Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:17

Ik zal proberen het kort te houden.. Knipoog

Ik loop al een hele tijd met klachten; moeheid, slapeloosheid, pijnlijke spieren en gewrichten, hoofdpijn, lusteloosheid.. Voor mijn lichamelijke pijntjes heb ik fysio, en ik weet inmiddels dat ik lichte hypermobiliteit heb. Laatst hoorde ik van mijn achterbuurmeisje dat haar vader al jaren met fybromyalgie rondloopt, maar dat hij nu op vitamine B12 getest is. Dit bleek enorm laag te zijn, en is dat dus misschien het probleem, en de oorzaak van zijn klachten.

Met dit verhaal ben ik vorige week naar de huisarts gegaan ( die op de hoogte is van al mijn klachten ) en afgelopen maandag ben ik gaan bloedprikken. Zonet de uitslag gekregen, de waarde is iets aan de lage kant. Volgens de assistente niet véél te laag, maar omdat het het proberen wel waard is krijg ik een B12 injectie. Morgen moet ik bellen voor een afspraak.

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met een ervaring hierin? Ik ben absoluut niet bang voor de prik, en als het niet helpt zou het erg jammer zijn omdat het eigenlijk een vrij simpele oplossing is voor mijn klachten.

Brand los.... Haha!

ankem

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:19

Ik heb ook een B12 tekort. Ik spuit nu een jaar.
Je hebt niets aan 1 injectie. Als je waarde laag is, dan is je lichaam onvoldoende in staat om het op te nemen. Soms is er een (tijdelijke) achterliggende reden, zoals een maagontsteking, maar veel vaker wordt de precieze oorzaak niet gevonden.
Het probleem zal dan dus altijd blijven bestaan.
Wil je de klachten goed te lijf moet je 5 weken lang 2 injecties per week, of 10 weken lang 1 injectie per week (oplaaddosis) en dan langzaam afbouwen tot ong. 1x in de 4 tot 6 weken, je leven lang. Vaak krijg je als je begint met spuiten eerst meer klachten, omdat je lijf heel hard aan de slag gaat met de B12. Vandaar de stevige oplaaddosis.

Ik kan na een jaar spuiten, waar ik begon met 2 injecties per week, nu 3 weken met 1 injectie.

Er is een website en een b12 tekort forum. Even googlen en je vind ze wel.

Oja, ik wil je niet bang praten, maar de injecties doen wel wat zeer. Wat helpt is de ampul een beetje voor verwarmen voor het spuiten en vragen of de arts/assistente langzaam spuit.

Verder werkt folium (B11) nauw samen met B12. Is handig om deze waarde ook even te laten controleren. Als deze laag is, dan werkt je B12 injectie niet optimaal.

Vraag ook voortaan even naar de waarden als er een onderzoek wordt gedaan. Er zijn verscheidene laboratoria die ouderwets lage waardes hanteren als goed Knipoog

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:24

Ik krijg ook B12 injecties, ook elke 3 weken. Begon dus net zoals hierboven genoemd met veel meer, ik kreeg er eerst 3 per week. Prik is inderdaad niet een heel fijn gevoel, maargoed, als je kijkt wat je ervoor terug krijgt heb ik het er altijd voor over & ik ben een enorm mietje hahahah.

Dat forum is heel handig, toen ik het net hoorde, dat ik B12 moest spuiten toen heb ik daar ook veel op gekeken en gelezen enzo. Mijn waarden waren érg laag in het begin, maar het gaat nu allemaal goed, dus is goed mee te leven hoor. Lachen

NiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:40

Bij mij is er afgelopen zomer ook een vitamine b12 tekort ontdekt.. Mijn waarde was 100. Toen ben ik meteen begonnen met 10 weken lang 1 injectie per week. (injecties vind ik helemaal niet pijnlijk, dus dat verschilt per persoon) Inmiddels krijg ik om de 4 weken een injectie en dat gaat redelijk. Om de drie maanden wordt mijn bloed gecontroleerd omdat ook mijn kalium e.d. aan de lage zijn.

Ik raad je ook aan om op de site van vitamine b12 tekort te kijken, heel erg handig! Succes ermee!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:52

Laat je niet afschepen met 1 injectie hoor want zodra je er een heb gehad, zal je bloed voor een tijdje niet goed meer te meten zijn.
het geeft een valse waarden af.
Ga met me voorgangers mee, kijk en lees je goed in op die side
( stichting vitamine b12 tekort .nl ).
Veel artsen zijn niet zo goed op de hoogte , van dit hele gebeuren, en vinden de waarden al gauw goed.
Kreeg zelf te horen dat het goed was (128 ) terwijl de ondergrens 150 hoorden te zijn, later zat ik lager dan 111, en kreeg toen wel me spuiten, moet nu zonder om het een en ander verder uit te zoeken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:14

hoe voelen de personen zich dan nu nadat ze die B12 toegediend hebben gekregen
zijn nu wel de klachten weg of minder geworden ?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:18

Ik prik ook B12, voor een maand of 8 nu.
Ik ga nu zelf prikken, vanaf volgende keer.
Aan een injectie heb je niets, maar dat heeft ankem al uitgelegd.
Persoonlijk vind ik de injectie niet pijnlijk, ik voel hm amper, maar het ligt er ook aan hoe er geprikt wordt, en door wie. Maar dat heeft ankem ook al verteld, injectie iets opwarmen en langzaam laten prikken.

@ Onley; zolang ik op tijd prik, zijn mijn klachten weg. Als ik iets te lang wacht, komt het heel snel weer terug. Het heeft ook een aantal injecties geduurd voordat er verschil merkbaar was. Na de eerste injectie voel je meestal nog geen verschil.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:58

ik ben best streng vegetarisch waardoor ik dus ook die tekorten had/ heb. Ik laat mn bloed eens per jaar prikken en daaruit bepaald mn huisarts of ik weer van die fijne(NOT) spuiten nodig heb. De laatse tijd gaat het aardig goed gelukkig. Ik had ook van die rare,, vage klachten en nadat ik die spuiten heb gehad is alles oer en mn waarden een stuk hoger. Mijn begin waarde was 75 ofzo tewijl idd je minimale waarde 150 moet zijn. Nu blijft het aan de lage kant maar wel rond de 175 ofzo. Suc6 verder

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

gewoon lekker veel vlees eten! haha Vork

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:52

Ja maar, ondanks dat wij vleeseters zijn . had ik wel een tekort.
Hoop dat er een deze dagen er weer bloed geprikt mag worden om te kijken hoe de waarden nu is.
Heb intussen ook als een paard moeten verkopen, omdat het gewoon niet meer ging.
Hoop dat er toch weer eens een tijd zal komen dat ik weer op een paard kan rijden.
Heb er nu nog twee, een wordt gereden, en de ander heeft de ziekte van Chusing en insuline resistentie, en wordt niet meer gereden.
En vlees , tja ik vind het nog erg lekker, sorry voor de mensen die dit niet eten, (niet vervelend bedoeld )

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:55

Alenthe05 schreef:
ik ben best streng vegetarisch waardoor ik dus ook die tekorten had/ heb. Ik laat mn bloed eens per jaar prikken en daaruit bepaald mn huisarts of ik weer van die fijne(NOT) spuiten nodig heb. De laatse tijd gaat het aardig goed gelukkig. Ik had ook van die rare,, vage klachten en nadat ik die spuiten heb gehad is alles oer en mn waarden een stuk hoger. Mijn begin waarde was 75 ofzo tewijl idd je minimale waarde 150 moet zijn. Nu blijft het aan de lage kant maar wel rond de 175 ofzo. Suc6 verder

Ik denk dat het bij jou niet zit in een opnamestoornis, maar gewoon het feit dat je te weinig binnen krijgt door het vegetarisch eten. Ik denk dat je dan gewoon kunt supplementeren, ipv injecteren, lijkt me ook beter dan 1x in de zoveel tijd een injectie.
Ik eet bijvoorbeeld gewoon vlees, maar mijn lijf neemt het onvoldoende op.

Of mijn klachten beter zijn geworden...Ik had een heel jankerig gevoel in mijn lijf, net of ik me voort moest slepen, dat is wel weg. Als ik te lang wacht met spuiten komt het terug. Vermoeidheid is wisselend. Stemmingen zijn beter geworden, moest vroeger om alles janken, zelfs als ik boos was en kon erg heftig worden. Ben nu gelijkmatiger. Ben nog steeds erg vergeetachtig en dat wordt erger als ik weer moet spuiten. Ook heb ik moeite met het vinden van de juiste woorden, dat heb ik nog steeds.
Ik heb nu weer gevoel in mijn voeten. Wel ervaar ik aanrakingen nog wel als heel heftig. Ik heb ook veel mondklachten gehad, maar dat gaat de laatste tijd goed. Bij mij zijn het veel neurologische klachten en die hebben vrij lang de tijd nodig om te herstellen, als ze het uberhaupt nog helemaal doen.
Spieren blijven wel een groot probleem. Morgen daarvoor naar de HA.
Mijn klachten verergerden eerst heel erg na het spuiten. Had ik heel erg pijn in mijn benen. Mijn huisarts zei dat mijn lijf in 1x zo'n shot kreeg, na langere tijd van tekort, dat mijn lijf het heel druk had om daarmee aan de slag te gaan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:59

Ik ben mij hele leven al vegetarisch en je hoort idd vaak dat deze groep mensen een tekort hebben.
Maar zijn er geen andere mnaieren dan zó'n prik... lijkt me erg onnatuurlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:02

annebe schreef:
Ik ben mij hele leven al vegetarisch en je hoort idd vaak dat deze groep mensen een tekort hebben.
Maar zijn er geen andere mnaieren dan zó'n prik... lijkt me erg onnatuurlijk.

Voor vegetariërs zou ik eerder denken aan een goed supplement, omdat die dus geen opnamestoornis hebben, maar te weinig binnenkrijgen. Dat heb ik hierboven ook al geschreven. Solgar verkoopt o.a. een supplement met alleen B12 erin. Die slik ik wel eens naast de injectie.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:06

@ ankem,
Wat voor testen heb jij gehad ?
Ik een MRI van boven tot onder, na een week een bloodpatch, omdat ik pijn in me hoofd hield.
Een MEP, onderzoek.
Een spier en zenuw onderzoek.
Heel veel bloedonderzoeken.
En algelopen maandag een CT scan.
En alles is goed.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:09

hooi.
ik heb ook b12 tekort. al vanaf men geboorte maar we zijn er meer dan een jaar gelede achtergekomen bij mij.

ik ging van paardrijden af omdat ik veel last had van men benen en dus niet mee kon doen met springen. ookal sprong ik het hoogste van iedereen.
nu we weten waar het door kwam (ik had wel veel meer klachten) heb ik een eige paard gekregen en dat gaat eigelijk wel goed.

mirgino

ik heb B12 tekort gehad toen ik 18 was
ik had een pijnlijke mond,witte uitslag op tong en wang en gehemelte
ik heb toen ik dacht iets van 6 weken elke week een spuit in mijn bil gehad en daarna is het altijd geod gebleven Knipoog

Veraa_

Ik ben n.a.v. een uitslag met sportkeuring op bloedonderzoek gewoon van de DA pilletjes gaan slikken met Vitamine B12. Hoef er maar een per dag van te nemen.
Een spuit wordt er bij ons alleen gezet als het echt nodig is, onze arts heeft ons verteld dat een B12 spuit eigenlijk een soort medicijn is en alleen wordt gebruikt in noodzakelijke gevallen. En dat die spuit niet zo heel lang helpt.
Ik heb later nog een keer bloed laten prikken en mijn B12 waardes zijn nu beter.

NiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:51

Nu na zo'n 16 injecties voel ik me beter dan eerst, in het begin sliep ik hele dagen en dat is nu niet meer nodig. Wel moet ik goed met mijn energie omgaan en genoeg slapen anders voel ik me weer zo slap... Ik heb erg last gehad van mijn zenuwen, kreeg overal tintelingen, dat is nu eindelijk een beetje over aan het gaan. Volgende week moet ik weer een injectie en ook wordt mijn bloed over 4 weken weer getest om de rest van de waardes goed in de gaten te houden.

Zelf prikken zou ik niet durven denk ik, ik ga maar iedere keer trouw naar de doktersassistente..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:54

ankem schreef:
Ben nog steeds erg vergeetachtig en dat wordt erger als ik weer moet spuiten. Ook heb ik moeite met het vinden van de juiste woorden, dat heb ik nog steeds.
Ik heb nu weer gevoel in mijn voeten. Wel ervaar ik aanrakingen nog wel als heel heftig. Ik heb ook veel mondklachten gehad, maar dat gaat de laatste tijd goed. Bij mij zijn het veel neurologische klachten en die hebben vrij lang de tijd nodig om te herstellen, als ze het uberhaupt nog helemaal doen.

Dat is ook bij mij niet helemaal weg. Ben er intussen wel aan gewend, maar namen zijn erg lastig te onthouden.. Je staat in de winkel, maar waarom was je daar ook al weer? Moeilijk op woorden komen, kromme zinnen, spontaan reageren is soms heel lastig, dan sta ik maar te hakkelen.. Heel irritant allemaal..
Gevoel in m'n voeten is pas na 4 a 5 maanden prikken teruggekomen en is heel snel weer terug..
Lichamelijke klachten (hoofdpijn, gewrichtsklachten, krachtverlies etc.) zijn eigenlijk allemaal, indien ik op tijd prik, allemaal verleden tijd Lachen

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:09

eigenlijk moeten jullie eens kijke op www.stichtingb12tekort.nl en dan forum.
als je b12 hebt,gaat het ook niet weg,je blijft het houden,je hele leven lang. misschien werkt die prik niet lang maar je klachten komen wel terug.

ik had,Hoofdpijn,buikpijn,misselijk,draaierig,concentratieproblemen,snel moe,snel sjaggerijnig,pijn in men armen en benen.
dat is nu ver over omdat ik elke week(de eerste 6 weken 2 x in de week) een prik neem.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:46

xLittleAngel schreef:
eigenlijk moeten jullie eens kijke op http://www.stichtingb12tekort.nl en dan forum.
als je b12 hebt,gaat het ook niet weg,je blijft het houden,je hele leven lang. misschien werkt die prik niet lang maar je klachten komen wel terug.

ik had,Hoofdpijn,buikpijn,misselijk,draaierig,concentratieproblemen,snel moe,snel sjaggerijnig,pijn in men armen en benen.
dat is nu ver over omdat ik elke week(de eerste 6 weken 2 x in de week) een prik neem.

Ik ben daar al lid Lachen
Mij is ook verteld dat ik waarschijnlijk de rest van m'n leven moet prikken. Vandaar dat ik het zelf geleerd heb Lachen Vond het wel gezellig bij de HA, maar het waren toch behoorlijk wat ritjes en wachttijden.. Hij zit niet bij mij om de hoek, vandaar Lachen

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:20

nouw. als je lichaam de b12 niet opneemt dan moet je zekker voor heel je leven blijven spuiten,om zo maar tenoemen:P
maar je kan wel zonder.maar dan heb je al je klachten enzo. dus is het toch verstandig om gewoon die prikken te doen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:37

Ik moet maandag mn eerste injectie B12 komen halen. Ben erg benieuwd of ik meteen iets merk of niet. Er stond afgelopen week een artikel in de krant over het b12 tekort, het ging over 2 meiden die ook een tekort hadden. 1 van die 2 meiden spuit zichzelf iedere 3 weken en haar klachten zijn zo goed als verdwenen. De ander merkte na de 1e injectie al dat ze hyper werdt, en duidelijk meer energie had.

Ik zal maandag ook aankaarten bij de doktersassistente hoe het nu verder moet, of ik echt maar 1 injectie krijg, of een aantal weken achterelkaar etc.

Allemaal bedankt voor de reacties, en meer is natuurlijk altijd welkom Haha!

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:58

de meeste mensen voelen niet meteen verschil.
ik had na gevraagt hoelang ik die prikken al heb. en dat is ongeveer anderhalf jaar. en als ik nu een prik krijg,voel ik me raar. maar jh.
hopelijk gaat het goed maandag.

Jullie doen die vloeistof wel rustig inspuiten?? als het pijn doet kan je em opwarmen. onder je oksel of in je bh,dat helpt heel erg bij mij.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:24

Morgen moet je naar de HA toch TS ?
Ben benieuwd !!

Ik heb ook op de website gekeken, en toch zie ik veel dingen staan die ik zelf ook heb.
Ik ben vegetarier, slik wel vitamine B12 pillen, maar toch blijf ik klachten houden.

Even gekopieerd:

Neurologisch:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Aaxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:
Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben

Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn

Misschien ook maar eens naar de HA, maar mijn HA denkt nogal snel dat het tussen de oren zit