Wie heeft er hier ervaring mee of heeft het zelf??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ben er pas kort mee bezig, maar zoals zilver het beschrijft zo ervaar ik het ook
Ik moet eerlijk zeggen dat ik net een relatie achter de rug heb waarbij deze eigenschappen heel negatief naar voren kwamen, dus als er misschien wat meer ervaren dames aanwezig zijn die tips kunnen geven 
Bij mensen die ik niet ken vind ik 't alleen maar heel erg irritant.
Nadeel bij mij is, dat als mensen een ander spelen dan ze zijn ik heel erg moe word, het voelt alsof de energie bij mij weggetrokken word. Ook als mensen iets zeggen maar anders doen laten voelen etc. Net als spanningen en veel indrukken daar raak ik echt gesloopt van. Stuur mij een weekend op familie weekend en ik moet een week bijkomen. De kunst is leren aanvoelen wanneer je emmer vol zit, rust nemen weer opladen en verder gaan. Vooral nee zeggen ook denk ik. De voordelen wegen voor mij zwaarder en zijn bijna eindeloos
Fitch schreef:Maar hebben jullie ook dat je je heel snel aan iemand irriteren? Ook al vind je dat heel fout van jezelf enzo?

Als plotseling dingen veranderen, kan ik daar heel erg van uit mijn hum raken, en houd dan ook niet zo van veranderingen. Ook stemmingen voel ik goed aan, en voel me ook snel slecht als mensen in mijn omgeving zich ook slecht voelen. Teveel indrukken op een dag maken me moe, en ik zie sneller dingen dan anderen. Vooral details. Mensen zeggen ook vaak: Jemig, dat je dat nog weet, joh. Goh, zal ik HSP zijn?

Babico3 schreef:Voor de rest kan ik niet tegen veel mensen om me heen, vooral niet als die ook allemaal aan me zitten te plukken. In de aula is dat vooral vervelend, zelfs al loopt iemand even perongeluk tegen me aan, kan ik daar al redelijk van slag van zijn, en me ontzettend aan zo'n persoon ergeren.
Dan word ik zéér overstuur, en kriebelig, verdrietig en misselijk, grrrrrrr. Zo van: 'ga uit mijn aura! nu!'

Citaat:Overgave: zelfontkenning, te veel voor anderen doen en niet genoeg voor zichzelf opkomen('de extraverte HSP').
Vermijden: vermijden van innige relaties (verlegenheid) ('de introverte HSP')
Overcompensatie: boos worden op vrienden en familieleden, omdat zij niet genoeg voor hem/haar doen, waarop hij besluit ook niets meer voor een ander te doen. ('extraverte HSP die omslaat in een introverte HSP')