Ervaringen met EMDR?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:41

Ik vraag me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met een EMDR behandeling.
En zo ja, wat zijn je ervaringen hiermee?

(EMDR is een behandelmethode om akelige ervaringen te verwerken. Het is een relatief nieuwe therapie bedoeld voor mensen die klachten houden na het meegemaakt hebben van ingrijpende gebeurtenissen.)

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:21

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar omdat er op dit moment wel zoiets speelt bij mij in de omgeving, wil ik wel graag ook jullie ervaringen lezen. Vandaar dus mijn post hier Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:24

Ik heb net een intake en een afspraak voor ontspanningsoefeningen achter de rug. Aankomende donderdag is de eerste "echte" EMDR behandeling voor mij.

Bij mij zal het gaan dmv geluiden (tikjes). Het kan ook met aanrakingen of beelden.
Veel ervaring heb ik er zelf dus nog niet mee omdat donderdag de eerste keer gaat worden voor mij. Ik weet al wel wat ik ongeveer kan verwachten.
Van wat ik er van gehoord heb worden er veel goede resultaten mee geboekt.
Ik krijg het trouwens vanwege zeer traumatische ervaringen en heb daar PTSS aan overgehouden.

Hier kun je meer info vinden:
http://www.emdr.nl

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:32

Ik heb me er pas een beetje in verdiept omdat de organisatie waar ik werk er veel naar verwijst. Ik heb nog geen persoonlijke ervaringen gehoord maar de artikelen die ik heb gelezen waren zeer positief. De therapie bestaat inderdaad nog maar kort, maar de resultaten zijn zodanig dat het in korte tijd een gevestigde behandelmethode mag heten.

Esser
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:38

*Meld zich*
Ik heb EMDR therapie gehad, en ben er zeer positief over te spreken! Door het mee maken van zwaar negatieve ervaringen heb ik daar PTSS aan overgehouden, vandaar de EMDR.
Wil je meer info/ervaringen/tips dan kun je me altijd een Pb'tje sturen. Succes!

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:54

*Meld zich ook*
Ik heb ook EMDR therapie gehad. Heb er wat gemengde gevoelens over.
Via pb meer info etc.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:58

Ik heb het ook gehad en vond het helemaal niks, maar ik vond mijn therapeute ook echt verschrikkelijk dus misschien dat het daar iets mee te maken had.
Ik kreeg het i.v.m. een auto ongeluk Knipoog

Er is trouwens al eens eerder een topic over geweest [MW] EMDR

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:00

Ik ben ook erg benieuwd naar emdr. Wat houdt de therapie precies in? Ik vraag het omdat ik door traumatische ervaringen ptss heb en overspannen thuis zit.

Edit; de link van Cayenne doet het niet.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:24

Bedankt voor de reacties. Ik had niet verwacht dat er al zoveel op gereageerd zou zijn! Doet met goed.
Ik had zelf inderdaad al het een en ander gelezen wat het inhoudt. Ik loop momenteel bij een psycholoog vanwege een burnout, waar ik later ook depressief bij geworden ben. De depressie is bij mij het gevolg van traumatische ervaringen en ook ik heb daar PTSS aan overgehouden.

Omdat ik ook veel positieve dingen las over EMDR en het waarschijnlijk ook een onderdeel van mijn behandeling gaat worden was ik benieuwd naar de reacties. Mijn therapeut werkt ook d.m.v. geluiden. Dat lijkt mij persoonlijk prettiger dan bijvoorbeeld de oogbewegingen. Ik zie het zelf eigenlijk wel zitten en het lijkt me zeker de moeite waard om het te proberen. Het zit me nu zo in de weg dat ik er niet door functioneer en daar word ik een beetje zat van zeg maar...

@ Cayenne: succes met de behandeling!

@ Esser en Emio: Ik ga jullie even pb-en, ik weet alleen niet of ik daar vandaag nog aan toe kom, maar ik hoor graag meer over jullie ervaringen.

@ CynthiaV: Bedankt voor de verwijzing naar het andere topic. Ik heb het over het hoofd gezien. Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat het klikt met je therapeut. Dat is bij mij in ieder geval wel het geval, dus daar zal het bij mij niet aan liggen.

@ Carola: http://www.emdr.nl/indexdonker2.htm
Die moet het wel doen denk ik. Maar ik spreek jou nog wel hoop ik, dan hebben we het er wel eens over oke?

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:28

Het andere topic ga ik ook zeker nog op mijn gemakje doorlezen. Heb het nu even snel doorgekeken en mijn interesse is gewekt Lachen

Esser
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:40

Zie je pb'tje wel verschijnen! Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:47

Er is overigens wel een flinke wachtlijst.
Ik stond al sinds februari op de wachtlijst en was pas afgelopen september aan de beurt.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:54

Jeetje, dat is wel heel lang.
Ik loop inmiddels al bij een psycholoog en als ik het goed begrepen heb, doet zij zelf ook EMDR behandelingen. Misschien ontkom ik dan aan de wachtlijst. (Het gaat bij mij allemaal via de arbo)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:12

Dan heb je idd nog wel kans dat je de wachtlijst weet te ontlopen.
Erg vervelend die lijst, want in februari had ik er al erg behoefte aan, maar dan moet je nog al die maanden wachten..

Ik ben nu trouwens al op van de zenuwen voor donderdag. Ze gaan dan toch al die nare herinneringen terughalen, en ik heb tijdens de intake al gemerkt dat ik het toch zwaarder vind dan ik had gedacht.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:16

Ik heb in totaal 2 jaar EMDR gehad (heb 2 gelijke gebeurtenissen meegemaakt; leed aan PTSS) en ik moet zeggen dat het bij mij heel goed heeft geholpen. Ik ben via mijn behandelende arts doorgestuurd en kon binnen 3 weken terecht. Vond het in het begin heel erg zwaar maar ja wie A zegt moet ook B zeggen. Ik vind het zeker een aanrader Knipoog Mocht je meer willen weten, mijn PB staat altijd open.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:24

*meld zich ook*
heb ook EMDR gehad en ben er erg tevreden over.
Als je meer wilt weten hoe of wat kun je altijd pben

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:09

Ik heb op de website gekeken dat pollewoppy heeft vermeld, maar het is me nog niet precies duidelijk hoe de therapie in werking gaat.
Ik las iets over je aandacht op een hand richten nadat je aan een traumatische ervaring hebt gedacht. Ik heb ptss en ik blijf dan echt in de trauma zitten (dus de herinnering). Kan iemand die het heeft gedaan me vertellen hoe de therapie (de behandeling zelf) gaat? Mag ook per pb.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:44

Je hebt Mail Carola

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:56

Ik heb net een aantal pb's doorgelezen over emdr.
Deels klinkt het voor mij erg interessant en deels ben ik bang voor wat het bij je losmaakt tijdens de therapie.
Vooral omdat er alleen al aan denken, aan de herinneringen veel bij me oproept.
Ik denk dat ik het ga bespreken met mijn psychiater. Hopelijk wil hij me doorverwijzen of misschien kan hij het zelf ook.
Al denk ik dat het voor mij te vroeg is om het nu te doen aangezien ik nog niet naar mijn gevoel durf te kijken in therapie...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:00

Ook ik heb EMDR gehad, en volg dat nog steeds.
Bij mij heeft het wonderen verricht, echt, niet te geloven.

Maar ik meen dat er hier enkele maanden geleden nog een topic over is geweest.... daar waren ook erg veel reacties. Misschien dat je dat even kan zoeken op de zoekfunctie?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:19

C_arola schreef:
Ik heb net een aantal pb's doorgelezen over emdr.
Deels klinkt het voor mij erg interessant en deels ben ik bang voor wat het bij je losmaakt tijdens de therapie.
Vooral omdat er alleen al aan denken, aan de herinneringen veel bij me oproept.
Ik denk dat ik het ga bespreken met mijn psychiater. Hopelijk wil hij me doorverwijzen of misschien kan hij het zelf ook.
Al denk ik dat het voor mij te vroeg is om het nu te doen aangezien ik nog niet naar mijn gevoel durf te kijken in therapie...


Ik kan je zeggen dat het heel veel bij je losmaakt maar dat is ook de insteek van EMDR. Misschien dat de herinneringen nu nog veel pijn bij je doen maar tijdens de EMDR zul je merken dat die herinneringen tzt dragelijker gaan worden.
En wat betreft te vroeg: Ik ben gelijk naar mijn traumatische ervaring doorgestuurd naar de psychiater voor een intakgesprek. Het was toen allemaal nog heel vers, kon er absoluut niet over praten maar door er over te praten tijdens EMDR lucht dat wel op.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:29

Wat is het verschil tussen emdr en gesprekken over je trauma met een hulpverlener/psycholoog/psychiater?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:34

Ik weet niet wat het verschil is, maar gesprekken over je trauma was bij mij een onderdeel van EMDR die bij mij door een psychotherapeute weer gegeven. Omdat ik er mee op stond en mee naar bed ging, gingen we dmv EMDR alles weer herbeleven zodat ik het een plek kon geven Knipoog

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:35

Ok. Weet iemand wat het verschil is tussen gesprekken met je psychiater/psycholoog/hulpverlener over je trauma en emdr?

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: Ervaringen met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:41

Weet wel toen bij mij bij de laatste gebeurtenis ik het behoorlijk moeilijk had om EMDR onder ogen te zien, dat we gesprekstherapie hebben gedaan. Zij stelde de vragen en ik gaf dan antwoord. Ook deden we dan rollenspellen om te kijken of dat ik in de goede richting zat en of dat ik naar mijn gevoel of wil had geluisterd.