Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
)
Stuur haar eens door naar een arts die ervaring heeft met cvs en zien wat die zegt...

Weet nu wel dat (extreme) vermoeidheid en alcohol niet zo goed samen gaan 
. Ben het ziek-zijn af en toe wel spuugzat en las dan gewoon een paar baal dagen in. Ik wil ook veel meer dan ik kan, maar heb genoeg te doen tussen al het uitrusten door om lekker bezig te blijven.)highwaykind schreef:Van Parkinson en MS dacht met vroeger ook dat het psychisch was, inmiddels is de wetenschap verder en weet men beter.
Dat je het nu niet lichamelijk kan aantonen wil dus niet automatisch zeggen dat het dan maar psychisch moet zijn.
Ziekte kan wél invloed hebben op mentaal, en mentaal kan wél invloed hebben op lijf, maar haal aub oorzaak en gevolg niet door elkaar.
( beetje humor doet wonderen, maar ik heb wel gelijk helaas ...) 
Heb er verder wel heel veel geleerd, maar dat vond ik toch wel een tegenvaller.
). Ben toendertijd ook gecheckt door 2 verschillende psychologen, aantoonbaar getest niet depressief en heb tijdens revalidatie ook nog een psycholoog en maatschappelijk werker gezien (is standaard) en die kwamen tot dezelfde conclusies.Clinnn_ schreef:Ik ben ervan overtuigd dat CVS voor een deel een psychisch probleem is.
superwoman schreef:Clinnn_ schreef:Ik ben ervan overtuigd dat CVS voor een deel een psychisch probleem is.
pijnlijke uitspraak![]()
![]()
Ik ben ook aantoonbaar getest niet depressief.
Daar moet je hard voor "werken".
Probeer maar eens te accepteren dat je bepaalde (normale) dingen niet meer kunt en ook geen vooruit zicht heb op dat je ooit nog eens beter wordt. Daarbij is het door de pijn en de vermoeidheid moeilijker om postief en vrolijk te zijn en blijven... laat staan het onbegrip, doordat je niks ziet aan ME-ers
verootjoo schreef:Uhm... een psychisch aandeel betekent niet dat je depressief bent. Een psychisch aandeel in de ziekte wordt mee bedoeld ( ik iig ) de acceptatie van de ziekte, het placebo-effect, vicieuze cirkels en dergelijke. En die zijn bij zulke ziektes juist erg aanwezig.
verootjoo schreef:Uhm... een psychisch aandeel betekent niet dat je depressief bent. Een psychisch aandeel in de ziekte wordt mee bedoeld ( ik iig ) de acceptatie van de ziekte, het placebo-effect, vicieuze cirkels en dergelijke. En die zijn bij zulke ziektes juist erg aanwezig.
Angie_ke schreef:Ah, laat ze zeggen... Het merendeel van de artsen is er niet eens voldoende van op de hoogte, dus als een "gewone" mens beweert dat het deels psychisch is heb ik al zoiets van *zucht*.
highwaykind schreef:En dat over me/cvs zeggen is ook wel lekker makkelijk want dat is nou net de patiëntengroep die zo totaal geen energie heeft dat er nauwelijks veel protest komt ( beetje humor doet wonderen, maar ik heb wel gelijk helaas ...)
superwoman schreef:Clinnn_ schreef:Ik ben ervan overtuigd dat CVS voor een deel een psychisch probleem is.
pijnlijke uitspraak![]()
![]()
Ik ben ook aantoonbaar getest niet depressief.
Daar moet je hard voor "werken".
Probeer maar eens te accepteren dat je bepaalde (normale) dingen niet meer kunt en ook geen vooruit zicht heb op dat je ooit nog eens beter wordt. Daarbij is het door de pijn en de vermoeidheid moeilijker om postief en vrolijk te zijn en blijven... laat staan het onbegrip, doordat je niks ziet aan ME-ers
Natuurlijk is het zo dat een depressie je nog zieker maakt, maar imo komt een depressie door de ME en niet andersom!
@verootjoo: Pfeiffer slaat op de lever en je lever moet hard werken om alcohol te verwerken... logisch dus dat die 2 samen zorgen voor heftige klachten.
Clinnn_ schreef:Het is niet mijn fout dat ME in de psychologische boeken van de unief vermeld staat als een psychisch probleem. En idd, zo na griep ineens CVS krijgen staat ook in onze case study's.
Citaat:Misschien wordt mijn beeld versterkt doordat ik wel een meisje ken die al heel haar leven om aandacht schreeuwt en ook echt alle symptomen van ME heeft en waarbij dit ook vastgesteld is door dokters.
se7entje schreef:@ angie_ke ; Ik wil je even waarschuwen voor Dr. Meirleir, ik ben daar jaren geleden ook geweest en die heeft naar een aantal onderzoeken gezegd dat ik Toxoplasmose had en schreef mij langdurig antibiotica voor.
Dat heeft mijn lichaam dus best wel een eind achteruit geduwd achteraf gezien omdat dat helemaal niet goed is.
Ik zeg niet dat ie dat bij jou zou doen maar ik vertrouwde hem ook en dat heeft niet goed uitgepakt.
Het ergste van de ziekte vind ik het onbegrip van mensen, dan zien ze je een keer iets heel leuks doen omdat je een goede dag hebt en dan is het gelijk; hoe kan dat nou, ze was toch ziek.
Je hebt altijd het gevoel dat je je moet verantwoorden, op een gegeven moment leer je daar wel mee leven.