Slaap angst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:35

Zo ga het maar even van me afschrijven. En dan kan ik meteen kijken of er nog meer mensen last van hebben.

Al vanaf mijn jeugd heb ik regelmatig nachtmerrie. Nachten waarin ik gillend wakker wordt en dan dus niet meer weet wat ik heb gedroomt.

Maar nu is het iets anders.
Zaterdag op zondag nacht ben ik (uit angst) mijn bed uit gedoken. Ja echt gedoken! Ik ben over manlief gedoken. Heb onderweg naar alle waarschijnlijkheid het nachtkastje geraakt. En ben op de grond beland. Waar ik dus na een minuut of 10 tot de ontdekking kwam dat dit wel een hele rare plaats was.
En ik dus ook ineens tot de ontdekking kwam dat mijn hoofd ineens wel heel erg zeer deed. Heb een mooie bult boven mijn linkeroog opgelopen door het incident met het nachtkastje.
Vervolgens de rest van de nacht erg onrustig geslapen.

De nacht van zondag op maandag ben ik dus weer wakker geworden omdat ik dus weer een nachtmerrie had. Daarna durfde ik dus eigenlijk niet meer te slapen. Te bang dat ik bij de volgende duik bijwijze van spreken mijn nek zou breken. En ik weet heus wel dat je niet zomaar je nek breekt hoor. Maar het idee dat ik veel erger toe getakeld had kunnen zijn staat me nou niet bepaald aan!

Ook afgelopen nacht heb ik weer nauwelijks geslapen. De angst dat ik weer een duik zou nemen gaat maar niet weg. En nu na 3 onrustige nachten weet ik het dus niet meer.
Ik maak vandaag in ieder geval een afspraak met de huisarts. Want zo hou ik het niet nog ik weet niet hou lang uit!

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:13

Ik zou iig scherpe obstakels rond je bed uit de weg zetten, zodat je 'veilig' zo'n duik kan maken en je geen zorgeft te maken dat je op een scherpe punt van bijv. het nachtkastje land ofzo.

Verder weet ik het ook niet, geen ervaring mee. Maar huisarts lijkt me goed plan.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:17

de oorzaak kan vanalles zijn, heel vervelend maar goed dat je actie onderneemt. Veel succes!

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:19

heel erg goed dat je naar de huisarts gaat! er zijn ziekten die dat veroorzaken! maar het is vooral erg fijn dat je heengaat! want hij kan je angst mischien wel een beetje verminderen! :) heel veel sterkte want ik snap dat het hel vervelend is! :(:)

malita04
Berichten: 330
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:22

goed dat je naar de huisarts gaat hij kan je zeker verder helpen.
zou verder ook voor nu even scherpe spullen uit je slaapkamer halen voor het geval.
waar ben je precies bang voor?
voor nachtmerries of het slapen zelf?
probeer iig een patroon te vinden ,heb je dit elke nacht of zit er een vaste lijn in zoals bij bepaalde gebeurtenissen
(drukke dagen ,films ,ect,ect)
veel sucses bij de huisarts en laat je even weten hoe het afgelopen is?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:14

Tja ik ben bang om te gaan slapen omdat ik bang ben om nachtmerries te krijgen. Dus eigenlijk voor de nachtmeries zelf. denk ik.

Verder heb ik ook wel nagedacht over een patroon maar die kan ik helaas niet ontdekken.
Heb het zaterdag niet drukker gehad dan andere dagen. Kijk bewust geen enge films voor het slapen gaan. Dus ik zelf kan het patroon nog niet ontdekken!

Heb om tien over 1 een afspraak bij de huisarts. Misschien kan ik jullie daarna meer vertellen!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:22

mmm ik maak geen duiken maar heb wel met regelmaat nachtmerries. Tegenwoordig wel minder en ik weet over algemeen nu wel waar ze vandaan komen. Wat wel hielp bij mij was voor het slapen gaan een valeriaan tabletje nemen, helpt je ontspannen en is gewoon natuurlijk

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:41

valeriaan zou ik wel eens kunnen proberen. Ik ga dat vanmiddag wel even halen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:53

Nou ik ben bij de huisarts niet veel wijzer geworden.
Heb een heel fijn gesprek gehad hoor. Maar hij kan jammer genoeg ook niet zo veel doen aan mijn nachtmerries!

Heb wel een inslaper gehad met Melatonine. Hopelijk wordt het inslapen dan wat rustiger en blijven de nachtmerrie dus weg.

Zelf heb ik daar nog niet zo'n goed gevoel bij. Maar we proberen het gewoon.

YentlKG

Berichten: 1488
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:07

Jeetje wat naar, hopen dat het gaat helpen en je wat beter kunt slapen.

Ik zelf heb van jongs af aan altijd nachtmerries gehad als ik erg drukke dagen had gehad of zelf druk was.
Gillen, schreeuwen en praten in mijn slaap. Ging ik slapen met mijn hoofd naar de linkerkant van het bed en werd andersom wakker.
Zal niet veel nut hebben maar misschien paar uurtjes voor dat je gaat slapen lekker rust nemen. Alles even van je weg zetten zodat je niet met een 'druk' hoofd je bed in duikt.

Nouja, iniedergeval beterschap en nu maar hopen dat het werkt. !

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 06:46

Nou heb gisteren voor het eerst een pilletje geslikt natuurlijk.
Half 10 en hij schijnt binnen 1 tot 3 uur te werken. Helaas heb ik tot 2 uur wakker gelegen. En ook de rest van de nacht weer regelmatig wakker geweest!
Dus helaas weer geen volledige nachtrust gehad!

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:58

ahhh ! :( dat is echt vervelend! denk je zoiets te kunnen vertrouwen ( dat pilletje) werkt het van geen kanten, is niet echt fijn!

Danae

Berichten: 1228
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:06

Ik "spook" ook 's nachts veel rond, in mijn slaap..

Veel dromen en niet meer weten waarover.

Bij mij is het slaapwandelen hetgeen waar ik me zorgen om maak en soms echt niet durf te gaan slapen als ik weer zo'n periode heb, bang om weer in de nacht ergens op straat te staan, wat al meerdere malen is gebeurd.

Ik ga vaak op pad, naar buiten, of ga midden in de nacht mensen bellen (is deze week 2x gebeurd), zonder dat ik het weet.. Vorig jaar nog van boven naar beneden van de trap gevallen, ook in een slaapwandel aktie.

Ik verwond mezelf ook vaak, stoot m'n kop ergens aan, val van de trap, of val ergens overheen.

Misschien toch een rustgevend middeltje proberen?

Ik heb momenteel ook medicatie voor andere klachten, en dat middeltje helpt ook voor een rustige nacht, maar moet zeggen sinds ik dat spul inneem, ik echt iedere nacht iets onderneem.. dus het wil niet altijd helpen.. :+

Tis een vervelend probleem...

Hypnose wil ook wel eens helpen bij angsten...

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:13

ga even zoeken op google, er is namelijk een speciale slaapkliniek voor mensen met ernstige slaapproblemen.
en die heb jij want als je niet goed uitrust snachts dan heb je overdag ook geen energie.
de melatonine die je hebt gekregen hoeft niet meteen te werken dus neem die gewoon wel in als je naar bed gaat.

ik ben ook een nachtmerrie mens maar heb geleerd om mijn dromen te sturen,dus kan er nu goed mee omgaan..
wat ik je zeker als tip mee wil geven is om goed te kijken naar je eetpatroon.
klinkt misschien raar maar suikers en ander soort eten kunnen nare dromen en wakker worden snachts beinvloeden.

ook je hoofdkussen is van belang.als je droomt lig je namelijk vaak op je rug.
in je achterhoofd zit het zogenaamde droomcentrum.
als je een hoofdkussen hebt die niet goed ondersteund of dat er een bobbel in zit kan di druk geven op die plaats en kunnen nare dromen ook weer opgewekt worden.

ga zelf even zoeken op google, staat echt een schat aan info op die je kan helpen om te gaan met nare dromen.
succes en hopelijk slaap je binnenkort lekker door zonder nare dromen :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:25

Hier nog een verwoedde nachtmerrieslaaper. Met inderdaad rondlopen en uit bedduiken erbij. Geen lijn in te ontdekken. Nachtmerries die, naar ik dacht, ook niet bij mij hoorde. Ik kon de dromen namelijk ook totaal niet plaatsen. Ze sloegen werkelijk nergens op. Ook weleens dromen besproken met een therapeut, maar ook die kon er niet zoveel mee.
Tot mijn dromen sinds een half jaar toch weg zijn.... Waarom? omdat mijn gevoel voor veiligheid toch verbeterd is.

De beste tip die ik je toch kan geven is toch zien te achterhalen waarom je zoveel nachtmerries hebt. Ik heb nooit willen geloven dat die nachtmerries ook maar ergens mee te maken hadden. Ik droomde gewoon veel en dat hoorde gewoon bij mij. En nu blijkt dat toch ineens niet waar te zijn..... Het blijkt bij mij toch een gevolg te zijn van een gebrek vaan gevoel voor veiligheid te zijn, waardoor ik elke emotie, maar ook bijna letterlijk elk geluidje dat ik in mijn slaap hoor omzette in een nachtmerrie.

Ik begrijp dat je bang bent om te slapen, ik heb ook tijden gehad dat ik niet wou slapen. Maar ja, mijn lijf wil toch slapen, dus dat gebeurde vanzelf wel weer. Tot die tijd, meer dan vervelend, maar probeer je er niet te druk om te maken, dat maakt het alleen maar erger (al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik). Kijk ook even wat die melatonine doet. Melatonine was bij mij goed, maar bepaalde andere middelen, zoals valeriaan maakte het bij mij juist erger. Dus wees daar allert op.

Heel veel succes er mee!

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:12

Misschien kan je je matras op de grond leggen en obstakels (nachtkastjes enzo) wegzetten. Stuk veiliger. :D

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:43

Hahaha heb aren op de grond geslapen. Ben juist zo blij (vanwege rugklachten) dat ik mezelf 's ochtends niet meer van de grond hoef te rapen. Op zich is het wel een oplossing natuurlijk.

Wat betreft mijn kussen heb ik een gezondheidskussen.

Ik blijf de melatonine nog wel slikken hoor. Misschien dat het vandaag of morgen toch nog gaat werken.

Misschien heb ik er afgelopen nacht ook TE veel op gerekend dat het zou werken.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Slaap angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:53

Kun je geen verwijzing krijgen voor zo'n slaap/droom centrum? Dan gaan ze je observeren als je slaapt (en ik dacht ook hersenactiviteit meten) en dan kun je misschien de oorzaak van je nachtmerries en je wilde nachtelijke toeren ontdekken.
Heb je wel eens lucide gedroomd? Dat je in je slaap de gedachte kreeg dat je niet verder wilde dromen en toen wakker werd? Het schijnt dat je dat (met hulp?) kunt trainen. Als dat een beetje lukt heb je waarschijnlijk meer vertrouwen omdat je weet dat als het te erg wordt, je jezelf wakker kunt maken. Al was het alleen maar het idee dat je dat kunt.

Ik weet niet of de werking van melatonine nou echt bewezen is???

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:38

Hmm even kussens op de grond leggen waar je meestal uit bed duikt. En idd alle scherpe dingen weg zetten. Ontspannen voordat je naar bed gaat (inplaats van tv een warm bad nemen)

Even gegoogled:

http://www.slaapklachten.nl/nachtmerries

De meeste dokters en hulpverleners weten niet wat ze met de klachten van nachtmerries aan moeten, maar meestal is er ook geen behandeling nodig. Als nachtmerries echt heel vaak voorkomen, kan een behandeling overwogen worden, bijvoorbeeld hypnotherapie.

Daarnaast zijn er een aantal (gebruikelijke) dingen die je zelf kunt doen om nachtmerries tegen te gaan:

- Elke avond rond dezelfde tijd naar bed
- Geen alcohol, drugs of zware maaltijden voor het slapengaan
- Zorg voor een comfortabele slaapomgeving
- Doe ontspanningsoefeningen