Ik ben gewoon zo bang..! (Galblaasoperatie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Ik ben gewoon zo bang..! (Galblaasoperatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:24

Heey bokkers..

Ik moet het gewoon van mij afschrijven. Ik word gek van die krengen! Ik word binnen nu en 3 weken geopereerd (mijn hele galblaas word verwijderd).

Ik heb zaterdag een aanval gehad, en vannacht weer. 1 rond gelopen (ondanks de zetpil die ik netjes optijd heb ingenomen) en veel braken wat ik dus niet meer kan. Omdat ik een maagbandje heb, maar ik blijf dus wel langer in hangen. Ik stikte gister gewoon bijna!

Na de operatie moet ik ALTIJD overgeven. Nu ben ik super bang. Na de operatie van mijn maagband deed overgeven zoooo pijn!!! Niet te beschrijven. Want die bewegingen doen gewoon enorm zeer omdat je wonden nog vers zijn om het zo te zeggen.

Sowieso zit ik niet zo lekker in mijn vel. Ik huil de hele dag zowat. Ik ben wel net gestopt met mijn antideprisivia (eerst netjes afgebouwd onder begeleiding van de dokter).

Ik ben nu ook steeds bang om een galstenen aanval te krijgen. Ik heb zetpillen gekregen, helaas, gister heeft hij niet gewerkt. ;(

Maar overgeven na de operatie, nou ja oke jammer dan, maar die pijn.. Als ik er aan terug denk.. (Lever zit natuurlijk vlak bij je maag).
Mijn hele galblaas word verwijderd, en als je maagbewegingen voor braken maakt, doet natuurlijk hartstikke veel pijn bij je wondjes van je lever! ;(

Zit er gewoon zo tegen op.. ;(

Heb dinsdag een gesprek in het ziekenhuis.. zou ik het gewoon vertellen?

Sorry.. moest even mijn verhaal kwijt.. Ik weet dat er veel ergere dingen op de wereld zijn..
Ik stel mij vast aan.. Maar ik ben gewoon bang, verdrietig..
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 15-02-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Anoniem

Re: Ik ben gewoon zo bang..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:39

Anders vraag je toch iets tegen de misselijkheid? Heb ook nooit hoeven overgeven na een operatie (Heb een overgeeffobie)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:40

Chiqa, heb ik ook inderdaad vorige keer gekregen bij mijn maagband operatie. Helaas, moest alsnog 5x ofzo overgeven, gelukkig wel minder dan die operatie daarvoor, knie operatie, bleef maar doorgaan..

Ben gewoon zo bang, bah, overgeven is niet prettig, maar als je niet kunt overgeven en er in blijft hangen en je hebt wonden aan je buik.. Brrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:42

Dat wondje schijnt nogal mee te vallen ken nu twee mensen bij wie de galblaas weggehaald is, ze knapten erg op vrijwel direct na de operatie.
Alleen het hele kleine sneetje in de buik deed zeer niet inwendig.
Heb je je angst wel voorgelegd aan de arts?

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:44

Chiqa, ik heb dinsdag gesprek met de anesesist (of hoe je dat ook schrijft) dus ik kan het wel vertellen. Maar ja, die wondjes schijnen wel zeer te doen als je hoest/niest toch? Maar hoezeer doet het dan als je maag van streek is en niet over wilt gaan? ..

Nouja.. ik zou het wel voorleggen.. blijf gewoon zo bang.. bah, als ik dat gevoel terug herinner van mijn maagband operatie toen ik zo beroerd was en moest overgeven wat ik niet meer kan, raak ik gewoon gelijk in paniek.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:47

Wordt je galblaas middels twee gaatje verwijderd? Dan zul je er hopelijk niet zoveel last van hebben.
Mijn galblaas is ook verwijderd. Maar bij mij was hij heel erg ontstoken en ik ben gewoon opengesneden. Natuurlijk was ik toen net verkouden en hoestte heel erg en ik kan me dus precies voorstellen hoe jij je voelt, want het deed verschrikkelijk zeer.

Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:48

O maak je om je maag die van streek is nou geen zorgen, daar hebben ze wel iets tegen hoor, domperidon ofzo.
Zelf ben ik ook een maagpatient, en omdat ik een overgeef fobie heb heb ik hier altijdmedicijnen staan,
tegen overgeven misselijkheid, opeblazen gevoel, zuurbranden en als hij van streek is.....En die pillen werken heel goed, die zullen ze jou ookkunnen geven geloof jij als ik al in 10 jaar niet meer over heb gegeven?
Zouhet gewoon voorleggen als je bij de anestesist bent, maak je geen zorgen. En die wondjes in je buik vallen reuze mee, heb er bij mij moeder en vriendin niets over gehoord dat ze vergingen van de pijn ze hadden zelfs praatjes voor tien een dag na de operatie.
Laat je niet gek maken hoor!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:49

Diablo, ze proberen doormiddel van gaatjes te verwijderen. Maar als het niet lukt, alsnog een hele snee.. Ow bah, maar als hoesten pijn doet, hoe erg doet het zeer als je moet overgeven wat je niet meer kan dus maar blijft in de braakfase zeg maar? ;(

Chiqa, je verhaal doet mij goed. Hopelijk gaat mijn maagband/maag niet lopen rot doen..

Nakisha

Re: Ik ben gewoon zo bang..! (Galblaasoperatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:53

Ik kan me je angst heel goed voorstellen, ik heb zelf ook een braakfobie....
Gewoon vragen of ze je iets kunnen geven om de maag rustig te houden hoor, je weet nooit of het helpt... Ik wens je HEEL veel sterkte!!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:55

Nakisha, dankjewel :) vorige keer heb ik ook veel medicatie gekregen tegen overgeven, helaas moest ik alsnog.... Hopelijk werkt het deze keer beter..

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:57

Momenteel heb ik ook zetpillen gekregen voor als ik zo'n aanval krijg. (Ik heb Buscopan). Maar ik merk dat de eerste het hielp tegen de aanval, 2e x heb ik een gewone gehad met extra braken enz.. Kan ik gewoon andere vragen ofzo? Ik weet niet hoe ik 't moet uithouden elke dag 1 aanval zo ongeveer. ;(

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:00

Je maakt jezelf helemaal gek, niet doen! :(:)

Het kán gebeuren dat je pijn hebt, maar er is natuurlijk ook een grote kans dat het allemaal goed gaat en je nergens last van hebt! :)

Zorg er iig voor dat je ABSOLUUT niet eet of drinkt voor de operatie. (Het mag niet, maar sommige mensen drinken nog snel een glaasje water ofzo). Dat kleine glaasje water kan ervoor zorgen dat je flink over je nek gaat!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:01

En ik weet niet of je rookt, maar ook dát niet voor die tijd.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:03

Shattered, nee dat wist ik ;) 6 uur voor de operatie niet meer eten en 3 uur niet meer eten ofzo staat er ook in mijn boekje :)

Diablo, ik rook niet ;)

Bedankt voor de reacties, ik ben gewoon zo bang, maar komt omdat ik vorige keer te veel moed had van: ach medicijnen zorgen er wel voor dat ik niet meer over mijn nek ga. FOUT. Bah.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:49

Mag je verder (voor nú dus...) alles eten en drinken?
Als mijn maag van streek is, wil een bekertje warme melk (eventueel met anijs of honing) héél goed helpen om mijn maag rustig te maken. Daarnaast sabbel ik veel op laurierdropjes, daar voelt je maag ook beter van. Ook vormt laurierdrop een ''laagje'' op je slokdarm, waardoor het zuur van het braken het minder aantast.

Het zijn maar HTK middeltjes, maar bij helpen ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:51

Ik zou het zeker met de arts/anesthesist overleggen dat je zo bang bent! Ze kunnen daar dan rekening mee houden en evt met extra of andere medicijnen het je nog wat comfortabeler maken. Je moet maar zo denken, die operatie is dan wel eng en vervelend, maar zoals het nu is is nog veel vervelender!
Heel veel sterkte in elk geval.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:00

@Nakisha, nee ze hebben mij afgeraden vet te eten (doe ik nu ook niet, zit sowieso aan de lijn) koffie niet te drinken (drink ik nooit, vind het vies) en geen ei te eten. Nouja prima... Maar zo te zien blijven de galstenen aanvallen net zo hard komen. ;(

Brigitta, ik ga het zeker even aangeven, ze kunnen mij vast ook geruststellen. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:03

Meis, allereerst, een galblaas verwijdering is absoluut niet te vergelijken met een maagoperatie!!! En zeker niet qua misselijkheid. Bij een maagoperatie is de kans op maagklachten en misselijkheid natuurlijk wel heel erg groot, ondanks medicatie ertegen.

Indien mogelijk (en in veruit de meeste gevallen ís het mogelijk) word je galblaas via een kijkoperatie gedaan. Twee miniscule sneetjes en een ietsje grotere onder je navel, en that's it. En ik kan het weten, want dankzij galsteenkolieken is ook mijn galblaas verwijderd. Op een zondagmiddag, als spoedje, maar wél via een kijkoperatie. Ik heb de eerste dag nog pijnstilling gebruikt, maar dat was eigenlijk vooral omdat ik dus voor de operatie al meer dan 12 uur met een koliekaanval had rondgelopen. Ik was domweg uitgeput.... De dag daarna liep ik alweer rond, zonder problemen. Inderdaad, hoesten is gevoelig. Even een klein kussentje vragen en die tegen je buik drukken, dan is het goed te doen. En verder was het met een week alweer helemaal gebeurt hoor!! Alleen staccato spelen op de dwarsfluit, dat duurde ietsje langer ;)

Het is zéér belangrijk dat jij dinsdag aangeeft dat je na je vorige 2 operaties zo misselijk bent geweest. Dan krijg je nu namelijk andere anesthesiemiddelen, wat enorm kan schelen. Bovendien krijg je dan al bij voorbaat iets tegen de misselijkheid, wat altijd beter is dan iets krijgen als je al misselijk bent.

Voor nu: probeer te ontdekken wat je kolieken uitlokt. Wat at je voordat je de aanvallen kreeg? Bij mij was zuivel de overduidelijke boosdoener, vet was het duidelijk niet. Verder: als je hiermee bekend bent, en je zetpillen werken niet, ben je over het algemeen welkom op de spoedeisende hulp voor een pijnstillende injectie. Heb je dus een aanval, werken je medicijnen niet en hou je het niet, bel met het ziekenhuis!! Let dan alleen wel even op: geven ze je een opiaat, laten ze je dan meteen iets tegen de misselijkheid geven! In sommige gevallen kunnen opiaten misselijkheid en overgeven veroorzaken, en dat wil je juist niet. Meestal valt het mee als je maar 1 injectie krijgt, maar better safe then sorry in dit geval toch?

Praat in elk geval dinsdag met de anesthesist, want hij moet dit weten. Hij moet weten waar je bang voor bent en wat er de vorige keer gebeurt. Des te meer kans heb je dat het dit keer goed gaat.

In elk geval heel veel sterkte en als je meer wilt weten geef je maar een gil!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:32

Je moet dit zeker even melden in het ziekenhuis en je zult zien dat ze je dan evt wat kunnen geven tegen de misselijkheid of ze kiezen andere middelen. Dus vermeldt duidelijk dat het je enorm zeer doet dan houden ze daar echt wel rekening mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:39

Ik ben laatst ook onder het mes geweest en heb als kind een trauma daar voor opgelopen.Ik zag het ook helemaal niet zitten maar heb bij de anesthesist met natte ogen gezeten en ze begreep mij goed.Tegen de misselijkheid hadden ze iets en ook voor de zenuwen.Ik was blij dat ik er over had gesproken.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:13

Ik ga er zeker morgen even over hebben, sowieso lijkt mij wel verstandig om te vertellen dat ik een maagband heb en dat ik bijna blind ben en ik wil graag dat word verteld wat er gebeurt, zie er niets van. Maar vind het gewoon zo eng.. Vorige 2 operaties zo misselijk geweest, laatste keer ook medicijnen gehad, maar helaas had het niet echt resultaat. ;( Hopelijk nu wel.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:56

je moet het er zeker over hebben!!
Het is helemaal niet raar hoor dat je bang bent, het zou raar zijn als je niet bang was.!!!
Gewoon erover hebben dus, dan ga je met een veel geruster gevoel daarnaartoe. Er zijn zeker hele goede medicijnen tegen misselijkheid en tegen pijn.
Na mijn laatste operatie had ik ook erg veel pijn, kreeg een spuit en binnen 5 minuten was alle pijn weg.
Ook zeker erbij vermelden dat de medicijnen de vorige keer geen resultaat hadden, misschien kunnen ze je nu wat anders geven.
Als je eens je hart wilt luchten staat mijn pb box voor je open.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:35

Ik snap dat je heel erg angstig bent en dat je er enorm tegen opziet, maar ik weet uit ervaring dat een galsteen koliekaanval absoluut geen pretje is. Dan kun je misschien beter even last hebben van de operatie en er dan voorgoed vanaf zijn!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:37

Is er geen natuurlijk middel wat je kan nemen tegen de misselijkheid.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:42

Snap dat je heel bang bent, maar inderdaad wat Belize zegt, even doorbijten en daarna nooit meer pijn hebben..
Dat neemt niet weg dat het echt geen pretje is :\ Hoop voor je dat de pijn snel weggaat, 't is je niet gegund! :(:)