Meer mensen met een sociale fobie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 23:48

Hallo,

Zijn er meer mensen met een sociale fobie? Ik heb er veel last van in het dagelijks leven. Ik zelf heb last van extreme faalangst. (ik vind stages erg moeilijk ivm beoordelingen). Sinds kort ben ik begonnen met therapie. Als je wilt weten wat precies een sociale fobie is, moet je even op dit forum kijken. www.socialefobie-forum.nl

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:50

ik herken me wel in je denk ik, net als bij verjaardagen binnenkomen als de kamer al vol zit...dichtklappen en totaal geen zinnig woord kunnen verzinnen als je bij iemand staat. Extreme faalangst, examenvrees...perfectionistisch is er bij mij ook een.
Altijd beter willen dan goed...
Ik ga je link eens bekijken van de week, wellicht dat ik er ook iets aan kan doen.
Het is bij mij sinds mijn pubertijd, ben eens belachelijk gemaakt...toen is het balletje gaan rollen.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:54

Ik heb dit ook wel denk ik. Het is nooit echt vast gesteld bij me,
maar ik merk wel idd, dat wanneer ik een ruimte in moet, waar al
veel mensen zijn, dat me dat wat moeilijk valt. Verder maakt dit
trouwens niet uit, of het nu mensen zijn die ik al ken, of nog niet.

Op school heb ik er gelukkig niet zon last mee gehad, faalangst ed.
Wel merk ik hier in huis bijvoorbeeld, nu ik bij mijn vriend en zijn moeder woon. Dat ik altijd het idee heb dat ik altijd de dingen
fout doe. Als ik bijvoorbeeld alles afstof, probeer ik de spulletjes
precies zo neer te zetten, zoals het al stond. Maar merk dan dat
het toch niet goed staat volgens mijn schoonmoeder, aangezien
ze alles weer net een halve cm of zo anders zet. En zo met meer
dingen. Dus toch ergens iets van faalangst, alleen op een ander
gebied geloof ik.

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 23:57

Ik heb last van sociale en prestatie faalangst, deze combinatie maakt het dus extra lastig op stages. Ik wil het per see goed doen, maar omdat ik ook geen fouten durf te maken doe ik niks, ik wil niet op m'n donder krijgen omdat ik het fout heb gedaan. Dit komt helaas door mijn verleden, ik ben gepest van m'n 6e tot m'n 16e.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:59

Heb het ook met wedstrijden...alles eigenlijk wat 'beoordeeld' kan worden.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:00

Ja, bij mij komt het voor het grootste gedeelte ook door het pesten. Bang om iets doms te zeggen/doen, want dat vestigt aandacht op me, wat weer pesterijen betekend.
Aan de andere kant werd er thuis altijd geroepen als iets kapot was: ooo dat zal Samantha wel weer gedaan hebben Rolleyes


Cheveyo schreef:
Heb het ook met wedstrijden...alles eigenlijk wat 'beoordeeld' kan worden.



Dat is bij mij de reden waarom ik nooit wedstrijden zal kunnen rijden ben ik bang. Ik heb al angst als ik les heb, en iets niet goed doe. Dan begin ik soms al te huilen Bloos

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:02

Kheb faalangst, maar dit is denk ik wel iets heel anders dan een fobie. Dat is wel een heeel stuk erger dan ' angst '..

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 00:06

Ik blokkeer mijzelf waardoor ik helemaal niets meer kan. En dan lijkt het net of ik sta te treuzelen, terwijl ik juist graag iets wil doen. Op stage raak ik ook in paniek als er ineens niemand meer is zonder dat ze zeggen wat ik moet doen of waar ze zijn. Ik ben emotioneel misbruikt en ook seksueel misbruikt. Ik ben erg onzeker en heb geen zelfvertrouwen, een laag zelfbeeld.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:05

met wedstrijden ben ik juist bezig om er aan te werken.
Ben wel totaal dichtgeklapt tijdens het rijden, zit uberrechtop en hoor bijna niks meer. Hart klopt in mijn keel en ik ben ubergespannen. Mensen die kijken tijdens het rijden...pfoehhh nog een extra angst...

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:48

Toevallig hoorde ik vanmorgen op de radio dat er mensen zijn met een voetbalfobie Knipoog

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:51

Ik heb ook sociale angst en faalangt, en angorafobie :p.
Ghehe, maar ik zit ook op therapie maar ben door omstandigheden nu 3 maanden niet geweest, en t gaat weer een beetje de verkeerde kant op.

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:57

Ja, ik had het en ik heb er soms nog wel last van.
Vind het heel moeilijk om nieuwe contacten te leggen en weet nooit zo goed wat ik moet zeggen, ik ben ook heel onzeker. Ik ben vorig jaar naar een fobiecentrum geweest, maar het heeft voor mij - als ik heel eerlijk ben- niet zoveel geholpen. Ik heb ook faalangst en een heel klein beetje verlatingsangst (hier heb ik overigens nooit last van, hoor) , maar dat komt door dingen die in het verleden gebeurd zijn.

Ik pieker ook heel veel en ik herhaal heel vaak dingen die ik wil ga doen of dingen die voor m'n gevoel niet goed gegaan zijn en ik heb heel vaak de neiging om naar de tijd te kijken en die dan steeds na te zeggen, echt heel vervelend maar het is gewoon automatisme..

Ben opzich wel een beetje 'blij' dat ik niet de enige ben die dit heeft.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:11

Ik herken wel een aantal dingen hierin. Idd, het eng vinden om een volle ruimte in te lopen. En wanneer je in een ruimte bent, niet naar de wc (bijv.) durven gaan omdat je dan opvalt.. Met trillende benen, trillende stem en tien minuten lang een knalrood hoofd een presentatie geven. Het eng vinden om te telefoneren. Naar vreemde mensen toe stappen om iets te vragen. Ga zo maar door..

Ook moet ik altijd even extra slikken als ik ergens commentaar op krijg of wordt aangesproken (door bijv. docent) Als ik in discussie ga stroomt het water mijn ogen in. Het rare is dat ik niet het gevoel heb dat ik moet huilen en dit ook niet probeer tegen te gaan. Maar zodra ik iemand tegenspreek oid krijgen mijn ogen spontaan meer vocht.

Mensen tegenspreken is niet helemaal mijn ding.. En ik doe dit ook liever niet. Alleen soms kan ik het niet laten, dan vind ik die uitspraak zo onterecht en dan moet ik er wat van zeggen (ook al vind ik het 'eng').

Eigenlijk praat ik nooit over mijn gevoelens.. Met niemand niet. En als ik het doe, vertel ik het als een soort van grap. Dat vind ik een stuk makkelijker en ik zal dan ook niet snel emotioneel worden.

Veel vrienden heb ik niet.. En ik heb er voor mijn gevoel moeite mee om vrienden te behouden.

Ik heb geen therapie oid. en heb nou ook niet echt het gevoel dat ik dat wil..

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:34

Ja, bij mij is die diagnose 3 jaar terug ook gestelt. Een sociale angst fobie. Niet tegen mensen durven praten, zowel wat vragen op straat, als tegen eigen ouders, niet durven uiten in dingen, etc etc. Ik zal me ook eens aanmelden op het forum. Lachen

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:35

Hier nog iemand. Ik heb op t moment eventjes geen zin het uit te schrijven, maar kep er zeker wel last van

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:29

Ben "blij" dat ik niet de enige ben. Ik krijg morgen te horen of ik weer naar stage mag...

avalunaJarig

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:35

@fjordjes: fijn dat je therapie hebt, dat is een eerste stap! Heel veel sterkte, ook met je stage!

Kyle
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:44

Ik vrees dat ik hier ook (lichtjes?) last van heb Bloos . I
k heb erge faalangst, al is dat beter sinds ik een reeks 'lessen' heb gevolgd om die onder controle te houden. Maar ik kan er nog steeds goed ziek van zijn. Sigaar
En grote groepen mensen, daar word ik gek van in mijn hoofd. Vork Ooit moest ik voor een schooloptreden door de zaal waar iedereen zich klaarmaakte, maar ik kón gewoon niet. Ben dan maar (hyperventilerend) terug naar buiten gegaan.
Telefoneren, mails schrijven, presentaties geven... mijn wereld stort iedere keer een beetje in. (Moet trouwens al een tijdje naar de doktern, maar daarvoor moet ik eerst bellen... dus dat wordt steeds maar uitgesteld Bloos ). Familiefeesten, fuiven, noem maar op, ik vind het vreselijk.
Maaarrr... er valt best mee te leven, niet Cool ?
Ik weet niet eens of ik echt een sociale fobie heb, maar ik vind toch opvallend veel gelijkenissen.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:49

Ik herken het heel erg. Ik loop ook al jaren bij een psycholoog en ben zelf ook hard aan de slag aan de spirituele kant (wat mij toch het meeste heeft geholpen tot nu toe). Heeft iemand van jullie misschien ooit iets van een assertiviteitstraining gedaan?

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:25

Je bedoelt een weerbaarheidstraining? Ja die heb ik gehad, heeft niet geholpen bij mij.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:33

Hier nog iemand.
Van niet durven bellen tot niet met openbaar vervoer durven reizen.
Ik herken veel K_im haar post. Mensen niet durven tegenspreken, over je heen laten lopen.
Ik kon nachten wakker liggen van het piekeren over bijv. een conflict waarbij ik dondersgoed wist dat ik gelijk had!

Therapie heb ik nooit gehad, maar ik ben over het meeste wel heen. Daar heb ik wel hard voor moeten werken en de meest verschrikkelijke (voor mij dan Nagelbijten / Gniffelen ) situaties aangaan. Ik wist gewoon dat ik moest veranderen want het ging niet meer. Ik was niet degene die ik was en wilde zijn.

Ik ben nog steeds bang voor 'nieuwe' situaties, straks weer naar school, nieuwe mensen op de opleiding, nieuwe stage.
Pfoeh weet dat ik van zulke situaties behoorlijk misselijk van ben geworden vroeger Scheve mond

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:35

Ooh ja daar heb ik ook wel last van. Wakker liggen van conflicten terwijl ik weet dat ik gelijk had. Zelfs als ze uitgepraat zijn lig ik er nog van wakker. En dan die nieuwe situaties... Vreselijk.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:01

fjordjes schreef:
Je bedoelt een weerbaarheidstraining? Ja die heb ik gehad, heeft niet geholpen bij mij.


Nee, die bedoel ik niet. Die heb ik ook gehad ja, maar dus ook niet geholpen. Ik bedoel dus echt een training om assertiever te worden, of een faalangsttraining. Knipoog Ik zit erover te denken om aan mijn psycholoog te vragen of het GGZ zo'n training geeft binnenkort.

Kyle
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:07

Ik heb een faalangsttraining gevolgd. Daarin leerde ik vooral begrijpen hoe ik dacht, en werden zowel ademhalingsoefeningen als alternatieve denkwijzen voorgesteld. Dat is wel handig voor examens, maar ik heb er niet veel aan in andere situaties.

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Meer mensen met een sociale fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:12

Ook ik heb hier last van.
Van alles aan therapie gevolgd en alles hielp maar een beetje.
Nu heb ik de juiste therapie gevonden en het is ongelovelijk.
Het heet EFT en ik heb 5 sessies gehad en ik voelde me lichaam veranderen.Mijn lichaam raakt niet meer in paniek enz.EFT kan jezelf leren en het is een simpele en fijne techniek.Als je hierna gaat googlen zou je denken wat ik dat voor een vreemde therapie maar het is zeker de moeite waard.
Ik doe het bij Praktijk waterland in Emmeloord bij Yvette Reising vast wel te vinden via google.
Voor meer info bedenk je niet maar stuur gerust een pm.