Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silinka

Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:04

Hallo,

Hier op bokt zijn al talloze afvaltopics. Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die net als ik al enige afvalervaring hebben, maar waarbij het daarna weer mis is gegaan.
In 2007 ben ik heel enthousiast met Sonja Bakker begonnen. Ik ben van 107 kg naar 76 kg gegaan. In februari 2008 woog ik 76 kg. De balans is dat ik in januari 2009 echter al weer 95 kg weeg. Dat gaat dus niet goed. Ik kan het gewoon niet volhouden zo'n mager dieet. Ben totaal de balans kwijt en ga als een gek eten....
Nu ben ik vorige week weer voorzichtig begonnen met afvallen. Ben inmiddels weer 2 kg kwijt. Ik eet 3 keer per dag. En 's avonds wel een goede maaltijd, anders ga ik 's avonds echt snaaien van de honger. Dat zijn de moeilijke momenten. Bij de koffie 's ochtends en 's middags bij de thee een keer fruit en een keer verantwoorde koek. 's Avonds 1 kopje koffie met indische cake of eierkoek. EN nu nog volhouden. Gisterenavond ging het al iets mis helaas, maar goed moet nu niet denken dat de hele poging al mislukt is.
Heb dit weekend wel lekker actief geweest op de schaatsen. Wil ook weer beginnen met hardlopen. Paardrijden komt er ook niet van met dit weer. Denk er ook aan om aan yoga te gaan doen, om zo de balans in mijn lichaam weer te vinden.

Heb jij ook zulke eetpatronen die uit balans zijn? Heb jij ook jojo-problemen?
Misschien kunnen we elkaar motiveren om eens onszelf goed aan te pakken.

Bonechi_

Re: Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:09

Eerst misschien leuk: yoga topic: [MW] Wie doet er nog meer aan Yoga?

Ik snap je probleem wel iets. Ik schommel niet heel erg (val heel moeilijk af en ben niet heel veel te zwaar), maar kom wel langzaam steeds wat aan. Heel gezond eten vind ik moeilijk en het motiveert ook niet omdat ik er nauwelijks van afval. Dan is de verleiding weer ene keer te groot, eet ik een zak chips leeg en dan stopt de goede poging meestal daar ook. Na die ene zak chips ben ik weer verloren en verval ik weer in de snaaibuien.

Ik schommel dus vooral in eetpatronen, meer dan in gewicht. Ik ga nu dus maar vooral weer veel sporten, omdat ik van het snoepen tochniet helemaal af ga komen denk ik..

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:29

Ik heb je topic gelezen. Jullie hebben zeker een goed folderpraatje voor yoga in topic. Maar ik ga het zeker doen. Moet nog even wachten voor de cursus start.
Dat van die zak chips is heel herkenbaar. Ik heb vorig jaar vele pogingen gedaan. Begon zo extreem, dat ik zo'n honger had. Kwam de pak koekjes weer te voorschijn. Was ik totaal verloren. En van ellende ga je ook nog maar meer eten, want alles is toch al mislukt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:17

Ik ben vorig jaar 15 kilo afgevallen en wil nu weer verder gaan (er kan nog wel 10 af :P ) Ik ben begonnen met Sonja Bakker en daarmee snel aardig wat kilo's kwijt geraakt. Dat werkte vooral erg goed voor mijn motivatie doordat je reacties uit je omgeving begint te krijgen. Toen ben ik daarmee gestopt, want mijn verstand wist wel dat SB echt niet goed was.. Ik at veelste weinig!
Toen werd er bij ons op de sportschool een boek gelanceerd geschreven door Jan de Weerd, ex mister universe. En dit boek is een echte eye-opener.. Het gaat er in dat boek niet om hoeveel calorien je eet, maar wát voor calorien je eet..

Het boek heet "De ene calorie is de andere niet" Ik viel op een gegeven moment langzaam maar zeker af terwijl ik 6 plakken brood per dag at en 's avonds ook een bord vol met groente en aardappelen.. En tussendoor nog fruit.

Jij schrijft dat je 3 x per dag eet.. Dat is te weinig, 6 x per dag eten is beter en dan dus wel 3 hoofdmaaltijden aanhouden en 3 tussendoortjes..

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:33

ik meld mij!
Dat jojo effect ken ik maar al te goed.
Begin 2008 ook begonnen met sonja bakker, viel af, ruim 15 kilo, maar de balans nu is dat ik die kilo's er net zo hard weer bij heb + de rest....

Dat boek wat relaxed, beschrijft, ken ik niet, en lijkt me het proberen wel waard!!

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:34

Misschien heb ik niet helemaal duidelijk verteld. Maar ik heb 3 maaltijden en dan ook nog 3 tussendoortjes. Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek van Jan de Weerd. Bedankt voor je tip.
Ja die motivatie die lukt wel met SB. Ik kreeg zoveel complimentjes dat het niet meer uitmaakte dat ik amper niks at en me futloos voelde. Volgens mij viel ik in een maand iets van 8 kg af, wat echt niet gezond is!
Jouw manier van afvallen klinkt goed. Langzaam afvallen is zowiezo al beter, en als je ook nog voldoende brood, aardappelen, fruit en groente binnenkrijgt.
Kun je het ook makkelijk volhouden?

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:36

Dela schreef:
ik meld mij!
Dat jojo effect ken ik maar al te goed.
Begin 2008 ook begonnen met sonja bakker, viel af, ruim 15 kilo, maar de balans nu is dat ik die kilo's er net zo hard weer bij heb + de rest....

Dat boek wat relaxed, beschrijft, ken ik niet, en lijkt me het proberen wel waard!!

Om eerlijk te zijn ben ik met Sonja Bakker ook nog verder van huis. Eerder vond ik het wel prima dat ik zo zwaar was. Mensen moesten mij maar nemen zoals ik was, ik genoot van lekker eten en lekker leven. Nu is eten een ware obsessie voor me.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:40

het zit in de genen van onze familie, dus ik zal altijd 'breed' blijven.
Maar ik heb afgelopen jaar bewezen dat ik daar wel kilo's vanaf kan krijgen, maar helaas op de verkeerde manier.
Ik voelde mij toen prettig toen ik 2 kledingmaten kleiner had, heerlijk! nu wil ik datzelfde resultaat weer, maar dan op een gezonde blijvende manier.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:45

Ik zou wel willen sonja bakkeren, maar ik heb zo'n moeite met het avond eten. Ik werk 5 dagen per week. Dan eet ik heel regelmatig. Ontbijt met fruit en evt een cracker of yoghurt. op het werk een tussendoortje (evergreen of fruit) s middags 3 boterhammen met gezond beleg. s middags tussendoortje... maar dan....

ik ga 2 a 3 avonden per week naar de sportschool op verschillende tijden. soms om 20.30 soms om 18.00. De andere dagen ga ik naar de paarden. Als ik nog moet sporten kan ik niet uitgebreid eten s avonds, soms moet ik ook nog boodschappen doen. (Dat doe ik het liefst maar 1x per week, dus verse groenten is ook niet altijd haalbaar).
Vooral het avond eten vind ik dus lastig. Ik eet nu niet per se ongezond, maar vaak wel te weinig groenten of uberhaupt te weinig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:48

weet je wat erg goed werkt?

om de 2 uren eten..
elke 2 uur eet je wat.
dat houdt je verbanding hoog en je behoefte naar verkeerd eten laag.

ook heel zinvol om eens op internet te gaan zoeken naar een cholesterol verlagend dieet.
staan allemaal tips in om vet zoveel mogelijk te vermijden.
bij mij werkt het al enorm om bijvoorbeeld met vlees geen karbonade van 250 gram te halen,maar een van 125 gram.
of es een keer vergetarisch of vis

wat ook enorm goed werkt is om na het eten sávonds yoghurtdrink te drinken, is wel zoet en neemt bij mij enorm goed de behoefte weg om bijvoorbeeld koek te eten.

dan nog de tip om je eten goed te kauwen.
eet niet zo een broodje achter de computer,maar ga er echt voor zitten.
kauw elke hap 20x keer en spoel je eten niet weg met drinken,dan krijg je namelijk veel sneller weer honger.

dieeten hoeft echt niet,maar schrijf eens een week lang op in een boekje wat je elke dag eet.

ik heb erg lang veel gejojoot(hahaha moeilijk woord zo)
maar het bijhouden van een eetdagboekje heeft mij al enorm goed geholpen om inzicht te krijgen in mijn eetgewoontes.

ik eet nu elke 2 uren,en dat bevalt harstikke goed
en in het weekend halen we echt wel een patatje en gaat er op zaterdag ook een zak chips doorheen.

want dat mag best. :D
als je je zelf van alles gaat verbieden dat werkt gewoon niet.
steeds als je denkt dat mag ik niet ,word het verlangen naar wat lekers groter
en bij mij eindigde dat steevast in een ritje naar de supermarkt voor alles wat niet zo goed voor me was.

bonechi:
verse groenten zijn niet perse nodig hoor,diepvries kan ook heel goed en is lang houdbaar ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:52

Ja maar ik vind diepvries groenten niet zo lekker als verse :+ Diepvries spinazie vind ik nog wel te doen, maar broccoli bijvoorbeeld... blugh

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:53

He Ellepel,

Ik kan me daar erg moeilijk aanhouden om de 2 uur eten. Als ik dan weer wat mag, waar ik op zit te wachten, dan neem ik ook meteen meer van dat. Ja sorry ik verdien dan een grote schop onder mijn kont!
Als ik zeg maar tussen 12 en 16 uur niks eet, heb ik minder honger, dan als ik om 14 uur wat heb genomen. Lijkt wel of de suikers die ik dan heb opgenomen me aanzetten tot nog meer honger.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:54

het vaker eten op de dag, heb ik vaker gehoord. Die schijnt inderdaad het gevoel van honger tegen te gaan. Dat ga ik eens proberen!

Ik ben zelf meer bewuster bezig om wederom te letten op wat ik eet. dat helpt bij mij enorm om keuzes te maken.

het nadeel is dat ik onregelmatig werk in de gehandicaptenzorg, avondeten en dergelijk kan er gewoon wel eens bij in schieten.
Ik moet regelmaat aanbrengen in mijn eetpatroon.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:54

ellepel, je schema klinkt goed om op gewicht te blijven, maar om echt af te willen vallen denk ik toch dat ik de patat en de chips moet laten staan.

Ik heb vooral heel erg last van het mentale effect van dat ene patatje, alsof dan al je moeite van de dagen ervoor meteen verspild zijn en je poging al kansloos is. Ik weet wel dat het niet helemaal zo werkt, maar ik voel me meteen een slapjanus en dan ben ik de motivatie weer kwijt

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:55

ik ga mij hier aansluiten met mijn koolydraat arm dieet. pffff en ik moet 12 kilo weg hebben voor september.... iemad hier ook een wii voor dat doel aageschaft?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:57

karenenditty;

ik heb daar wel aangedacht, om daarvoor een wii te nemen.
het lijkt me een leuke manier om tegen elkaar ( lees hier samen met pa en ma)
die strijd aan te gaan. Je bent op een leuke manier bezig, maar jah, het is een prijzig ding.
NU hebben we bij mijn oom ( die woont naast ons) een kamer ingericht, met een loopband en een fiets ( er komt nog een stepper bij) maar ik heb moeite om me daartoe te zetten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:57

Ik ben vorig jaar 20 kilo afgevallen. Ik heb er een maand of 8 over gedaan door mijn eetgewoonte te veranderen en véél bewegen. Volgens mij zijn dat ook de toverwoorden.
De jus op de aardappels heb ik een tijdje achterwege gelaten en veel groente eten. Verder inderdaad om de paar uur wat nemen en dan natuurlijk wel iets gezonds natuurlijk.
Iedere dag zat ik ook op de hometrainer en het resultaat is er nu naar. Leuk voordeel is dat ik nu eigenlijk kan eten wat ik wil, maar ik kom niet meer aan.

Afvallen is, volgens mij echt heel simpel, mensen doen er veel te moeilijk over.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:00

diablo, ik wou dat het zo simpel was.

soms zie ik mensen eten en dan denk ik, als ik dat eet, was ik nu een 10 tonner.
Ik heb er aanleg voor, klote, maar ik moet er mee leven, maar ik ben bereid om alles uit de kast te halen om toch die enkele kilo's eraf te krijgen, met behulp van andere ervaringen kom ik hier weer een stuk verder mee.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:05

Dela; ik ben alleen op zoek naar een balanceboard, want dan kan ik ook yoga doen terwijl niemand raar kijkt. dus daarom de wii en dat ik aansluit bij hier.

verder start ik de ochtend met 2 glazen thee/water en vermijd ik rond etenstijd mijn lokale snoepwinkel....
ook wortels bij mijn paard zijn niet alleen voor mijn paard en appel word gedeeld. cup a soup light ligt standaart in de keuken op stal en ook de sultana`s zijn aanwezig. pasta en zo niet eten, vlees 2 keer pw en veel vis en ei.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:10

hou op, schei uit.... Ik ben al vanaf m'n 10e aan het lijnen en uiteraard is het jojo effect mij niet vreemd. een paar jaar geleden ben ik gestopt met lijnen (net toen die hele SB hype zich ontpopte), gewoon meer gaan bewegen (paardrijden) en ook niet zo spastisch met eten gedaan, dat heeft geholpen, ik heb me niet in hoeven houden eigenlijk en ben toen in 1,5 á 2 jaar tijd in totaal 15 kilo afgevallen en ben een hele tijd vrij stabiel gebleven.

Tot vorig jaar december, het ging op m'n werk niet lekker, was depressief en stopte zo'n beetje helemaal met rijden, had nergens meer zin in en begon met dat emotie-eten, binnen een halfjaar zat er 10 kilo weer aan en ondertussen zit ik weer boven mijn oude gewicht. Ik baal echt als een stekker, maar ik kan me er op de een of andere manier niet toe zetten om er eens echt weer wat aan te doen.

Ben wel weer wat meer gaan rijden en dat scheelt wel, maar ik rijd nu nog steeds niet standaard elke week 3/4 keer, soms een week wel en dan weer niet, dus dat schiet ook niet op. Ben wel weer wat beter gaan eten en als ik mijn eigen ritme aanhoud dan gaat het wel weer aardig, maar zodra er ook maar iets wijzigt, kom ik weer aan.

Dat ik nooit in een maatje 38 zal passen heb ik al lang geaccepteerd en dat wil ik ook niet, maar dit is ook belachelijk. Voel me ook voor het eerst echt totaal lamlendig, ben onzeker en heb tegenwoordig echt vreetbuien. Ik kan echt totaal geen maat meer houden.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:31

Denk toch dat de enige oplossing gewoon normaal eten is, maar makkelijk is het inderdaad niet altijd.
Ik jojo me ook wat af soms heb ik gewoon veel trek snoepjes koejes etc en soms eet ik op een dag juist maar 1 boterham smiddags en wat sla savonds omdat ik me gewoon niet de tijd neem om te eten en vergeet het gewoon. of ik kom er om 17.00 achter dat ik die dag nog niks heb gegeten :+
maar heb niet gauw echte honger kan gerust een dag zonder eten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:33

Ik meld me even met mijn 'gezond verstand' dieet :P Ben ook heel veel afgevallen met SB, maar een heel groot deel zit er weer aan helaas.
Ik ga het nu zelf proberen, gewoon door bewust te zijn van wat ik eet. 3x per dag eten, veel volkorenproducten, salades, yoghurt, en verantwoorde tussendoortjes.
S avonds een goede maaltijd, veel groente, een stukje vlees en aanrdappelen, af en toe een pasta etc.

Géén vet en snoep en ik ga wat meer bewegen. Tot nu toe is er al bijna 1,5 kilo af en voel ik mijn broeken al beginnen slobberen. Goed topic dit ter motivatie :j

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:34

even een Tvp. want ik ben ook wel geintresseerd.
en dus ook een Jo-Jo'r (al gaat het bij maar om kleine getallen ;))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:38

Bonechi_ schreef:
Ik heb vooral heel erg last van het mentale effect van dat ene patatje, alsof dan al je moeite van de dagen ervoor meteen verspild zijn en je poging al kansloos is. Ik weet wel dat het niet helemaal zo werkt, maar ik voel me meteen een slapjanus en dan ben ik de motivatie weer kwijt

Heel erg bekend, dit heb ik ook :j
Als ik bijv. 5 kilo af ben gevallen en ik beloon mezelf eens met een lekker patatje heb ik daar naderhand zo'n spijt van...
Alsof die 5 kilo er met dat ene patatje weer aan zitten en álles vor niets geweest is. Dan denk ik meestal: nou kan ik ook wel
weer een snoepje nemen, ik heb toch alles verpest.

FOUT! Eigenlijk moet je gewoon verder gaan met gezond eten alsof er niet gebeurt is, maar dat vind ik nogal moeilijk :=

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:44

Mas schreef:
Bonechi_ schreef:

Heel erg bekend, dit heb ik ook :j
Als ik bijv. 5 kilo af ben gevallen en ik beloon mezelf eens met een lekker patatje heb ik daar naderhand zo'n spijt van...
Alsof die 5 kilo er met dat ene patatje weer aan zitten en álles vor niets geweest is. Dan denk ik meestal: nou kan ik ook wel
weer een snoepje nemen, ik heb toch alles verpest.

FOUT! Eigenlijk moet je gewoon verder gaan met gezond eten alsof er niet gebeurt is, maar dat vind ik nogal moeilijk :=

Klinkt erg bekend. Zo ben ik de laatste 6 kg ook aangekomen. Want het was toch al verprutst. Ik was toch al weer te zwaar, nouja dan kan ik ook beter alles gewoon eten. Maakt het uit.
Terwijl ik toen beter had kunnen zeggen. Stop, let op. Eet gezond en zorg dat je iig niet meer aankomt.