Honger of trek en jongeren....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:24

Hallo,

na lang zitten na te denken om dit topic te openen, open ik hem dan toch.

Een vriendin van me (ik noem haar wel Kitty) heeft volgens mij een eetprobleem...
Vroeger was ik vaak bij haar thuis te vinden, en toen viel het me al op. Haar ouders zeiden dat honger niet bestond, en dat we alleen trek hadden. Dit is zo'n drie jaar geleden. Deze drie jaren is ze veranderd. Ik zit niet meer bij haar op school meer, (andere opleidingen) en ik spreek haar maar zelden tegenwoordig. Toevallig een week geleden op msn.
en ze biechte me op een eetprobleem te hebben... Heel verhaal, ze kon gelukkig haar hart bij mij luchten. Maar wat uit haar verhaal kwam is dat haar ouders het hongergevoel een andere benaming gaven, en "trek" zeiden.
Als een mens trek heeft, moet ie wachten om meer trek te krijgen, gevolg door honger. Maar bij Kitty is het verkeerd gegaan denk ik. Ze was al onzeker, maar haar ouders zijn zo belangrijk voor haar.

Om een lang verhaal kort te maken:
Is het verstandig als ouder-zijnde te zeggen tegen je kind: "Je hebt geen honger, je hebt trek"
Want Kitty is dus nu zo ver, dat ze het huis uit gaat en hulp zoekt. Gelukkig maar.

Wat me nou dwars zit: Kan een ouder zijn kind een eetprobleem aanpraten?
In mijn ogen dus wel... Maar hoe zien andere bokkers dit?
Want ik hoor het in mijn omgeving steeds vaker...

"Honger heb je pas als je de oorlog heb mee gemaakt..."

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil het graag goed en duidelijk uitleggen.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:28

Ik snap wel wat je bedoelt.

Gelukkig weten de mensen in mijn nabije omgeving wel wat ik bdoel als ik zeg dat ik honger heb, hir wordt er geen probleem van gemaakt, maar als je van jongs af aan bent opgevoed met de leus 'je hebt geen honger, je hebt trek' en dan ook nog door je ouders daarin 'gepushed' worden, dat werkt bij sommige jongeren juist niet goed naar mijn mening.

Susannah
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-05-07

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:36

Maar wat is haar probleem? Eet ze te weinig omdat ze denkt dat ze niet 'mag' eten of heeft ze juist eetbuien ofzo?

Anne_87
Berichten: 1542
Geregistreerd: 06-12-04

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:39

Er zijn ook mensen die vinden dat je niet mag zeggen dat je honger hebt, maar trek, omdat ze bijvoorbeeld een oorlog hebben meegemaakt met échte honger. Dat wat men nu meestal heeft is trek, niet honger. In dat geval, met die uitleg, vind ik dat je dat als ouder best kunt zeggen. Een eetprobleem aanpraten is weer wat anders natuurlijk.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:39

Haar probleem is dat ze door 'het gezegde' van haar ouders vaak vreetbuien krijgt, dan schuldgevoel, omdat het geen honger was. Waardoor ze het uitspuugd iedere keer.

Ze vertelde me ook dat ze thuis geen vast ritme hebben qua etenstijden. Als ze om half 1 vraagd of ze een broodje mag smeren, mag het niet van haar ouders omdat ze om 10 uur (bijwijze van) ook al een broodje heeft gehad.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:59

Hoe oud is dit meisje of lees ik daar overheen? Ik moet zeggen dat ik wel een beetje het idee heb dat hier meer achter zit. Zijn haar ouders met alles zo kritisch en wordt ze strak gehouden thuis? Is ze zelf onzeker, heeft ze voldoende sociale contacten?
Iemand een eetstoornis aanpraten is helemaal niet zo moeilijk: je hoeft alleen maar consequent het verkeerde te zeggen op het verkeerde moment tegen iemand die al onzeker is over zichzelf. Ik hoop dat haar ouders snel tot het inzicht komen dat dit niet goed is hoe ze met hun dochter omgaan en dat dit tot hele nare situaties kan leiden.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 23:04

Nee je leest er niet overheen, ze is 17 jaar.
Al van jongs af aan gepest omdat ze wat 'forser' was dan andere slanke meisjes.
Nu is het een mooie meid om te zien, geen maatje 36, maar 42 kan toch ook?

Ik weet niet of ik meer van haar mag vertellen hier, ze kent het forum niet, maar ik snap haar wel als ze het niet in het openbaar verder wilt vertellen.

Ze wordt ook strak gehouden idd, in mijn ogen dan. Geen uitgaan (okee, zo ben ik ook niet maar toch!), weinig eigen vrije tijd (school is belangrijker), werken (geld verdienen etc.)
biosje? Nee kost geld, kleding shoppen is prima, mits het niet te 'sexy' is bloot is. etc.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:08

Ik denk dat er duizenden ouders zijn die dit zeggen, en echt niet al die kinderen krijgen een eetprobleem. Ik denk dus niet dat dit iets is wat de ouders is aan te rekenen.

Ik denk dat er nog een heleboel andere redenen zijn waardoor dit meisje een eetprobleem heeft. Zoiets komt maar zelden alleen omdat ouders een 'fout' cliché gebruiken.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:13

mijn ouders zeggen het ook altijd, maar dan omdat ze vinden dat je pas honger hebt als bijv 3 dagen niet gegeten hebt en wij het begrip honger dus helemaal niet kennen.

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:13

Eens met Anoeska, vandaar dat ik al zei dat hier meer achter moet zitten. Ik denk dat het pesten in deze een grotere rol speelt dan haar ouders. Al helpt het niet dat er bij haar thuis, waar ze toch een zekere steun van haar ouders verwacht, nog steeds opmerkingen gemaakt worden over haar eetgedrag.

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:16

Ik denk ook niet dat het te maken heeft met het feit dat haar ouders het zeggen het is nou eenmaal zo dat wij in nederland geen honger kennen. De kindjes in afrika die kennen pas honger wij hebben alleen maar trek maar het is een verschil of je hoofdhonger dus lekker trek heb of buikhonger dus laten we maar zeggen de gezonde trek. Maar een eetstoornis en of je ouders zeggen dat je geen honger hebt maar trek dat moet je los van elkaar gaan zien. Mijn ouders die zeggen dit ook altijd maar heb om hele andere reden een eetstoornis ontwikkeld. Misschien kan het een kleine bijdrage hebben in een eetprobleem maar de oorzaak kan het opzich zelf niet zijn is mijn mening dan he

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:20

een eetprobleem komt vast niet door die ene opmerking van haar ouders. daar zit meer achter en je sculdig voelen omdat je al gegeten hebt?? dan is het toch nog erger om het uit te spugen?? ik denk dat dit meisje een groter probleem heeft dan alleeen maar een gevoel van trek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:23

Anoeska schreef:
Ik denk dat er duizenden ouders zijn die dit zeggen, en echt niet al die kinderen krijgen een eetprobleem. Ik denk dus niet dat dit iets is wat de ouders is aan te rekenen.

Ik denk dat er nog een heleboel andere redenen zijn waardoor dit meisje een eetprobleem heeft. Zoiets komt maar zelden alleen omdat ouders een 'fout' cliché gebruiken.

Nee, dat geloof ik ook niet :)MIjn ouders zeiden het ook, en ze hebben gelijk..... hier in NL bestaat niet zoiets als honger (behalve bij dak- en thuislozen dan). Vind het juist wel gezond dat ouders het zeggen ook. Het helpt te relativeren, het woord "honger" wordt te pas en te onpas gebruikt, terwijl de gebruikers helemaal niet weten wat het is..... dát is ook de reden dat ouders het zeggen :j

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:48

Ik denk niet dat haar eetprobleem komt doordat haar ouders tegen haar zeiden dat ze geen honger had maar trek. En eigenlijk is het ook zo, kindjes in Afrika hebben pas honger. :Y)

Nee, lijkt mij niet dat je van zoiets een eetprobleem krijgt. Dat is hetzelfde als dat je vroeger van je ouders nooit n*uken mocht zeggen en je nu een sexfobie hebt.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Honger of trek en jongeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:51

Mijn ouders zeiden dat ook altijd, jij hebt geen honger je hebt trek.. kindjes in Afrika hebben honger..

Heb er nooit wat aan over gehouden