Euthanasie

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:45

Mars schreef:
Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.

Hier ook mee eens. Al helemaal nu ik de ellende met de moeder van een collega heb meegemaakt. Vrouwtje was dik in de 80, haar man was overleden. Zij vond haar leven voltooid en was diep ongelukkig. Dus ze is zelf maar gestopt met eten en drinken. Niemand kon haar helpen, want dat is strafbaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:56

Wat maakt 75 dan een oke leeftijd? Waarom bijvoorbeeld niet 50? Of elke leeftijd maar dat je dan bijvoorbeeld voor twee jaar elke maand moet tekenen dat je het wil of iets dergelijks. Misschien zeg ik wat geks hoor, maar ook voor een jong iemand kan het leven wel soms uitzichtloos zijn. Of iemand op 50 zou zijn leven voltooid kunnen vinden, je wordt er niet jonger op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:12

moonsparkle schreef:
Wat maakt 75 dan een oke leeftijd? Waarom bijvoorbeeld niet 50? Of elke leeftijd maar dat je dan bijvoorbeeld voor twee jaar elke maand moet tekenen dat je het wil of iets dergelijks. Misschien zeg ik wat geks hoor, maar ook voor een jong iemand kan het leven wel soms uitzichtloos zijn. Of iemand op 50 zou zijn leven voltooid kunnen vinden, je wordt er niet jonger op.

Dat konden we wel volgen in het topic van "leestmee".

Leeftijd zegt niet alles.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 16:15

Wintu schreef:
anjali schreef:
Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...

Maar ook een hoop niet Anjali. Mijn opa was zwaar dement, had niets vastgelegd, ze waren er te laat mee. Hij had op een gegeven moment totaal geen besef meer, kreeg er ook nog kanker bij en het was een en al ellende. Als hij vooraf dus had aangegeven dat hij euthanasie wilde, dan had hij het waarschijnlijk dus niet gekregen, ik vind dat kwalijk.

Als je een verklaring heb, moet je niet dood hoor. Het mag, maar het hoeft niet perse.
Het is niet de hond die een spuitje krijgt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:17

Een documentaire die ik nooit vergeten zal:

In het kort: een oude professor (Rein) wil samen met zijn vrouw euthanasie plegen. Maar omdat zijn vrouw (Lucie), volgens de man, vroeger veel medicijnen heeft gehad, had hij besloten dat zijn vrouw eerst moest sterven. Voor het geval de euthanasie niet zou lukken, door veronderstelde resistentie voor slaapmedicatie, omdat zij vroeger zo erg ziek was, dan kon hij hulp inroepen om te zorgen dat ze alsnog zou sterven...

Door toeval kwam journalist Wibo van der Linde met hen in contact. Hij raakte betrokken bij hen, en besloot een documentaire te maken over hun plan.

De datum nadert, de vrouw twijfelt. Ze wil nog zoveel doen, familie ontmoeten, kortom, ze voelt zich nog niet klaar om te sterven.

En dat was het moment dat de sfeer veranderde... Rein werd ongeduldig!

Hij praatte haar om. Zij stierf. Hij niet. Hij moest de laatste zaken regelen na het overlijden.

En ineens was er een Zwitserse dame die nog even hulp nodig had van Rein.
Wibo en zijn cameraman roken lont.

Rein bleek korte tijd later zelfs getrouwd met die Zwitserse dame!

Justitie werd ingeschakeld, maar voordat Rein voor de rechter kon verschijnen, bleek hij kanker te hebben en overleed...

Omdat hij zo'n gevierde professor was, wilden weinigen geloven dat hij willens en wetens zijn vrouw heeft laten sterven om daarna met iemand anders te trouwen. Maar àlles wijst erop dat dit wel gebeurd is.

Let op: ik zeg niets over het overlijden van van Agt en zijn "meisje"! Maar ik denk wel àltijd aan deze documentaire, als ik hoor van mensen die "samen willen gaan". Ik hoop dat die wens oprecht en van beiden is. Maar zo niet, dan sterft er dus eentje tegen zijn/haar zin. Tegen je zin doodgemaakt worden, is wat mij betreft moord. Volgens mij ook volgens de NL wetgeving.

Euthanasie... als mensen dat willen, kan het in dit land.

Ik ga uit van het goede van mensen, maar... onderschat nooit wat mensen elkaar kunnen wijsmaken. Zie deze documentaire.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 16:18

anjali schreef:
Cioccolato schreef:
Ik ben voor.

Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.

Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.

Dat laatste gaat alleen nergens goed :+

Klopt helemaal.En daarom ook, ik heb het al vaker gezegd, ben ik voor een verzuilde samenleving waarbij ieder in zijn\haar eigen "stamboek" mag en kan leven en sterven. Met zijn\haar eigen mensen. Met mogelijkheid van overstappen naar een ander "stamboek" (religie) als je denkt daar beter op je plek te zijn. En verder geen geruzie met elkaar want dat is tijdverknoeien.

En als ik een kruising wil? Wat dan?
En wie bepaalt dat we vanuit stamboeken moeten leven
Ik vind het trouwens een top metafoor!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:19

anjali schreef:
Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...

Hoe weet jij dat? Heb je daar cijfers van?

Ik geef aan NU niet dementerend te willen zijn/ worden, dat ik als dementerende (wilsonbekwaam) verder moet leven is iets wat ik pertinent NIET wil.
Kan me niet schelen wat iemand anders er van vind, voor de centen hoeft mn broer het niet te doen, ik laat niks na, ik wil alleen waardig sterven. Niks meer niks minder.

Wat betreft het eerste, vraag ik me af hoe jij dit zo stellig kan zeggen.
Het is soort van mijn werkgebied en de mensen die het willen gaan door, of ze worden net voor de datum toch ineens te slecht en zakken in een coma, kunnen geen ja meer zeggen en moeten dan alsnog op natuurlijke manier sterven.
Maar niemand krabbelt terug, sommige hebben inderdaad een euthanasieverklaring maar doen nooit een gesprek met de scenarts. Deze mensen krabbelen niet terug, ze nemen gewoon de andere optie.
Uiteindelijk zegt het papiertje namelijk niks, een huisarts gaat niet zelf zeggen joh er ligt hier nog iets van je.
En een aantal gaat niet door omdat de huisarts de ballen niet heeft.
Niet om het te doen, maar ook niet om je door te sturen wat ze wettelijk verplicht zijn.

Na het gesprek met de scenarts heb je weer een gesprek met je eigen huisarts daarin bespreek je een datum.
Sommige hebben een specifieke datum in hun hoofd, andere wachten tot het niet anders kan. Dan duurt het nog 24 uur voordat het daadwerkelijk kan want de apotheker moet het klaarmaken, het ligt niet zomaar voor handen in de apotheek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:20

Zoolgangster schreef:
Een documentaire die ik nooit vergeten zal: [ Video ]

In het kort: een oude professor (Rein) wil samen met zijn vrouw euthanasie plegen. Maar omdat zijn vrouw (Lucie), volgens de man, vroeger veel medicijnen heeft gehad, had hij besloten dat zijn vrouw eerst moest sterven. Voor het geval de euthanasie niet zou lukken, door veronderstelde resistentie voor slaapmedicatie, omdat zij vroeger zo erg ziek was, dan kon hij hulp inroepen om te zorgen dat ze alsnog zou sterven...

Door toeval kwam journalist Wibo van der Linde met hen in contact. Hij raakte betrokken bij hen, en besloot een documentaire te maken over hun plan.

De datum nadert, de vrouw twijfelt. Ze wil nog zoveel doen, familie ontmoeten, kortom, ze voelt zich nog niet klaar om te sterven.

En dat was het moment dat de sfeer veranderde... Rein werd ongeduldig!

Hij praatte haar om. Zij stierf. Hij niet. Hij moest de laatste zaken regelen na het overlijden.

En ineens was er een Zwitserse dame die nog even hulp nodig had van Rein.
Wibo en zijn cameraman roken lont.

Rein bleek korte tijd later zelfs getrouwd met die Zwitserse dame!

Justitie werd ingeschakeld, maar voordat Rein voor de rechter kon verschijnen, bleek hij kanker te hebben en overleed...

Omdat hij zo'n gevierde professor was, wilden weinigen geloven dat hij willens en wetens zijn vrouw heeft laten sterven om daarna met iemand anders te trouwen. Maar àlles wijst erop dat dit wel gebeurd is.

Let op: ik zeg niets over het overlijden van van Agt en zijn "meisje"! Maar ik denk wel àltijd aan deze documentaire, als ik hoor van mensen die "samen willen gaan". Ik hoop dat die wens oprecht en van beiden is. Maar zo niet, dan sterft er dus eentje tegen zijn/haar zin. Tegen je zin doodgemaakt worden, is wat mij betreft moord. Volgens mij ook volgens de NL wetgeving.

Euthanasie... als mensen dat willen, kan het in dit land.

Ik ga uit van het goede van mensen, maar... onderschat nooit wat mensen elkaar kunnen wijsmaken. Zie deze documentaire.

Ja,deze documentaire herinner ik me ook nog heel goed. Verschrikkelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:31

anjali schreef:

En dat is prima.
Dat je de wilsverklaring hebt wil niet zeggen dat je verplicht bent tot euthanasie. Geen arts gaat je euthanasie geven als jij te kennen geeft door te willen leven.
Laatst bijgewerkt door Mars op 17-02-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:33

Zoolgangster schreef:

Tja, er worden ook mensen vermoord of doodgereden. Ook tegen hun wil.
Er zijn ook zat "suicide pacts". Dat gaat ook niet altijd met wederzijds goedkeuren.
Er zijn ook verpleegkundigen die uit compassie mensen wel even een zetje geven.
En soms wordt dat onterecht geroepen (Lucia de B)
En zijn sektes die mensen opjutten om zelfmoord te plegen/zichzelf uit te hongeren.

Oftewel: overal gebeuren dingen die niet zouden moeten gebeuren. Dat laat onverlet dat je zelf deze keuze moet hebben, en zelf mag beslissen wat er met je moet gebeuren als je niet meer zelf kunt beslissen. Zélfs al zou dat tegen je wil op dat moment in gaan (wat je niet weet).

Ik vind dat ik mezelf mag laten doden als ik zelf niet meer kan communiceren/niet meer voor mezelf kan zorgen/incontinent ben, etc. Ook als ik op het moment dat dat gaat gebeuren ertegen in ga. Dat ben ik wat mij betreft een 'paard dat vecht tegen de narcose/dood' of hoe we dat allemaal maar mooi dramatiseren, maar dan wil ik wél dat iemand doordrukt, omdat er geen genezing mogelijk is.
Dan mag iemand, net als dat ik het nu voor een dier zou doen, voor mij beslissen dat het zinloos is om het leven verder te rekken.

Zoals artsen nu ook gewoon de stekker uit de life support machines halen als het zinloos is verder te behandelen. Zelfs zonder toestemming van de familie, trouwens. Als verder (be)handelen zinloos is, beslist het medisch team dat dat het geval is en stopt de behandeling.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:37

Ik snap nooit zo goed waarom “we” “altijd” maar vinden dat mensen moeten blijven leven, ook bij ernstig psychisch lijden op je (bijvoorbeeld) 25e. Er is misschien kans dat het beter wordt, maar misschien ook wel niet. Moet je dan nog maar 60-70jaar ellendig zijn omdat je lijf er niet mee ophoudt? Waarom moet je dan leven? Voor wie is dat goed, fijn of beter?
Ik vind dat iemand dus zelf mag bepalen of hij/zij wel of niet langer wil leven, met welke reden ook maar…

Al snap ik dat het als arts zijnde snap ik dat je niet daarom geneeskunde bent gaan studeren, maar dat is een dierenarts toch ook niet? Waarom is dat dan makkelijker? Of verkijken we ons daar ook in?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:45

Ik had niet zo lang geleden een pittig telefoongesprek met een HA die het verdomde bij een terminale patient met euthanasiewens langs te komen.
Ik verweet 'm toen dat een DA binnen een kwartier op de stoep zou staan.
Zijn antwoord: "ja, maar DA's werken servicegericht en commercieel"
Dus toen was mijn antwoord: "van dat servicegerichte kan je dan wat leren, en ik wist niet dat jouw salaris aan de bomen groeide"
'Hij voelde zich niet aangesproken'

Over het verschil tussen HA's en DA's dus.

Wat een hork. Van die euthanasie is het niet meer gekomen, andere HA kwam de volgende dag een palliatieve sedatiepomp aansluiten, gaf 'm een zetje extra en 2 uur later was de patient dood.

En dát doen HA's dus wel vaker, de sedatie meteen hoog inzetten, dan gaat het alsnog eigenlijk actief en hoef je al die focking rompslomp niet af te handelen. Mag allemaal niet, geen haan die ernaar kraait.

En ik (en de vrouw van de patient) waren er alleen maar erg blij mee. Het ging wel niet zoals het moest, maar het ging uiteindelijk wel min of meer naar de wens van de patient.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:54

Sanet schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom “we” “altijd” maar vinden dat mensen moeten blijven leven, ook bij ernstig psychisch lijden op je (bijvoorbeeld) 25e. Er is misschien kans dat het beter wordt, maar misschien ook wel niet. Moet je dan nog maar 60-70jaar ellendig zijn omdat je lijf er niet mee ophoudt? Waarom moet je dan leven? Voor wie is dat goed, fijn of beter?
Ik vind dat iemand dus zelf mag bepalen of hij/zij wel of niet langer wil leven, met welke reden ook maar…

Al snap ik dat het als arts zijnde snap ik dat je niet daarom geneeskunde bent gaan studeren, maar dat is een dierenarts toch ook niet? Waarom is dat dan makkelijker? Of verkijken we ons daar ook in?

Op psychologisch gebied heeft een dierenarts het makkelijker, bij een dier hoef je naar psychisch lijden geen onderzoek naar te doen. Toch lijkt het me erg lastig als mensen een dier willen laten euthanaseren, wat daar naar jouw mening nog helemaal niet aan toe is. Dat gebeurt natuurlijk ook. Lijkt me ook een lastig gesprek en ik begrijp het ook als een dierenarts dan niet mee wil werken. Ik denk ook zeker niet dat het voor een dierenarts makkelijk is, die heeft immers ook gestudeerd om dieren te kunnen helpen, niet omdat ze ze graag euthanaseren.
Wel kun je stellen dat de wet minder streng is als het euthanasie bij dieren betreft.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:58

Ibbel, er wordt niets gedrild en het staat artsen in Nederland gelukkig vrij wel of geen euthanasie te verlenen. Het is wettelijk gewoon verplicht die vraag te stellen. Bij elk gesprek. En de laatste keer dat de vraag gesteld wordt is voor het inspuiten van het middel. Ik maak momenteel van heel dichtbij mij hoe zo'n traject gaat, een vriendin zit er middenin, en ik blijf erbij dat ik het terecht vindt dat deze wet zo streng is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:03

Ik ben voor euthanasie.
Maar ik kan ook respect hebben voor mensen die het niet willen. Zeker uit eigen bewegingen.
Waar ik niet zo goed tegen kan, is het opdringen het niet te mogen doen.
Laat iedereen bepalen voor zich zelf wanneer ze genoeg geleden hebben.

Waar ik me echt aan erger. Is toen mijn oma de aanvraag deed haar eigen kinderen toestemming moesten geven. Er werd toen letterlijk gezegd tegen d'r. Als 1 van uw 4 kinderen niet akkoord gaat, dan gaat het niet door.
Waarom moeten kinderen hierin een stem hebben?
Waarom mag degene dat niet lekker zelf bepalen!
In theorie kan je zelfs op die manier je ouder een hak zetten ( bij bv ruzie).

mysa

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:18

Ach, serieus? Een kind kan het tegenhouden? Dat is echt idioot zeg!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:23

kiki1976 schreef:
Ik ben voor euthanasie.
Maar ik kan ook respect hebben voor mensen die het niet willen. Zeker uit eigen bewegingen.

Waar ik me echt aan erger. Is toen mijn oma de aanvraag deed haar eigen kinderen toestemming moesten geven. Er werd toen letterlijk gezegd tegen d'r. Als 1 van uw 4 kinderen niet akkoord gaat, dan gaat het niet door.

Het komt vaker voor dat kinderen hun ouder juist wel willen laten euthanaseren om de erfenis eerder te krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:26

Ibbel schreef:
Ik had niet zo lang geleden een pittig telefoongesprek met een HA die het verdomde bij een terminale patient met euthanasiewens langs te komen.
Dus toen was mijn antwoord: "van dat servicegerichte kan je dan wat leren, en ik wist niet dat jouw salaris aan de bomen groeide"

Wat een hork. Van die euthanasie is het niet meer gekomen, andere HA kwam de volgende dag een palliatieve sedatiepomp aansluiten, gaf 'm een zetje extra en 2 uur later was de patient dood.

En dát doen HA's dus wel vaker, de sedatie meteen hoog inzetten, dan gaat het alsnog eigenlijk actief en hoef je al die focking rompslomp niet af te handelen. Mag allemaal niet, geen haan die ernaar kraait.

En ik (en de vrouw van de patient) waren er alleen maar erg blij mee. Het ging wel niet zoals het moest, maar het ging uiteindelijk wel min of meer naar de wens van de patient.

Je kunt een arts die daar gewetensbezwaren tegen heeft niet dwingen iemand te euthanaseren. Overigens zijn er ook DA's die een dier niet willen euthanaseren omdat de eigenaar dat wil terwijl zij het zelf niet nodig vinden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:32

anjali schreef:
Ibbel schreef:

Je kunt een arts die daar gewetensbezwaren tegen heeft niet dwingen iemand te euthanaseren. Overigens zijn er ook DA's die een dier niet willen euthanaseren omdat de eigenaar dat wil terwijl zij het zelf niet nodig vinden.

Klopt, een arts met gewetensbezwaren hoeft niet mee te werken aan euthanasie.

Zo heb een een zeer vrome moslim als huisarts en hij werkt 100% zeker niet mee aan euthanasieverzoeken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:44

anjali schreef:
kiki1976 schreef:
Ik ben voor euthanasie.

Het komt vaker voor dat kinderen hun ouder juist wel willen laten euthanaseren om de erfenis eerder te krijgen.

Maar dan moet de ouder wel eerst hebben aangegeven onder bepaalde omstandigheden euthanasie te willen. Kinderen mogen nooit beslissen dat euthanasie moet gebeuren als de ouder dat niet aan heeft gegeven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:48

Niet alles gelezen. Wel meerdere malen van dichtbij meegemaakt.
Palliatieve euthanasie, actieve euthanasie.
Maar ook dat actieve euthanasie toegepast zou worden ivm vergevorderde kanker, maar dat patiënt wens niet meer kenbaar kon maken aan tweede arts.
Actieve euthanasie bij psychisch lijden.
Maar dat was een hel, voor de patiënt. Wat je dan allemaal moet doorlopen voordat je überhaupt kans maakt en dan een foldertje krijgen van de huisarts hoe je het best kunt stoppen met eten en drinken als je klaar bent met je leven, omdat de huisarts geen euthanasie wil doen, ook niet bij fysiek uitzichtloos lijden.
Kan me er nog kwaad om maken.
Stoppen met eten en drinken is voor de patiënt inhumaan, maar ook voor de familie.

En helaas heeft een euthanasie verklaring geen waarde meer bij dementie.

Ik ben zonder meer voor zelfbeschikkingsrecht op humane levensbeëindiging.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:56

anjali schreef:

BS want dat kan in NL helemaal niet. Iemand moet daar zélf verzoek toe doen. Kap eens met die misinformatie verspreiden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:01

IMANDRA schreef:
Maar waarom ben je dan toch tegen zo’n wetsverandering voor euthanasie (mits met goede regelgeving en guidelines die men moet volgen uiteraard), of abortus wat dat betreft? Niemand zegt dat gelovigen verplicht ook dat moeten laten doen, maar je geeft mensen wel de keuze als ze dat zouden willen.

Waarom mag ik van jou dan niet volgens mijn “stamboek” leven als ik later euthanasie of abortus wil, maar jij wel?

Ik vind dit een goede vraag, hoe zit dit voor jou anjali?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:27

Op het kerkelijke erf vind ik dat Thomas van Aquino veel onheil teweeg heeft gebracht.
(Tja, protestantse aan het woord. Heilige, kerkleraar, professor - maar toch...)
Hij is ten eerste degene die zelfdoding strafbaar heeft gesteld, en daarmee indirect de norm heeft gesteld 'dat je als mens maar moet wachten op de dood'.
(Whatever dit in de 21ste eeuw betekent, ook dat nog.)

...ook de protestanten hebben stukjes Thomas van Aquino aan boord, maar we hebben ook een traditie van "de traditie tegen het licht houden" (en ook een traditie van de bijbel voorop stellen - waar een aantal mensen die zichzelf doden met respect beschreven worden).

En als gezegd in het andere topic: in mijn kerk geldt euthanasie simpelweg als een kwestie van barmhartigheid.
Dat wil net niet zeggen dat euthanasie zelf simpel zou zijn, verre van.
Maar het is geen punt van discussie: als euthanasie in een bepaalde situatie helaas de beste optie is, dan gebeurt dat.
Als gezegd, mijn oude vriendin van 93 is tijdens een gebedsdienst ingeslapen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:27

Ibbel schreef:
Lughnassadh schreef:
Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.

Wel, dus. Zie link/citaat een paar posts hierboven.

Punt is alleen dat er (vrijwel) geen arts is die op basis van een eerdere wilsverklaring bij latere wilsonbekwaamheid euthanasie wil uitvoeren. Maar wettelijk mag het wel degelijk.

Nee dit is niet waar.
1 van de voorwaarden is een herhaald verzoek vanuit de patient aan de arts. Zijnde NU een euthanasie wens en niet ooit.