Borderline Syndroom *Help*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Borderline Syndroom *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:07

Ik heb er lang overnagedacht om dit hier neer te zetten, ik kom er niet graag voor uit dat ik een psychische stoornis heb.. Ik ben alleen erg benieuwd of er op bokt nog meer mensen zijn met dergelijke problemen en ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden wat ik uit eindelijk heb besloten..

Ik ben sinds mijn 16e "officieel" gestempeld als borderliner.. Ik heb hier al meerdere therapie vormen voor gevolgd wat helaas allemaal geen effect heeft gehad.. Ik weet heel goed waar mijn probleem zit en wat ik daar aan zou kunnen doen, het vervelende is dat het mij gewoon niet lukt om te schakelen op het moment dat er een bepaalde prikkel op mij af komt..

Het verhaal er achter:

Na een erg vervelende jeugd heb ik helaas veel problemen met mijzelf gekregen.. Dit ging van eetproblemen naar zelfpijniging en zware depressies..
Hier kwam ik na jaren lang hulp gelukkig uit tot mijn vader op 16 jarige leeftijd is overleden..

Hierdoor ben ik ook hulp gaan zoeken aangezien ik angsten er bij had gekregen.. Ik durfde niet meer op straat ik was elk moment van de dag bang om mensen kwijt te raken en had een enorm schuldgevoel..
Ik kwam bij het RIAGG en deze adviseerde mij om toch maar eens medicijnen te gaan slikken.. Na onderzoek bleek dat ik borderline had en daar waren niet gericht medicijnen tegen maar in mijn geval was het wel verstandig iets van anitdepresiva te gaan slikken.. Dit wilde ik koste wat kost gewoon niet. Als ik eruit zou komen dan was dat op eigen kracht.. Na enkele maanden RIAGG er mee gestopt omdat ze daar steeds weer mee aan kwamen..

Een paar jaar ging er voorbij zonder therapie maar op mijn 20e toch besloten weer hulp te gaan zoeken, dit keer dan maar bij een eerstelijns psycholoog (RIAGG wou ik niet meer vanwege die niet fijne ervaring)
Ook deze psycholoog begon in ons eerste gesprek al over medicijnen.. Ik ben vroegtijdig uit dat gesprek weg gegaan want ja ik wou geen medicijnen slikken..

Daarna ben ik onder behandeling geweest van een NEI coach deze werkte met bloessems en andere homeopatische middelen.. Helaas had ik ook hier geen baat bij..

Nu ben ik 22 en gelukkig van de ergste problemen af.. Ik ben eigenlijk best gelukkig van tijd tot tijd.. Daar is namelijk precies waar het nu nog stuk loopt.. Ik heb nog steeds de ongelofelijke stemmings wisselingen.. Ik neig naar ADHD enkel vanwege het masker wat ik elke dag draag.. Hoe drukker ik ben, hoe slechter het eigenlijk met mij gaat die dag..
Verder durf ik nu wel naar buiten enz, het geeft alleen nog heel veel problemen als ik met mijn vriend weg wil gaan.. Met mijn vriendinnen op stap gaan is geen probleem maar met mijn vriend weg gaan is een ware marteling tot we aangekomen zijn waar we moeten zijn en dan is de angst ook weer weg..
Verder kan ik nog steeds niet schakelen en mijn emoties in bedwang houden..
Ik flip m uit om helemaal niets, ben TE impulsief en wordt vaak moe van mijn eigen onrust..

Mijn vriend is een onwijze steun voor mij geweest maar helaas begint nu ook onze relatie te wankelen door mijn emoties en impulsieve acties.. Mijn vriend is zelf ook echt niet perfect, maar voor mij is hij een lot uit de loterij. Hem kwijt raken door mijn stoornis die waarschijnlijk vrij makkelijk af te zwakken is maar door mijn koppigheid enkel erger word, is voor mij iets waar ik niet aan wil/moet denken..

Na goede gesprekken met hem en familie/vrienden ben ik 3 weken geleden terug gegaan naar het RIAGG en ga nu toch medicijnen slikken.. Ik ben een heel eind gekomen in mijn eentje en heb daar kei en kei hard voor gevochten.. Nu ik merk dat ik net die laatste dingetjes zelf niet weg krijg ben ik bereid om hulp te gaan zoeken.. Hier kwam uit dat ik borderlinesyndroom heb.. Dit zijn meerdere klachten van borderline alleen is hier dus wel nog iets aan te doen..

Er is een voorstel gedaan om nu medicijnen te nemen icm psychotherapie of VERS-training..
Ik moet helaas nog tot 3 april wachten. Ik ben op intake geweest en er is dus een wachtlijst.. Wel heb ik vandaag gevraagd of ik dan niet alvast zou kunnen starten met de medicatie...

Afwachten dus.....

Doet goed het van mij af te schrijven.. Merk dat ik nu ik er ook echt voor open sta om aan het probleem te gaan werken een stuk makkelijker praat hierover..

Ben benieuwd of iemand dit lange verhaal heeft willen lezen, zo ja dan hoor ik graag wat jullie bevindingen zijn wbt borderline (syndroom) en wat jullie vinden van mijn besluit...

:)
Laatst bijgewerkt door _Lola_ op 24-02-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimmm

Re: Borderline *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:11

ik wilje in ieder geval verder veel kracht toewensen tot met wat je nu heb bereikt en knap dat je je verhaal hier neer gezet heb!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:14

Wat rot dat je niet lekker in je vel zit. Wat dapper dat je weer de stap hebt genomen naar hulpverlening, ondanks een vervelende ervaring. Ik kan me voorstellen dat je liever geen medicatie slikt, en ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je met antidepressiva moet als je niet depressief bent om het zo maar even te zeggen. Maar het is zo dat sommige antidepressiva ook goed tegen angstklachten helpen, vandaar dat ze regelmatig worden voorgeschreven ook al heb je andere klachten dan depressie. Wie weet dat je door de medicatie nog meer kracht krijgt, je werkt er hoe dan ook zelf aan toch? Ik kan je niets vertellen over eigen ervaringen, want die heb ik niet, maar ik wens je wel veel sterkte en hoop dat je nu nog een stapje verder komt! Het vervelende is namelijk dat anderen je wel tips, begeleiding en hulp kunnen geven, maar dat je daar zelf iets mee moet doen, en dat is soms erg lastig. Succes!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:17

Thnx voor jullie reacties..

Het is inderdaad erg vervelend dat iedereen je tips en handvaten kan geven maar zolang je daar zelf niets mee doet kan of wilt, dan heb je er nog niets aan..

Toch is het altijd fijn als mensen met je meedenken.. :-)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:31

Als eerste wil ik tegen je zeggen dat ik denk dat je hier inderdaad goed aan doet.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Artsen kwamen ook al eerder met medicatie, maar ik wilde het niet.
Tot ik afgelopen november opgenomen ben geweest. Toen moest ik wel.
Ik ben inmiddels alweer aan het afbouwen en het gaat heel erg goed met me. Maar ik begrijp je dus wel echt.

Verder wil ik je nog zeggen dat ik persoonlijk denk dat je geen borderline hebt, maar een borderlinesyndroom. Dan heb je dus niet die echte ziekte, maar wel (bijna) alle symptonen. Het verschil tussen beiden is dat je van het echte ziektebeeld, borderline, gewoon niet meer af komt. Daar zit je helaas voor je hele leven aan vast.
Tegen het syndroom is wel van alles te doen. Bij mij hebben ze ook het syndroom vastgesteld, hoewel ik ook niet echt geloof dat ik dat heb.

Ook bij mij hebben ze op mijn 16e borderline vastgesteld, terwijl dat op die leeftijd onmogelijk is! Borderline kun je pas bij iemand van MINIMAAL 18 en het liefst ouder dan 20 jaar, vaststellen.
Je zit dan nog in de pubertijd, je reageert op zoveel dingen anders, je bent nog te jong, niet voldoende ontwikkelt en om dan al zo'n stempel op je geduwd te krijgen.. dat is gewoon nergens op gebasseerd.

Ik lees dat je al ontzettend veel therapiesoorten hebt geprobeerd. Ik wil je EMDR nog aanraden. Zeker voor die traumatische ervaring met je vader..

http://www.emdr.nl/

Sterkte ermee meid! Je kunt dit, je bent op de goede weg!! :(:) :)

_Lola_

Re: Borderline *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:41

Bedankt voor je reactie.

Vind het fijn dat je ook jouw ervaring hier neerzet en met mij deelt.. Het klopt inderdaad dat ik een borderlinesyndroom heb.. Ik ga dat dan ook even aanpassen in de tekst. Het is ook zon lap tekst haha..

Ben wel nieuwsgierig naar EMDR.. Ga ik me zeker even goed inlezen..

Thnx iig!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:49

Graag gedaan! :) Ik hoop dat je er iets aan hebt.
En natuurlijk, het borderline syndroom is ook geen pretje, maar alles beter dan echt borderline hebben!
Daar kom je gewoon niet meer vanaf en fatsoendelijke relaties (vrienden, partner) worden daarmee zo ontzettend bemoeilijkt, al dan niet grotendeels onmogelijk.. Dat gun je gewoon niemand..! :n :(:)

Maar jij komt er wel meid, echt :).

Voor het geval het je interesseert; ik ben nu 20 ;)

patserke

Re: Borderline Syndroom *Help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:00

ik hb ook psychische klachten, loop er al 5 jaar mee.. in het begin dachten ze aan borderline, ik had woedeaanvallen en veel stemmingswisselingen, maar uiteindelijk is er geconstanteerd dat ik postraumatische stresstoornis had en paniekstoornis en nog 2 andere maar weet ik zo niet meer,
ik vind het knap dat je dit op bokt zet.
dit is ook weer een stukje van steun en misschien wel advies die je dan krijgt, en weer verder kunt

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:48

Bedankt voor je reactie, mag ik ook vragen wat je aan die klachten hebt gedaan? Heb je therapie gevolgdof ook medicatie gekregen??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:31

Ik heb zelf af en toe op mijn vorige werk te maken gehad met mensen die Borderline hadden. Ontzettend heftig wat die mensen meemaken en ik vind het dan ook heel knap van jou dat je je verhaal zo met bokt durft te delen.
Heel moedig ook dat je toe durft te geven dat het laatste stukje net niet lukt en je hiervoor hulp zoekt, echt heel sterk :j

Ik wil je alle kracht toewensen met de therapie en medicatie die je tegemoet gaat, ik hoop dat dit je zal helpen de laatste klachten te verminderen.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 14:54

@Mas Bedankt voor je steun! Geeft me veel goede moed allemaal!!!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:05

Net contact gehad met het RIAGG ik wordt vandaag of morgen terug gebeld of ik al medicatie kan krijgen. Als dit zo is mag ik volgende week waarschijnlijk al beginnen...

Spannend.... Pff...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:31

Hey meis,
ontzettend dapper dat je dit hier neer zet, en dat je nu deze stappen onderneemt om je leven verder op de rit te krijgen.
Ikzelf heb geen psychische stoornissen, maar mijn zus is een borderliner (geen syndroom, maar echt een borderliner). Ik weet van haar dat haar leven echt wel wat makkelijker word van de antidepressiva. Waarom? Omdat het allemaal wat egaler word. Juist die enorme emotie wisselingen, dat gebrek aan controle, die impulsieviteit, dat word een klein beetje afgevlakt. Sinds ze aan de antidepresiva is, kan ze een stuk meer van het leven genieten.
Ik hoop van harte dat het voor jou ook zo gaat werken, en dat het bij jou inderdaad het syndroom blijkt te zijn!

Heel veel sterkte!!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:11

hee lola je hebt pb

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:03

Nou ik krijg vandaag mijn medicatie en ga morgenavond beginnen.. Ik krijg 1mg Risperdal per dag.. Heeft iemand hier ervaring mee??

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:33

Ik heb ook Risperdal gehad, 2,5 mg. Ik heb geen last van bijwerkingen of iets gehad, maar merkte ook nauwelijks verschil.
Ze zijn toen ook snel (na een maandje ofzo) overgestapt op Lexapro.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:30

Ok, Thnx. Ik weet niet of je alcohol drinkt of autorijdt maar kon dit wel of niet?

Alcohol weet ik dat ik mee uit moet kijken beter de eerste weken helemaal niet kan doen...

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:13

Ik slik nu dus Lexapro. Ik heb mijn rijbewijs nog niet, maar ik wilde wel gaan beginnen met lessen. Dit stel ik nu dus maar even uit.
Als je na een paar weken geen last van duizeligheid o.i.d hebt kun je in principe wel weer gaan autorijden, toch wordt dit afgeraden.
En alcohol dronk ik sowieso nauwelijks tot niet en dat doe ik sinds ik medicatie heb al helemaal niet meer. Een glaasje kan af en toe echt geen kwaad, maar je moet er gewoon mee uitkijken.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:33

ik heb inderdaad ook lexapro :)) ook genoemd escitalopram, ik drink ook geen alcohol, niet omdat ik er geen behoefte aan heb, maar door een alcoholvergiftiging na een fles dropshot leeg drinken binnen een uurtje _O- hihi

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:37

Patserke: Heb je rijbewijs?? Zo ja rij je met je medicijnen??? :)

En uhhh ja das niet zo heeeeeel verstandig Hahah.. (ik kan er heleaas ook wat van.. Maarja dat leren we vanzelf wel af na morgen!!)

Even offtopic: Jumpfreak: Ik vind je onderschrift echt mooi gezegd.. (die van die kwetsbaarheid in een persoon!!)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:42

nee, ik wil er ook aan beginnen in de zomer met lessen, omdat ik weer erg deprie was deze wintermaanden.. maar je moet dan wel een handtekening van je psych enzo op het papiertje vermelden die je dan naar het cbr moet laten sturen

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:10

Ok maar ik heb bijna 2 jaar mijn rijbewijs... Neem aan dat ik die niet moet laten aanpassen ofzo.. :-s

Hmm misschien toch maar even gaan uitzoeken...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:17

mijn ex-vriend was een borderliner, heeft zelfs verschillende zelfmoordpogingen ondernomen, maar nee.. volgens hem was er niets mis met m en t lag aan iedereen, heel de wereld tegen hem. Ik heb hem op een gegeven moment gesmeekt, al moet je de rest van je leven zo'n f*cking pilletje slikken, slik dat f*cking pilletje en maak je eigen leven en t leven van de personen om je heen die om je geven wat makkelijker.
Hij heeft de keus gemaakt dit niet te doen.
Jij wel, en ik vind dat heel moedig. Zeker de combi van therapie en medicijnen heb ik al veel goede geluiden over gehoord.
Wens je heel veel sterkte.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:43

@elibeest: wat ontzettend moeilijk moet dat voor jou zijn geweest zeg.. bah.. er is eigenlijk niks ergers dan moeten toezien hoe iemand waar je zoveel van houdt zijn of haar eigen leven kapot maakt en je gewoon niks kunt doen.. dat degene geen hulp wilt.. op een gegeven moment moet je er (alleen familie kan dat niet) er wel van wegstappen wil je je eigen leven redden..
Echt ontzettend moeilijk en zwaar.. ik wil je toch nog even veel sterkte wensen! :(:)

En Lola, voor jou natuurlijk ook ontzettend veel sterkte!! Je komt er wel hoor! Het erkennen dat je een probleem hebt en hulp nodig hebt is de eerste en grootste stap! Ik weet er alles van hoe moeilijk die is om te nemen. Petje af dus! :(:)

En mijn onderschrift, die tekst raakte mij inderdaad ook heel erg..

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:52

Nogmaals bedankt allemaal! Doet mij echt goed