Haptonomie/ haptotherapie, iemand ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Haptonomie/ haptotherapie, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:23

In het topic op rijtechnisch zijn we tot de conclusie gekomen dat mijn schouders (en een deel van mijn rug) muurvast zitten, en dat fysiotherapie een oplossing zou kunnen zijn. Er is echter een enorm probleem: Ik raak in paniek als iemand me aanraakt. Niet een beetje paniek, volledige paniek, hyperventilatie en noem het maar op. Heb ook per ongeluk wel eens een fysiotherapeut geslagen omdat ie me onverwachts aanraakte. Vriendlief weet ook dat ie me vooral niet onverwachts moet aanraken, dan krijgt ie ook een klap. Let wel: Dat zijn instinctieve reacties. Op die momenten is mijn hand iets sneller dan mijn hersenen! Ik ben geen agressief persoon verder en ben ook nooit betrokken geraakt bij vechtpartijen of grote verbale ruzies want voor die tijd ben ik allang weg.

Nu moet ik er dus toch aan geloven, omdat het beter is voor mijn paardje. Alleen de angst overheerst enorm. Zit alleen al bij de gedachte met buikkramp en halve hyperventilatie en hartkloppingen, en dan heb ik nog niets ondernomen! Mijn psycholoog raadde vanwege die angst haptonomie aan, of haptotherapie. Heeft iemand daar ervaringen mee? Moet je daarbij je kleren uit doen? Hoe gaat dat precies?

Anoniem

Re: Haptonomie/ haptotherapie, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:57

Ondanks dat haptonomie veel met aanrakingen is, denk ik dat het heel goed voor je zal zijn :j

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn moeder wel.
Wat ik van haar weet : je krijgt eerst een intakegesprek. over het hoe en waarom (en daar kan jij dus ook je angst al in kwijt!)

En vervolgens zijn het inderdaad sessies met aanrakingen en bewustwording van de signalen en reacties van je lichaam.(en het 'inprenten' van een ander reactiepatroon) En gewoon, met kleren aan voor zover ik weet.

Sorry, heel veel kan ik je er verder niet over vertellen.
Alleen dat het mijn moeder heel erg geholpen heeft :j (hyperventilatie / paniekaanvallen door andere klachten)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 01:46

je kunt ook naar een fysiotherapeut die werkt op haptonomische basis. Daar loop ik momenteel. Zij voelt spanningen en grenzen aan en gaat hier prettig mee om.

Van haptotherapie ansich weet ik ook wel het e.e.a. Liever via pb :)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:05

Wat ik mij trouwens vandaag nog bedacht; waarom zou je verder in zee gaan met een haptotherapeute? Wil je van je pijnklachten af of van je klachten mbt het aanraken? (je loopt ook al bij een psych, dus je zit al in een hulpverleningstraject en ik neem aan dat zij niet werken bij elkaar in het team..) Daarbij, veel psychiaters zien niet altijd de meerwaarde van haptotherapie en schepen het wel eens af met een hulpverleningsaanbod op 'vriendinnenniveau'.

Als je alleen van je klachten af wilt van dat je stijf bent zal ik je nogmaals aanraden om naar een fysiotherapeut(e) te gaan di ewerkt op haptonomische basis. Voordeel daarvan is dat het vergoed wordt door de verzekering en haptotherapie minimaal.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 01:18

Mirkim, als je daarover meer wilt vertellen per PB vind ik dat best hoor!

Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen van mensen, ik ben doodsbenouwd (en dat is weinig overdreven) voor aanrakingen door vreemden en zit nu dus ook letterlijk al een paar dagen hopeloos in de knoop met mezelf hierover. Ondanks dat ik al talloze therapieen heb gevolgd is dit probleem, wat waarschijnlijk de kern, of in elk geval een ervan is, nooit echt aangepakt. Deels doordat ik nog niet de goede therapeut heb gevonden, deels doordat ik iets te goed ben het therapiespelletje mee te spelen. En eentje vinden die en betaalbaar is en mijn trucjes doorziet is een hele kunst, vooral omdat ik diegene ook nog moet vertrouwen.

Mirkim, mijn behandelend psycholoog raadde haptotherapie aan omdat ik nu zowel pijnklachten heb (of beter gezegd: nog geen echte pijnklachten maar genoeg om mijn paardrijden flink te belemmeren en de pijn zal dan vroeg of laat ook wel komen). Maar het grootste probleem is gewoon aanraking. Ik raak al in paniek als iemand me een knuffel wil geven, dan weet ik niet hoe hard ik weg moet rennen en hou ook altijd een bepaalde fysieke afstand aan bij intermenselijk contacten. En dat levert logischerwijs ook problemen op met mijn vriend. Maar een fysiotherapeut die me moet aanraken bij mijn bovenlijf is echt een no-go-area, zeker als het niet met een paar behandelingen op te lossen valt. Reden mag ook best bekend worden: Ik ben verkr**** geweest waarbij ik bijna gewurgd ben, en minutenlang bewusteloos ben geweest. En eerlijk is eerlijk. mijn paard heeft al ontelbare keren mijn leven gered, soms letterlijk zelfs. En dat ik haar hinder met mijn rijden is niet te verkopen, zeker niet na alles wat mijn paard voor mij doet en heeft gedaan. Dan heb ik de plicht naar haar toe om een zo soepel mogelijk lijf te hebben en haar niet te hinderen, op geen enkele manier!

Als het nou gewoon in m'n knieen of zo zou zitten is er geen probleem, dat is een "veilige" zone. Mijn bovenlijf is dat alles behalve.

Edit: Doordat ik de laatste dagen er zo mee geconfronteerd wordt komt ook alles weer boven... Tot die drukkende handen om mijn hals aan toe en alle gore details...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:54

mick75 schreef:
Mirkim, als je daarover meer wilt vertellen per PB vind ik dat best hoor!

Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen van mensen, ik ben doodsbenouwd (en dat is weinig overdreven) voor aanrakingen door vreemden en zit nu dus ook letterlijk al een paar dagen hopeloos in de knoop met mezelf hierover. Ondanks dat ik al talloze therapieen heb gevolgd is dit probleem, wat waarschijnlijk de kern, of in elk geval een ervan is, nooit echt aangepakt. Deels doordat ik nog niet de goede therapeut heb gevonden, deels doordat ik iets te goed ben het therapiespelletje mee te spelen. En eentje vinden die en betaalbaar is en mijn trucjes doorziet is een hele kunst, vooral omdat ik diegene ook nog moet vertrouwen.

Mirkim, mijn behandelend psycholoog raadde haptotherapie aan omdat ik nu zowel pijnklachten heb (of beter gezegd: nog geen echte pijnklachten maar genoeg om mijn paardrijden flink te belemmeren en de pijn zal dan vroeg of laat ook wel komen). Maar het grootste probleem is gewoon aanraking. Ik raak al in paniek als iemand me een knuffel wil geven, dan weet ik niet hoe hard ik weg moet rennen en hou ook altijd een bepaalde fysieke afstand aan bij intermenselijk contacten. En dat levert logischerwijs ook problemen op met mijn vriend. Maar een fysiotherapeut die me moet aanraken bij mijn bovenlijf is echt een no-go-area, zeker als het niet met een paar behandelingen op te lossen valt. Reden mag ook best bekend worden: Ik ben verkr**** geweest waarbij ik bijna gewurgd ben, en minutenlang bewusteloos ben geweest. En eerlijk is eerlijk. mijn paard heeft al ontelbare keren mijn leven gered, soms letterlijk zelfs. En dat ik haar hinder met mijn rijden is niet te verkopen, zeker niet na alles wat mijn paard voor mij doet en heeft gedaan. Dan heb ik de plicht naar haar toe om een zo soepel mogelijk lijf te hebben en haar niet te hinderen, op geen enkele manier!

Als het nou gewoon in m'n knieen of zo zou zitten is er geen probleem, dat is een "veilige" zone. Mijn bovenlijf is dat alles behalve.

Edit: Doordat ik de laatste dagen er zo mee geconfronteerd wordt komt ook alles weer boven... Tot die drukkende handen om mijn hals aan toe en alle gore details...

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb zitles van iemand die het combineert met haptonomie. Misschien is dat wat voor je?