Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
anjali schreef:kiki1976 schreef:Ik ben voor euthanasie.
Maar ik kan ook respect hebben voor mensen die het niet willen. Zeker uit eigen bewegingen.
Waar ik niet zo goed tegen kan, is het opdringen het niet te mogen doen.
Laat iedereen bepalen voor zich zelf wanneer ze genoeg geleden hebben.
Waar ik me echt aan erger. Is toen mijn oma de aanvraag deed haar eigen kinderen toestemming moesten geven. Er werd toen letterlijk gezegd tegen d'r. Als 1 van uw 4 kinderen niet akkoord gaat, dan gaat het niet door.
Waarom moeten kinderen hierin een stem hebben?
Waarom mag degene dat niet lekker zelf bepalen!
In theorie kan je zelfs op die manier je ouder een hak zetten ( bij bv ruzie).
Het komt vaker voor dat kinderen hun ouder juist wel willen laten euthanaseren om de erfenis eerder te krijgen.
verootjoo schreef:Dat die eerste casus überhaupt geopereerd is verbaast me ten zeerste
Niet behandelen is ook een optie. Met uiteraard goed beleid gericht op comfort.
Sondevoeding begrijp ik echt niet.
Mensen met dementie stoppen over het algemeen met eten omdat ze doodgaan, ze gaan vrijwel nooit dood omdat ze stoppen met eten. Dat je er dan sondevoeding in stopt vind ik echt mensonterend. Ik ken eigenlijk geen arts/instelling die dit doet
Het tweede geval heb ik een paar keer van dichtbij gezien, maar dan wordt er dus gestart met palliatieve sedatie en het klinkt nu alsof er niks is gebeurd?
Janneke2 schreef:Qimm schreef:
Ergens vind ik dit een grappige zin. Hoe straf je iemand nadat ze dood zijn gegaan?
... welkom in de wereld van de Middeleeuwen.
De toenmalige theologen wilden nog wel eens op de stoel van de Eeuwige zelf gaan zitten...
De kerkelijke straffen kwamen er op neer dat je geacht werd in de hel te belanden
(... doe mij maar paus Jan de 23ste: 'Ach ja, de hel bestaat, maar er zit niemand in...')
en je mocht als zware zondaar niet in gewijde grond worden begraven.
In de 19e eeuw ontspoorde dit nog verder, in de zin dat kinderen die bij de geboorte stierven 'ook niet in gewijde grond begraven mochten worden, want ze waren niet gedoopt'.
Brrr. (De meeste Roomse kerkhoven maakten ergens achteraf een hoekje vrij, dan konden die kindjes daar liggen.)
Protestanten doen niet aan gewijde grond, en als de tijd somehow daar is, is iedereen welkom.
Wintu schreef:Moet je dezelfde stappen ondergaan voor palliatieve sedatie? Of is dat gemakkelijker dan euthanasie. Mijn zus besloot op woensdag dat ze niet meer wilde en is op vrijdagmiddag gesedeerd en zaterdagochtend overleden. Dus daar hoefden de krabbels iig niet 2 weken.
tienus63 schreef:Excuses als mijn opvatting van palliatieve sedatie verkeerd is opgevat.
Het onderscheid is me duidelijk, laten we het er op houden verschil in schrijf -en spreektaal.
In de gevallen die ik van nabij heb meegemaakt, ging het 1x om hoge dosering morfine, de andere wou vorm van palliatieve sedatie, maar persoon zakte al te ver weg. De derde kreeg actieve euthanasie na diagnose terminaal. En vierde had de lijdensweg te ondergaan wegens psychisch lijden voordat die überhaupt aan het traject SCEN artsen mocht beginnen.
Alle vier personen zijn wel heel vredig gegaan. Waarbij de laatste met een glimlach is vertrokken die wij als naasten niet meer kenden van die persoon.
tienus63 schreef:Excuses als mijn opvatting van palliatieve sedatie verkeerd is opgevat.
Het onderscheid is me duidelijk, laten we het er op houden verschil in schrijf -en spreektaal.
In de gevallen die ik van nabij heb meegemaakt, ging het 1x om hoge dosering morfine, de andere wou vorm van palliatieve sedatie, maar persoon zakte al te ver weg. De derde kreeg actieve euthanasie na diagnose terminaal. En vierde had de lijdensweg te ondergaan wegens psychisch lijden voordat die überhaupt aan het traject SCEN artsen mocht beginnen.
Alle vier personen zijn wel heel vredig gegaan. Waarbij de laatste met een glimlach is vertrokken die wij als naasten niet meer kenden van die persoon.
Zonnetje81 schreef:Bij palliatieve sedatie laat je iemand verhongeren/uitdrogen, daar vind ik pas echt iets van. Gewoon een spuitje is humaner en moet iedereen zelf over kunnen beslissen.
Zonnetje81 schreef:Bij palliatieve sedatie laat je iemand verhongeren/uitdrogen, daar vind ik pas echt iets van. Gewoon een spuitje is humaner en moet iedereen zelf over kunnen beslissen.