Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37445
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:54

Duidelijk schema. 50 dus vandaar dan 10 jaar. Maar krijg je werkelijk alleen bmhk van hpv? En hoe zit het met bv partner wissel binnen die 10 jaar? Logischer zou zijn 10 jaar of partner wissel dan toch?

Urbanus

Berichten: 44989
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:56

Wendy_Komen schreef:
Ok, dan begreep ik je verkeerd ;-) Ik dacht dat je het had over de uitstrijkjes zelf maken.


Ik had het wat stom neergezet :j

Wendy_Komen

Berichten: 6338
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:57

Het percentage wat BMHK krijgt zonder hpv is kennelijk dusdanig klein dat ze dat "risico" durven te nemen.
Ook al ga je met jan en alleman naar bed, de tijd tussen besmetting en eerste celafwijkingen blijft ongeveer 10 jaar. Dus vandaar dat ze die tien jaar aanhouden, ongeachte seksuele activiteiten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37445
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:03

Duidelijk

Palmera

Berichten: 9500
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:10

lieveli schreef:
Je zal maar voor je brood de hele dag in vagina's wroeten. Pfoe. (Moest ik even uiten)

Ik heb ooit al eens aan mijn gyn gevraagt of hij zo onderhand niet misselijk is van vrouwen en hun geslachtsdelen.
Waarop hij zei een heel gelukkig man te zijn omdat vrouwen gewoon hardstikke leuk zijn om mee om te gaan, ongeacht de fase van hun leven.

Tiggs

Berichten: 7562
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:33

veerledec schreef:
Ik had nog aan de assistente gevraagd hoe het nu zat, omdat ze nu dus een andere methode hebben dan vijf jaar geleden, bij mijn vorige 'beurt' (uitstrijkje dan, voordat iemand denkt dat ik maar eens in de vijf jaar seks heb). Omdat je bmh-kanker krijgt van hpv, en hpv een SOA is, of het dan klopt dat als ik nu geen hpv heb, en daarna geen seks heb of alleen met dezelfde partner, ervan uitgaande dat hij niet vreemd gaat, dat het dan onmogelijk is dat ik over vijf jaar wel hpv heb. En zo ja, dat hij dan is vreemd gegaan. Volgens de assistente was dat wel de huidige theorie, en wordt er momenteel overwogen om ook niet iedereen die nu 'vrij' is, over vijf jaar weer uit te nodigen (tenzij je zelf wil). Maar het zou nog wel een theorie zijn.


Dat vraag ik me dus ook af!
Bij mij is het virus niet gevonden, betekent dat dat ik het virus ('de soa') dus niet heb óf dat ik het misschien wel bij mij draag maar het niet actief is?

Ik zou sowieso geen arts willen zijn ;)

Urbanus

Berichten: 44989
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:36

Tiggs schreef:
veerledec schreef:
Ik had nog aan de assistente gevraagd hoe het nu zat, omdat ze nu dus een andere methode hebben dan vijf jaar geleden, bij mijn vorige 'beurt' (uitstrijkje dan, voordat iemand denkt dat ik maar eens in de vijf jaar seks heb). Omdat je bmh-kanker krijgt van hpv, en hpv een SOA is, of het dan klopt dat als ik nu geen hpv heb, en daarna geen seks heb of alleen met dezelfde partner, ervan uitgaande dat hij niet vreemd gaat, dat het dan onmogelijk is dat ik over vijf jaar wel hpv heb. En zo ja, dat hij dan is vreemd gegaan. Volgens de assistente was dat wel de huidige theorie, en wordt er momenteel overwogen om ook niet iedereen die nu 'vrij' is, over vijf jaar weer uit te nodigen (tenzij je zelf wil). Maar het zou nog wel een theorie zijn.


Dat vraag ik me dus ook af!
Bij mij is het virus niet gevonden, betekent dat dat ik het virus ('de soa') dus niet heb óf dat ik het misschien wel bij mij draag maar het niet actief is?

Ik zou sowieso geen arts willen zijn ;)


Ik heb een verrassing voor je. We zijn even met de pet rondgegaan en nu krijg jij, jawel, een studie medicijnen. Hoera!

Tiggs

Berichten: 7562
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:13

lieveli schreef:
Tiggs schreef:

Dat vraag ik me dus ook af!
Bij mij is het virus niet gevonden, betekent dat dat ik het virus ('de soa') dus niet heb óf dat ik het misschien wel bij mij draag maar het niet actief is?

Ik zou sowieso geen arts willen zijn ;)


Ik heb een verrassing voor je. We zijn even met de pet rondgegaan en nu krijg jij, jawel, een studie medicijnen. Hoera!


Superthanks! Ik heb alleen al een studie gedaan, dus ik hoop dat er genoeg geld is om het instellingscollegegeld te betalen.

Urbanus

Berichten: 44989
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:44

Potver -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:25

Wendy_Komen schreef:
Het percentage wat BMHK krijgt zonder hpv is kennelijk dusdanig klein dat ze dat "risico" durven te nemen.
Ook al ga je met jan en alleman naar bed, de tijd tussen besmetting en eerste celafwijkingen blijft ongeveer 10 jaar. Dus vandaar dat ze die tien jaar aanhouden, ongeachte seksuele activiteiten.

Ik heb sinds twee jaar hrHPV en pap2. Maar deze pap wordt dus niet per se veroorzaakt door de hpv? Ben inmiddels 10 jaar actief dus geen idee wanneer het virus is binnengekomen (ben 26). Heb ook wel eens horen waaien dat veel twintigers geringe afwijkingen aan de baarmoedermond hebben, is dit waar (onrustige cellen)?

De 12e mag ik weer. Aan de ene kant zenuwachtig, keihard duimen dat iig mijn pap weer goed is, aan de andere kant ook wel weer fijn om te weten wat de stand is.

Ben benieuwd, als ik weer scoor op pap2 en hrHPV, of er dan behandeld wordt (doen ze bij deze uitslag ook een lys? ik heb vorig jaar cryo gehad), of dat ze me 'laten lopen' en in de gaten blijven houden (omdat de uitslag dan dus al twee jaar 'stabiel' is)...

hagelslag
Berichten: 9288
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:03

Ik mag 29 oktober weer heen

Vorige jaar toen "slecht" nieuws gekregen. Wat na een half jaar gecontroleerd moest worden.
Bij de nacontrole viel het allemaal weer mee.
Maar alsnog moet ik dus binnenkort weer

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:06

Een hogere pap waarde (2) kan ook komen door iets anders dan het HPV. Bijvoorbeeld een andere virusinfectie (herpes bv) geeft ook afwijkende cellen, maar dat heeft niks van doen met baarmoederhalskanker.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:46

Ik ben recent nog getest op soa's, dus dat lijkt me ook niet het probleem. Vind het wel vervelend dat het al twee jaar pap2 met hpv is... Voelt als een falen van mijn lijf dat het niet 'opgelost' wordt terwijl ik nog jong ben :\

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:10

Ja dat snap ik kayleight maar onthoud wel dat je er alles aan doet om het in orde te maken.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:35

Het zou wel kunnen dat ze 'expres' een biopt nemen. Mijn gyn mompelde vorige keer iets over een wondje maken waardoor het lichaam dan extra 'aandacht' richt op dat gebied en daarmee ook het virus gaat opruimen.
Maar geen idee of het lichaam zo werkt. Ik ben helaas niet geprezen met een gratis studie medicijnen en ben ook nog niet weer naar de gyn geweest, dus weet niet of het gewerkt heeft.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:38

Biopt heb ik vorig jaar gehad om te zien hoe diep de afwijkingen zaten. Gelukkig erg oppervlakkig. Het doel van de cryo was idd een ‘wond’ (in dit geval dus een blaar) creeeren waardoor het slechte weefsel afgestoten wordt en er hopelijk nieuw, gezond weefsel terug komt. Helaas heeft die behandeling dus geen effect gehad op de uitslagen van de uitstrijkjes...

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:27

Net de brief in de post ontvangen alles was goed nu pas weer over 5 jaar een oproep

Urbanus

Berichten: 44989
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:50

Laura1982 schreef:
Net de brief in de post ontvangen alles was goed nu pas weer over 5 jaar een oproep


Fijn!

Bij OML zit dit seizoen een jonge vrouw met uitgezaaide bmh. Bah ;(

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:20

Heel irritant het zienhuis stuurt bij ons de uitslag via een app waarop je kan inloggen. Krijg je op zaterdag ochtend de uitslag hpv positief maar niet welke pap... je kan via de app ook vragen stellen maar die worden maandag natuurlijk pas beantwoord

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:02

Jeetje dat is ook onpersoonlijk

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:39

Ze vragen van te voren wel of ze het via de app mogen doen. Maar vindt het niet handig om dit op zaterdag morgen te doen je moet dan wachten op antwoord op je vragen tot maandag

Sanet

Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:11

Bij ons is het zo dan de gynaecologen in het weekend ook nog wel iets willen doen.
Mja, dat hangt wat af van de drukte.

Tiggs

Berichten: 7562
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:42

Is het niet zo dat ze die test nog moeten doen? Dat ze het virus dus gevonden hebben maar het nog verder onderzocht moet worden?

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:46

Tiggs schreef:
Is het niet zo dat ze die test nog moeten doen? Dat ze het virus dus gevonden hebben maar het nog verder onderzocht moet worden?


Zou kunnen maar duurt dan redelijk is maandag 2 weken geleden. En ik zou denken dat ze het meteen bekijken omdat het vorige keer niet goed was en ik een lis heb gehad
Maar heb mijn vraag gestuurd en hopelijk daarop maandag antwoord

Tiggs

Berichten: 7562
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:38

Hm irritant, weet je inmiddels meer?