leniger worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

leniger worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:43

Ter navolging op [MW] Wie doet er nog meer aan Yoga?

joyce2 schreef:
@ Delerium: waar zitten mn problemen niet?? haha
Naja, zo erg is het niet, maar ik liep altijd bij een fijne fysiotherapeut en die is uit zijn tijdelijke praktijk gekickt, toen is hij ergens anders verder gegaan en dat is te ver weg voor mij en toen ben ik te laks geweest en geen nieuwe fysio gezocht...
Het enige wat hij me mee heeft gegeven: veel oefeningen doen waar je soepeler van word!

Mijn probleem zones: Onderrug, zit regelmatig vast, ook nek en schouderpartij, de lange spieren die vanaf de nek naar de onderkant van mn rug toe lopen (langs je wervelkolom) werden door de fysio staalkabels genoemd, hij masseerde ze elke week los. Ook zijn de spieren in mijn benen te kort (denk ik), want als ik voorover buk om mijn tenen aan te raken, kom ik tot de onderkant van mn knieen. Mijn onderrug is te hol en mn schouders staan naar voren en heb een lichte scoliose, waardoor beenlengte verschil. Dat zijn mijn grootste probleem zones en ik hoop dat de kleine dingetjes minder worden als deze grote problemen beter gaan! Yoga of iets in die richting leek me dan ook wel wat voor mij, vind het ook erg leuk om te doen, maar ik moet wat consequenter zijn.

Zorg voordat je gaat oefenen altijd dat je goed warm bent en maak jezelf wat losser door wat kleine stretchoefeningen te doen.
Een paar basisdingen die je daarna kunt doen:

Vooraf: je zorgt er altijd voor dat je je rug en je buikspieren even sterk maakt, dat doe je door je ademhaling meer naar je flanken te sturen, voor je gevoel je navel naar je rug te duwen en vanuit je rug tegendruk naar je navel te geven. je houdt altijd een kleine hlling in je rug vast. Niet te krampachtig, maar de spieren in je romp zijn wel de spieren die je wervelkolom recht maken en houden. Heb en hou respect voor de natuurlijke vorm van je rug, dus je rug afplatten is nooit goed. (tenzij het onderdeel van een oefening is)

A
Ga languit liggen op de grond, leg je armen boven je hoofd. Strek vervolgens je linkerarm en linkerbeen van je af door weg te duwen, herhaal met rechts.

B
Ga rechtop zitten met je benen gewoon voor je uit gestrekt. Zorg dat je mooi rechtop zit, dus evenveel druk op beide zitbeenknobbels, buik en rug sterk, kruin als hoogste punt, schouders uit je oren. Benen lang en voeten rechtop. Probeer dat even vol te houden, je zult zien dat dit vaak al niet meevalt. Valt het wel mee; breng dan je bovenlichaam naar voren. Niet door je rug te krommen en je tenen te willen pakken, maar door je rechte houding vast te houden en te doen alsof je een soort gipscorset om hebt waardoor je je schouders op je juiste positie houdt en je dit vooral voelt aan de achterkant van je benen. Pas als je je max bereikt hebt strek je je armen, dat doe je door ze langs je oren te laten wijzen (en natuurlijk je schouders terug laag te plaatsen).

C
Kleermakerszit: zorg weer voor je rechte houding, duw met de kracht van je benen zelf (dus niet helpen met je handen) je knieen omlaag. Stapje verder is de halve lotus: dan leg je je ene enkel op de andere knie. Beide voeten geflexed (dus tenen richting je knie).

joyce2

Re: leniger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:46

Dankje! Alleen, uuuh... Heb je ook tips voor wanneer je B niet kunt? Ik ben namelijk zo stijf, dat ik niet rechtop kan zitten en mn benen recht voor me uit kan strekken, ik moet dan of achterover gaan hangen, of ik moet mn knieen optrekken. Kwestie van gewoon veel oefenen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:50

Hmm klinkt interessant.
Ik was vroeger wel een beetje lenig, maar dat is nu helemaal weg. Voel me nu echt een puddingfiguur.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:51

veel oefenen. Laat dan je knieen (iets, of meer) gebogen en probeer je benen steeds verder weg te duwen. De basis is en blijft je romp, die recht houden is belangrijker dan gestrekte benen Lachen

Wat je ook kunt doen is languit liggen en dan 1 knie optrekken. Die knieholte pak je met beide handen beet (andere been en bovenlichaam laat je aan de grond) en van daaruit probeer je je been meer en meer te strekken. Doe dat niet door aan je been te trekken, maar duw je been van je af door de kracht van je been zelf te gebruiken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:53

Goede tips! Als mn vriend morgen een schaatstocht gaat rijden, ga ik met deze oefeningen en de Wii fit Yoga aan de slag! Ik hou jullie op de hoogte van hoe het gaat Knipoog