Ervaringen gevraagd osteopaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Ervaringen gevraagd osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:45

Morge Bokkers,

Ik zit eraan te denken om een keer naar de osteopaat te gaan.
Ik loop inmiddels al 5 jaar na een aanrijding bij de fysio.

Daar ga ik elke 3 weken heen maar ik moet zeggen dat ik na 1.5 week weer helemaal vast zit.
Hierdoor heb ik het idee dat ik ook altijd moe ben en ik heb altijd overal pijntjes.

Mijn klachten zijn:
Nekwervels gaan vast zitten.
Spieren in mijn schouders gaan gespannen staan.
Rugwervels gaan vast zitten
Bekken gaat vast zitten.

Nu is mijn vraag hebben jullie ervaring bij een osteopaat met deze klachten?

Groetjes Nathalie

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:52

kaj

Re: Ervaringen gevraagd osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:57

Ik ben een tijdje terug naar de osteopaat geweest voor bekkenklachten/rugklachten. (had ik al een jaar of zeven naar aanleiding van een val van een paard)

Niet alleen heeft ze me hier helemaal vanaf geholpen, ze heeft daarnaast ook nog diverse blokkades in mijn nek en ribbenkast verholpen. Met 3 behandelingen was ik overal vanaf.

Ik ben dus heel tevreden. Je moet echter wel opletten of je een goede hebt. Van een vriendin hoorde ik hele slechte verhalen.
Je hebt er blijkbaar ook kwakzalvers tussenzitten.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:59

ik kom op een stal waar een paarden osiopaat werkt en die werkt ook met magneet velden! hoezeer ik normaal hoofdpijn heb! heb onder een magneet gezeten 30 min en heel de hoofd en nek klachten zijn al sinds 3 weken weg! echt een aanrader!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:06

unamie schreef:
Kijk eens op deze site
Geen osteopaath maar (ortomanuele) artsen
http://www.drsickesz.com/whatis.php?lang=nl

Heb op de site gekeken en dat klinkt allemaal erg goed.
Zal ze eens mailen.

@: kaj

Hoe weet je dat je geen kwakzalver hebt?
Heb je daar ook z'n site voor net als bij paarden?(de site waar ze geregistreed staan)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:17

Er is een beroepsvereniging geloof ik.
deze gegevens kun je vinden op http://www.osteopathie.nl
De osteopate die ik had was DO-MRO of zoiets.
Laatst bijgewerkt door kaj op 15-06-09 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:19

Ik ben met mijn kindje bij een osteopaat geweest omdat ze een scheef nekje had en dat is nu helemaal goed gekomen :j Aanrader!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:21

Zal het beter werken dan een fysio?
Een osteopaat kijkt toch overal naar?

@ Kaj:
Thanks ga meteen op de site kijken

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:22

Ik werd er met mijn kindje zelfs door de fysio naartoe gestuurd. Zij vond dat ze zelf te weinig vooruitgang boekte en vond dat de osteopaat maar eens moest kijken. Het was in drie behandelingen opgelost.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:24

Dat doet mijn fysio dus niet.
Hij heeft gewoon gezegd dat ik krakkemikkig in elkaar zit en het een deel te maken heeft met mijn bouw.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:28

Misschien gelooft de fysio er zelf niet in? Die van mij zei ook dat ik erheen moest gaan 'als ik ervoor openstond'. Het blijft een alternatieve geneeswijze.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:33

Ik had cesartherapie, en mijn therapeute heeft me zelf doorverwezen naar de osteopate. Ik boekte geen vooruitgang en zij had zelf ook zoiets dat ik wellicht beter geholpen kon worden door een osteopaat.

Ik ben haar er nog steeds dankbaar voor :) Ze belde me later zelfs nog op om te vragen hoe het gegaan was bij de osteopaat. Heel fijn als iemand met je meedenkt en niet alleen maar aan z'n eigen klandizie denkt.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:35

Overigens gaf de osteopate bij mij direct aan dat ik hele zwakke gewrichten heb of gewrichtsbanden en dat ik het voornamelijk van spierkracht moet hebben om de gewrichten te ondersteunen.
Dat was voor mij heel herkenbaar, terwijl ik er eigenlijk nooit eerder bij stil had gestaan. Zo heb ik bijv ook hele zwakke enkelbanden etc.

Het is inderdaad wel een beetje alternatief maar ik vond het niet zweverig ofzo.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:38

Moet er vrijdag weer heen ik zal erover beginnen.

Een vriend van me is ook een keer naar de osteopaat geweest.
Ook voor nekklachten en dat kwam vanuit z'n voet. Hij gaat nu om het half jaar en hoeft niet meer naar de fysio

Nu ook ik zit gewoon en voel overal pijntjes echt heel irritant

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:25

werd een behandeling bij jullie vergoed?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:26

Ik ben niet zo positief helaas, heb er ruim 9 maanden heel veel geld weggebracht maar niet van mijn klachten afgekomen.

Sinds ik bij een haptonoom loop, kan ik een hele hoop dingen gewoon weer doen en sta ik stil bij wat mijn lijf aangeeft dus ik kan sneller inspelen op iets wat dreigt vast te gaan zitten.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:32

Wat doet die dan precies?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:52

Ik kreeg maar een gedeelte van de behandeling vergoed helaas.
Daffodil: 9 maanden? Jee maar dat is sowieso wel heel lang.
Mijn ostepate gaf aan dat als ik nog een keer klachten had dat 1 behandeling waarschijnlijk wel voldoende zou zijn.

Nu had ik 3 behandelingen nodig omdat er ook heel veel "verkeerd" zat. Meteen na de eerste behandeling merkte ik al verschil en na de tweede behandeling was ik helemaal van mijn klachten af. Deze behandeling heeft ze ook veel gekraakt. Dat wilde ze de eerste keer liever nog niet doen maar het bleek toch nodig te zijn. De derde keer was meer ter controle en alles was goed.

Bij een vriendin heb ik inderdaad ook zo'n verhaal gehoord over tig behandelingen maar geen effect, maar dat was ook meer een zweverig type. Ik kreeg uit haar verhaal een beetje de indruk dat deze man maar wat aanrommelde....

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:57

Kan het altijd proberen als ik na 4 behandelingen(bv.) niet genoeg heb stop ik ermee.

http://www.osteopathie-rotterdam.nl

Naar deze dat ik te kijken er staan veel positieve reacties op de site. Maar het eerste consult is al €120,- en een vervolg consult €65,- Is dat duur?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:28

Pff geen idee. Ik betaalde 75 euro per consult. Zowel voor de eerste als voor de vervolgafspraken dus.
De eerste keer was ik er zo'n 50 minuten denk ik, de tweede keer ruim een uur en de laatste keer maar een half uurtje.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:27

Het is volgens mij ook belangrijk om te kijken naar waar je klachten vandaan komt. Bv, zoals bij Daffodil... een haptonoom doet iets heel anders dan een Osteopaat. Als ik het goed zeg, brengt een haptonoom je meer in contact met jezelf. Met je gevoel, ten opzichte van je lichaam, en brengt dat met elkaar in balans. Mochten daar de problemen zitten (b.v. als je hoofdpijn hebt, omdat je spanning ervaart in je leven en vervolgens je nek vastzet), dan kun je daar veel profijt van hebben. Een haptonoom gaat dus om gevoel.

Een (ortho)manueeltherapeut corrigeert dingen in je skelet/ruggewervel en omgeving. B.v. als je een bepaalde bocht in je nek hebt die daar niet hoort (omdat dat zo gegroeid is of omdat je daar een tik tegenaan hebt gehad) zet diegene dat weer recht. Dat kan met een aantal behandelingen, en als het goed is los je daarmee in ieder geval die oorzaak op. Of je dan het gevolg ook oplost, weet je nooit zeker, omdat je inmiddels je spieren ook 'verkeerd' kunt zijn gaan gebruiken en dan moet je daar alsnog wat mee... maar goed, een (ortho)manueeltherapeut lost dus dat soort 'problemen' op die je niet zelf met oefeningen weer makkelijk recht kunt zetten.

De osteopaat houdt zich bezig met organen. Volgens osteopaten staat veel in je lichaam met elkaar in verbinding. Het idee achter osteopathie is volgens mij: jij hebt een klacht. Dit betekent dat ofwel dat gebied in je lichaam, ofwel het gebied wat daarmee in verbinding staat, op een bepaalde manier geblokkeerd is. Bijvoorbeeld: stel het zijn je nieren. Dan betekent dat niet dat je een nierziekte hebt, maar dat het proces wat je nieren normaal 'moeiteloos' moeten doorlopen, nu op de één of andere manier geblokkeerd zijn. Door massage en aanraking wil de osteopaat die blokkade wegnemen, waardoor de klachten verdwijnen.

En dan heb je ook nog mesologie. Dat is eigenlijk voortgekomen uit de vraag: je hebt een klacht, maar waarom werkt soms fysiotherapie, soms caesar, soms osteopathie.... etc. Per persoon en ook per situatie verschilt het. Van mesologie weet ik niet zoveel, maar het lijkt me wel erg interessant. www.mesologie.nl is het geloof ik.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd... ik heb zelf veel baat gehad bij osteopathie, maar dat kan dus voor iedereen anders zijn. Succes met je keuze!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:37

Ik ben met mijn zoontje bij de osteopaat geweest. Hij heeft 4 behandelingen gehad en toen ging het een stuk beter!

Flor, je legt het allemaal heel mooi uit!

Zelf ben ik bij een ortho manueel therapeut geweest, ik had 7 scheve wervels door een val van het paard (vervolgens 2 jaar mee gelopen omdat ik dacht dat het wel weer over zou gaan :o ).

Maargoed sindsdien ik met mijn zoontje bij de osteopaat ben geweest ben ik er ook helemaal voor om elk kind gewoon te laten controleren bij de osteopaat. Een kind houdt vaker iets aan een bevalling over dan je denkt.