Obesitas vs. Anorexia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:27

Nikki, maar obesitas op zich is geen eetstoornis. Het kan het gevolg zijn van een eetstoornis, zoals bijvoorbeeld ondergewicht het gevolg is van anorexia.

Je moeder kan dus zeker een eetstoornis hebben, maar obesitas is daar het gevolg van en niet de eetstoornis op zich.

Edit, wat Toekie dus al zei. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:32

Juul schreef:
Simpel: Obesitas heeft niet altijd een psychische stoornis als oorzaak, Anorexia daarentegen wel.

Je hebt zát mensen die het niet erg vinden dat ze te dik zijn, eten uit verdriet, eten omdat ze er niet vanaf kunnen blijven etc.

Anorexia is aangetoont een psychische stoornis. En dat is algemeen bekent ook.

Daarom denk ik persoonlijk als ik iemand met anorexia voorbij zie lopen: Pff wat erg, hoop dat het nog beter gaat worden. En bij iemand met zwaar overgewicht: Wat zou daarmee aan de hand zijn?

En tja, mensen met Anorexia worden ook nog vaak genoeg gezien als 'dom' hoor. ;)



Niemand kiest ervoor om obesitas te krijgen hoor, alleen soms is het enige wat je kunt doen het ' accepteren '...
Obesitas heeft ofwel een medische oorzaak ofwel een psychische oorzaak.

Hetzelfde geldt voor ondergewicht trouwens, dus ik vind het ook wel wat voortbarig om te zeggen als je iemand met ondergewicht ziet van ' gut wat erg' ....

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:34

Gefeliciteerd Menino! *\o/* ;)

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:37

RedPassion schreef:
Nikki, maar obesitas op zich is geen eetstoornis. Het kan het gevolg zijn van een eetstoornis, zoals bijvoorbeeld ondergewicht het gevolg is van anorexia.

Je moeder kan dus zeker een eetstoornis hebben, maar obesitas is daar het gevolg van en niet de eetstoornis op zich.

Edit, wat Toekie dus al zei. ;)

Dan is Anorexia toch ook geen stoornis? ;)
Obesitas wordt door huisartsen en klinieken wel degelijk aangekaart als eetstoornis.
Want infeiten is het een stoornis in je eetpatroon.
Dit is zowel bij Obesitas als bij Anorexia het probleem.

Gefeliciteerd Menino

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:46


Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:53

Waarom zou obesitas dan geen eetstoornis zijn en anorexia wel?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:59

Omdat obesitas een gevolg is en anorexia een oorzaak. *zucht* :P

Zie het zo:

Bing Eating Disorder --> overgewicht/obesitas
Anorexia --> ondergewicht

Even zwart/wit, maar kan het nog duidelijker dan dit?

Anoniem

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:01

Idd toekie. Je legt het goed uit. :j

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:05

Toekie schreef:
Omdat obesitas een gevolg is en anorexia een oorzaak. *zucht* :P

Zie het zo:

Bing Eating Disorder --> overgewicht/obesitas
Anorexia --> ondergewicht

Even zwart/wit, maar kan het nog duidelijker dan dit?


Jij vind dat het op die manier zo werkt.
Naar mijn idee is 't lijstje eerder zo:
Anorexia --> ondergewicht
Obestias --> overgewicht.
Simpelweg voor beide een zelfde betekenis, alleen in een ander hoesje.

En je hoeft het niet uit te leggen hoor, als het met zo'n diepe zucht moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:07

Nikki__ schreef:
Toekie schreef:
Omdat obesitas een gevolg is en anorexia een oorzaak. *zucht* :P

Zie het zo:

Bing Eating Disorder --> overgewicht/obesitas
Anorexia --> ondergewicht

Even zwart/wit, maar kan het nog duidelijker dan dit?


Jij vind dat het op die manier zo werkt.
Naar mijn idee is 't lijstje eerder zo:
Anorexia --> ondergewicht
Obestias --> overgewicht.
Simpelweg voor beide een zelfde betekenis, alleen in een ander hoesje.

En je hoeft het niet uit te leggen hoor, als het met zo'n diepe zucht moet.


Ander woord voor Obesitas is gevaarlijk/ ziekelijk overgewicht. Ander woord voor Anorexia is een psychische stoornis met ernstig ondergewicht tot gevolg.

Dus wat jij zegt klopt sowieso niet.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:07

Ik vind dat niet Nikki, zo is het feitelijk. Heb je de links die ik gaf goed doorgelezen? Sorry meis, het klopt echt niet wat je schrijft. Maar laat maar. ;)

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:12

Als we alles letterlijk gaan nemen klopt jouw vertaling van Anorexia ook niet.
Dat is namelijk 'gebrek aan eetlust door nerveuze oorzaken’ en soort gelijken daarvoor.


@Toekie; nee heb ik niet doorgelezen, nog geen tijd voor gehad.
Het gaat mij er niet om wat nou wat precies betekend.
Het gaat er wel om dat mensen obesitas, of overgewicht of hoe je 't noemen wilt, nog steeds niet geacepteerd wordt als ziekte.
Mensen denken nog (bijna) altijd dat mensen met obesitas het zelf doen en mensen met anorexia 'zielig' zijn.
Waar het mij om gaat is dat mensen ook moeten weten dat obesitas hetzelfde 'idee' is als anorexia.
Beide zijn eetproblemen, beide zijn moeilijk te verhelpen en beide hebben bijna altijd iets psygisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:19

Nikki__ schreef:
Als we alles letterlijk gaan nemen klopt jouw vertaling van Anorexia ook niet.
Dat is namelijk 'gebrek aan eetlust door nerveuze oorzaken’ en soort gelijken daarvoor.


'Ander woord voor' geen letterlijke vertaling. ;)

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:26

Fout van hier dan, las vertaling van. Dacht dat dat er ook eerst stond.

Anoniem

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:31

ondergewicht kan ook andere oorzaken hebben dan anorexia.

Overgewicht kan een hoop oorzaken hebben, maar geen obesitas want obesitas ís overgewicht en niet een oorzaak van overgewicht. Je kan ook ondergewicht hebben als je zwaar aan de coke zit oid, en dan hoef je ook geen anorexia te hebben...

Dankjulliewel trouwens :D

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:16

Hey

Nou ik heb al veel mensen hier gezien met ervaringen met Anorexia. Dus ik zou wel graag de andere kant willen belichten.

Ik ben zelf morbide obesitas. Ik heb een BMI van voorheen 44 ongeveer. Het is vroeger begonnen met pesten, aangezien ik iets molliger was. Dat uitte zich toen al in vreten en om dat te betalen heb ik geld gejat van mijn moeder.
Daarna heb ik een peiode boulimia gehad. Ik bleef namelijk eetbuien houden, maar daartegenover sportte ik bijna dagelijks 3 uur. Bij het begin deed ik er sonja bakker bij, bij het vele sporten. Toen was ik best veel afgevallen en merkte ik dat ik nog niet gelukkig was. Toen ben ik naar een psych gegaan. En naar de dokter.
Toen heb ik Binge Eating Disorder ontwikkelt. Ik compenseerde niet meer en ben toen ik korte tijd veel aangekomen. Nu zit ik onder de medicijnen en dat werkt gelukkig goed. Veel van mijn problemen zijn gekomen vanuit een depressie van vroeger die ik altijd heel erg goed wist te verbergen. Daarnaast toen ik Binge had ontwikkeld, was ik ook nog eens overspannen, maar bleef wel werken, omdat ik dat moest omdat mijn werk vond dat het allemaal kwam door het eten en niet van het werk zelf.
Nu zit ik dus aan de medicijnen en heb ik een andere baan. Het gaat best redelijk hier. Afgelopen 20 mei ben ik geopereerd en heb ik een maagband gekregen. Deze moet nu alleen nog wat strakker gezet worden zodat deze ook daadwerkelijk gaat helpen. Nu hoop ik eindelijk weer op een gezond gewicht te komen. Ik heb nu gelukkig nog geen blijvende ziektes zoals diabetes ofzo, maar dat zat er vanzelf aan te komen natuurlijk.

Zoals je uit mijn verhaal kunt lezen kom het bij mij wel vanuit mijn verleden. Nu ik zo dik ben, kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er mensen zijn die er zelf voor kiezen om dik te zijn. En dan bedoel ik niet wat mollig, maar echt dik. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je dan gelukkig kan zijn, maar ik heb wel eens iemand gehoord die het prima vind.

En nu even over je stelling: ik zelf durf niet zo goed te zeggen of Binge/boulimia of anorexia meer begrip krijgen. Ik heb zelf erg veel hulp gehad en ook met mijn operatie heb ik erg veel steun gehad. Natuurlijk zijn er mensen om me heen die het niet kunnen begrijpen, maar als je niet in dit schuitje hebt gezeten, kan je het ook niet begrijpen. Is met Anorexia ook zo denk ik.

Wel vind ik het natuurlijk vervelend als ik eens naar de MAC ga en ik zo word aangekeken. Heb zelfs wel eens mensen wat horen zeggen. Terwijl ik maar 1 keer in half jaar heen ga ofzo. Maar goed, daar sta ik nu boven. Dat is een kwestie van aan jezelf werken en er boven staan.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik blij ben om geen anorexia te hebben (al had ik kunnen kosten voorheen dan weet ik zeker dat ik die kan opgeslagen zou zijn). Dit lijkt mij veel meer levenbedreigender als ik soms die mensen op televisie zie. Ik kan wat extra bewegen om dan maar op gewicht te blijven bij het vele meer eten wat ik doe, maar met anorexia kan je op den duur niets meer. Dat lijkt mij heel eng. Petje af voor de mensen die er bovenop zijn gekomen.

Zo dat was eenheel verhaal. Zijn nog veel meer dingen die ik wil zeggen, maar is al zo lang haha.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:47

Yamcha schreef:
Dat denk ik dat dat idd voor alle eetstoornissen geldt :j

Obesitas is iets anders, het kan wel een groot probleem worden, maar het is geen symptoom van iets anders, althans in 95% van de gevallen niet.

En hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ik denk juist dat er eerst een probleem is en dan pas dat overgewicht.
Maar juist omdat de vooroordelen over elk pondje door het mondje.
De kijk algemeen er over dat dit niet snel zal worden erkend en misschien zelfs niet herkend.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:55

Tamadine, indrukwekkend verhaal... veel sterkte ermee met je herstel!

Kunnen we geen dealtje sluiten... ik wat kilo's van jou erbij en jij dan wat minder kilo's... zitten we misschien beide wel weer op een gezond gewicht ;)

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:00

Het verhaal van tamadine is precies wat ik bedoel.
Eerst is er een probleem.
En dan pas het teveel eten.
Precies als het andersom is.
Eerst een probleem en het te weinig eten.

Ik denk ook door te ontkennen dat het zo is je erg veel dikkere mensen pijn doet (wat weer resulteerd in meer eten)

Beide is mijn ogen verschrikkelijk erg.
Alleen is er voor het ene vaker begrip dan het ander.
En dat is niet eerlijk.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:15

Ik heb net de doc. gezien over anorexia..echt heb zitten janken. Zo indrukwekkend...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:25

Ik heb 'm ook gekeken.. moest na afloop ook janken. Teveel herkenbare punten, ik keek samen met mijn moeder, en heb na afloop dus heel veel dingen kunnen noemen die met mij overeenkwamen.. (Met veel moeite, in een opwelling kwam het er ineens uit ) Zoals hun manier van denken over voedsel etc. Was zwaar om te vertellen, en dan reageerde ze er ook nog eens op met een "achja" zo van "het waait wel weer over". Dat is niet bepaald leuk en ik denk ook niet dat ze dat bedoelt. Wat moet je er ook op zeggen als je dochter zoiets zegt..

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:28

Het is zo lastig lijkt me voor die meiden...Ik heb zelf geen anorexia hoor, maar kan me aan de ene kant wel voorstellen dat die meiden de controle over het eten zien als iets wat ze goed kunnen, hun sterke punt.
Wel jammer was dat je geen jongens zag met anorexia, want die zijn er ook.

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:41

Ben helaas vergeten gister de docu te kijken .. ga morgen even checken of ik m nog ergens op uitzending gemist kan zien :j

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:50

vanaf morgenochtend 11.00 staat ie op uitzending gemist... echt een aanrader!!

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:59

Oh dankje! :D