ik ben niet hoogbegaafd maar heb op dit moment wel een jongetje van net 5 jaar in de klas zitten die het wel is. Ik daag hem uit met de dingen waar ik zie en merk dat hij het leuk vind. Na een aantal cursussen ben ik van mening dat een klas overslaan gevaarlijk kan zijn. Het denkvermogen is wel hoger maar het sociale vlak niet! Bij klassen overslaan komen ze in een klas met kinderen met een andere leeftijd. Deze kinderen gaan eerder puberen en hebben andere interesses etc. Hierdoor krijgt het kind dan te maken met dingen waar hij nog niet aan toe is (denk dan aan groep 7 en 8). Wat dan erg verwarrend kan zijn en ook zielig want ze kunnen niet mee praten. Als juf zeg ik dus dat een kind de klas niet moet overslaan maar dat er genoeg mogelijkheden zijn om het kind zelfstandig uit te blijven dagen met leeftijdgenootjes om hem heen. Ik hoop dat je dit in de toekomst mee neemt en dat je hier goed over nadenkt als jij voor zo'n keuze komt te staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:49

Kenzo, ik snap waarom je dit zegt, maar ben het er niet per se mee eens. De basis van je verhaal klopt wel, maar voor sommige kinderen werkt het echt beter om een klas over te slaan. Dat zijn kinderen die jij in een klas met hun leeftijdsgenootjes niet meer voldoende uitegdaagd krijgt, tenzij je ze de hele dag apart lesgeeft. De vraag is dan wat erger is; alleen in een klas met kinderen die net zo oud zijn als jij, maar jou niet kunnen volgen en de hele dag afgesloten zijn, of in een klas met kinderen die weliswaar iets ouder zijn, maar waar je dan wel gewoon 'normaal' mee kunt doen.
Buiten dat is het vinden van sociale aansluiting voor echt hoogbegaafde kinderen soms juist gemakkelijker met kinderen die ouder zijn dan zij, door hun manier van denken.

(Ben ook lerares, in dit geval dus met persoonlijke ervaring op dit vlak :) )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:10

Kenzo schreef:
Na een aantal cursussen ben ik van mening dat een klas overslaan gevaarlijk kan zijn. Het denkvermogen is wel hoger maar het sociale vlak niet! Bij klassen overslaan komen ze in een klas met kinderen met een andere leeftijd.

Hoewel dit wel iets is dat zeker meespeelt, stel je het hier wel heel absoluut. De sociale ontwikkeling is niet geheel onafhankelijk van de rest van de ontwikkeling. Er zijn dus kinderen die zich wel degelijk op alle vlakken wat sneller ontwikkelen en die gewoon weinig gemeenschappelijks hebben met hun leeftijdgenoten. In dat geval is het niet zinvol ze uit principe bij hun leeftijdgroep te houden. Ook kom je vroeg of laat toch wel in een uitzonderingspositie, als je steeds ander werk krijgt of in een ander groepje aan de gang gaat. Dat is niet erg, maar het is niet reeel om te denken dat het koste wat kost binnen dezelfde groep houden de enige of juiste manier is om met die zaken om te gaan.

Bovendien heb je binnen een willekeurige groep ook al flinke verschillen, niet iedereen ontwikkelt zich op hetzelfde tempo, en leerlingen die aan het begin jarig zijn schelen toch zowat een jaar met de leerlingen die aan het eind pas jarig zijn. Dat is allemaal niet zo absoluut, de ontwikkeling van de verschillende jaren overlapt ook wel wat, en als je daar goed mee om kunt gaan is dat allemaal niet zo'n probleem.

Ik denk dat het enige zinnige uitgangspunt hiervoor de situatie zelf is: wat het beste kan zijn verschilt per kind, per groep, per situatie. Daar moet je oog voor hebben, een strakke regel als 'nooit' of 'zodra ze zus en zoveel lesstof hebben afgerond' is veel te rigide.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:09

Blue_eyes, het lijkt dat het makkelijker is omdat ze dingen heel goed kunnen bewoorden en begrijpen maar je blijft bij een groot deel van de kinderen zitten met de pubertijd. Als klasgenoten het hebben over verliefd zijn etc en jij als kind daar nog niet mee bezig bent krijg je veel verwarring en onzekerheid.

Het zal lang niet voor alle kinderen zo zijn. Sommige zullen idd wel mee kunnen komen. Daarom sla jij, Shadow0, de spijker op zijn kop. Je moet het per situatie aankijken. Ik weet alleen dat er veel scholen en leerkrachten zijn die snel een kind een klas over laten slaan omdat dat makkelijker is maar niet verder kijken naar het kind. De TS vroeg hoe ze er mee om moet gaan en ik geef haar aan dat ze, als de school wilt dat het kind een klas overslaat, ze naar meerdere vlakken moet kijken dan alleen het snel de lesstof oppakken en slim zijn. Er hangen nog veel meer ontwikkelingen aan een kindje dan allen dat.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 20:36

De reden dat we onze zoon uberhaupt hebben laten testen, is omdat hij achter liep in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Het was in eerste instantie een hele ontdekking voor ons dat er dit uit het onderzoek kwam. Wel heeft het veel inzicht en vooral begrip voor mijn kind gegeven.
Voor mij is het, op dit moment en gezien zijn sociale achterstand, niet aan de orde om hem een klas over te laten slaan. Aan de andere kant geeft hij wel zelf aan dat hij graag wil leren lezen. Op dit moment vind hij het enige leuke op school de Legohoek. De rest is 'stom'. Dat geeft je dan ook weer te denken..
Gelukkig zie ik, na de zomervakantie, wel een grote sprong in zijn sociaal functioneren; hij maakt nu vaker afspraakjes, maar trekt nog steeds het liefst op met oudere kinderen (van 7 jaar). Ik hoorde van 'plusklassen'; kinderen blijven gewoon in hun oude groep maar mogen met andere kinderen die ook wat verder zijn in kleine groepjes aan projecten werken. Dat klinkt wel heel positief vind ik.
Overmorgen hebben we een gesprek op school met de psychologe (die hem overigens niet gaat behandelen, geen noodzaak daarvor, maar nog wel even blijft volgen), de juf en iemand van de onderwijsbegeleidingsdienst. Ik ben heel benieuwd hoe dit gesprek gaat lopen; er moet toch echt wel iets gebeuren, ik merk dat hij steeds minder zin in school krijgt.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:55

Ik ben ook hoogbegaafd en ik heb het altijd Heel fijn gevonden om het te weten, als kind al.. want ik voelde me raar, want niemand snapte mij... ik had/heb weinig tot geen vrienden want niemand snapt mij.. ik heb ermee leren leven, maar het is soms verrekte eenzaam. Ik weet niet of hier meer mensen mee zitten?
Ik ben nooit verder geraakt dan 2de klas middelbare school, ik heb nooit leren leren, en ik had er gewoonweg Geen zin meer in... omdat niemand mijn manier van denken begreep, omdat niemand iets samen met mij wilde doen, ik voelde me echt alleen op school...

Ik vond het zelf erg prettig dat mijn ouders me af en toe meenamen naar meetings voor hoogbegaafden. Ja het klinkt misschien heel raar, maar door zo'n meeting kon ik weer even een maand of 2 tegen de buitenwereld.. kon ik het van me afzetten dat hun me niet begrepen, omdat ik wist dat er mensen waren op de wereld die me Wel begrepen en daar kreeg ik dan weer de energie van om mn schouders eronder te zetten en door te gaan.

Ik heb zelf een broertje van nu 10, en die heeft veel minder dat soort meetings meegemaakt dan ik rond die leeftijd en hij voelt zich vooral eenzaam en alleen. Zit eigenlijk maar de hele dag met zichzelf...
Ik zeg dus, probeer je Wel aan te sluiten bij mensa, pharos, choochem enz en je Hoeft er niet heen te gaan ,maar als je zoon zegt dat hij het graag wil, houd hem dan niet tegen... Geef hem zelf die keus :) Wat evetueel ook erg leuk is.. is de dag van de hoogbegaafdheid, hier komen ook veel kinderen en ze vinden daar mekaar echt, je hebt de hele dag geen kind meer (zeggen mijn ouders dan :D ) Het word maar 1 keer per jaar gehouden, in juni :)

Wat ik ook nog wil meegeven is inderdaad, zorg voor uitdaging en dan vooral op school! Want anders dan beland hij dadelijk zonder diploma, daar durf ik een weddenschap op te zetten ;)

*ik las net je eigen rekatie nog even* Ik heb ook een plusklasje een tijdje gehad, erg leuk idee maar de uitvoering is vaak bagger. Het probleem is ook, op dat moment krijg je uitdaging maar als je weer terug moet naar ej groep 3.. dan baal je drie keer zo hard.. wnat je hebt ineens Niks meer te doen. Het is een oplossing voor even, maar dat duurt niet lang helaas :)
Ik weet niet in welke klaas hij op t moment zit? maar als hij nu aangeeft te willen leren lezen, meis Alsjeblieft! Geef hem die kans om Nu te leren lezen. Als je hem die niet geeft zal hij in groep 3 hoogst waarschijnlijk weigeren te leren lezen ;) want dan hoeft het allemaal niet meer. Als hij aangeeft dat hij graag iets wil, probeer hem daarin te helpen, want er zijn al genoeg mensen die hem niet begrijpen en als zn eigen moeder hem dan ook niet begrijpt, dan is de wereld zo ontzettend eenzaam voor hem!

Het klinkt misschien heel erg wat ik hier opschrijf, maar ik hoop Zo verschrikkelijk hard dat ik niet over een paar jaar hier op bokt moet lezen dat het zo slecht gaat met je zoontje als het toendertijd met mij ging.... (en waarschijnlijk met mij nog zoveel andere hoogbegaafden)

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:07

Zou er wel voor zorgen dat de school er aan mee werkt.

Ben zelf niet hoogbegaafd (denk ik..), maar kan wel ontzettend makkelijk leren. Heb nog nooit geleerd voor de hele basisschool, had alles (vooral talen) snel onder de knie, en in de 1e van het middelbaar ging het net zo. 2e klas ging dan weer helemaal niet goed, kregen we meer huiswerk, dingen werden wat minder makkelijk, en dan kom je al gauw in de knoop omdat ik nog nooit heb leren plannen, en ben dus net niet blijven zitten in de 2e. Zit nu in de 3e en ben nog net zo, maar heb gewoon geen zin om te leren omdat ik weet dat ik voor best veel vakken niet hoef te leren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:16

Mijn vriend is ook hoogebegaafd, ik zelf net niet. Hij is inderdaad heel lui geworden, vooral wat school betrof. Hij heeft tot atheneum 5 echt niks voor school gedaan, maar ging altijd over zonder problemen. Tot de 5de, daar moesten ze van alles gaan inleveren zoals de boekverslagen ed. Daar ging het fout, zo zonde. Nu heeft hij dus geen diploma. School is echt belangrijk, als jij vindt dat hij een klas moet overslaan omdat hij zich verveeld, regel het dan. Maar let er ook op dat hij zich sociaal ontwikkeld. Veel hoogbegaafde hebben daar moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:17

Voor een hoogbegaafde is de sociale ontwikkeling juist wel belangrijk en dan vooral om om te leren gaan met 'de rest'. Als hoogbegaafd kind heb je namelijk een toekomst voor je waarin je het nogal te verduren krijgt van de normaalbegaafde wereld, het is belangrijk om daartegen gewapend te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:38

Kenzo schreef:
Blue_eyes, het lijkt dat het makkelijker is omdat ze dingen heel goed kunnen bewoorden en begrijpen maar je blijft bij een groot deel van de kinderen zitten met de pubertijd. Als klasgenoten het hebben over verliefd zijn etc en jij als kind daar nog niet mee bezig bent krijg je veel verwarring en onzekerheid.

Het zal lang niet voor alle kinderen zo zijn. Sommige zullen idd wel mee kunnen komen. Daarom sla jij, Shadow0, de spijker op zijn kop. Je moet het per situatie aankijken. Ik weet alleen dat er veel scholen en leerkrachten zijn die snel een kind een klas over laten slaan omdat dat makkelijker is maar niet verder kijken naar het kind. De TS vroeg hoe ze er mee om moet gaan en ik geef haar aan dat ze, als de school wilt dat het kind een klas overslaat, ze naar meerdere vlakken moet kijken dan alleen het snel de lesstof oppakken en slim zijn. Er hangen nog veel meer ontwikkelingen aan een kindje dan allen dat.

Ik ben afgestudeerd op hoogbegaafdheid dus ik weet wel een klein beetje waar ik het over heb ;) Er zijn inderdaad kinderen die daar heel veel moeite mee hebben, maar net wat Shadow zegt: het ene kind is sowieso het andere niet. Mijn ervaring is dat scholen sowieso wel naar het kind kijken, meer dan naar alleen de leerprestaties. Vroeger was dat anders, maar er is nu veel meer (naar mijn mening soms te veel) aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:41

yildiz schreef:
De reden dat we onze zoon uberhaupt hebben laten testen, is omdat hij achter liep in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Het was in eerste instantie een hele ontdekking voor ons dat er dit uit het onderzoek kwam. Wel heeft het veel inzicht en vooral begrip voor mijn kind gegeven.
Voor mij is het, op dit moment en gezien zijn sociale achterstand, niet aan de orde om hem een klas over te laten slaan. Aan de andere kant geeft hij wel zelf aan dat hij graag wil leren lezen. Op dit moment vind hij het enige leuke op school de Legohoek. De rest is 'stom'. Dat geeft je dan ook weer te denken..
Gelukkig zie ik, na de zomervakantie, wel een grote sprong in zijn sociaal functioneren; hij maakt nu vaker afspraakjes, maar trekt nog steeds het liefst op met oudere kinderen (van 7 jaar). Ik hoorde van 'plusklassen'; kinderen blijven gewoon in hun oude groep maar mogen met andere kinderen die ook wat verder zijn in kleine groepjes aan projecten werken. Dat klinkt wel heel positief vind ik.
Overmorgen hebben we een gesprek op school met de psychologe (die hem overigens niet gaat behandelen, geen noodzaak daarvor, maar nog wel even blijft volgen), de juf en iemand van de onderwijsbegeleidingsdienst. Ik ben heel benieuwd hoe dit gesprek gaat lopen; er moet toch echt wel iets gebeuren, ik merk dat hij steeds minder zin in school krijgt.

Volgens mij doe je het prima. :) Er wordt aan gewerkt, jij doet wat jou goeddunkt voor je kind.
Probeer hem intussen thuis meer uitdaging te bieden. Als je kind erom vraagt om te leren lezen, is er niets op tegen om daarmee aan de slag te gaan. Vraag wel aan de juf of ze je daarmee op weg wil helpen (zodat hij het op de juiste manier leert). Geef vooral in dat gesprek ook aan dat je zoon het niet meer leuk vindt. Hij moet nog zo lang naar school, het zou toch zonde zijn als hij nu al de zin verloor.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:59

BLue_eyes: Ik ben het wel met jou eens.. een klas overslaan kan helemaal geen kwaad. Ik heb er 2,5 over geslagen en heb er nooit problemen mee gehad op sociaal gebied... Ik kon daar veel beter omgaan met die kinderen omdat ze me toch iets beter begrepen dan mijn leeftijdsgenoten. En ja misschien mis ik hier en daar we lwat sociale vaardigheden, maar om mij nou a-sociaal te noemen..
Daarbij is het inderdaad Heel belangrijk dat de school erbij helpt, want dan heb je het idee dat je begrepen word als kind en dan heb je spontaan al meer zin om iets uit te vreten ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:04

Dat wil ik nou ook weer niet zeggen, want er zijn kinderen voor wie het wel degelijk kwaad kan ;)
Maar ik ga er inderdaad voor staan dat er ook kinderen zijn die er alleen maar beter van worden. Ik zelf ook. Heb overigens nooit last gehad van dat verhaal dat ik in de beginnende pubertijd geen aansluiting kon vinden bij klasgenootjes (nou had ik die aansluiting sowieso minder, want ik had een vervelende klas en dat vonden zelfs de leerkrachten), maar ik was ook een vroege puber.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:07

Haha je moet niet alles op iedereen willen betrekken nee, sorry als dat in mijn post zo is overgekomen :)
Ja bij mij kwamen er ook veel dingen vroeger, niet zozeer lichamelijk maar wel geestelijk :) Ik kon voor mn 4de jaar al boeken lezen, daarna nooit meer gedaan want ik vond boeken niet meer interessant haha. Ook kwa puberen was ik veel sneller, discussieren deed ik al vrij vroeg, en dan wel op niveau he :) Maar doordat ik wel die sociale contacten heb gemist kan ik bijv. geen ruzie maken. Ik weet niet of iemand anders dat ook herkent?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:21

Ook hier niet iemand die hoogbegaafd is, maar wel erg makkelijk leert.
Toen ik 4 was las ik stukjes uit de krant, mocht groep 2 en later groep 3 overslaan, maar gezien ik daar sociaal-emotioneel niet aan toe was (erg verlegen, nog heel kinds), heeft mijn moeder gekozen het niet te doen. Omdat ik zonder ook maar íéts te doen, álles haalde, ben ik inderdaad erg lui geworden. In groep 3 stroomde ik in in AVI-niveau 7, om maar iets te noemen. Rekenwerk kreeg ik van groep 4, maar op den duur is het extra werk wel op.. :=

Ook in de eerste klassen van de middelbare school hoefde ik iets maar één keer te horen of te zien en ik haalde zonder moeite een 9 voor toetsen. Tot ik in de 4e kwam en ineens wel wat moest doen, wat ik nooit gedaan had. Ik kon (kan!) niet plannen en heb een enorme hekel aan werken, want had dat 14 jaar nooit hoeven doen voor een mooi cijfer. :=

Ook nu op het HBO moet ik mezelf stééds achter mijn eigen kont aanzitten, alles is chaos en werken gaat moeilijk.

Tip van een ervaringsdeskundige is dus zéker: voorkom luiheid, laat hem uitdagen, maar doe vooral gewoon 'alsof' het een kind is. Want dat is ie gewoon. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 07:37

Mijn broertje is extreem hoogbegaafd (de computer kon op een gegeven moment niet meer hoger, dus precies weten we het niet) en mijn ouders kregen géén medewerking van scholen. Voor mijn broertje zeer frustrerend en dat is pas goedgekomen toen hij op zn 16de filosofie ging studeren. Overigens was hij sociaal ook al heel wat verder dan zn klas/studiegenootjes terwijl hij een heel stuk jonger was.

Het enige wat ik kan zeggen is áánbieden en als hij het snel zat is gewoon op zoek naar wat anders. Ze moeten snuffelen en overal kunnen proberen.

Als een school niet meewerkt zijn die Leonardo scholen een heel mooi alternatief.

Schoolbegeleidingsdiensten heb ik persoonlijk geen goede ervaring mee. Ben zelf ook hoogbegaafd en toen ik 7 was kwam er uit hun onderzoek dat ik ernstig zwakbegaafd was en dat zelfs de lagere school afmaken niet zou lukken.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:16

Peanutbutter: Dat is trouwens een heel bekend probleem. Dat je zwakbegaafd getest word, maar over het algemeen is het zo dat je niet de enige bent binnen een gezin die hoogebegaafd is, maar lang niet iedereen is testbaar op t moment dat ze je testen....

Ik vind het trouwens wel heel erg leuk om te zien dat er zoveel bokkers zijn :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:18

Ze hadden mij niet getest :P Dat was zijn conclusie na een aantal oefeningen en gesprekken.
Toen vonden mn ouders het maar verstandig me een WISC test te laten doen.