desensibilisatie voor allergie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

desensibilisatie voor allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:42

Ik vroeg mij af of mensen hier ooit zijn gedensibiliseert voor een allergie en op welke manier en welk resultaat?

De longarts zit een beetje met zijn handen in het haar: er bestaan geen betere allergiemiddelen voor mij dan die ik nu heb. Maar mijn allergien (huisstofmijt,lang harige dieren en pollen) zijn niet goed onder controle en daardoor heb ik nog vaak huiduitslag, bijholteonsteking en ben te vaak nog benauwd.

Dus donderdag moet ik naar de allergoloog en die wil mij waarschijnlijk desensibiliseren. Graag wil ik ervaringen Lachen

Jacimatho

Re: desensibilisatie voor allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:46

Mijn oudste is nu bijna een jaar bezig met de 3-jarige desensibilisatie voor hooikoorts.Tot nu toe zijn de klachten al voor de helft verminderd.
Wat ons betreft een groot succes.
Hij moet dagelijks een druppel onder de tong nemen waarin de stof is verwerkt waar hij allergisch op reageert.
Immuuntherapie...

Je moet wel strikt zijn met het innemen, anders heeft het geen zin, soms is dat best wel lastig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:47

o dat klinkt goed! Krijgt hij er ook bijwerkingen van zeg maar?
Ik ben sowieso stipt met medicijnen, moet 2 maal daags een hoop slikken Lachen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:51

Alleen heel in het begin wat tintelingen in de mond bij het nemen van de druppel, maar verder helemaal geen bijwerkingen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:02

Ik ga volgend jaar beginnen met immunotherapie voor mijn extreme graspollenallergie (heel handig met paarden...)
Heel onderzoek gehad van een halve dag bij de long en KNO arts en ik kon kiezen uit 3 soorten: injecties, druppels of pilletjes. Van de injecties is bewezen hoe goed het werkt, van de druppels en pillen nog niet. Toch besloten om voor de piletjes te gaan omdat ik het niet zie zitten om 5 jaar lang iedere maand een injectie te halen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:06

Had vroeger allergie ,zeer ernstig voor berkenbomen (pollen)
heb drie jaar zyrtec genomen en afgebouwd,heb nu soms een licht verstopte neus,maar daar houd het mee op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:33

Zyrtec is toch gewoon antiallergiepil?
Ik ben astmapatient dus als cadeau heb ik allergieen erbij gekregen dus die medicijnen werken niet meer (waardoor ik erg veel astmamedicatie moet nemen...)
Hopelijk kan ik na zo'n desensibilisatie eindelijk weer afbouwen met medicijnen! Haha!

Fijn om te weten dat je voor hooikoorts gedesensibiliseert kan worden! Want ik heb daar ook een extreem hoge allergiescore op (+ de huisstofmijt).
Ik wist niet dat je er zo lang mee in de weer was... dus het is echt een jarenplan?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:38

ja, dat moet je echt tenminste 3 jaar volhouden!!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:18

Het werkt (is mij verteld) ook alleen goed als je voor 1 of 2 dingen allergisch bent. Als het voor alles een beetje is kunnen ze niet behandelen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:05

mijn vriend is nu 2 jaar bezig met prikken voor huisstofmijt en graspollen en dat werk erg goed. Daarna wil ie nog verder prikken voor honden katten en paarden.
(heel handig een vriend die overl allergisch voor is en je zelf gek bent op alles wat een vacht heeft Huilen van het lachen )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:32

Ik ben net terug uit het umcg voor de allergoloog enne ze hebben bloed afgenomen (omdat de longarts zo stom was om dat vorig jaar vergeten was om te laten testen voor allergieen... hij gebruikte de huidtest uit 2004 Clown) en een deel gaat in het archief zodat ze mij de volgende keer niet weer hoeven te prikken! Dat is dus handig! Lachen
Verder moet ik binnenkort allergenen opsnuiven om te zien wat er gebeurt Nagelbijten / Gniffelen

En daarna ben ik echt het bokje: immuumtherapie voor de hooikoorts.
1 dag word ik opgenomen in het ziekenhuis, aan het infuus én monitor en dan word ik elk half uur een prikje met allergenen. Ik moet dus aan de monitor omdat ik een gevaarlijke astma aanval ervan kan krijgen... spannend dus Lachen
Daarna moet ik een half jaar elke week een prikje en daarna elke maand voor 3 jaar lang. Hoop werk, maar op de langere termijn zal het voor mij echt schelen Lachen
Mocht ik te gek worden van de prikjes moet ik pilllen, maar die werken minder goed.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:19

Ik ben ook bezig met een desensibilisatie. Lachen
Ik ben extreem allergisch voor de meest uiteenlopende dingen. Ergste zijn bij mij gras en bomen, als er iemand het gras aan het maaien is kan ik wel weer terug naar huis want dan zitten mijn ogen binnen de kortste keren helemaal dicht. Daarnaast heb ik last van allergiën voor bv. geur- en smaakstoffen, voor conserveermiddelen, geparfumeerde dingen, en ook voedselallergie.
Ik heb jarenlang allerlei medicijnen genomen, het is een indrukwekkende lijst maar helaas heeft niks geholpen. Uiteindelijk heeft de internist me aan een desensibilisatiekuur gezet. Ik heb eerst elke week 2 injecties moeten halen, en inmiddels is dat afgebouwd naar 1 keer per maand.
Ik merk nog niet echt veel verschil, maar dat komt omdat ik nog maar een jaar bezig ben en omdat mijn allergieën best sterk zijn kan het een flinke tijd duren voordat ik überhaupt verschil merk.
De bijwerkingen vind ik toch wat minder. Mijn weerstand is door de injecties echt heel erg slecht geworden, elk virusje dat er in de lucht hangt pak ik op. Heb het afgelopen jaar onder andere meerdere keren keelontsteking gehad en voel me ook constant moe. Ik móet echt elke nacht minstens 8 maar het liefst 9 uur slapen, anders ben ik niets waard. Verder heb ik ook erg last van de injecties, mijn armen worden er blauw en erg pijnlijk van.

Maar, alles voor het goede doel. Momenteel heb ik nog evenveel last van allergie als voordat ik begon aan de kuur, maar de internist zegt dat ik gewoon vol moet houden en dat doe ik dan ook. Bij het meerendeel van de mensen hebben injecties echt een groot verschil gemaakt, dus ik ga er van uit dat ik bij die groep ga horen. En daarbij, die injecties kosten een fortuin, dus dan moet het toch wel van enig nut zijn? Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:29

Ik ken wel NAET, ook soort desensibilisatie, maar dan zonder prikken daarna 25 uur dieet en dan verminderd het een heel stuk, bij erge intoleranties/ allergie 2 a 3 keer herhalen per allergische stof. Ik ben er uiteindelijk door andere omstandigheden mee gestopt, maar merk nog steeds de verbeteringen 2 jaar later.
Andere methode die ook zoiets doet is JMT, maar daar heb ik alleen viavia wat van gehoord.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:36

Ik kreeg ook een imuuntherapie, ook 2x in een week 20 druppels onder de tong. Ik vergat ze altijd, dat had ik 5 jaar vol moeten houden, heb ik wel geprobeert maar niet gedaan. Duur dat die flesjes waren, werd wel vergoed hoor. Ik had Oralgen. Ik heb het niet lang genoeg geprobeert om verschil te merken.

Dat van die prikken wil ik ook maar dan moet ik eerst 18 worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:45

Mijn allergoloog zei dat die druppels sowieso niet echt veel helpen, pillen onder de tong wel maar het best is injecties Lachen

Mocca: daarom ga ik er ook voor! Mijn weerstand is sowieso slecht dus daar merk ik toch niets van Nagelbijten / Gniffelen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:55

KiekKiek gelukkig worden de injecties ook vergoed, de vloeistof kost ruim 350 euro voor 3 ml, en ik krijg 2 injecties per keer, dus ook steeds 2 flesjes nodig. En ik kan niet elke paar maanden even 700 euro ophoesten.

Welshcobfan, mijn weerstand was ook niet geweldig, maar heb er toch wel een opdonder van gehad hoor. Moet wel zeggen dat ik heel wat afgetobt heb met de injecties, het heeft me bijna een half jaar gekost om op de onderhoudsdosis te komen, terwijl dat normaal gesproken 6 weken duurt. Maar ik vind het wel vervelend, zeker als ik net injecties heb gehad kan je er zeker van zijn dat ik zien word, erg rot met studie etc.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:17

Welshcobfan schreef:
1 dag word ik opgenomen in het ziekenhuis, aan het infuus én monitor en dan word ik elk half uur een prikje met allergenen. Ik moet dus aan de monitor omdat ik een gevaarlijke astma aanval ervan kan krijgen... spannend dus Lachen Daarna moet ik een half jaar elke week een prikje en daarna elke maand voor 3 jaar lang. Hoop werk, maar op de langere termijn zal het voor mij echt schelen Lachen

Precies deze behandeling heeft mijn moeder ook gehad, ook voor hooikoorts!
Zij is er ontzettend mee geholpen! Ze had dusdanig zware hooikoorts dat ze zeer vroeg in het seizoen al altijd vol aan de medicatie zat, een (grote en "doorlopende", dus ook richting oren) zonnebril op moest en ga zo maar door.. Kortom, super veel last had dus! Sinds de kuur is het met zeker 80% verbeterd! Het duurde even voordat je er echt wat van merkt, dus niet opgeven, doorzetten!

Goeie stap, veel succes!! Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 13:45

mocca: Zonder die immuumtherapie heb ik ook al 1,5 jaar achterstand bij mijn studie, vorig jaar ben ik zelfs een heel jaar ziek geweest als gevolg van de allergie (continu brochitis of bijholteonsteking) dus erger kan niet meer. Mijn weerstand is namelijk eehh niet of nauwelijks aanwezig Nagelbijten / Gniffelen (daarom krijg ik ook gezellig al vanaf mijn 4de de griepprik Clown).

Doen die prikjes ook pijn? Nagelbijten / Gniffelen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:55

Ik krijg ook meerdere desensibilisatiekuren. Ik neem voor huisstofmijt allergie druppels in. Deze druppels zijn via het merk Oralgen. Je start op dag 1 met 1 druppel en neemt iedere dag een extra druppel tot je op 20 zit. Hierna neem je iwee maal per week 20 druppels als onderhoudsdosis.
Verder heb ik allergie voor grassen en bomen. Hiervoor volg ik een prikkuur. Iedere 2 weken krijg ik een prik van het merk Pollinex, 6 voor bomen en daarna 6 voor gras. Dit gebeurd bij de huisarts. Na prikken blijf je even in de wachtkamer voor het geval je een ernstige reactie krijgt. Dit komt bijna niet voor maar de concentratie is groter dan bij druppels. De prik is onder de huid, dus subcutaan. De naald is wel wat groot want vloeistof is wat dik en je voelt het er wel in lopen. Mijn arm bleef wel even wat gevoelig maar dit wordt steeds minder. En als je een beetje vet hebt (zoals ik) scheelt dat ook!
Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik anders erg veel druppels moet nemen en in het begin kan je hier best even op reagere: prikkelende mond, even iets meer klachten en mindere werking anti-histamince tabletten.
Ik ben voor meer dingen allergisch maar neit voldoende om er nu (al) een kuur voor te volgen. Maar verwachting is dta als deze grootste allergien afnemen de rest ook afzwakt of wat beter onder controle te houden is met anti-histamine.
Ik heb hiervoor een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Alles wordt bij mij vergoed door de verzekering.

SUCCES!

EDIT: sorry voor alle spelfouten maar ik zit op de uni een computer test te maken Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:00

Dat klinkt goed zeg! Lachen

Mijn verzekering vergoed alles wel, heb het luxeste pakket zeg maar Lachen wist niet dat dat spul zo duur was trouwens!

Hoe vaak moet je tijdens die kuur bloed afnemen trouwens? Lachen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:05

Ik heb bloed laten afnemen voordat ik begon, dan kijken ze waar en in welke mate je allergisch voor bent. Ik ben pas afgelopen jaar begonnen dus ik weet nog niet precies wanneer er weer bloed wordt afgenomen. Ik heb weinig last van de kuren, af en toe een wat stijve arm en sosm wat meer allergie. Dit jaar was de hooikoorts wel iets minder hevig maar echte resultaten merk je meestal pas na 3 jaar.
Dat spul is echt schrikbarend duur! Bij mij waren 2 bloedtesten niet goed verlopen (1 keer een buisje te weinig afgenomen en 1 keer resultaten zoek...) waardoor ik extra werd geprikt. Ik heb mijn premie er dit jaar wel dik uit hoor Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:09

Bloedtesten hebben ze gelukkig al en ze slaan wat buisjes op in het archief, scheelt weer een keer prikken Lachen Net zoals resutaten op de huidtesten Lachen

Enige wat ze nog willen door voordat ze beginnen is een neusprofocatietest, dan moet ik allergenen op snuiven om te zien wat er gebeurt Nagelbijten / Gniffelen
Vermoedelijk alleen kat en paard, omdat wij die hebben....

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:17

Ah interessant die test heb ik nooit hoeven doen!
Uit de bloedonderzoeken was wel gebleken dat ik licht allergisch ben voor paard, maar dat is nog niet ernstig genoeg voor ene kuur en redelijk goed te onderdrukken! En omdat er bij paarden meestal ook stro en hooi te vinden is heb ik toch wel last tot dat de kuren zijn werk hebben gedaaan Knipoog
Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat volgen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:19

die man wil die test doen om er zeker van te zijn dat hij het recht heeft om te zeggen: paard en kat kunnen beter de deur uit Nagelbijten / Gniffelen

of iig er dient wel rekening mee gehouden te worden want ik weet dat ik er wel licht allergisch voor ben en in combi met de astma is dat natuurlijk geen succesnummer Nagelbijten / Gniffelen

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:23

Ja ik heb een praktijk met twee huisartsen en ik kom osms bij de ene soms bij de ander. Maar voor mijn allergie altijd bij 1 en dezelfde. Voor de uitslag van de test moest ik echte naar die andere (wat een benamingen allemaal, lijkt wel overspel) omdat mijn ' allergiearts' op vakantie was. Door de 'vervangend' HA werd mij werd verteld dat ik de paarden voortaan GEHEEL MOEST MIJDEN. Gelukkig begreep mijn behandelende arts dat dit geen optie is en vind hij het ook niet nodig. 'Ook voor paardenalllergie is een kuur, mocht je die ooit nodig hebben'.