Ervaringen met EMDR?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:18

Ik kwam elke donderdag zelfde tijd bij mijn psychotherapeute. In het begin zelfs 2x (op maandag en donderdag). En als er tussendoor wat was kon ik altijd bellen. Als ze met vakantie ging was er altijd een vervanger. Meestal was dat de psychiater waarbij ik ook het intakegesprek heb gehad dus was voor mij wel bekend.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:18

Ok, dat is een andere rollenspel dan dat ik ken.
ik moest me inleven in een ander om te kijken wat diens motieven waren om iets te doen wat betrekking had op mij en daardoor duidelijk te krijgen voor mezelf wat ik daarvan vond en wat ik wou.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:18

Goed van je Carola. Ik ben benieuwd hoe je dat ervaart. Ik had me van de zomer opgegeven voor en yoga-cursus, maar op het laatste moment afgebeld. Ik zat er toen zo door dat ik het alleen van het idee samen met anderen in een ruimte te zijn hetal spaansbenauwd kreeg.

Ik ben via de bedrijfsarts bij de psycholoog gekomen. Met mij ging het ook niet helemaal niet goed en hij heeft er toen even wat vaart achter gezet. Dat geluk had ik dan denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:19

Slikken jullie trouwens medicijnen als bijv. antidepressiva? Ik ben namelijk benieuwd of dit de belevenis van EMDR kan beinvloeden. Ik slik een lichte dosis antidepressiva, maar ik reageer hier wel erg goed op en ben een stuk vrolijker geworden. Maar nu vroeg ik me af of dit bepaalde gevoelens kan onderdrukken tijdens een EMDR sessie.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-10-08 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:20

C_arola schreef:
Ok, dat is een andere rollenspel dan dat ik ken.
ik moest me inleven in een ander om te kijken wat diens motieven waren om iets te doen wat betrekking had op mij en daardoor duidelijk te krijgen voor mezelf wat ik daarvan vond en wat ik wou.


Die heb ik ook gehad na mijn 2e traumatische gebeurtenis. En dat heeft mij toen wel heel veel duidelijkheid gegeven. Heeft me meer over mezelf te weten laten komen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:22

Waarschijnlijk is er overheen gelezen, maar ben toch wel benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben Lachen

bromfiets schreef:
Ik heb even alles doorgelezen en heb een vraagje die jullie misschien kunnen beantwoorden Lachen Pollewoppy en carola hadden het er al even over: Hoe gaan ze in deze behandeling om met gevoelens en trauma's die zo ver weggestopt zitten dat ze "vergeten" zijn, maar niet verwerkt. Heb een aantal dingen meegemaakt waarbij ik het gevoel ervan zo "op kan roepen" maar ik zou echt niet onder woorden kunnen brengen wat er precies gebeurd is. Ik ben daardoor door verschillende therapeuten uitgemaakt voor acteur omdat ik niet kan omschrijven wat er gebeurd is. Zou EMDR daarbij kunnen helpen?

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:22

@ Cayenne:

Dat is wel een goeie, ik zit ook aan de antidepressiva en merk dat het me wel afvlakt. (was ook de bedoeling, want zonder was het niet meer uit te houden).
Maar ik had er zelf nog niet aan gedacht dat het misschien effect zou kunnen hebben op EMDR, omdat ik misschien door de antidepressiva nog minder mijn gevoelens ervaar dan dat ik al deed...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:23

@Bromfiets: Ik kan je daar helaas niet bij helpen omdat ik alle gevoelens nog levensecht kan oproepen. Dat is bij mij dan ook het "probleem". Ik ben nog net zo bang voor bepaalde dingen als een aantal jaar geleden toen die traumatische dingen plaatsvonden, en ik ben niets vergeten en kan daardoor ook niets verwerken.

@Pollywoppy. Ik ga het morgen eens vragen aan mijn EMDR therapeute!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-10-08 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:23

Cayenne schreef:
Slikken jullie trouwens medicijnen als bijv. antidepressiva? Ik ben namelijk benieuwd of dit de belevenis van EMDR kan beinvloeden. Ik slik een lichte dosis antidepressiva, maar ik reageer hier wel erg goed op en ben een stuk vrolijker geworden. Maar nu vroeg ik me af of dit bepaalde gevoelens kan onderdrukken.


Na mijn 2e traumatische gebeurtenis kreeg ik wederom EMDR maar dat sloeg dus niet aan. De emoties werden te heftig. Ik ben toen depressief geworden en kreeg antidepressiva voorgeschreven. Die slik ik nog steeds en voel me er heel goed bij. De therapie is toen wel omgezet naar gesprektherapie en ik kan je wel zeggen dat dat mij heel sterk heeft gemaakt. Weet natuurlijk niet hoe het straks gaat als ik ga afbouwen. Maar tijdens het gebruik loop ik 1x in de 2 maanden bij de psychiater om te kijken hoe het gaat met de medicijnen. Bij de psychotherapeute ben ik naar ruim een jaar nu klaar Knipoog

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:23

@ Bromfiets: Ik heb er niet overheen gelezen.
Wel goed dat je je vraag nog een keer herhaalt. Jij brengt hiermee precies onder woorden wat ik ook bedoel:

Ik voel de boosheid, maar kan de herinneringen niet precies onder woorden brengen. (Of durf het niet, bang voor wat er loskomt)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:25

Ik ben juist niet boos, maar wel heel erg verdrietig. Kan zomaar in huilen uitbarsten om niets. Of nou ja niets.. de herinneringen zijn nou niet bepaald niets te noemen.

Ik ga dat van de antidepressiva morgen even navragen aan mijn EMDR therapeute.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:27

Bij mij was het ook meer verdriet.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:27

Javelin schreef:
C_arola schreef:
Ok, dat is een andere rollenspel dan dat ik ken.
ik moest me inleven in een ander om te kijken wat diens motieven waren om iets te doen wat betrekking had op mij en daardoor duidelijk te krijgen voor mezelf wat ik daarvan vond en wat ik wou.


Die heb ik ook gehad na mijn 2e traumatische gebeurtenis. En dat heeft mij toen wel heel veel duidelijkheid gegeven. Heeft me meer over mezelf te weten laten komen.


Dat had ik ook.
@ Bromfiets; ik hoop dat emdr hier ook bij kan helpen, ook omdat ik het ook heb.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:28

Ik denk dat bij heel veel mensen de verdriet het meest speelt.
ik heb weleens gehoord dat boosheid/gekwetst zijn allemaal neerkomt op verdriet.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:29

Ik weet op zo'n moment zelf niet wat ik voel, kan in ieder geval niet stoppen met huilen en trek me steeds verder terug in mezelf (ik ga in de klok zitten zoals ik het zelf noem), maar uitleggen waarom kan ik niet. Kan ook uit het niets razend worden, vooral op m'n vriend en op die momenten ben ik ook bang voor mezelf Ja Omdat je de grip verliest die je al die tijd vast hebt gehouden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:30

Ik herken het helemaal Bromfiets.
Ga je ook naar iemand toe hiervoor? Een psychiater of psycholoog?
Ik weet niet of je meer klachten hebt maar ik vind het klinken als ptss...

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:31

Bij mij zit er denk ik ook wel veel opgekropt verdriet achter, maar doordat ik dat nooit heb kunnen uiten voel ik nu vooral de frustratie. En het niet kunnen uiten loopt op en eindigt vervolgens in een woede-aanval bij mij.

Huilen lukt zo nu en dan. Ik merk dat het door de antidepressiva ook minder is. Vorige week nog een hele avond lang zitten huilen. Toen voelde ik me ook alleen maar heel verdrietig en was er geen boosheid.

Er komt gewoon zoveel op me af waarvan ik niet weet hoe ik er mee om kan gaan om het voor mezelf weer wat makkelijker te maken.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:31

bromfiets schreef:
Ik weet op zo'n moment zelf niet wat ik voel, kan in ieder geval niet stoppen met huilen en trek me steeds verder terug in mezelf (ik ga in de klok zitten zoals ik het zelf noem), maar uitleggen waarom kan ik niet. Kan ook uit het niets razend worden, vooral op m'n vriend en op die momenten ben ik ook bang voor mezelf Ja Omdat je de grip verliest die je al die tijd vast hebt gehouden.



Het had een berichtje van mij kunnen zijn...

UpToDance

Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:32

Ik heb 2 weken terug een intakegesprek gehad voor EMDR(vanwege oa. mijn verleden), ze denken dat EMDR geschikt voor mij is en we gaan er meteen mee beginnen.

Ik zie er ontzettend tegenop, alle traumatische gebeurtenissen weer naar bovenhalen. Echt vreselijk! Het liefst praat ik er met niemand over, en wil er niet aan denken. Maar hierdoor krijg ik erg last van woedeaanvallen wat ook niet erg fijn is. Moet het toch een keer verwerken en praten met een psycholoog heb ik al verschillende keren gedaan wat ook niet zo werkte.
Ik hoop dat dit werkt bij me, we zien 't wel. Heb volgende week me eerte behandeling.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:32

Klinkt allemaal heel erg bekend zeg.
Toch best fijn om met mensen hierover te kunnen praten die hetzelfde ervaren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:33

Voelen jullie tijdens het huilen ook zo'n ontzettend sterke pijn?

Edit; Ik voel het nu alweer een erg lange tijd. Ik kan niet verwoorden wat voor soort pijn. Niet lichamelijk maar psychisch.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-10-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:34

Sterkte UpToDance Ach gut

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:35

Succes UpToDance.
Woede-aanvallen zijn zeker niet fijn. Ik heb ze ook ben daarna altijd helemaal op en voel me echt rot.

Ik ga de computer zo uitzetten. Ik merk dat dit al zoveel gevoelens en spanning oproept, dat het me verstandig lijkt om eerst nog maar even te proberen te ontspannen voor ik ga slapen Ja

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:36

Cayenne schreef:
Klinkt allemaal heel erg bekend zeg.
Toch best fijn om met mensen hierover te kunnen praten die hetzelfde ervaren.


Vind ik ook. Toen ik begon met EMDR had ik het gevoel dat niemand het kende en dat niemand je begreep om je heen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:37

Ik zit nu al 2 maanden thuis en sta fijn op een wachtlijst Lachen Het zal nog zeker 8 weken duren voordat ik welkom ben...

Naast de wss ptss heb ik ook borderline, alleen heb ik dat verzwegen voor m'n werkgever. Ik wilde namelijk niet op m'n 22e afgekeurd worden en ben vol in een nieuwe opleiding en baan gesprongen. Alleen word ik nu jammer genoeg door mezelf ingehaald....

Omdat ik m'n borderline verzwegen heb moet ik nu ook helemaal overnieuw beginnen met het vaststellen e.d. en daarom sta ik nu ook op de wachtlijst, hopend dat ik nu wel de goede beslissing maak.