Waarom hebben 'oudere' vrouwen vaak kort haar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Waarom hebben 'oudere' vrouwen vaak kort haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:38

Ik heb eigenlijk geen idee, wet wel dat ik lang haar bij de meeste wat oudere vrouwen onwijs lelijk vind staan... Er zijn er wel die er mee wegkomen, maar de meesten toch niet hoor...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:41

jeetje, tijd voor een andere kapper, coydog :oo
dat een kapper zijn mening geeft, akkoord.
maar dat hij het tegen je wens in toch op zijn manier knipt? :n

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:42

Ik heb het zelf behoorlijk lang:
Afbeelding
(het is nu zelfs nog ietsje langer dan op deze foto)

Toch heb ik zoiets van ik wordt nu bijna 30 (in juni), en dan vind ik het op de een of andere manier toch een beetje té lang voor mijn leeftijd. Ik weet eigenlijk niet eens waarom mensen vinden dat de "ouderen" hun haar korter moeten hebben..... Als je kinderen hebt is het praktischer (heb ik gehoord).

Ik heb voor mezelf besloten om mijn haar af te knippen op mijn 30e en het afgeknipte haar gaat naar een goed doel. Toch wil ik het niet al te kort, zoiezo nog tot over mijn schouder zodat ik er nog wel fatsoenlijk een staart van kan maken. Korter dan dat gaat het niet worden, maar veel langer dan dat laat ik het ook niet meer worden.

Ik wordt wel vaak veel jonger geschat dan dat ik ben, misschien door mijn lange haar? :P

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:48

Het ging om verschillende kappers, vaak zelf jonge meiden.

Wat ik in je profiel zie mistaat het je niet Angeliekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:28

Goof schreef:
Omdat ze dat lange haar dat ze waarschijnlijk al vanaf de puberjaren of eerder hadden eindelijk zat zijn??

haha Eens !!
Ik had lang haar vanaf mijn derde, en was het op mijn 26e volledig zat. Maar nu gaat het weer lang worden. en ook dat staat prima.
Onzin verhalen over dat het oudere vrouwen niet zou staan.

lang haar hoort bij vruchtbaarheid en verleidelijk zijn ( dat vind ik niet dat is iets in onze cultuur, ik vind kort nml erg leuk ,en mijn man vind kort mega sexy) en dus hoort het bij jong.
Bij ouder hoort ( cultureel niet mijn mening dus) kort, zakelijk, modern.

Gaat ooit wel weer over. Dan staat lang haar voor verstand en , wijsheid }>

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

Ik ben 43. Stokoud dus al :D Maar mijn haar heeft de lengte als dat van Angeliekje en wordt absoluut nog niet dunner, grijs of wat dan ook. Mijn moeder heeft het uiteindelijk wel kort laten knippen. Niet omdat het dunner werd, maar omdat ze steeds hoofdpijn kreeg van dat (extreem) zware haar.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

Samurai schreef:
Om jonger te lijken (denk ik)

dat denk ik ook en lekker makkelijk als je kotertje op moet hijsen,
niet de lange lokken in je gezicht.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:41

Ik denk omdat ze geen zin meer hebben om er veel werk aan te besteden (in het algemeen is kort haar sneller).
En dan valt de uitgroei minder op, bij kort haar :P

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:42

Iris82 schreef:
Omdat dat moet van mijn vriend. :')

*ik val nog niet in de categorie oud hoor, maar hij meent dat alle oudere vrouwen hun haar af moeten knippen*

Mijn vriend: Als je met me trouwt en je knipt dan je haar af (Dat doen volgens hem alle vrouwen) scheiden we meteen weer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:44

Angeliekje schreef:
Toch heb ik zoiets van ik wordt nu bijna 30 (in juni).

Nou ja zeg, 30 is toch helemaal niet oud? >;) :D
Ik ben 29 en heb ook vrij lang haar. Mijn moeder is begin 50 en heeft ook lang haar.
Zolang het er goed verzorgd uit ziet vind ik het gewoon kunnen hoor :j
Ik heb (afgezien van als baby zijnde natuurlijk) nog nooit kort haar gehad.
Ik zou het ook niet willen!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:47

Mijn moeder (63) heeft ook heel lang haar. Ik vind het verschrikkelijk, sorry mam :(:) . Ze heeft het altijd en eeuwig in een lange vlecht. Het is iets wat grijs, niet heel erg, en het springt slordig op. Ik denk dat als ze het kort knipt en een frisse spoeling, die aan haar eigen haarkleur grenst, het stukken beter staat. Het hoeft niet heel kort, schouderlengte is al een hele verbetering ;)

Mijn moeder durft het gewoon niet af te knippen. Bang voor verandering :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:53

Mijn moeder en oma hebben ook nog steeds lang haar, ziet er prima uit. Ze steken het wel altijd op. Ik denk zelf dat ik nooit mijn haar kort zal knippen (tenzij het wel moet omdat het achteruit gaat in kwaliteit). Ik heb een keer me door de kapper laten overhalen om het kort te knippen en vond dat juist veel meer werk. Mijn haar zit serieus het beste als het lang is, ik het nat even in een scheiding kam en buiten op laat drogen. Zodra ik ga fohnen en er spul in doe zit het altijd minder goed!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:59

Ik heb ook lange super licht blonde haren,altijd al gehad.Soms iets korter geknipt,maar nooit echt kort.
Ik heb wel steil,dun haar waar je moeilijk wat mee kan doen.
Ik doe ze meestal in een staart en het zit prima.
Ik ben 48 en voel me totaal niet oud,voel me zelfs 18!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:00

Mijn mama is al over de 50 maar heeft juist enorm lang haar.
Niet geverfd of wat, ze is namelijk rood dus ze word eerder blond i.p.v. grijs. Kan me haar ook niet voorstellen met een kort koppie!
(En zij zelf ook niet, hihi.)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:02

En daarbij, vrouwen krijgen na de bevalling vaak slechter haar, het gaat minder groeien etc. Na de overgang zet dit nog verder door. 'Oudere' vrouwen krijgen dunner/minder haar, in feite zoals mannen kaal worden :)
Als je dan je haar korter knipt lijkt het vaak nog meer :) Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen ;) en zijn er ook nog vrouwen die na de overgang nog wel veel haar hebben :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:51

Ik vind het jammer dat het soms vrouwen wordt aangepraat dat lang haar na een bepaalde leeftijd niet meer kan. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die wel omdat ze het zelf willen voor een kort kapsel kiezen.
Ik zie ook vrouwen die ik er juist niet jonger uit vindt zien met kort haar en dan geverfd in een donkere, 'pittige' kleur die niet bij de tint van hun huid past.

Volgens mij is een belangrijke oorzaak ook een algemeen gebrek aan ideeën wat je allemaal met lang haar kan. Er zijn eindeloos veel manier om je haar op te steken in verschillende stijlen, op youtube bijvoorbeeld zijn vele filmpjes te vinden waar mensen laten zien hoe je die kapsels maakt, ook zonder je haar met steil/krultang of landingen haarlak te hoeven bewerken.
En dan zijn er bij vooral internetwinkels ook nog zoveel haarspelden en andere accessoires te vinden die zo veel mooier en leuker zijn dan die standaard dingen die je bij de drogist vind. Al helemaal een tip als je haar hebt dat te dik is voor al die standaard spelden en klemmen van de drogist. Met zulke mooie dingen hoef je al helemaal nooit meer een 'saai' kapsel te hebben.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:23

Sonja schreef:
Omdat je je op een bepaald moment in je leven de benen onder je kont uitrent om je dagagenda bij te kunnen houden, en je dan elke minuut DIE je kunt slapen ook daarvoor wilt gebruiken ipv lange wasprocedures, föhnen etc :D

echt, ik vind lang haar veel gemakkelijker dan kort haar.
Elke keer laat ik mijn haar alweer afscheren en dan op een bepaald moment is er gewoon geen land mee te bezeilen en dan zou ik echt willen dat ik het doodsimpel in een staartje kon doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:28

Ik heb kort haar omdat het jonger en vlotter staat. Heb het wel eens laten groeien maar het stond echt zo armoedig.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:31

Ben 30 en ik heb altijd hele lange haren gehad (en nog) zelfs tijdens mijn zwangerschappen en na mijn bevallingen...mijn jongste dochter heeft haar haren ook op haar bibs hangen....Is toch prachtig wel wat meer werk maar ja dat heb je met een kort kapsel ook hihi...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:32

Hmmm, ik heb altijd lang haar gehad en ook lekker zo gehouden toen ik moeder werd. En eigenlijk ben ik van plan om het sowieso aan de lange kant te houden, ook als ik een stuk ouder ben (ben nu 39). Ik ken meerdere prachtige, oudere vrouwen met verzorgd halflang of langer haar (vaak ook geverfd) en het staat ze prima. Maakt ze heel vrouwelijk. Ik heb persoonlijk niets met kort haar. Vind het gewoon niet mooi (al zijn er mensen bij wie het prachtig staat, hoor, maar ik hoef het niet!). Zal best heel praktisch zijn, kan me er iets bij voorstellen :D , maar ik moet er niet aan denken. Echt niet.

Ik vind het juist jammer dat veel oudere vrouwen er zo 'hetzelfde' uit gaan zien. Vaak nog in combinatie met grauwe, grijze kleding e.d.
No, thanks :+ . Daar ben ik iets te vrouwelijk voor, ook in mijn kledingstijl trouwens. Naast moeder, ben ik ook nog eens een echte vrouw, op en top. :j :)
En ik ben heel graag met mijn haar e.d. bezig, heerlijk! Ben juist heel trots op mijn lange, blonde haren. :)

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:33

kohtje schreef:
Ik heb kort haar omdat het jonger en vlotter staat. Heb het wel eens laten groeien maar het stond echt zo armoedig.

Ligt eraan of je handig bent met haren....
Als je het leuk opsteekt of iets anders kun je er ook leuk/vlot uitzien.... :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:34

Romili schreef:
kohtje schreef:

Ligt eraan of je handig bent met haren....
Als je het leuk opsteekt of iets anders kun je er ook leuk/vlot uitzien.... :P

En het ligt er ook aan wat voor haar je hebt. Als het echt dun is of het past niet bij je gezicht, dan kan het een heel ander verhaal zijn. Dat is voor iedereen persoonlijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:34

Mijn moeder had altijd lang haar en zei altijd dat het eraf zou gaan als ze 40 zou worden. Nou dat werd ze 2 jaar geleden en toen is ze naar de kapper gegaan en kreeg ze een kort koppie + een kleurtje. Zij had gewoon als reden dat ze het op een gegeven moment niet meer vind staan om lang haar te hebben. En ze wilde sowieso voor ze grijs werd geen lange haren meer. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:35

het is ook niet zo moeilijk te bedenken waarom.

1. je haar zou dunner worden (is mij niet opgevallen trouwens)
2. ouder betekent dat ze zo'n beetje uit je jaren 80/90 stammen qua jongerentijd. En in die tijd waren alle kapsels kort. Punk, Wave etc. Dus in die tijd was mijn haar kort. Dat was mode. Ik heb het eigenlijk altijd kort gehouden omdat het niet meevalt het te laten groeien van een echt kort koppie.

Ik heb het nu op schouderlengte, maar dat is toeval. Langer is niet handig, dan loop je het de hele tijd in een staartje te prutsen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:38

Hmmm, in de jaren 80 was ik tiener (10-19 jaar) en toen had ik het ook lang, hoor. ;)
Ik was een discomeisje. :D

En ik draag het veel los, naast staartjes, vlechtjes, speldjes enzovoort. Ik denk dat het echt aan je haar zelf ligt, eerlijk gezegd. En aan je gezicht. Je kunt niet alles en iedereen en leeftijden over 1 kam scheren. Kan gewoon niet. ;)