Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:15

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:17

Hier 1 plus zoon van 7 die het ook is.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:20

Wat merk je aan jezelf/zoon? Goede eigenschappen/Minder goede eigenschappen? Ondervind je er nog enkele problemen mee?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:32

Poeh, heb je een uurtje of wat? Hahaha.

Over mezelf: ik kan niet tegen labeltjes in kleding. Waar het ook zit, het gaat kriebelen en prikken enzo.Dus hooggevoelig op het tastzintuig zeg maar. Ook kriebelen, kietelen, bepaalde aanrakingen kan ik echt niet hebben. Ik voel elk korreltje of bubbeltje in mijn sokken en kan ook absoluut niet tegen iets van vuil op mijn lenzen, de kleinste stofjes voel ik.

Ik ben erg gevoelig voor de energie van andere mensen en hun gemoedstoestand. Dit is dus meer op het zesde zintuig. Oogcontact vermijd ik liever omdat dat hard bij mij binnen komt. De energie die mensen daarin uitstralen. Ik zie veel detail en onthoud ook in details.

Verder ben ik vooral gevoelig voor onrust. Ja hoe leg ik dat uit. Ik heb baat bij regelmaat en rust. Ik doe alles via een planner en ik kan er slecht tegen als bepaalde zaken op andere plaatsen worden gelegd. Ik kan niet goed tegen plotseling gebeurtenissen en plan liefst alles vooruit. Google maar op Hoogsensitief, zoek de lijst op voor volwassenen en lees die maar. Van al die vragen (het zijn er meer dan 20) kan ik er slechts 2 met NEE beantwoorden. Ik ben dus behoorlijk HS.

Negatief dus al dat gekriebel en de onverwachte dingen.
Positief dat sinds ik dit weet ik het inzet en het een kracht geworden is. Ik volg (steeds meer) mijn inuitie en dan kom ik een heel eind. Sind sik weet dat ik baat heb bij rust en dus mijn dagen ook zo goed mogelijk plan, heb ik ook meer rust.

Mijn zoon kan ook slecht tegen plosteling gebeurtenissen, oogcontact etc. Lijkt erg op mij. Hij is ook nog eens super gevoelig op geluid en kan bijv slecht tegen "emotionele" muziek zoals Enya of een mooi piano-stuk in de kerk. Hij is ook gevoelig op de tast en kan echt genieten van een paard dat langs zijn armen snuffelt.

Bij mijn zoon behoort de hoog gevoeligheid ook bij zijn diagnose (hij heeft een Cerebrale Parese: hij mist een klein gedeelte in zijn hersenen en daardoor functioneert zijn motoriek niet goed. Zijn bedrading is zeg maar anders aangelegd. Ook de andere tastzin e.d. kunnen daarbij horen) Dus het is lastig om te zeggen of Stefan het van nature al was of door de hersenbloeding tijdens de zwangerschap heeft gekregen.

Beide hebben we ook niet echt te verklaren ervaringen om het zo maar te zeggen, die vooral te maken hebben met het aanvoelen van andere mensen (hoe ze in hun vel zitten).

Ik ben altijd zo geweest. Sinds enkele jaren weet ik dat dit Hoog Sensitief heet en heb ik er nog beter mee leren leven. Omdat het eindelijk een naam had en ik wist wat het was.

carrie79

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:45

hier ook één :)

ik herken me erg goed in het verhaal van zilfstar..ik kan ook echt niet tgen labels in kleding. of bepaalde aanrakingen.

Ook ik ben erg gevoelig voor energieën ik voel ijzersterk iemands humeur aan...zonder dat ik personen ken...dit komt heel hard binnen en ik kan daar ook erg van slag van zijn. Ik voel ook direct aan hoe mensen zijn.

kan erg slecht tegen onverwachte dingen en vooral tegen hard/ onverwacht geluid.

positieve hiervan is is dat ik een goede mensen kennis heb inmiddels en daar ook goed op durf te vertrouwen.
de mindere kant is dat het soms heel vermoeiend is..dat ik mijn best moet doen mezelf te beschermen soms.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:55

* steekt hand op*

Ik herken al heel veel in wat Zilfstar schrijft en heb het ook erg met geluid en beeld. Vooral hard geluid, of veel geluid kan me horendol maken, van veel visuele prikkels raak ik vreselijk vermoeid. Ook dat details zien en onthouden, zó bekend!
Kleding herken ik ook (grijnst), had ik als kind al en heb ooit eens tot afgrijzen van mijn moeder de col van mijn trui afgeknipt...kon er écht niet tegen. Nog steeds krijg ik de kriebels bij bepaalde soorten stoffen en moet alle kleding echt lekker en perfect zitten. En idd een paard wat langs mijn arm snuffeld, dat is dan weer wel heerlijk! Ik heb het zelfs met eten, bepaalde soorten eten en drinken, dat met stukkies of slierten, dat geeft de kriebels...
Ik ben ook erg intuitief en voel mensen, dwz hun gemoedstoestand ook vaak erg goed aan. Heb het ook met dieren, dat ik bv weet wanneer ze ziek worden. Ook dat rust en onrust verhaal ken ik. Rust is zó belangrijk...

Een paar jaar geleden alweer eens een boekje gevonden waarvan het leek alsof iemand mij had zitten bestuderen, zo leek het wel. Zo ongeveer alles herkende ik erin!
Grappig toeval was dat mijn moeder mij 's avonds belde. Ze was bij haar zus geweest en die had onlangs een boekje gekocht over HSP. Mijn moeder herkende mij daar ook in en vond dat ik dat boekje ook maar eens te pakken moest krijgen. 'Mams, dat boekje ligt voor mij op tafel'... :D

Soms is het best wel lastig, vooral omdat alles er zo ontzettend inhakt en je dan weer zo ontzettend moet bijkomen. Maar soms is het ook een zegen. Ik kan intens genieten van hele kleine dingetjes, gevoelens, textuur, beelden of geluiden. Maar ook het omgaan met dieren en bv paardrijden en dan die hele kleine signalen op kunnen pikken. Dat zijn de mooie dingen en daardoor zou ik het toch niet willen missen. Dan maar een aparte mafketel zijn... ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:58

Ik ook
sluit me aan met de rest.
Moet wel zeggen dat ik die 'beperkingen' ook graag in mijn voordeel of als 'gave' gebruik, dus iets goeds er uit halen in plaats van het slecht te vinden of als sticker.
Van bepaalde aanrakingen (paarden weten die op een of andere manier altijd te vinden) krijg ik soms zo een soort spiertrekking, heel raar, omdat ik er niet tegen kan. Ik kan anderen heel erg goed aan voelen, soms ten koste van mezelf. Maar ik vind het zalig om wanneer ik met mijn paardje door de natuur wandel alles zo intens mogelijk in mij op te nemen. Soms zou ik eens willen wisselen met een niet hsp om te weten wat het verschil is. Waar ik soms wel moeite mee heb is dat altijd probeer moeilijke gebeurtenissen of gesprekken te vermijden, dat is niet echt goed als het belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 29-04-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:02

ik vrees hier nog 1.....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:42

Yep! Ik zie/hoor/ruik dingen die andere mensen nauwelijks waarnemen (geen zweverigheid, gewoon details), irriteer me soms dood aan 'kleine' dingen, zoals smakkende mensen of iemand die met haar voet wiebelt (verschrikkelijk, ik weet het, maar ik kan er echt niets aan doen), krijg snel migraine en voel gelijk als ik in een kamer ben wat voor stemming er hangt. Ik kan me ook heel moeilijk concentreren. Ik ben er eigenlijk niet zo blij mee. Aan de andere kant maakt het me ook wel weer tot wie ik ben: ik denk dat ik mijn opmerkzaamheid en slimheid er ook wel aan te danken heb. Ach ja, het is gewoon ik. :)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:44

Ik meld me ook :) ben er pas kort mee bezig, maar zoals zilver het beschrijft zo ervaar ik het ook :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik net een relatie achter de rug heb waarbij deze eigenschappen heel negatief naar voren kwamen, dus als er misschien wat meer ervaren dames aanwezig zijn die tips kunnen geven :)
Ik heb al een boekje gekocht over hoog sensitiviteit en relaties...lees er elke dag een hoofdstukje uit ofzo!

oh ik kan ook niet tegen negativiteit of bijvoorbeeld een horrorfilm...ik ruik ook alles, kan heel misselijk worden van benzinelucht of vieze luchtjes...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:53

:wave:
Alleen heb je het niet, je bent het, het is natuurlijk geen ziekte ;) :D
Op http://www.hooggevoelig.nl staat meer info ( al doen sommige links het niet omdat ze met de voorpagina zijn bezig geweest) en is ook een forum en een chat.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:54

Hier nog 1...

Van klein af aan al. Altijd alle kaartje/labeltjes uit de kleding. Sokken met touwtjes of harde randjes worden afgedankt. Het onderlaken van mijn bed moet super strak liggen anders erger is me helemaal rot. Ook moet de sloop rond mijn kussen strak erom zitten zodat ik niet met mijn handen de losse stof voel, dit zo ook bij de instopsloop van mijn dekbed...
Kleding moet helemaal goed zitten, vanaf kleins af aan al, hempje moet super strak en werk wel honderd keer opnieuw recht gedaan.

Dan hebben we nog het prefect en controlfreak gedeelte.. alles heeft thuis een vaste plek.. alles moet super schoon en alles moet zoals het hoort en ook moet zo veel mogelijk alles op de zelfde tijd. alles is gepland ivm controle houden.

En dan heb ik ook nog dat ik heel erg de emoties van anderen aanvoel en ook dat ik zeg maar heel gauw door heb hoe mensen echt zijn.. als ik thuis kom en er is iets merk ik het meteen hoe normaal ze ook doen.
Heeft wel voordelen maar ook nadelen

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 22:00

Er zijn toch meer mensen dan ik dacht hooggevoelig.. Hebben jullie ook dat je onwijs goed de stemming van de ander kunnen inschatten en dat je meteen merkt dat er iets is?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:01

Hier nog een..
Maar dan vooral intern..

Ik merk indd meteen als er iets mis is en stemming wordt altijd meteen afgestraald dus dat voel je dan ook meteen..

Ik vind het wel heel fijn om te hebben..
Ik merk er geen nadelen aan

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:05

ik meld me ook!! Harde geluiden, gevoelige huid, stemmingen...noem maar op ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:05

Ja, ik kan ook altijd stemmingen aanvoelen. Dat vond ik als kind al heel vervelend; ik voelde 't heus wel bij bijv. mijn ouders, en zij maar zeggen dat er echt niets aan de hand was. Ook nu voel ik het, vraag ik bij mensen die ik heel goed ken gelijk door. Tot 't onderste uit de kan is. }> Bij mensen die ik niet ken vind ik 't alleen maar heel erg irritant.

Maar hebben jullie ook dat je je heel snel aan iemand irriteren? Ook al vind je dat heel fout van jezelf enzo?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:07

Ik merk er wel nadelen aan, al is het ook fijn want als je het weet kun je ermee aan het werk :) Nadeel bij mij is, dat als mensen een ander spelen dan ze zijn ik heel erg moe word, het voelt alsof de energie bij mij weggetrokken word. Ook als mensen iets zeggen maar anders doen laten voelen etc. Net als spanningen en veel indrukken daar raak ik echt gesloopt van. Stuur mij een weekend op familie weekend en ik moet een week bijkomen. De kunst is leren aanvoelen wanneer je emmer vol zit, rust nemen weer opladen en verder gaan. Vooral nee zeggen ook denk ik. De voordelen wegen voor mij zwaarder en zijn bijna eindeloos :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:08

Fitch schreef:
Maar hebben jullie ook dat je je heel snel aan iemand irriteren? Ook al vind je dat heel fout van jezelf enzo?

Hier heb ik zeker last van.. :+
Niet altijd even prettig maar goed..

Hebben jullie soms ook dat je dan als je iets aanraakt dat dat dan heel ehm.. intens?? voelt..
Dat je bijvoorbeeld een glas drinken pakt en dat voelt dan normaal gesproken normaal aan..
Maar dat je dan soms een tinteling in je vingers hebt.. Heel apart gevoel is dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:09

Jup, hier nog eentje. :)

Kan echt niet tegen harde geluiden. Als harde geluiden, lang en veel aanhouden kan ik er erg emotioneel van worden. We hadden een keer zo'n tonengenerator op school bij Nask, nou, die man stond 5 minuten al die 'geinige' piepjes te laten horen, en ik zat huilend in de klas. Dat soort dingen. Voor de rest kan ik niet tegen veel mensen om me heen, vooral niet als die ook allemaal aan me zitten te plukken. In de aula is dat vooral vervelend, zelfs al loopt iemand even perongeluk tegen me aan, kan ik daar al redelijk van slag van zijn, en me ontzettend aan zo'n persoon ergeren. Soms moet ik ook gewoon even naar buiten. Ik word snel emotioneel van muziek. En als bepaalde dingen scheef of stom liggen, kan ik daar ook niet tegen. :P Als plotseling dingen veranderen, kan ik daar heel erg van uit mijn hum raken, en houd dan ook niet zo van veranderingen. Ook stemmingen voel ik goed aan, en voel me ook snel slecht als mensen in mijn omgeving zich ook slecht voelen. Teveel indrukken op een dag maken me moe, en ik zie sneller dingen dan anderen. Vooral details. Mensen zeggen ook vaak: Jemig, dat je dat nog weet, joh. Goh, zal ik HSP zijn? :P

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:10

Ik maak ook altijd andermans zinnen af :+

Heeft dat ook met HSP te maken??

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:15

Iig met je invoelen en aanpassen aan een ander.
Nog zo'n leuke eigenschap.. de kameleon spelen.. aanvoelen hoe en wat een ander uitstraalt en dan kopieren en daar weer knetter moe van worden.. :+ :D

Irriteren deed ik wel vaak, maar al minder omdat ik gewoon beter voor mezelf opkom. Soms hebben mensen geen idee dat ze anderen irriteren en soms kun je het ze ook vergeven omdat ze zich zo gedragen omdat ze onzeker zijn. Als je dat kan inzien dan vind je het zelfs zonde voor ze :(:) :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:15

ik dacht altijd dat ik het ook was,maar ik ben meer de nummer 2 uit het wikipedia artikel

intressant om meer ervaringen te lezen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:17

Babico3 schreef:
Voor de rest kan ik niet tegen veel mensen om me heen, vooral niet als die ook allemaal aan me zitten te plukken. In de aula is dat vooral vervelend, zelfs al loopt iemand even perongeluk tegen me aan, kan ik daar al redelijk van slag van zijn, en me ontzettend aan zo'n persoon ergeren.

Oh ja, als mensen tegen je aan gaan staan of hangen of lopen................ _-:( Dan word ik zéér overstuur, en kriebelig, verdrietig en misselijk, grrrrrrr. Zo van: 'ga uit mijn aura! nu!'

Kan er echt niet tegen. :o

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:18

Oh dat herken ik ook :+
Als alle mensen bij mij op een kluitje staan wordt ik echt helemaal kriebelig en erger ik me dood :+

Leuk als je naar een concert moet en voorin staan,, niet dus..
Dat doen we dus ook n iet meer :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:22

Citaat:
Overgave: zelfontkenning, te veel voor anderen doen en niet genoeg voor zichzelf opkomen('de extraverte HSP').
Vermijden: vermijden van innige relaties (verlegenheid) ('de introverte HSP')
Overcompensatie: boos worden op vrienden en familieleden, omdat zij niet genoeg voor hem/haar doen, waarop hij besluit ook niets meer voor een ander te doen. ('extraverte HSP die omslaat in een introverte HSP')

Dit is zoo me..
Gek eigenlijk,, hoe je je zelf zo kan herkennen in iets..