Oorontsteking: huismiddeltjes?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:57

Hoi!

Ik heb al anderhalve week behoorlijk last van oorpijn. Gezien eerdere ervaringen op dit gebied durf ik vrijwel met zekerheid te zeggen dat het een oorontsteking is. Ik had hiervoor al lang naar de huisarts gewild, maar mijn twee spontane en vrouwelijke huisartsen hebben besloten als jonge moeders gezellig tegelijk vakantie te gaan vieren met hun kids. Gevolg: praktijk gesloten, voor spoedgevallen bel zus-en-zo, vanaf maandag weer bereikbaar.

Nu zou ik een oorontsteking geen spoedgeval willen noemen, maar sinds gisteren wordt de pijn eigenlijk steeds erger. Ik slaap slecht en ben vandaag eigenlijk al de hele dag misselijk van de pijn.

Iemand enig idee of er huismiddeltjes zijn waarmee ik de pijn enigszins kan onderdrukken om het tot maandag uit te houden?


jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:59

Warme olie.
Niet afsluiten met watjes

Sterkte :(:)

A rose is a rose is a rose

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:00

Neusspray.. Oorpijn kun je het beste van binnenuit oplossen..

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:02

Plantago van dr. Vogel :j Kun je gewoon bij de DA (niet de dierenarts ;) ) kopen

You're immortal until proven otherwise

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:04

Een ui versnipperen in een verbandgaas en dat op je oor leggen... Je gaat vreselijk meuren, maar ik had als kind vaak oorontsteking, dit was het enige dat hielp. Trekt de ontsteking eruit...steekt vreselijk maar na een dag of 2 was het altijd helemaal over

Daarbij Chamodent innemen van Dr. Vogel (meen ik, is iig homeopatisch)

A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care

take_one

Berichten: 3040
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:10

Antibiotica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:10

Vergeten te melden trouwens, kheb al een paar dagen oordruppels geprobeerd die ik nog had staan. Hielp niet, gaf alleen een hoop troep :+

jottum schreef:
Warme olie.
Niet afsluiten met watjes

Sterkte :(:)


Watjes wist ik... Gewoon sla-olie toch? Kan 't ook met andere olie? Heb schat ik minstens 4 soorten olie in huis, maar sla-olie is nu net die ene olie die ik nooit gebruik...

Relaxed schreef:
Neusspray.. Oorpijn kun je het beste van binnenuit oplossen..


Heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar het lijkt me toch niet best als je neusspray tot in je oren komt? :=

sans6 schreef:
Plantago van dr. Vogel :j Kun je gewoon bij de DA (niet de dierenarts ;) ) kopen


Even gegoogeld... Verschilt dat nog in werking met "gewone" oordruppels of is natuurlijk/niet natuurlijk het enige verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:11

take_one schreef:
Antibiotica.


Zoals je kunt lezen in de openingspost zijn beide huisartsen op vakantie en zoek ik iets dat in ieder geval verlicht tot na het weekend.... Ik begrijp dat ik van de huisarts antibiotica voorgeschreven zal krijgen, maar dat gaat ze echt niet doen als ze vakantie of weekend heeft.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:14

De vraag is, heb je een middenoor ontsteking of een ontsteking van je gehoorgang? Want daar hangt het vanaf welk middeltje het beste helpt.
Heb je echt middenoorontsteking, dan helpt inderdaad een neusspray het beste (en die dus in je neus doen, niet je oren ;)). Je buis van eustachias moet open, zodat er weer lucht in je middenoor kan komen en de troep aldaar eruit kan. Stomen kan in dat geval ook helpen.
Is het een ontsteking van je gehoorgang, dus een uitwendige oorontsteking, dan kan je lauwe olie erin druppelen om het soepel te houden.
Verder tegen de pijn kan je gewoon iets van paracetamol nemen.

Overigens, als je zoveel last hebt, zou ik vandaag niet getwijfeld hebben de vervangende arts te bellen, maar daar is het nu een beetje te laat voor. Kijk het het weekend even aan, met een beetje geluk kan je door het weekend heen komen. Heb je maandag nog zo veel last, zou ik er toch even naar laten kijken. Als het een bacteriële infectie is, heb je kans dat je het zelf niet red. Mocht het wel te gek worden, dan toch even contact opnemen met de dokterswacht, al denk ik dat ze toch adviseren tot maandag te wachten.....

Beterschap!

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:15

halve ui naast je bed leggen voordat je gaat slapen.

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

take_one

Berichten: 3040
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:16

Nouks schreef:
take_one schreef:
Antibiotica.


Zoals je kunt lezen in de openingspost zijn beide huisartsen op vakantie en zoek ik iets dat in ieder geval verlicht tot na het weekend.... Ik begrijp dat ik van de huisarts antibiotica voorgeschreven zal krijgen, maar dat gaat ze echt niet doen als ze vakantie of weekend heeft.


Ow sorry, wij hebben gewoon altijd antibiotica thuis liggen. :)

eertjuh22

Berichten: 2749
Geregistreerd: 01-10-05
Woonplaats: st.willebrord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:17

de adviezen die ik heb gekregen toen mijn dochter om de haveklap met oorontsteking zat was idd de neus spray gebruiken en die ui snipperen en in een gaasje bij je oor leggen en op het zere oor gaan liggen zodat er eventueel viezigheid uit kan lopen. :j

pas als je een aantal dagen met neus spray aan de gang bent geweest en het gaat nog niet weg krijg je pas antibiotica van de huisarts. (teminste dit was zo bij mijn dochter)

Een blik, een woord, een stille wenk, elkaar zo kennen is een geschenk <3
trots op mijn 3 kindjes <3

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:20

Olie kan ook babyolie (gebruik ik zelf altijd)
En neusspray is idd ook erg goed.
Omdat de holtes en de buis van Eustachius met elkaar in verband staan is dat dus niet gek ;)
Ook stomen helpt.

Als het echt een ontsteking is, zal deze hulpmiddelen misschien niet de pijn helemaal wegnemen of de ontsteking genezen, maar het helpt zeker iets.

Als je paracetamol gebruikt, neem dan de eerste keer 2 tegelijk en daarna om de 6-8 uur eentje (500mg)
Paracoffeine kan ook

A rose is a rose is a rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:21

Lalidan schreef:
De vraag is, heb je een middenoor ontsteking of een ontsteking van je gehoorgang? Want daar hangt het vanaf welk middeltje het beste helpt.
Heb je echt middenoorontsteking, dan helpt inderdaad een neusspray het beste (en die dus in je neus doen, niet je oren ;)). Je buis van eustachias moet open, zodat er weer lucht in je middenoor kan komen en de troep aldaar eruit kan. Stomen kan in dat geval ook helpen.
Is het een ontsteking van je gehoorgang, dus een uitwendige oorontsteking, dan kan je lauwe olie erin druppelen om het soepel te houden.
Verder tegen de pijn kan je gewoon iets van paracetamol nemen.

Overigens, als je zoveel last hebt, zou ik vandaag niet getwijfeld hebben de vervangende arts te bellen, maar daar is het nu een beetje te laat voor. Kijk het het weekend even aan, met een beetje geluk kan je door het weekend heen komen. Heb je maandag nog zo veel last, zou ik er toch even naar laten kijken. Als het een bacteriële infectie is, heb je kans dat je het zelf niet red. Mocht het wel te gek worden, dan toch even contact opnemen met de dokterswacht, al denk ik dat ze toch adviseren tot maandag te wachten.....

Beterschap!


Hee, dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het zou me niet verbazen als 't beide ontstoken is. Het begon "van binnen", maar inmiddels zijn mijn gehoorgang en zelfs mijn oorschelp ook behoorlijk opgezet. Misschien maar een combinatie van olie (welke?) en neusdruppels dan... Kan in ieder geval geen kwaad, lijkt me.

Heb inmiddels wel al besloten dat ik morgen langs de huisartsenpost ga als ik er dan nog zo veel last van heb. :)

@ Jottum: en jij denkt dat ik wel babyolie in huis heb? :+ :)) Ik verwacht trouwens ook absoluut niet dat de ontsteking na het weekend weg is, maar het zou fijn zijn op z'n minst te kunnen slapen en niet zo misselijk te zijn van de pijn ;)

Edit: ik gebruik trouwens Naproxennatrium als pijnstiller. Is ontstekingremmend en helpt bij mij sowieso beter dan Paracetamol of Ibuprofen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:40

Welke olie heb je wel in huis dan?
Combinatie van olie en neusdruppels kan in elk geval geen kwaad, stomen kan je ook nog proberen (bak heet water, doek erover, hoofd eronder en stomen maar).

Heb je trouwens ook koorts?

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

J_C_N

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:43

Balen zeg; ik had ook een oorontsteking, maar dat brak gelukkig heel snel open, waardoor je er geen last meer van hebt. Zou er niet iets zijn dat dit versnelt?

Verder inderdaad; neusdruppels.

heel veel sterkte!

www.jcnfotografie.nl

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:43

Grappig, in mijn omgeving krijg ik altijd ean maffe reactie als ik over oorontsteking en uien begin... maar hier zijn er meer gekken die zeggen dat het helpt! :D

A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:55

Lalidan schreef:
Welke olie heb je wel in huis dan?
Combinatie van olie en neusdruppels kan in elk geval geen kwaad, stomen kan je ook nog proberen (bak heet water, doek erover, hoofd eronder en stomen maar).

Heb je trouwens ook koorts?


Even naar beneden gehuppeld... Olijfolie, walnootolie, zonnebloemolie. Iets minder dan ik dacht, dat wel...

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:00

Nouks schreef:
Relaxed schreef:
Neusspray.. Oorpijn kun je het beste van binnenuit oplossen..


Heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar het lijkt me toch niet best als je neusspray tot in je oren komt? :=


Ik weet niet hoe hard jij het opsnuift en hoe jou hoofd in elkaar zit, maar dat komt echt onmogelijk in je oren :+ Gaat erom dat je je neus goed openhoudt en dat daardoor de buis van eustagius opengaat/-blijft, hierdoor komt er van binnenuit lucht in je oor en dat haalt de druk eraf en dus vaak ook de pijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:02

Relaxed schreef:
[***] schreef:

Heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar het lijkt me toch niet best als je neusspray tot in je oren komt? :=


Ik weet niet hoe hard jij het opsnuift en hoe jou hoofd in elkaar zit, maar dat komt echt onmogelijk in je oren :+ Gaat erom dat je je neus goed openhoudt en dat daardoor de buis van eustagius opengaat/-blijft, hierdoor komt er van binnenuit lucht in je oor en dat haalt de druk eraf en dus vaak ook de pijn ;)


Maar mijn neus IS goed open... Dus mijn gedachte van neusspray tot in je oren lijkt me niet zo vreemd als het in ieder geval niet voor je neus bedoeld is :+ :D

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:04

Neusspray doet meer dan je neus openen, het laat je slijmvliezen slinken, dus waarschijnlijk gaat die buis dan toch meer open. Het is niet voor niks 1e keus bij oorpijn, hoe onlogisch het voor leken het ook is ;)

Maar goed, zelf weten hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:05

Ik vroeg me gewoon af hoe dat werkte met oorpijn en neusspray aangezien ik 't onlogisch vond klinken (neusspray tot in je oren leek me al sterk, terrecht blijkt nu, daarnaast is m'n neus dus open). Zag de logica er gewoon niet van in, dat zegt toch niet dat ik niet blij ben met je tip...

Edit: overigens ben ik inmiddels 't huis door geweest en hoewel ik in de veronderstelling was nog wel neusspray in huis te hebben, kan ik 't nergens vinden... Tot morgenvroeg dus in ieder geval maar olie, oordruppels, stomen en naproxen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DmNqUe

Berichten: 2979
Geregistreerd: 12-06-06
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:06

neusspray!! het heeft bij mij ook geholpen :D

De neus staat in verbinding met de oren ( zei de dokter ) dus als je neus opengaat dan gaat het ook bij je oren ofzo iets :P maar het heeft bij mij wel geholpen

http://www.facebook.com/equigeniek & www.equigeniek.nl
Voor al uw soorten paardenfotografie!

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:08

Waarschijnlijk als je naar de huisarts gaat scheept hij je ook eerst met neusspray af. Hier doen ze het tenminste wel vaak. Dan kom je met die klachten vaak niet eens langs de doktersassistente :n
Gewoon ff Otrivin halen, kan je nu bij de supermarkt denk ik nog wel kopen en anders ff naar de drogist :)

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:08


A rose is a rose is a rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fnanne, hedjuhhh, Morris, Muggebeet en 36 bezoekers