Veel moeten afvallen...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:37

Ik meld mij ook :D op mijn hoogtepunt woog ik 118. Afgevallen tot 88 en zit helaas nu door corona weer op 92.5

Hier ben ik puur afgevallen door gezonder te gaan eten en op mijn calorieën te letten.

Zo blij dat ik niet voor een gastric bypass heb gekozen. Aangezien ik nog steeds graag ijs eet en regelmatig uit eten ging(momenteel minder)

Daarom geaccepteerd dat het allemaal wat langer duurt.

Vanavond iig weer mail gestuurd naar de sportschool, met de vraag of ze mij weer even op weg willen helpen. Hebben inmiddels al het fitnessappratuur onder grote tenten staan.

BarbaravdW

Berichten: 965
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:38

Sta je nog onder begeleiding van de kliniek van je operatie landvrouw? Lijkt me superrottig om weer zo aan gekomen te zijn. Sterkte, het gaat je vast lukken!
Bij mij is het nog maar een halfjaartje geleden, maar ze blijven er in peperen dat als je ze nodig hebt of als er iets is, dat je dan gewoon moet bellen. Ze koppelen je aan een psycholoog of dietist (net wat je vraag is) en dan helpen ze.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:40

love_western schreef:
Zo blij dat ik niet voor een gastric bypass heb gekozen. Aangezien ik nog steeds graag ijs eet en regelmatig uit eten ging(momenteel minder)


Eh ,ik eet gerust nog steeds een ijsje (ok niet het eerste jaar). Ik maak ze ook vaak zelf. Uit eten gaat ook, maar het is anders, niet slechter en zeker niet minder gezellig!

Maar fijn dat het wel gelukt is is op deze manier.

Ik sport ook echt veel, ervoor en erna zeker.

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:43

BarbaravdW schreef:
Sta je nog onder begeleiding van de kliniek van je operatie landvrouw? Lijkt me superrottig om weer zo aan gekomen te zijn. Sterkte, het gaat je vast lukken!
Bij mij is het nog maar een halfjaartje geleden, maar ze blijven er in peperen dat als je ze nodig hebt of als er iets is, dat je dan gewoon moet bellen. Ze koppelen je aan een psycholoog of dietist (net wat je vraag is) en dan helpen ze.

UHm, ik heb een erg intensief voortraject gehad in Zwolle. Geopereerd in Lelystad. Daarna nog een jaar begeleiding gehad van Dietiste, psycholoog, chirurg en Physiotherapeut. Maar helaas heb ik toen een auto-ongelukje gehad waardoor ik me heel erg besefte dat ik zo snel mogelijk terug wilde naar het zuiden, dicht bij mijn ouders.
De kliniek waarbij ik ben geweest is hier in het zuiden niet en het is een ander traject hier in het zuiden. Dus om die weer in te stappen zou mijn zorgverzekering niet vergoeden, dus helaas maar een jaar begeleiding gehad.

Janneke2

Berichten: 23017
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:45

Even een vraag: iets waar niet iedere diëtiste op let: hoe zit het met je vetverbranding...?
Velen "doen hun best" om af te vallen dmv minder koolhydraten eten, maar het is ook wel zinnig om je lichaam te helpen om aan vetverbranding te doen. (Dat is tenslotte waar het vet voor bedoeld is, en wat je kwijt wil.)
Helaas is dit net niet eenvoudig.

Train ten eerste je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand ;) maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
Sporten betekent hier niet 'zweten', maar wandelen en andere niet zo vermoeiende duursporten. (Of gewoon huishoudelijk werk, voor je kind zorgen, etc etc.)

En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben. (Of nu ja, in het begin zijn ze nog nodig, maar dit is een toestand die verholpen kan en moet worden. Zelfs bij diabetes type II kan dit.)
Twee, drie keer per dag eten hoort voldoende te zijn - prima te combineren met Intermitted Fasting dus.

En het is een sport om uit te zoeken wat je zoal nodig hebt aan gezonde vetten en (plantaardige) eiwitten.

Dan echt aan de slag om 'je vetverbranding aan' te krijgen.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
...het zou leuk zijn als een diëtiste dit zou meten. (Magnesium zie je niet in het bloed.)
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment aan boord heeft, hoe moeilijker je het krijgt (= wel honger lijden, 'doorzetten', maar er gebeurt weinig), hoe groter de behoefte aan koolhydraten.

(Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en kwaliteit - geen 'lege' koolhydraten, tussendoortjes, ambachtelijk brood dat een nacht heeft gerezen en 1x koolhydraten per dag.)

Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) de bloedsuikers zijn snel beschikbaar. Maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat. (Want ze zijn ook snel weer weg en laten je hongerig achter.)

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:48

BarbaravdW schreef:
Na een gbp moet je 6x p dag eten omdat je maar kleine porties tegelijk op kan. Ik zie intermittent fasting niet goed combineren met een gbp :n


Nee zo bedoelde ik het ook niet inderdaad :)


daffodil schreef:
Dat is nou een van de weinige dingen die ik dus niet gedaan heb, weet er ook te weinig vanaf maar heb zelf een heel lage bloeddruk en denk dat ik (even zonder de gb) dan echt om zou vallen. Maar nogmaals, ik weet er echt te weinig vanaf en geen ervaring mee.


Hier ook een lage bloeddruk.
En ondanks dat ik echt een ontbijter was had ik er totaal geen problemen mee.


Mjetterd schreef:
Zerena schreef:
En toch zijn er nu ook veel die juist weer veel voordelen zien in het Intermittend fasting.
Dat je je lichaam dus niet draaiende hoeft te houden door meerdere keren kleine beetjes te eten.
En er schijnen ook wel gezondheidvoordelen aan te zitten.



Dit zou voor mij juist helemaal niet werken. Zou dan juist de hele tijd door aan eten denken en eerder de fout in gaan door verkeerd of teveel te eten.


Had ik ook verwacht.
Maar totaal geen last van.

Heb juist als ik "normaal" eet dat ik niet verzadigd raak.
En dat ik mezelf dan weer de problemen in help als ik iets teveel suikers eet en weer een giga suikerdip krijg.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:01

Ik lees hier zo veel verschrikkelijke adviezen :+ En ook echt onhoudbare dingen. Je mag nog leven hé jongens. Je lichaam heeft eten nodig. Als jij honger hebt mag je eten, maar gewoon op een bewustere manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:01

daffodil schreef:
love_western schreef:
Zo blij dat ik niet voor een gastric bypass heb gekozen. Aangezien ik nog steeds graag ijs eet en regelmatig uit eten ging(momenteel minder)


Eh ,ik eet gerust nog steeds een ijsje (ok niet het eerste jaar). Ik maak ze ook vaak zelf. Uit eten gaat ook, maar het is anders, niet slechter en zeker niet minder gezellig!

Maar fijn dat het wel gelukt is is op deze manier.

Ik sport ook echt veel, ervoor en erna zeker.

Ik weet hoe het is, mijn moeder heeft een gastric bypass gehad. Maar zou voor geen goud ermee willen ruilen.

Blijft klachten ervaren door de operatie. Ondanks alle vitamines etc wat ze bijslikt en injecteert en meer kennissen van mij klagen hierover.

Butterfly
Berichten: 2878
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 22:03

Welkom nieuwelingen!

Het wordt een beetje teveel om op iedereen persoonlijk te reageren, sorry. Maar wat fijn om te lezen dat "we" niet alleen zijn en er zoveel meer meiden zijn die in hetzelfde schuitje zitten! Ik hoop dat we in dit topic of via pb een hoop ervaringen en dergelijke kunnen uitwisselen en elkaar een beetje tot steun zijn.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:05

Kwa podcast luister ik nu vooral ketoconnect. Anderen weet ik nu zo snel even niet. Mwestal typ ik keto in en kijk ik even naar de onderwerpen. Als iets me interesseerd luister ik die.

Eerder op vergeten te antwoorden: kwa eiwitshakes bestel ik de smart protein shake van bodyenfitstore. (https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Produc ... lank-eiwit)

Nee ik zou niet zo'n shake drinken ipv een hele maaltijd of alleen maar die shakes, maar meer als aanvulling en om meer eiwitten binnen te krijgen. Alleen een shake vind ik niet gezond en zeer zeker niet lekker. Ik ben er soms nogal snel op uitgekeken.
Ik heb nu tr een variaty pack besteld zodat ik weer meerdere verschillende smaakjes heb. De lekkerste bestel ik dan zo. Normaal vond ik de banaan wel ok.


Mijn vader heeft een paar weken geleden een operatie gehad waardoor zijn maag ook kleiner is (geen maagverkleining, maar zijn slokdarm weg gehaald en van de maag een buis gemaakt en die ipv de slokdarm gemaakt). Maar die heeft inderdaad echt heel veel eetmomenten. Hij is nu net van de sondevoeding af en krijgt nu die nutriciaflesjes bij. En dan nog elke 2 a 2.5 uur eten. Veel eiwitrijke dingetjes aangezien hij (meen ik) boven de 100 of 120 gr eiwitten moest zitten per dag. Dat is gewoon niet te redden. Maar ze doen hun best.

senna21

Berichten: 11947
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:10


Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:13

Je eerste stap is gezet! Je weet dat je het wil, nu enkel 'in actie' schieten :)

Heb je weight watchers al geprobeerd?
Ik woog zo'n 10 jaar geleden 160kg, nu 73. Puur weight watchers en valle en opstaan. 2x een stukje hervallen, maar nu alweer bijna 3 jaar stabiel.

Ik snap je dus volledig...

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12767
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:16

Mi_Amore schreef:
Je eerste stap is gezet! Je weet dat je het wil, nu enkel 'in actie' schieten :)

Heb je weight watchers al geprobeerd?
Ik woog zo'n 10 jaar geleden 160kg, nu 73. Puur weight watchers en valle en opstaan. 2x een stukje hervallen, maar nu alweer bijna 3 jaar stabiel.

Ik snap je dus volledig...



Wauw, wat ben je veel afgevallen! Wat knap zeg *D!
Ben wel benieuwd na een voor en na foto als je dat wil delen?

(Sowieso motiveren voor en na foto's mij heel goed bij mensen die veel zijn afgevallen, dus kom maar op :D)

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:19

Mi_Amore schreef:
Je eerste stap is gezet! Je weet dat je het wil, nu enkel 'in actie' schieten :)

Heb je weight watchers al geprobeerd?
Ik woog zo'n 10 jaar geleden 160kg, nu 73. Puur weight watchers en valle en opstaan. 2x een stukje hervallen, maar nu alweer bijna 3 jaar stabiel.

Ik snap je dus volledig...


Bij weightwatchers val je ook vaak af in je portemonee… ik vind het een vrij prijzige manier van afvallen.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:20

ik ben heel trots op mijn zusje die na 30 jaar worstelen met haar gewicht gekozen heeft voor de moeilijke weg van de maagverkleining. zoals ze zelf zei; of ik nu mijn hele leven bezig ben met eten en ongelukkig ben met mijn gewicht of heel mijn leven bezig ben met eten en gelukkig met mijn gewicht... de keuze was na veel wikken en wegen gemaakt. voor haar de beste optie ooit, 40 kg lichter in lijf en hoofd en gelukkig geen nare bijverschijnselen. Ik gun je ook dat je je beter gaat voelen, overgewicht doet meer dan alleen een kledingmaatje meer..succes met je keuzes

Roosch

Berichten: 36760
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:21

purny schreef:
Mi_Amore schreef:
Je eerste stap is gezet! Je weet dat je het wil, nu enkel 'in actie' schieten :)

Heb je weight watchers al geprobeerd?
Ik woog zo'n 10 jaar geleden 160kg, nu 73. Puur weight watchers en valle en opstaan. 2x een stukje hervallen, maar nu alweer bijna 3 jaar stabiel.

Ik snap je dus volledig...


Bij weightwatchers val je ook vaak af in je portemonee… ik vind het een vrij prijzige manier van afvallen.


Ja, veel dingen die ik probeerde zorgden ervoor dat de bankrekening kromp. IK moest krimpen ja, niet de rekening!! :D :D :D

Mi_Amore

Berichten: 14850
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:22

Weight watchers kost mij €17,95 per maand, dat heb ik er graag voor over O:)

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:22

Hoi T’s, er zijn ook programma’s waar je bij aansluit en die je zorgverzekering vergoedt.

Een programma heet het Cool programma. 2 jaar lang proberen ze je in een groep te begeleiden naar een gezondere leefstijl.
Zelf heb ik er wel wat aangehad!
https://www.leefstijlinterventies.nl/de ... entie-gli/
Laatst bijgewerkt door lovelys op 25-05-20 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Liiene
Berichten: 264
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:23

Mag ik ook mee kletsen als ik iets minder kilo’s kwijt moet? Met mijn personal trainer ben ik juni 2019 een andere weg ingeslagen.
Wekelijks mijn voeding bijhouden in een app (iets minder kcal eten dan mijn rustbehoefte), want diëten heb ik geen discipline voor. Nu kan ik eten wat ik wil en kan ik op de dag compenseren als ik weet dat ik in de avond iets vet lekkers ga eten! Qua sport meer krachttraining en groepslessen (Les Mills want je kunt je eigen niveau aanhouden).
Onze rekensom werd; meer spier = meer verbranding. Meer verbranding aan kcal dan ingenomen kcal = afnemen gewicht.
Dit heeft me tot Corona 13 kilo laten afvallen, en man wat is het in Corona tijd lastig om de motivatie weer terug te vinden na sluiting van de sportscholen.
Ik ga nu als in moet werken op de fiets (totaal 20 km per dag) en ik ben weer rustig aan bezig met zelfstandig trainen (in de tuin) en PT.

Verder TS, verschrikkelijk goed en moedig van je om de knop weer om te willen zetten. Kijk vooral naar waar jij je prettig bij voelt en wees blij met elk behaald resultaat!

Petrichor

Berichten: 10575
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:25

Nou ten eerste heb je denk ik onbewust de eerste stap of eigenlijk 2 stappen genomen. Dat is het openen van dit topic en de afspraak bij de diëtiste, goed bezig dus! :D

Afvallen is gewoon echt heel en heel erg moeilijk. Ik ben destijds (10 jaar geleden) van 78 naar een kleine 110 kilo gegaan door medicijnen. Ik kon hier dus zelf niks aan doen, maar het feit was wel dat ik dus echt veel te dik was. Ook na het stoppen met deze medicijnen verdwenen de kilo's niet uit zichzelf. Ik heb ook talloze keren geprobeerd om af te vallen maar het feit is wel je moet het echt heel erg graag willen.

Op een dag was ik het net als jou spuug zat en ging ik er echt voor, helaas ben ik heel erg door geslagen en nam ik 2 keer per dag een dieetshake en 1 keer per dag rijst met kip of een rauwkost salade. Binnen een mum van tijd woog ik 85 kilo maar werd ik ook met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Mijn hele galblaas zat vol met galstenen in zo'n ernstige mate hadden ze het nog nooit gezien. Het eerste wat de artsen vroegen was of ik veel eiwitten at (de dieetshake dus). Ik kan je shakes dus echt afraden, niet iedereen hoeft er ziek van te worden maar het is gewoon niet gezond.

Ik ben uiteindelijk weer wat aangekomen naar 88 kilo en sinds een paar weken is de knop om gegaan en ben ik weet op dieet. Ik wilde gewoon echt de laatste 10 kilo er af. Wat ik nu doe is mijn porties halveren en geen ongezonde tussendoortjes meer. Het afvallen gaat nu weliswaar niet zo snel maar goed het zijn dan ook de laatste lootjes. Ik ben zelf 1.78m en 85 kilo op dit moment, dit is wel wat te zwaar maar geen gigantisch overgewicht daarom ga ik nu rustig aan afvallen tot ik onder de 80 kilo weeg.

Succes TS je kan het echt! Geef niet op als die vervloekte weegschaal een keer zegt dat je een paar ons zwaarder bent terwijl je juist de dag ervoor zo netjes hebt gegeten. Diëten is echt heel erg moeilijk maar denk gewoon aan je mooie slanke figuurtje en alles komt goed!

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:27

Mi_Amore schreef:
Weight watchers kost mij €17,95 per maand, dat heb ik er graag voor over O:)

Oh dan zijn ze ook afgevallen in de prijs.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:29

Even nog snel een opmerking voordat ik ga slapen:
Bestel vandaag (en morgen ofzo) rven niet bij bodyenfit store. Die hebben een mailprobleem. Er gaan geen /nauwelijks mail uit bij hun. Dus geen bevestigingsmails, wachtwoordenmails en tnt mails.
Mijn bestelling lijkt zelfs naar een verkeerd adres gestuurd te worden (of naar mij thuis ipv het pakketpunt, ze hebben er iets gecombineerds van gemaakt).
Normaal gaat daar wel altijd alles goed maar nu?

Kieffertje

Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:16

Het lijkt me heel ingewikkeld, dapper dat je weer aan de slag wilt! Aan je wil om te veranderen zal het niet liggen, je bent immers steeds tóch weer begonnen met een dieet ook al wist je hoe moeilijk het ging zijn. Wat misschien helpt voor het gesprek met de diëtist is om op een rijtje te zetten wat voor jou het belangrijkst is. En dan heb ik het zowel over eten als over doelen.

Wat past qua eten bij je, wat zijn dingen die je echt niet wil laten staan, eet je liever een aantal goede maaltijden of ga je snaaien als je te lang niet gegeten hebt? Wat zijn de moeilijke momenten? Hoe kunnen anderen je het beste steunen?

Qua doelen kun je denken aan wat je belangrijkste motivatie is om af te vallen (uiterlijk, pijntjes, gezondheid op lange termijn) en wat dit betekent voor je strategie. Als je vooral voor je gezondheid afvalt, weet dan dat de meeste winst zit in de eerste paar procent gewicht die je verliest en in het niet verder aankomen. Je zou dan misschien vooral naar gewoontes kunnen kijken die je relatief makkelijk kan aanpassen (fruit ipv koekje bij koffie, geen melk/suiker in de koffie, ander beleg op brood, één boterham minder, ipv toetje een korte wandeling na het eten, een kop thee voor het slapen ipv iets lekkers, enz). Je valt dan waarschijnlijk niet heel snel of heel veel af, maar het voordeel is dat als gewoontes eenmaal ingesleten zijn, ze niet zoveel moeite meer kosten. Het werkt schijnbaar veel beter om een gewoonte te vervangen door een nieuwe gewoonte, dan om te proberen hem helemaal uit te bannen.

Het nadeel van bovenstaande is dat je geen motivatie kan halen uit een snel dalend getal op de weegschaal. Als je echt baalt van hoe je lijf eruit ziet en je niet kunt voorstellen dat je tevreden bent bij minder dan X kilo's gewichtsverlies, dan is de beste strategie misschien juist om in te zetten op een wat strenger dieet, zodat de verloren kilo's je motiveren om door te zetten. Al te streng diëten wordt afgeraden, al wijst recent onderzoek er naar ik begrijp op dat niet zozeer het diëten, maar meer het te dik zijn geweest iemands stofwisseling verandert. Een studie van de universiteit Maastricht suggereert dat het jojo-effect niet groter is na een crashdieet dan na een regulier dieet.

Mars

Berichten: 33312
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:48

Wat knap van je TS dat jij er weer voor gaat mét hulp!

Ben zelf ook flink afgevallen, van 99kg naar 62. De eerste 28kg met Weight watchers, 7 jaar geleden. De andere kilo’s in de periode erna, inmiddels ben ik al jaren stabiel op dit gewicht.

Jij kunt t ook, zeker weten!

Mars 99kg:
Afbeelding


Mars 62 kg:
Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 01:24

Ik meld mij ook. Ik ben door medicatie vorig jaar 15 kilo aangekomen, woog 86 kilo. Voor de Corona in 2 maanden tijd 8 kilo kwijt geraakt maar dit was door combi eten en sporten. Nu kan ik niet meer sporten en staat alles op een laag pitje en val ik niet meer af (maar kom ook niet aan gelukkig). Ik ben 1.60 dus voor mij zou 60 kilo perfect zijn volgens bmi maar bij mij past 68 kilo het beste. Wil dus nog 10 kilo afvallen, iets wat wel echt zwaar is als je al 10 jaar overgewicht heb :+ (nu 30).

Heel veel succes ts. Ik lees morgen het topic even door.