'Slachtoffer' van de pil

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

'Slachtoffer' van de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:24

Hallo,

Ik weet niet of er hier al een topic over is,maar wil toch even mijn verhaal doen.

Zoals velen van jullie ben ik vrij vroeg begonnen met de pil slikken, om de reden te zorgen dat mijn menstruatie goed verliep en zonder al te veel pijn.
Jaren ging het goed, ik had de microgynon 30.

Ongeveer anderhalf terug, haalde ik de pil op, en tot mijn verbazing was dit een andere.
De apotheek vertelde mij dat het dezelfde pillen waren, alleen met een andere naam, omdat het uit een andere fabriek kwam.
Ik niets wetend, gewoon geslikt.

Tot gister.........(vertel het verhaal hoe het gegaan is)

Bijna 2 jaar geleden kreeg ik een vaste vriend. In het begin van onze relatie was er niets aan de hand.
Tot ik na enkele maanden steeds minder zin in sex kreeg.
Ik dacht dat het maar een periode zou zijn.
Het werd steeds maar erger en erger.
Tot we helemaal niets meer deden.
Ook werden mijn borsten zo gevoelig, dat zelfs de bh al niet meer fijn zat.
Ook kreeg ik na jaren hetzelfde gewicht gehad te hebben, steeds meer kilo's erbij.
Ik gaf het de schuld van het feit dat ik een vriend had en dus iets meer thuis zat dan voorheen.
De beweging die ik voorheen had, kwam niet meer overeen dus dacht dat het heel gewoon was.
Langzaamaan voelde ik me steeds slechter en ongelooflijk down.
Ik heb zelfs een tijdje een natuurlijk afrodisiacum geslikt, in de hoop mijn libido te verhogen,wat niet hielp.
Ik kreeg ontzettend last van acne, altijd wel wat gehad voor de menstruatie 1 klein puistje, nu zit ik helemaal onder de littekens en nog steeds gigantisch acne en dus de bijbehorende ontstekingen.
Ook had ik telkens maar last van menstruele pijn, terwijl ik helemaal niet menstrueerde.

Zo ging het heel lang door, tot eergister.
Ik wou dit niet meer zo, voelde me zo verloren.
Afspraak gemaakt bij de huisarts. Kon volgende week dinsdag pas terecht.
En gister was ik dus bij mijn therapeut (voor mijn benen), en die is tevens huidtherapeut en behandeld acne e.d.
Zij zag meteen dat mijn huid in gezicht ontstoken was, ze zei meteen, je hormonen zijn helemaal op hol.
Dus thuis aangekomen, beetje op internet zitten durfen, en tot mijn grote verbazing, vind ik een artikel.

Over de pil. Die ik gebruikte.
Er zijn hele discussies gaande geweest en ik weet niet hoeveel vrouwen zijn de dupe geworden door hun apotheek.
Blijk ik gewoon opgelicht te zijn door de pil.
Ok, er zitten dezelfde hormonen in, maar de hulpstoffen zijn wel heel erg anders.
Ik slikte dus altijd microgynon 30, en werd over gezet op Rigevidon.

Vele vrouwen hebben dezelfde veranderingen meegemaakt als ik.
Ik schrok me een hoedje toen ik het las, had er nooit eerder bij nagedacht aan anderhalf jaar terug, dat gedoe met die pil.
Sprong op van me stoel, en schreeuwde door huis dat ik 'de oorzaak' van al mijn problemen had gevonden.
Het doosje van mijn pil erbij gepakt en ja hoor, die is de boosdoener.

Dus nu besloten dat de pil eruit gaat, voor mij geen hormonale troep meer.
Ik ben zo blij dat ik eindelijk weet dat het dus niet gewoon maar aan mij ligt.

Voor de geïnteresseerde:
http://www.anticonceptiepil.nl/lotgenoten/toonbericht.asp?M_ID=2501
[url]http://www.anticonceptiepil.nl/news/displaynewsitem.asp?SEARCH=&PAGE=1&NEWSID={F88DA7E1-A2B1-44A4-8650-9B1F6276FCE9}[/url]

Op internet via Google is trouwens nog zoveel meer hierover te vinden.

.....Ik begin vanaf nu mijn terugreis naar mijn eigen lichaam en geest.....

Smystique

Re: 'Slachtoffer' van de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:28

Jeetje, wist niet dat dat zoveel verschil kon geven, bijna iedereen heeft de variant gekregen toen de pil niet meer vergoed werd dacht ik.

Ik wil sowieso geen pil, vind een mirena veel fijner. Hormonen zijn slecht voor je, zeker hormonen die je slikt of spuit.

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:31

Jeetje, heftig hoor.
Lijkt me opzich wel een opluchting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:34

Ik heb destijds geeist dat ik gewoon microgynon zou krijgen. Voelde me na twee maanden ook zo beroerd van die nieuwe pil! Ben nu sinds een maand helemaal gestopt en voel me werkelijk heerlijk Ja Voor mij ook geen pil meer!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:36

Ik ben toen ook overgezet op een andere, maar ben toen na 1 stripje terug gegaan naar de HA want kreeg steeds doorbraakbloedingen enzo, dus toen wilde ik weer terug op de diane. Nu heb ik die geloof ik, alleen heeft het wel een andere naam, maar hier heb ik geen problemen mee. Maar in ieder geval die ene die ik toendertijd in de plaats kreeg was ik ook totaal niet tevreden mee. Hoop dat je snel weer jezelf bent.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:36

Jeetje ik wist niet dat de pil egt zo'n groot effect kan hebben op je lichaam..
Een aantal dingen die jij noemt heb ik in mindere mate ook last van, ga toch mijn pil maar eens checken (zat eerst ook op de microgynon)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:37

de pil is echt terror voor je lijf, heel veel jonge vrouwen die last hebben van lusteloosheid, slechte huid, somberheid, moe, kan allenmaal door de pil komen. Nooit meer

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:40

Volgens mij lopen er wat dingen door elkaar in jouw verhaal. Rigevidon is inderdaad een vervanging voor microgynon waar veel om te doen is geweest. Mijn zorgverzekering heeft besloten micrgynon gewoon te vergoeden, en dus heeft mijn aptoheek het teruggedraait en mij gewoon weer microgynon gegeven.
Echter, je hormonen slaan niet op hol van een verandering in hulpstoffen. Dit kan wel gebeuren door langdurig gebruik van de pil op zich, en hierin zit een groot gebrek in de voorlichting..... En ik denk dat jouw problemen daardoor ontstaan zijn, en niet zozeer door de rigevidon. Je weet ook niet of ze niet ontstaan waren met microgynon. Veel problemen die jij beschrijft heb ik ook, en ik slik wél microgynon.

Van je opmerking dat je opgelicht bent door je apotheek gaan mijn stekels wel behoorlijk overeind staan. Je bent zeker niet opgelicht door je apotheek, dit is gewoon de manier waarop het systeem werkt in nederland, daar kan je apotheek niks aan doen. Als hij je deze pillen in de verpakking van de microgynon had gegeven, dan had hij je opgelicht. Maar je had best microgynon mogen hebben, als je zelf betaald had.....

Maar je titel is wel waar, er zijn veel mensen die slachtoffer worden van de pil, en vaak zonder dat ze het zelf weten. Dat is erg jammer, en daar mag best meer bekendheid voor komen!
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 28-11-08 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:40

Mijn zorgverzekeraar (VGZ) heeft ook een 'nieuwe' pil genomen ter vergoeding. Ik had dus ook eerst Microgynon 30, maar slik nu Stediril. Nog helemaal nergens last van gehad, en wat ik heb kunnen vinden op Internet hebben weinig mensen last van deze pil!!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:41

als je toch weer aan de pil wilt kun je de prikpil eens proberen.
ik was altijd heel gevoelig voor de hormonen van de pil en ik had ook nergens zin meer in, legt ontzettende druk op je relatie.
en ik kreeg ook blaasontstekingen door mn andere hormoonhuishouding.
sinds de prikpil is alles over en het is ook veel veiliger omdat het in je lichaam zit en niet beinvloed kan worden door invloeden van buitenaf zoals overgeven of antibiotica, diarree etc.
je laat m eens in de 3 maanden zetten (ze prikken m in een van je twee billen, ik geloof in de spier) (je ziet de naald dus niet, voordeeltje!!!) en het werkt 3 maanden, omdat het er altijd inzit is de dosis hormonen ook wat lager zodat je minder bijwerkingen hebt. daarbij kan je menstruatie afnemen of stop je met menstrueren, ik vind dit ook een voordeel en het is heel veilig.
ik hoop dat je er wat aan hebt, microgynon was bij mij ook een grote ramp. succes!!!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:42

volgens mij heb ik ook deze pil, ga thuis even kijken!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:42

Hier (bijna helemaal!!) hetzelfde vehaal..
Ik ben al jaren gestopt,maar nog steeds is mijn lichaam in de war geloof ik..
Voor mij echt geen pil meer.
Je hoort echt heel veel verhalen hierover.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:44

Hier zijn al meerdere topics over geweest en ik kan alleen maar zeggen tegen de TS dat ik het meer dan eens met haar ben.
Troep is het! Echt troep!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:44

Lalidan schreef:
Volgens mij lopen er wat dingen door elkaar in jouw verhaal. Rigevidon is inderdaad een vervanging voor microgynon waar veel om te doen is geweest. Mijn zorgverzekering heeft besloten micrgynon gewoon te vergoeden, en dus heeft mijn aptoheek het teruggedraait en mij gewoon weer microgynon gegeven.
Echter, je hormonen slaan niet op hol van een verandering in hulpstoffen. Dit kan wel gebeuren door langdurig gebruik van de pil op zich, en hierin zit een groot gebrek in de voorlichting..... En ik denk dat jouw problemen daardoor ontstaan zijn, en niet zozeer door de rigevidon. Je weet ook niet of ze niet ontstaan waren met microgynon. Veel problemen die jij beschrijft heb ik ook, en ik slik wél microgynon.

Van je opmerking dat je opgelicht bent door je apotheek gaan mijn stekels wel behoorlijk overeind staan. Je bent zeker niet opgelicht door je apotheek, dit is gewoon de manier waarop het systeem werkt in nederland, daar kan je apotheek niks aan doen. Als hij je deze pillen in de verpakking van de microgynon had gegeven, dan had hij je opgelicht. Maar je had best microgynon mogen hebben, als je zelf betaald had.....

Maar je titel is wel waar, er zijn veel mensen die slachtoffer worden van de pil, en vaak zonder dat ze het zelf weten. Dat is erg jammer, en daar mag best meer bekendheid voor komen!

Klopt inderdaad wat je zegt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:46

Ik slik Microgynon 20, nog nooit problemen mee gehad..
Maar als er opeens een andere pil voor in de plaats kwam, zou ik daar tegenin gaan..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:49

Lalidan schreef:

Hoe kan het dan tig vrouwen door de verandering van de pil, ineens gigantische veranderingen waarnemen?
Ik vind dit echt heel erg vreemd.
Er was zelfs een apotheek geweest die zei dat je lichaam nog even moest wennen aan de pil, hoezo wennen als de samenstelling hetzelfde is?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:49

Ik ben helemaal anti-pil. Ga er ook nooit aan beginnen.
Gevoelige borsten, steeds meer aankomen, slecht humeur...
Ik heb het al van een hele hoop mensen gehoord, en niet alleen met deze pil.
Het feit dat je gewoon hormonen in je lichaam stopt, kan wat mij betreft sowieso nooit goed zijn.

verstandige keuze, en sterkte, ik hoop dat de littekens van de acne nog overgaan. Over een tijdje zul je je al véél beter voelen!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:52

mag schreef:
volgens mij heb ik ook deze pil, ga thuis even kijken!

het gebeurt niet alleen met deze pil helaas, een heleboel vrouwen die een andere slikken hebben dezelfde klachten. Het is gewoon troep, hormonen zooi.
Ik denk er niet aan om er, zodra het 'nodig' zou zijn, aan te beginnen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:54

Ik vind het erg voor je dat je deze klachten hebt maar het moet niet uit zn verband gerukt worden.

Ik slik al 13 jaar de pil en heb nooit ergens last van (gehad). Ik heb nu de Yasmin en kan echt zeggen dat ik totaal geen last heb van mn menstruatie of andere bijwerkingen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:55

CarolShadow schreef:
Hoe kan het dan tig vrouwen door de verandering van de pil, ineens gigantische veranderingen waarnemen?
Ik vind dit echt heel erg vreemd.
Er was zelfs een apotheek geweest die zei dat je lichaam nog even moest wennen aan de pil, hoezo wennen als de samenstelling hetzelfde is?

Wacht even, ik heb niet gezegd dat er niks kan veranderen en dat de samenstelling hetzelfde is! Ik heb alleeng ezegd dat je hormonen niet op hol slaan door een verandering in de hulpstof. En ik neem aan dat we daar ook niet over hoeven te discusieren wel?
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat als er in de overige stoffen in een middel iets veranderd, dat effect heeft op je lichaam. De overheid en de verzekering wil daar wel niet zo aan, want dat kost ze geld, maar stoffen die je in je lijf stopt, hebben effect op je lijf. Ookal zit het 'slechts' in je lijf als vulmiddel. Dus ik vind het niet verwonderlijk dat vrouwen wel degelijk verschil merken.
Maar als je hormonen op hol slaan, dan komt dat door de pil op zich, en niet door een pil met ander hulpstoffen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:56

ik wil even aanhaken bij Jaimyliefje en Lalidan:
sinds ik van de Pil (tryginon) overgestapt ben op de ring heb ik ook meer libido, minder humeurwisselingen, geen last van winterdepressies enz enz.
Hormonen blijven hormonen, en die doen gekke dingen met je!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:58

Ik heb ook al paar maanden terug een vervanger gekregen voor de Microgynon 30, maar die van mij heet: ethinylestradiol / levonorgestrel.
Zal eens even wat gaan opzoeken op internet, nu ben ik wel nieuwsgierig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:58

Suzanne F. schreef:
Ik vind het erg voor je dat je deze klachten hebt maar het moet niet uit zn verband gerukt worden.

Ik slik al 13 jaar de pil en heb nooit ergens last van (gehad). Ik heb nu de Yasmin en kan echt zeggen dat ik totaal geen last heb van mn menstruatie of andere bijwerkingen.

Ook hier ben ik het mee eens.
Ik denk alleen dat nederland simpelweg moet beseffen dat de pil een geneesmiddel is. Het is een middel wat gebruikt kan worden om bepaalde ongewenste dingen te bestrijden (zwangerschap, menstruatieklachten etc) en geen snoepje. Zolang dat besef er is, en zolang het besef er is dat het wel degelijk bijwerkingen en risico's met zich mee kan brengen, dan hoeft er niks mis met het gebruik van de pil te zijn.
Maar de medische wereld is er te lang te makkelijk mee om gegaan, waardoor er te veel mensen nu met de problemen zitten.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:59

Ik ben van de microgynon naar de mirena spiraal gegaan en voelde me met de dag opknappen, net als de ring wordt de hormoonafgifte direct daar waar het moet zijn afgegeven, dat scheelt in symptomen, daarbij is de hormoonafgifte veel lager, dus nog minder bijwerkingen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:00

soms is de pil ook het beste van twee kwaden.
ik ben ook aan de pil maar verder ben ik echt mega anti pillen!
alleen ik was zo beroert door mn menstruatie!
was 2 weken van te voren al depressief en 1 a 1,5 week ongesteld, daarbij zo ziek dat ik echt niet naar school kon.
daarna had ik nog een aantal dagen nodig voor herstel.
gelukkig is dit met de pil voorbij,
was eerst ook aan microginon 30,
heb nu nog maar voor een paar weken stederil(geloof ik)
en hoop echt dat ik er geen andere bijwerkingen van krijg!

het jammere is dat er zo weinig bekend is over bijwerkingen e.d.
ik hoop gewoon dat het niet al te makkelijk voorgeschreven word!