Wie doet er nog meer aan Yoga?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 15:26

Hallo!

Ik heb maandag voor het eerst een lesje poweryoga meegedaan. Ik heb niet zo'n beste houding, ben stijf en scheef en dacht dat dit wel eens zou kunnen helpen.

Tegen alle verwachtingen in vond ik het best leuk en ontspannen.

Ik vroeg me af:
- doen er nog meer bokkers aan yoga? (hoelang al en hoe vaak)
- Verbetert je houding ervan? Ook met paardrijden?
- Val je ervan af Clown (ook nuttig om te weten)
- Hoe bevalt het?

Brand los!

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:09

Ik! Haha!

Ik had begin vorig jaar een cursus Hatha yoga via de universiteit gevolgd, dat beviel me op zich wel maar kon door omstandigheden de cursus niet geheel volgen. Dus ook geen idee wat de precieze uitwerkingen daarvan zijn, 5 verspreide lesjes zet denk ik sowieso weinig zoden aan de dijk. Die yoga heeft iig voor mij niet enorm veel bijzonders gedaan.

Een maand of 4 geleden ging het toch wel weer kriebelen om iets in die richting te gaan doen, en na wat zoeken kwam ik bij Kundalini yoga terecht. Lijkt volgens mij wel heel veel op poweryoga Ja Op dit moment probeer ik minimaal 1 keer in de week naar de les te gaan, doe elke ochtend een aantal oefeningen die voor mij heel prettig werken en dan een keer of 4 per week gewoon een willekeurige set waar ik op dat moment zin in heb Lachen

Mijn houding verandert er wel door, je wordt je veel bewuster van je lijf en welke ongezonde kronkels je automatisch maakt als je er niet op let Clown Daardoor dus ook minder ongezonde kronkels en dat scheelt een hele hoop pijn in rug en knieën. Paardrijden merk ik dat mijn onderrug minder gefixeerd is, waardoor ik veel soepeler de bewegingen van het paard mee kan gaan. Ik ben qua gewicht nog niks kwijt geloof ik, maar ik sta dan ook nooit op de weegschaal dus geen idee Tong uitsteken

Mij bevalt het iig super, heeft zowel lichamelijk als mentaal echt een hele hoop goede dingen teweeg gebracht en ik vind het heel erg fijn om te doen Lachen

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:02

Hey dat klinkt goed! Ik heb een moeilijke onderrug en bekken en wat soepeler daar zou echt geen kwaad kunnen!

Ik denk niet dat ik het geduld heb om het thuis ook te doen, maar misschien komt dat nog. Haha!

Ik ga nu proberen om het twee keer in de week te doen (er zijn maar 2 avonden dat het in de sportschool gegeven wordt). Ik ga vanavond weer, maar moet dan wel even door de spierpijn van maandag heen bijten denk ik...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:04

Ik heb de afgelopen jaren ook wekelijks YOGA gedaan, heb eik best spijt dat ik ermee gestopt ben. Het is zo goed voor lichaam en geest....
Volgend seizoen meld ik me weer aan denk ik Haha!

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:33

kun jij uitleggen crossmonster wat het dan precies doet met lichaam en geest? Ik lees dat ook overal, maar wordt je echt leniger? soepeler? slimmer? Haha! rustiger?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:37

Leger, en dus rustiger *LOL*

En lichamelijk word je een stuk leniger.

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:39

Ik geloofde nooit zo in dat "het maakt je hoofd leeg" Maar ik ben er na een les al achter dat als je niet ontzettend je best doet om je te concentreren, je gewoon omkukelt! Dat leniger moet ik nog maar even afwachten Vork

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:41

Door veel oefeningen maak je zonder dat je er veel voor hoeft te doen je hoofd leeg , en je lichaam rustig.
Veel oefeningen doe je in het ritme van de ademhaling, waardooe je beter gaat ademen.

En leniger, ik dus echt wel Haha!
Hangt ook wel van de vorm van YOGA af, ik deed Hatha-Yoga, die beviel mij het beste.

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:45

Ik heb me nog niet echt verdiept in de verschillende vormen. Een collega van me doet ook hatha en ik geloof dat veel basis dingen wel hetzelfde zijn als ik de termen hoor.

Ik ga me even omkleden om me voor te bereiden op een uurtje zonnegroeten, cobra-en en warrior-three! Haha!

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:50

Vanavond ga ik naar mijn eerste les BodyBalance, ook een soort yoga! Haha! Even het stukje opgezocht op de site:

"BODYBALANCE® is de workout met yoga, tai chi en pilates, die flexibiliteit en kracht opbouwt en waardoor je je gefocust en kalm voelt. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een zorgvuldig opgebouwde serie rekoefeningen, bewegingen en houdingen op muziek creëren een holistische workout die het lichaam in een toestand van harmonie en balans brengt."

Lijkt me echt leuk! Heb er nu al zin in. Hoorde van andere mensen dat het heel goed is voor je figuur. Ja

*edit: Weet nog niet hoe vaak per week ik het ga doen, je mag zo vaak komen als je wilt. Maar ik wil ook BodyPump en gewoon fitness doen dus ik denk dat ik het bij 1x per week laat tenzij fitness of BodyPump me niet bevalt, dan ga ik 2x BodyBalance doen (of gewoon 1x per week minder naar de sportschool Schijnheilig ).
Laatst bijgewerkt door Loose op 07-01-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:51

Jaja, mijn vriendin en ik doen het op de WII!!!! Heel erg leuk en leerzaam. Je wordt er wel leniger van.

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:52

oh bodybalance doen ze bij ons ook maar niet in de avonduren geloof ik ( of in ieder geval niet op de avonden dat ik niet paardrij Knipoog). Er zijn ook pilates lessen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Laat even weten hoe het was Loose, ben benieuwd!

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 19:53

Sieppus schreef:
Jaja, mijn vriendin en ik doen het op de WII!!!! Heel erg leuk en leerzaam. Je wordt er wel leniger van.


Welke 'poses' zitten er op de wii dan?:D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:56

Haha, zonnegroet doe ik elke morgen onder andere Haha! Cobra is een fijne oefening, mijn onderrug vindt die geweldig Vork Have fun met de les en succes met de spierpijn!

Ik heb best wel last van een op hol slaand hoofd, doemdenken en blijven piekeren enzo zonder dat ik daar echt wat tegen kon doen eerst, en daarbij een nogal stressgevoelige aard wat leidt tot enorme woedeuitbarstingen. Sinds ik yoga (nou ja, pas na een paar weken begon ik het echt te merken) wordt het steeds makkelijker om mijn hoofd te stoppen daarin, leeg te maken en dingen te relativeren. En gewoon rustig te kunnen "zijn" op een bepaald moment, in plaats van met 600 verschillende gedachtes kringetjes te draaien Tong uitsteken
Maar ik denk dat dat bij mij vooral komt door het meditatieve deel erbij, groot gedeelte in die yoga is ook mantrameditaties. Ook veel verschillende soorten meditatie tijdens de oefeningen (voor zover de oefeningen an sich niet al een meditatief effect hebben, door de focus op je ademhaling raak je als het ware in trance- althans ik dan Nagelbijten / Gniffelen ). Echt heel fijn Lachen

Ik ga nu ook maar eens een setje uitzoeken voor dadelijk Lachen

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:58

Ik heb het één of twee jaar geleden een jaar gevolgd op school.
Veel leniger ben ik er niet van geworden,
maar rustig dat ik er na was!
Helemaal lekker ontspannen en ik moest echt niet even op bed gaan liggen lezen ofzo,
dan was ik echt in slaap gevallen.

Helaas kreeg ik wat minder tijd en ben ik er mee opgehouden,
ik baal er echt van, maar met 5x per week paardrijden gaat het nou eenmaal niet Verdrietig

Ik ben nu een heel aantal stressaanvallen rijker en kan ook wat minder goed slapen geloof ik.

vivian2

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:07

dat lijkt mij nou ook leuk yoga!

maar ik heb er niet egt tijd voor, dus zijn er ook oeveningen die je zelf thuis zou kunnen doen? zonder dat je ooit yoga les heb gehad?

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:09

Wow... jullie zijn wel goed voor in reclameboekjes enzo! Haha!

Ik moet bekennen dat ze mij na de cooling down en ontspanningsoefeningen de laatste keer ook bijna wakker moesten maken Haha! Was een beetje van de wereld.

Ik ga naar de sportschool! Eerst even 40 minuten rennen en fietsen, want ik heb gelezen dat t reuze goed is maar dat je er bar weinig calorieen mee verbrandt en het oog wil ook wat! Haha!

Jullie ook sportze!

@ vivian2... ik kwam op internet iets tegen van yogatv.nl (weet niet of dat ook de website is, maar google anders even). zijn een soort thuislesjes!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:11

ik wacht op mijn wii fit en daar zit ook yoga op dus binnekort begin ik ook met zennnn

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:14

Je hebt DVD's met sets voor thuis (voornamelijk Hatha vaak), en een hele berg boeken met daarin sets met uitleg en plaatjes waar je prima zelf mee aan de gang kunt Lachen Ze raden echter wel aan ook daar af en toe een lesje op een school bij te nemen, omdat je toch gauw verkeerde dingen aanleert wat dan weer een negatief effect juist kan hebben.

Calorieën verbranden doe ik wel met schaatsen en skeeleren Haha! Vork

Yoga via de Wii schijnt ook echt leuk te zijn Ja Ik zag in de reclame iig een paar zijwaartse strekkingen en geloof ik ook de krijger-houding, maar dat weet ik niet zeker. En de driehoek Haha!

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:16

oh de driehoek.... ik kan alleen nog maar een vierkantje.... mn armen kunnen niet langs mn oren dus mn schouders moeten eerst wat losser Haha!

Nu ga ik echt! Knipoog anders komt er niets meer van dat geren en gefiets!

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:19

Ik heb eerst Yoga, bodybalance en pilates gedaan op de sportschool, maar daar ben ik mee opgehouden (drukke baan, daarnaast paardrijles geven, stijldansen en heb ook nog ergens een soort van sociaal leven, haha). Maar ik vond yoga erg leuk en ivm rug en spierspannings klachten (te hogen spierspanning, mn spieren zijn net staalkabels en zit dus heel erg vast), moet ik wel iets van sportschool dingen blijven doen. Wij hebben nu thuis een Wii fit en daar doe ik Yoga op, al moet je dan wel zelf goed op je houding letten of iemand anders op jou houding laten letten, want nu heb je geen sportinstructeur die dat voor je doet!

Ik ben er nog niet echt leniger van geworden, maar wel wat soepeler en ik vind het gewoon fijn voor de ontspanning, want dat word je wel! Hoe al die houdingen op de wii fit heten weet ik niet precies, dan moet ik dat ding aan slingeren en kijken hoe ze heten. De zonnegroet zit er in iedergeval wel bij en die oefening die je altijd op de reclame ziet, dat je rechtop staat, handen boven je hoofd, je ene been recht en je andere been staat dan met je voetzool tegen je knie van je gestrekte been aan. Naja, lekker lastig uitleggen, zal binnenkort wel even kijken hoe het allemaal heet Knipoog

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:20

Ik volg geen YOGA maar in onze pilates lessen wordt een hoop YOGA verwerkt door de "juf" Nagelbijten / Gniffelen
Zelf doet zij aan poweryoga en verwerkt een hoop hiervan in de pilates. Ik ben er veel rustiger in mijn hoofd van geworden Tong uitsteken

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:26

Ik doe niet aan yoga, maar het klinkt wel erg goed dat mensen zeggen dat je er rustiger in je hoofd van wordt. Misschien wel wat voor mij Ja

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:01

Nou ik ben weer terug! We hadden een instructeur op proef... Nu weet ik dat alles valt of staat met een goede instructeur.

Ik ben nu 2 keer geweest. Eerste keer kon ik goed volgen, was zwaar maar met voldoening, ontspannen en een soort van trance aan het eind.

Deze beste man had geen muziek ging veel te snel, alleen maar in yoga termen dus je moest heel goed kijken wat ie in godesnaam aan het doen was, dan als de sodemieter zorgen dat je bijbleef en dan ondertussen zogenaamd ontspannen aan je ademhaling denken :S

Ik denk niet dat het een blijvertje is...

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wie doet er nog meer aan Yoga?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:13

Geen muziek??? Wat een ramp... Wij moesten al die ademhalings oefeningen en bewegingen lekker op muziek doen, dan lijkt het allemaal veel makkelijker te gaan! En slecht dat hij al die dingen niet uitlegt, hoe kun je het dan goed leren? Hoop voor je dat hij niet blijft Knipoog