Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-09 19:06

Hoi Bokkers,

nu 2 weken geleden ben ik van mijn paard gevallen, toen ben ik dus op mijn rug gevallen. Ben toen wel opgestaan ondanks de pijn en had ook nog gelopen (wat ik dus eigenlijk niet had moeten doen ivm kans op verlamming) om paard weer te pakken enz.
Ben toen met mijn moeder naar de dokter geweest foto's laten maken. Toen ze de foto's hadden bekeken mocht ik vanaf dat moment alleen nog maar liggen. Daarna ben ik opgehaald door een ambulance helemaal ingebonden op een plank (omdat de breuk toen nog instabiel was) in het ziekenhuis ook allemaal scans gemaakt. We moesten lang wachten tot ik te horen kreeg dat ik mijn 12de borstwervel gebroken heb, de 11de is gebroken en ik heb een scheurtje in het heiligbeen. Heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen waarbij ik alleen in bed mocht liggen op mijn rug. Nu ben ik wel weer thuis en heb een speciale brace (soort van korset) aangemeten gekregen. Ik mag nu wel weer wat lopen enzo maar moet nog wel heel veel liggen. Zowieso de komende 4 weken nog daarna moet ik voor controle weer naar het ziekenhuis dan gaan ze foto's maken. In het ergste geval moet ik dan nog weer 6 weken liggen.

Ik vroeg me af of nog meer bokkers dit hebben of gehad? Hoelang duurde het bij jullie voordat jullie alles weer konden en wat deden jullie de hele dag?

Groetjes Valerie :)

Vera! :D


HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:11

Nou ik ken wel iemand die dat gehad heeft en dat heeft een mega-tijd geduurd voordat dat weer in orde was. Ik weet alleen niet precies HOE lang.

mensen maak je toch niet zo druk over elkaar, je kunt toch alleen maar je EIGEN leven leiden

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:14

Klinkt eng en gevaarlijk.

Sterkte ermee en met dat almaar liggen op je rug pffff, moeilijk hoor.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:14

Dat gaat zo te horen een lange tijd duren! Sterkte met je herstel!

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:18

:wave: ik meld me , 7de nekwervel eraf.
Ook aan de brandcard geknupt.
Ook nog losgekomen door de banden heen :?
Kreeg ook een nekkraag om , jij ook?
Ik was compleet gevoel kwijt in m'n benen.

Dankzij mijn cap had ik alleen een hersenschudding, en raad eens mijn hele cap was heel gebleven :D
En toen het EINDELIJK terug was en ik kon weer lopen moest ik later voor een controle terug en mocht ik 3jaar niet rijden terwijl ik al 12jaar reed en 5 jaar intensief..
Slopend!

Ik wens je veel sterkte en neem de rust meid echt doen!

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:21

ik heb ook mijn wervel gebroken gehad door een val van het paard, ik heb 6 weken een corset gedragen, naar 6 weken zat ik weer op het paard weekje later reed ik weer wedstrijden.

helemaal goed is het nooit meer geworden, heb nog altijd pijn in mijn rug, vooral bij bv een klein beetje voorover staan, helemaal bukken is weer geen probleem.

heel officieel had ik mijn brace (ook soort corset) 12 weken om moeten hebben. maar fotos waren goed en ik dacht ik voel mijn eigen lichaam en kunnen prima,

laatst nog weer fotos gemaakt van de rug, en de breukplek is nog net zo als de foto naar 6 weken, vooral een spier in de rug heeft een flinke klap gehad, dat is waar nu de pijn ook bij weg komt.

ik zeg altijd luister naar je lichaam, en rustig opbouwen, wanneer het kan en mag. voor iedereen is het anders en voelt het anders.
sterkte en succes met je herstel.

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:35

@ TS: Da's niet niets zeg! Ik wens je een spoedig herstel.

@dobbel: Jouw verhaal herken ik. Ik had enkele wervels gekneusd, maar vooral de spier ook die een klap had gekregen.
Al na 1 minuutje licht voorover gebogen te staan krijg ik echt gigantisch veel pijn in m'n rug.

I used to have Mad Cow's disease, but I'm alright Nooooooooow...

Prins Rovare

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-09 08:43

ja ik kreeg ook zo'n nekkraag om ik was echt helemaal ingesnoerd op die plank!
Ik hoop echt dat ik weer gewoon kan rijden als het allemaal over is.
Het is wel echt heel erg saai om zo de hele dag maar wat te liggen :P

Vera! :D

marianne18

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-12-03

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:50

hee ik dacht al je verhaal komt me bekend voor maar nu weet ik ook al weer van wie.
ze rijd op een fjord bij jullie.(wil hier geen namen noemen)
veel sterkte en hopen dat alles goed komt.

***GEZOCHT*** paard om op te rijden voor 1 a 2 keer in de week (omgeving Wolvega)

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:23

Hé, jij woont in steenwijk :D
Echt rottig meis,
Doe echt wat doktors zeggen en niet eigenwijs zijn!
Veel rust, en luister vooral naar je lichaam!
Hoe is het gebeurt dat je van je paard viel?

Edit: Kun je niet een stapel leuke films inslaan?
Vaak vrienden/vriendinnen uitnodig, hoef je niet alleen te liggen ;)

Ursula, Rust Zacht lieve meid 2001-2010 Y;(
Marijke <3 Shanti

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-09 10:36

Mijn paard vloog weg bij het opstappen en begon te bokken en te steigeren en ja toen lag ik eraf..

wat toevallig dat jij ook in steenwijk woont! :D
ja ik kijk veel films nu en gewoon wat computeren en ik heb de sims 3 van iemand kunnen lenen :D

Vera! :D

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:07

Bij mij kwam het ook door paardrijden.
Heb op veel rondspringende paarden gereden en viel van een fjord af :Y)

Hij ging na een half uur rustig te zijn ineens weer met 4 benen in de lucht op het moment dat het meisje waarvan ie was me riep ik keek achterom en eh ik lag ..

Verder weet ik niks meer , dat ik ben opgehaald met de ambu is me allemaal verteld.

die nekkraag is vervelend he haha

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-09 12:18

suusiejj schreef:
Bij mij kwam het ook door paardrijden.
Heb op veel rondspringende paarden gereden en viel van een fjord af :Y)

Hij ging na een half uur rustig te zijn ineens weer met 4 benen in de lucht op het moment dat het meisje waarvan ie was me riep ik keek achterom en eh ik lag ..

Verder weet ik niks meer , dat ik ben opgehaald met de ambu is me allemaal verteld.

die nekkraag is vervelend he haha


en hoelang heb jij toen gelegen dan? en is het weer helemaal goed gekomen?

Vera! :D

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:21

ik meld mij ook!
In 1997 heb ik mijn 9de, 10de en 11de wervel volledig gebroken. (en in 2 had ik aan de voorzijde een breuk/scheur)
Ik heb (na bijna 2 weken plat liggen in het ziekenhuis) een tijd met een korset gelopen (die mocht 's nachts af).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:24

ehm poeh 2 weken ziekenhuis, daarna thuis moeizaam lopen en veel liggen. MET nekkraag -:(-
Of het helemaal goed gekomen is met de wervel zelf weet ik niet, de kans was er dat de punt in mn spieren bleef hangen of weer bij zou groeien, het kon ook zijn dattie me lichaam verlaten heeft.

Maar goed ik heb weinig last, soms voel ik hem wel knakken enzo heel irritant!

Nou Brainless, dat zijn er wel een stel!
Gelukkig dat je korset afmocht 's nachts!

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:45

@Suusiejj
Ik had gelukkig een stabiele breuk.
Ik ben van een paard afgevallen midden op de hei.... en geeneens de mijne :o
Maar dankzij het paardrijden waren mijn rugspieren zo sterk dat het niet verschoven is.

Ik was ook blij dat ik er weinig aan over heb gehouden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:47

Hej die laatste zin komt mij ook indd bekend voor dat de dokter zoiets zei van sterke rugspieren, of nja zei ie tegen me ouders.

Ze wouden me toen naar Enschede vervoeren omdat me benen niet reageerden op prikkels..

Ik ben ook niet van me eigen gevallen terwijl die gekker was dan de fjord van een klasgenote. :=

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:53

Jeetje heb het nooit gehad maar wat vervelend voor je, heel veel beterschap!!

          :+:

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-09 10:56

bedankt voor alle reacties!
hoe ging dat bij jullie waren jullie weer bang om erop te gaan?

Vera! :D

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:03

Ik heb een tussenwervelschijf in mijn nek versplinterd gehad.
(Auto ongeluk) Ik heb een tijd in het ziekenhuis gelegen omdat ik er ook nog andere dingen bij had (hersenbloeding, gebroken been) en daarna 3 maanden met een nekkraag gelegen en daarna gelopen.

Omdat ie nooit af mocht in die 3 maanden, vond ik het kei eng toen dat was mocht. Voelde heel raar en onnatuurlijk.

Ik had uiteindelijk een heel tv-schema voor mezelf en ik was verslaafd aan de BBC met hun zolder-veiling programma's. :D

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:00

Alsof je hoofd elk moment naar beneden kan vallen he hahaha.

Jeetje zeg hersenbloeding :\ is dan een flink ongeluk geweest of niet .

TS Nee was zeker niet bang, toen ik uit het ziekenhuis was en paar weken later voor controle moest werd me die middag verteld dat het vast stond dat ik 3jaar niet mocht rijden om me wervel een beetje te laten helen oid.
Nu is de kans iets minder groot dat ik na een val niet meer opsta doordat ik het de tijd heb gegunt stabiel te worden

Diezelfde middag reed ik op een Welshje van een vriendin die zou gaan stijgeren als we de bocht om gingen omdat ie dan zn vriendjes niet meer zag.
Dat deed ie indd en naar 5x ben ik maar van hem af gegleden :Y)

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:01

Daarna trouwens nie meer gereden.
Asra 1,5/2jaar later gekocht maar wist zeker dat ik niet in de verleiding zou komen om toch te rijden want Asra was toen pas 1,5 jaar oud

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:25

Wel slim om zo'n jonkie te kopen dan ;)
Kom je inderdaad niet in de verleiding

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:32

Haha jah is over nagedacht :+
Sommige mensen waren verbaast dat ik hem gewoon zelf in ging rijden, dat ik dat nog durfte na mijn ongeluk.
Maar voor mn ongeluk deed ik dat ook alleen dan springpaarden.

En Asra zou ik dan al wat jaar hebben dus meer een band mee hebben dus durfte het wel aan

Asra ♥♥ L2 + 22 || M1 + 7 <3 S_uus @ [RIJ-ITP] Asra na 2 jaar weer eens op bokt.
Profiel vernieuwd 17-11-2012 Mijn werk nu ook op FaceBook https://www.facebook.com/pages/Suus-Fot ... 533?ref=hl
10-03-2015 Djaga star in heaven ;(
Nouschka mijn vechtertje!! 31-12-06 ;(

vronytopper
Berichten: 1048
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:43

Jakkie, Ik ben 2 jaar geleden ook van paard gevallen ook weer opgestaan, watachteraf ook niet mocht. ik had toen mijn 1e lendewervel gebroken.. Ik heb toen ook 3 dagen in het ziekenhuis plat gelegen, en daarna moest ik nog 8 weken plat in bed thuis liggen, mocht er alleen af als ik naar wc moest of naar boven te gaan om op be, ik had 2 weken na mijn ongeluk een brache (korset) gekregen, en na de 8 weken op bed te hebben gelegemn, moest ik fyshio volgen, om mijn rugspieren weer sterker te krijgen en de brache weer langzaam aan afbouwen! ik heb 6 maand fyshio gehad, en 4 maand na dat ik mijn bedrust heb gehad ben ik heel rustig aan weerbegonnen met paardrijden, maanden heb ik met corset gereden, en op het laatst langzaam afbouwen, wel langzaam doen, want je merkt heel goed dat je spieren heel slap zijn..

sterkte, en doe rustig aan! anders ben je nog langer uit de running en het duurt echt een hele tijd voordat je weer de oude bent!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bindy73, Bo_Y, chinnie, IASCrawler, Ipsilonka, Mitch_Beauty, Supervixen, zuperzmoker en 172 bezoekers