Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Interactie grapefruit en medicijnen
Sinds een jaar of tien komen er steeds meer gegevens boven tafel dat grapefruitsap de werking van bepaalde geneesmiddelen kan beïnvloeden. Het metabolisme , oftewel de omzetting van het geneesmiddel wordt geremd en zo wordt de concentratie van deze stof in het bloed verhoogd. Dit wordt veroorzaakt doordat grapefruitsap een enzym, dat normaal de afbraak en uitscheiding van diverse medicijnen regelt, verhindert zijn werk te doen. Zo krijgt iemand die grapefruitsap drinkt en tegelijkertijd medicatie inneemt een hogere bloedspiegel van dit middel dan je normaal zou verwachten. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de beoogde werking van de geneesmiddelen, maar vooral de bijwerkingen kunnen onverwacht toenemen. Het wordt daarom afgeraden grapefruitsap te gebruiken als u bepaalde medicijnen gebruikt. Lees altijd goed de bijsluiter van uw medicijn. Kleine hoeveelheden grapefruit zullen niet snel tot problemen leiden. Pas als grotere hoeveelheden, bijvoorbeeld een heel glas grapefruitsap, geconsumeerd worden, kunnen er problemen ontstaan. Het drinken van sap van andere citrusvruchten zoals sinaasappelen of citroenen, of het eten hiervan, is geen probleem. De interactie van grapefruitsap en medicijnen is met name van belang bij chronische medicatie.
Lusitana schreef:Ik was te zwaar zonder aanwijsbare reden. Dat wil zeggen ik beweeg, eet gezond, eet veel rauw, geen snoep, geen chips, geen frisdrank, sla geen maaltijden over en in kleine hoeveelheden. Hooguit 1000 kaloriën op een dag. Echt zeeeeer frustrerend.
Citaat:eet gezond, eet veel rauw, geen snoep, geen chips, geen frisdrank
Bienotje schreef:1000 kaloriën op een dag is te weinig voor een volwassen persoon, minstens het dubbele wordt aangeraden (afhankelijk van je activiteiten nog meer).
Je hebt er ook kans van dat je lichaam gereageerd heeft op te weinig voeding. Doordat je zo weinig binnenkrijgt gaat je lichaam dan uit zichzelf buffer opbouwen.. Een goed eetpatroon met genoeg energie doet je lijf meer goed dan véél te weinig eten..
secricible schreef:Volgens mij heb je het zelf namelijk niet helemaal door, aangezien je verkondigt een gezond eetpatroon te hebben. 1000kcal kan geen gezond eetpatroon zijn. Deze 2000kcal zijn niet alleen opgezet om genoeg energie binnen te krijgen, maar ook omdat je anders moeilijk de minimale hoeveelheden mineralen, vitaminen en spoorelementen binnen krijgt. Ik kan me dus niet voorstellen dat je die allemaal binnen krijgt.
Wat ik zo hoor van wat je eet krijg je dus te weinig vetten binnen.
Ik heb verder geen inzicht in je eetpatroon, dus geen idee wat je allemaal mist en wat je beter anders zou kunnen doen, maar 1000 kcal kan geen gezond eetpatroon zijn.
Dat denk ik dus ook (dat mijn stofwisseling plots is veranderd) en daarom zeg ik er ook bij dat het een praktijkgeval van mij is, en niet wetenschappelijk onderlegd ofzo.Citaat:Verder wilde ik dan nog even toevoegen dat ik het echt super vind als je af zou vallen (mits op een goede manier, geen idee of dat nu gebeurt, anders ga je jojoen en dan ben je nog verder van huis), maar jou eetpatroon en het feit dat jij er van gaat vallen hoeft dus niets te betekenen. Ik denk dat de kans groter is dat je stofwisseling op gang komt op dit moment en dat je afvalt doordat je te weinig kcal binnen krijgt. Niet door die sinaasappelen. Als dit het geval is, is jou situatie niet representatief voor anderen hier
Citaat:Wat betreft de sinaasappelen en het glazuur, ik heb geen precieze getallen voor je. Ik doe een opleiding dietiste, geen tandartsIk krijg alleen mee dat we op moeten letten met het aanbevelen van veel sinaasappelen e.d.
In nederland is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit vastgesteld op 2 stuks per dag. Dit is niet voor niets. Teveel fruit kan namelijk je tanden beschadigen. Speeksel is dan zeker niet genoeg. Ons wordt wel geadviseerd bij ieder stuk fruit water voor te schrijven, wellicht is dat al een begin?
Over het effect kan ik weinig zeggen. Ik denk dat dit afhankelijk is van hoe veel je poetst, wanneer je poetst e.d. Geen idee of je het misschien aan je tandarts kan vragen? Verder ga ik even googlen of ik een mooie bron kan vinden
Een hoop bronnen geven wel aan DAT het slecht is, maar niet in cijfers namelijk.
EDIT: deze bron is vrij duidelijk en betrouwbaar, helaas nog steeds geen cijfers:
http://www.mirdental.nl/index.php?optio ... Itemid=161