Een documentaire die ik nooit vergeten zal: [
Video ]
In het kort: een oude professor (Rein) wil samen met zijn vrouw euthanasie plegen. Maar omdat zijn vrouw (Lucie), volgens de man, vroeger veel medicijnen heeft gehad, had hij besloten dat zijn vrouw eerst moest sterven. Voor het geval de euthanasie niet zou lukken, door veronderstelde resistentie voor slaapmedicatie, omdat zij vroeger zo erg ziek was, dan kon hij hulp inroepen om te zorgen dat ze alsnog zou sterven...
Door toeval kwam journalist Wibo van der Linde met hen in contact. Hij raakte betrokken bij hen, en besloot een documentaire te maken over hun plan.
De datum nadert, de vrouw twijfelt. Ze wil nog zoveel doen, familie ontmoeten, kortom, ze voelt zich nog niet klaar om te sterven.
En dat was het moment dat de sfeer veranderde... Rein werd ongeduldig!
Hij praatte haar om. Zij stierf. Hij niet. Hij moest de laatste zaken regelen na het overlijden.
En ineens was er een Zwitserse dame die nog even hulp nodig had van Rein.
Wibo en zijn cameraman roken lont.
Rein bleek korte tijd later zelfs getrouwd met die Zwitserse dame!
Justitie werd ingeschakeld, maar voordat Rein voor de rechter kon verschijnen, bleek hij kanker te hebben en overleed...
Omdat hij zo'n gevierde professor was, wilden weinigen geloven dat hij willens en wetens zijn vrouw heeft laten sterven om daarna met iemand anders te trouwen. Maar àlles wijst erop dat dit wel gebeurd is.
Let op: ik zeg niets over het overlijden van van Agt en zijn "meisje"! Maar ik denk wel àltijd aan deze documentaire, als ik hoor van mensen die "samen willen gaan". Ik hoop dat die wens oprecht en van beiden is. Maar zo niet, dan sterft er dus eentje tegen zijn/haar zin. Tegen je zin doodgemaakt worden, is wat mij betreft moord. Volgens mij ook volgens de NL wetgeving.
Euthanasie... als mensen dat willen, kan het in dit land.
Ik ga uit van het goede van mensen, maar... onderschat nooit wat mensen elkaar kunnen wijsmaken. Zie deze documentaire.