Maagband

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Maagband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:00

Hoi allemaal.

Ik ben aan het uitzoeken om te kijken of ik een maagband wil laten plaatsen. Ik zoek er dus veel meer info over.

ik ben vanmorgen al bij huisarts geweest en die kan ik volgende week terug bellen en dan heeft hij ook uitgezocht over hoe het allemaal werkt etc.

Zijn er hier mensen met een maagband? Wat zijn jullie ervaringen etc etc? Wat mag wel en wat mag niet? Wat waren jullie redenen om het te plaatsen?

Alvast bedankt voor de info. Mag ook gewoon per pb natuurlijk, als je dat liever hebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:27

Ik heb een gastric bypass niet echt een maagband maar goed ken wel het wereldje en de voorbereiding.

Ik zou in de eerste plaats eigenlijk je een forum willen laten lezen, daar kan je alles vinden. Het vereist bmi voor terugbetaling, het leven met maagband. Ook omdat ik belgisch ben en het systeem wel anders is.

http://www.wlsinfo.nl/

Mag ik vragen welk bmi je hebt?

Maagband is eigenlijk voor mensen die hun bord opeten en die van de buurman ook opeten. Als je een zoetekauw bent enz is het minder geschikt.

Tamadine

Re: Maagband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:40

Hey

Ik heb inderdaad wel al wat verhalen op het internet opgezocht, maar lees je veel positieve verhalen. Maar nooit echt iemand waarmee je kan spraken of actie/reactie. Dat zou ik wel fijn vinden.

Maagband is als het goed is vanaf een BMI van 40 en ik zit op de 43 ofzo denk ik nu... Ben vrij klein namelijk...

Ik heb ook therapie gehad in eetstoornis, maar daar ben ik mee gestopt aangezien ik me daar niet in kon vinden, alleen afvallen lukt me dus helaas niet. Het vol gevoel mis ik gewoon en daardoor eet je gewoon door...

Alvast bedankt, zal als ik thuis ben even die site kijken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:45

Dan ga je zeker vergoed worden, inderdaad soms is een gesprek met iemand die het zelf heeft wel fijn. Want internetverhalen of verhalen van ik ken iemand zijn soms heel afschuwelijk.
Zoals mensen die niet meer kunnen eten na maagband zoiets kan je gewoon openzetten, men gastric bypass zit je dan weer met iets vast.

Wel ook rekeninghouden dat je jou maagbandeffect ook kan vereten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:49

Ja inderdaad, dat heb ik ook wel eens vernomen van een bekende nederlander: Peter Beentjes. Die had er ook 1 gekregen en die was geen gram afgevallen aangezien hij er zelf dus niet helemaal achter stond en veel bleef eten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:52

Ik heb een maagband. Sinds 2007 geloof ik. Kan ook 2006 zijn.
Wil best vragen beantwoorden maar dan via PB.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:53

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:59

Tamadine schreef:
Ja inderdaad, dat heb ik ook wel eens vernomen van een bekende nederlander: Peter Beentjes. Die had er ook 1 gekregen en die was geen gram afgevallen aangezien hij er zelf dus niet helemaal achter stond en veel bleef eten.

Zo stond ik naast iemand bij de slager en die had ook een gastric bypass en ze was aan het vertellen dat ze zoals vroeger weer kon eten. Ik kan het mij niet voorstellen, want het moet ook enorm veel pijn doen. Maar je ziet het toch soms bij mensen.
Maar de chirurg kan dat vaak goed inschatten, helaas is het voortraject wel enorm lang :Z

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:09

Alles valt of staat met je eigen motivatie. Heb je al PBtjes gestuurd over mijn ervaringen. Ik ben gelukkig niet zo heel lang met het voortraject bezig geweest. Een maand of 6. En dat is best snel...als je hoort dat sommige mensen een jaar tot anderhalf jaar moeten wachten.
En inderdaad Katiavl dat moet enorm veel pijn doen om door te blijven eten..... Maar het gebeurt inderdaad wel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:20

Mijn moeder heeft een maagband laten zetten op 18 december 2007. Ze heeft er veel profijt van, het is alleen wel zo als met alle afval pogingen, waar je wil dat het vet verdwiujnt duurt het het langst voor het weg is. We zijn nu een jaar verder en ze is nu 25 kilo kwijt. In het begin ging het te snel (10 kilo in een maand), waardoor ze zeg maar van die vellen kreeg. Daarom hebben ze het nu vertraagd.

Ze kan niet alles eten, patat bijvoorbeeld, dat gaat er gewoon niet doorheen en dan raakt haar slokdarm verstopt. Dat soort kleine dingetjes komen er wel bij. Verder is ze er heel erg blij mee en voor haar werkt hij prima.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:41

Nou in ieder geval alvast bedankt voor de info die ik al gekregen heb.

Vind het ook wel spannend op zich allemaal, maar heb het er zeker voor over. Op dit moment kan ik vanwege mijn gewicht ook niet paard rijden, aangezien ik maar 1.63 ben en geen (verzorg) paard(en) heb van 1.80 met een lekkere brede body. Heb een verzorgpaard van 32 jr waar ik dus nooit meer op zal kunnen stappen vanwege mijn gewicht (wat ik dus heel erg vind, want ze is nog te rijden door iemand tot 70/75 kg ofzo, wat ik dus voorheen woog).

Ok begin ik steeds sneller last van mijn voeten te krijgen dat het gaat branden als ik een half uurtje sta of loop en als ik teveel loop of te hard moet fietsen (met mijn paard van 32 ernaast) dan krijg ik last van mijn knieen.

Ook wil ik zo graag een eigen paard kopen, alleen; zie maar eens een paars te vinden die mijn gewicht kan dragen zonder dat ik het paard 'kapot' rij...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:52

Mijn buurvrouw heeft het gehad, ongeveer een jaar, maar er was iets fout gegaan bij het plaatsen en ze heeft veel pijn gehad en last van onstekingen zover dat ze bijna niet meer kon lopen en dat pijnstillers ook geen nut hebben. Vorige maand kon ze eindelijk terecht om het ding operatief te laten verwijderen.

Dit is een minder verhaal, het kan natuurlijk ook goed gaan.

Veel succes met alles!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:56

Ja er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.

Tis ook belangrijk om je goed te laten voorlichten en alle goede kanten, maar ook zeker de niet goede kanten te overwegen en te weten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:05

Ja die voetpijn is vreselijk dat had ik ook op het einde, na een kwartier wandelen kon ik niet meer op mijn voeten staan. En ademhalingsproblemen, leverproblemen.
Die mis ik niet hoor.

Mijn traject was een jaar en vanaf de ok ben ik drie weken later geoppereerd.

Dat het verkeerd kan gaan is maar meer dan normaal, het is een operatie, een vreemd voorwerp, een aanslag op je lichaam. Maar zwaar obees zijn is dat ook.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:13

Ja dat zeker.
En juist omdat het qua lichamelijke klachten op zich nog wel mee valt bij mij, wil ik dit ook zo houden en dmv maagband dus gaan afvallen... Ik heb wel klachten, maar als ik mijn BMI bereken en daar komt dan uit dat ik levensgevaarlijk zwaar ben, dan denk ik, dan vallen mijn klachten nog wel mee dus... Heb volgens mij niets aan mijn hart,lever etc etc... Alleen dus geen conditie, pijn in voeten en heel soms knieen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:33

Hallo Tamadine,

Ik heb ook een maagbandje, ik heb hem sinds 2008 (maart) en ben nu 27 kilo kwijt. Ik wil je graag meer vertellen, je mag gerust alles vragen aan mij :j

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:10

Ik heb in maart 2005 een maagband gehad, en in september 2005 is deze vervangen door een Gastric Bypass.

Zelf heb ik dan ook slechte ervaringen met een maagband. Ik vond het een hel om hem te laten vullen/leeg laten lopen. Ze plaatsen een soort ventiel tussen je borsten, waar ze in prikken met een holle naald. Via deze naald halen ze vloeistof uit je band, of doen ze er juist extra vloeistof bij als je niet genoeg afvalt/nog teveel kan eten.

Besef wel goed dat vlees zoals biefstuk, brood, kaas, en andere zware dingen niet goed meer te eten zijn. Als je niet goed genoeg kauwt of te snel eet, blijft je eten boven je band hangen, en dit geeft een erg onaangenaam gevoel in je slokdarm (kostneigingen en benauwd).

Ik ben niks afgevallen met de maagband (hoogstens 1 à 2 kilo door de 8 weken dat je vloeibaar moet eten).

Bij mij is toendertijd mijn maagband verwijderd omdat deze helemaal was verkleefd met littekenweefsel waardoor de band zijn werk niet meer kon doen. De arts heeft op de operatietafel besloten om een Gastric Bypass te plaatsen.

Over de gastric bypass ben ik wel tevreden, hiermee ben ik ook 30 kilo afgevallen. Ik kan weer normaal eten zonder dat het blijft 'hangen'. Een gastric bypass is een enorm zware operatie, ze halen een stuk van je darmen weg, en nieten je maag voor een gedeelte dicht. Het stuk van je darm zetten ze bovenop je maag zodat je een mini-maag overhoudt.

Nadelen:
-de operatie opzich (zijn al meerdere mensen overleden),
-de littekens (ik heb in totaal na 2 operaties 10 littekens waarvan 2 grote
-ik heb bloedarmoede en moest hiervoor meerdere malen weekelijks aan het infuus
-ik moet om de 6 weken een B12 injectie omdat m'n lichaam geen vitaminen opneemt
-ik heb vaak last van hartkloppingen.

Dus denk er alsjeblieft niet te licht over na! Je ruilt een groot probleem in voor meerdere kleine problemen, wat samen ook weer 1 groot probleem kan worden..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 14:00

Hoi

Zijn er nog meer mensen met ervaringen?

Mvg Mara

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:02

Vende, mag ik vragen waar jij altijd opgespoten werd? (Of liever via PB?) ik word namelijk opgespoten in het NOK en ik heb er nooit pijn van gehad.. Maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen :j

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:15

Ik ga nou vast wat lelijks zeggen en krijg alle lezers over me heen. Maar als je zelf de motivatie hebt om af te vallen, moet dat ook lukken zonder maagband. Ben zelf operatie-assistente en heb veel bij deze operaties gestaan. En als je dan hoort dat mensen in het voor traject al bedenken dat een kroket in de staafmixer kan, denk ik pardon??? Weet je wel hoeveel deze operatie kost??? En dan al zo beginnen??? De maagband is een hulpmiddel, die je afstraft als je over de scheef gaat. Weet ook een aantal mensen die echt niks afvallen als ze een maagband hebben [rara.....] Dus als je echt gemotiveerd bent om af te vallen, ga dan naar een goeie diëtiste en laat je begeleiden. Het is en blijft een operaties waar risico's mee gepaard gaan. En vaak zie je toch als mensen de band laten verwijderen ze toch weer erg groeien. Je moet gewoon voor jezelf een knop omzetten.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:17

ik heb een maagband sinds mei vorig jaar.
ben nu 25 kilo kwijt en heb nergens geen last van.
Soms wel eens overgeven, maar dat is dan mijn eigen schuld door te snel te eten.
ook het opspuiten etc geeft bij mij geen problemen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:18

Gelukkig weten de bevoegde chirurgen dat het in sommige gevallen heel moeilijk is als je over een bepaalde grens gaat door vet verdeling enz.
En ja er komen mensen door die kroket door de staafmixer doen, dat is 5% van de gevallen. Maar helaas door veel mensen geprojecteerd als de hele bevolking die gewichtsoperatie krijgen. Plus dat het meer fout is van de chirurg dan van de patient.
En dat heeft niks met motivatie te maken maar met eetstoornissen, die belanden dan ook in de eetstoorniskliniek.

Verder moet je sowieso bepaalde verplichte tijd bij de dietist lopen....

Spijtig dat je er zo licht over denkt :) het is niets anders dan een verslaving, genetisch, ziekte voor sommige. Bij een ander onderwerp ga je ook niet zeggen draai gewoon de knop op. Anders zouden wij weinig werk hebben.
Gewichtsoperaties is gewoon een hulpmiddel in de strijd tegen een probleem die het beste werkt.
Niemand gaat voor de fun eentje krijgen, daar is het voortraject te streng voor.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:25

Iets lelijks zeg je niet Haukie, wel iets waar ik het niet mee eens ben.

Trouwens fijn om te weten hoe een operatieassistent dus nu echt denk over de patienten op de tafel :roll:.

Voor alle problemen die er zijn, zijn er oplossingen. De ene zwaarder dan de ander. Als je wilt stoppen met roken, zijn er honderden producten op de markt, van medicijnen tot kauwgom tot pleisters tot weetikveelwat. In dit geval kan je dus ook gewoon zeggen: laat die sigaret liggen want de rest werkt toch niet. Maar hoeveel mensen kunnen dit?

Ik ben er wél op tegen als mensen een maagband/gastric bypass krijgen zónder psychigische hulp.

Maar stel jij je eens voor dat je zo van jezelf walgt, je in principe een ziekte hebt, en in dit geval een eetziekte. Als je jezelf rot voel ga je eten, dan voel je je nog rotter, en ga je nog meer eten. Je wordt zwaarder, depressiever, dikker, ellendiger, kortom je komt in een groot zwart gat terecht.
En dan heb je twee soorten mensen: de soort die hard gaat dieeten en afvallen en op deze manier afvallen (en vaak weer aankomen wanneer ze weer 'gewoon' gaan eten) en de in jouw ogen 'zwakke' mensen die voor een 'makkelijke' manier kiezen, en dus een operatie ondergaan.

Veel mensen denken heel licht over een eetziekte, wat jammer is omdat het heel zwaar is en vaak een visuele cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:29

een kennis van mij heeft een jaar geleden een maagbandje laten plaatsen. Nu 1 jaar later is zij 42 kg lichter en bijna op haar streefmaatje (38)... en ziet er echt geweldig uit!
Na de ingreep heeft ze heel erg moeten wennen aan de nieuwe eetpatronen die zij aan moest leren, bovendien kreeg ze niet veel meer weg en is het vooral vaak kleine porties eten. Ze heeft veel goede begeleiding gekregen.
Daarnaast heeft ze regelmatig gesport en ziet er gewoon lekker gezond uit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:33

Nou in ieder geval weer heel erg bedankt voor de reacties.

De strijd is inderdaad heel egr moeilijk en goede begeleiding hierin is ook heel erg belangrijk...

Ik hoop wat dat betreft ook dat ik in aanmerking kom ervoor dat is eigenlijk het enige waarvoor ik een beetje bang ben eigenlijk...