Ibbel schreef:Ik had niet zo lang geleden een pittig telefoongesprek met een HA die het verdomde bij een terminale patient met euthanasiewens langs te komen.
Ik verweet 'm toen dat een DA binnen een kwartier op de stoep zou staan.
Zijn antwoord: "ja, maar DA's werken servicegericht en commercieel"
Dus toen was mijn antwoord: "van dat servicegerichte kan je dan wat leren, en ik wist niet dat jouw salaris aan de bomen groeide"
'Hij voelde zich niet aangesproken'
Over het verschil tussen HA's en DA's dus.
Wat een hork. Van die euthanasie is het niet meer gekomen, andere HA kwam de volgende dag een palliatieve sedatiepomp aansluiten, gaf 'm een zetje extra en 2 uur later was de patient dood.
En dát doen HA's dus wel vaker, de sedatie meteen hoog inzetten, dan gaat het alsnog eigenlijk actief en hoef je al die focking rompslomp niet af te handelen. Mag allemaal niet, geen haan die ernaar kraait.
En ik (en de vrouw van de patient) waren er alleen maar erg blij mee. Het ging wel niet zoals het moest, maar het ging uiteindelijk wel min of meer naar de wens van de patient.
Joh, ik weet niet waar je info vandaal haalt.
1. Je hebt geen RECHT op euthanasie en het is zeker geen spoed. Voor moord moet je naar de gevangenis maar je vindt blijkbaar dat een ander mens wel op verzoek je dood moet komen maken. Het kost wat om euthanasie te doen (emotioneel) maar jij hebt blijkbaar geen oog voor wat het met een ander doet.
2. Je gaat niet dood AAN sedatie. Het is een slaapmiddel en van meer slaapmiddel ga je echt nogsteeds gewoon slapen. De eerste 24 uur ben je doorgaans bezig bezig om de juiste pompstand te vinden. Protocol is laag beginnen en dan opbouwen. Deze keuze komt voort uit het feit dat een kleine percentage mensen omgekeerd reageerd en juist opgefokt kan worden van de sedatie.
Iedere 4 uur mag de pomp met 50% verhoogd. Als dat ook iedere 24 uur gebeurd zit je op de maximale stand.
Het gevolg van dit protocol is wel dat zeker de eerste 24 uur iemand nog wakker kan worden. Het is afhankelijk van de omstandigheden hoe erg dit is. Als het dit echt heel erg ongewenst is kan een arts wel overwogen er voor kiezen om hoger te starten.
Het is waar dat een groep mensen kort na start van de sedatie overlijdt. Mijn gevoel is daarbij altijd dat ze ophouden met strijden, dat streshormonen kunnen zakken en dat ze vanuit die rust kunnen gaan.