katoenen luiers of wegwerp luiers & welke kinderwagen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:44

in verdiept ...en aangeschaft......constant nat....tot aan zn oksels :j en huilend kind....na de eerste mee gestopt en geloof me ik wilde heel graag!!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:54

Hier overgestapt op wasbare luiers toen zoon 9 mnd was. Héél erg tevreden over!

Katoenen luiers moet je het eigenlijk al niet meer noemen, want er zijn allerlei alternatieve (milieuvriendelijkere!) stoffen. En nu kan ik een heel betoog houden over het gemak (niks poep schrobben, nat bewaren, kookwas), over het prijsvoordeel (oké, voor je eerste kind is dat relatief, maar een goede wasbare luier gaat 2 of 3 kindjes mee!) of over milieuvriendelijker (echt, die afvalberg met wegwerp :oo ) maar ik kan ook verwijzen naar

http://www.centrumvoormoederenkind.nl/i ... 3&Itemid=3

en

http://www.centrumvoormoederenkind.nl/i ... &Itemid=37

:)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:57

Qua kinderwagen: wij hebben de Maxicosi Mura 4. Een fijne grote wandelwagenbak. Een goede buggy met ligstand. Heel tevreden over de 4 luchtbanden die we in 14 maanden inderdaad 'al' 1x moesten oppompen (met een gewone fietspomp).

Maar denk ook eens aan een draagdoek. Lekker je kindje warm, vertrouwd en veilig tegen je aan en geen gedoe in drukte of winkels en je hoeft er ook geen grote auto voor te hebben ;) Met een doek of ergonomische drager hoeft dragen ook geen belasting te zijn voor jouw fysiek.

www.babybij.nl is een goede website met veel informatie, ze geven ook consulten en hebben zelfs een doekenbieb!

Rinske

Re: katoenen luiers of wegwerp luiers & welke kinderwagen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:24

Uhm, wie denkt dat katoenen luiers nog bestaan uit de vouw hydrofielen die kan zich er eerst beter even in verdiepen :P .

Ze zien er gewoon uit als normale luiers, hebben een beter absorbtie vermogen en kosten in een luierperiode minder geld dan wegwerp.
Als je geen poep broekjes in de was wil dan kun je er gewoon wegwerp inleggers indoen, die zijn heel goedkoop.

Ik heb nu mijn eerste paar luiers binnen en ze zien er goed uit! Ben woensdag bevallen en na de kraamweek ga ik wasbaar luieren :) .

Kinderwagen hebben wij van Stokke. Omdat deze goed hoog is. Verder bestel ik deze week een draagdoek en komt er ook een ergonomische (!!!!) drager. Géén Babybjorn, Chicco of Stokke drager kopen, die zijn ergonomisch niet verantwoord voor zowel jouw als je baby's houding.
Dragen lijkt me zooooo geweldig <3 .

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:14

@Rinske....gefeliciteerd!!! wij hadden bij de laatste een wagen met luchtbanden ivm de zandpaden rond ons huis....quinny 3xL.....was er erg tevreden over....

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:43

Ik ben verbaasd over alle vooroordelen die hier rondom wasbare luiers zijn.
Wasbare luiers inderdaad, want katoen is inmiddels al bijna achterhaald. :)

Mocht je meer informatie willen, dan zou ik even op de site van Kaatje Katoen kijken. (Hoewel die nu net vernieuwd wordt...) Je mag me ook een pm sturen.

Qua duwers en dragers zijn wij (manlief, dochter en ik) erg fan van de Maxi Cosi Mura. Een dure aanschaf, maar die betaald zichzelf wel terug in gemak. Handig ook bij de paarden; grote wielen rijden fijn in het bos.
Verder hier ook dragers; om te beginnen de Tricot Slen, dan over op de Storchenwiege en tussendoor en voro manlief de Manduca.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 09:06

kimberley12 & Rinske : Gefeliciteerd!
tones: hahaha... Ja om ze mee af te drogen & spuugdoek heb ik wel vaker gezien.
Ellewies: dat is idd een hele leuke/mooie wasbare luier, ik ga is even op de websites kijken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:16

Leuk hè, ik heb deze net binnen <3

Afbeelding

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:26

Ben blij dat er ook positieve reacties op katoenen luiers zijn, ik wilde al gaan reageren. Drie kinderen gehad en alledrie in katoenen luiers. Ik gebruikte voornamelijk totsbots een mooie pasvorm en kinderen lekte zelden door. Ik had juist met papieren luiers dat ze snachts doorlekte op vakantie. Er zijn een hele boel mooie en lekker zachte luiers ik gebruikte voor 's nachts ook wollen overbroekjes die ademen beter. Ik heb trouwen nog katoenen luiers te koop als iemand interesse heeft :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:08

Rinske schreef:
Leuk hè, ik heb deze net binnen <3

[ Afbeelding ]

Die waren er niet toen mijn zoon geboren was, toen hadden we alleen nog die katoenen doeken die je moest vouwen. Ze zien er erg leuk uit en zouden me in deze tijd aan het denken hebben gezet!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:29

Hier wil ik ook graag even reageren.

Ik heb voor mijn zoon (nu 14maanden) wegwerpluiers van Kruitvat gebruikt (nog steeds). Hier ben ik prijs-kwaliteit gezien enorm tevreden over. Ik woon op een appartement, en ik had geen ruimte om de wasbare luiers in de week te zetten, vandaar deze keuze.

Betreft de kinderwagen: ik heb als wandelwagen een jaren 50 Engelse wagen gekocht, een enorme bak, veel ruimte voor de baby en hij lag altijd goed uit de wind door de diepte van de bak. Hij kan er nu nog in, dan kan ik de matras in de zit-stand plaatsen zoals hier onder te zien.

Afbeelding

Daarnaast hebben wij ook een Quinny Freestyle XL, via marktplaats gekocht en een prima wagen die er op wat verkleuring na nog als nieuw uitziet. Deze gebruiken we vaak als we ergens heen moeten (makkelijker in de auto mee te nemen) of om in het bos te wandelen (wendbaarder)

Geniet van je zwangerschap!

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:03

PingWing schreef:
... en ik had geen ruimte om de wasbare luiers in de week te zetten, vandaar deze keuze.

De meeste wasbare luiers van tegenwoordig MOGEN niet eens in de week gezet worden. :o

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:14

Heb eens een onderzoek gelezen dat de katoenen luiers alleen interessant zijn als je meerdere kinderen tegelijk in de luiers hebt. Want het wassen, wasmiddel, uitspoelen en aanschaf zijn anders in verhouding met 1 kind duurder dan wegwerpluiers. Wegwerpluier tips; De luiers van Jumbo eigen merk zijn goedkoop en erg goed. Ook die van de Kruitvat iets duurder maar super in gebruik. Bij wegwerpluiers geldt trouwens altijd goed aan doen en goede pas maat scheelt lekkages. En luieruitslag gewoon niet zuinig willen doen met 1 luier en vaak wisselen ook al zit er maar 1 plasje in. En bepaalde soorten vast voedsel wat soms door kruidigheid enz kan bij poep pijnlijke billen veroorzaken dus let op het voedsel

Soms hebben ze ook leuke aanbiedingen van gratis pak luiers bij Kruitvat;) Als je Familie vraagt mee te doen me thun adres heb je een tijd lang gratis luiers;)

Nog een tip wat eten wat bij ons super gewerkt heeft. Grijp niet naar de potjes maar kook gewoon een klein portie apart van je eigen eten voor je kleine mee. Niet mixen met elkaar ook niet met fruit soorten en sappen> maar gewoon losse smaken geven geprakt. Hierdoor leren ze onderscheid in smaken maken en eten later makkelijker vast voedsel omdat ze de smaak apart kennen en niet gemixt met alles door elkaar;) En goedkoper uiteindelijk en minder ongezonde ingredienten erin:)

Wandelwagen. Wij zijn uit eindelijk uit gekomen in de startfase op een maxicosie omdat dit gewoon veel gemak geeft met meenemen van je kleine overal naar toe. Je hebt in het begin zn kuipje die kan in de auto, op de wandelwagen en je hebt bij iemand anders altijd een stoeltje/bedje:) Wel lomp geval van onderstel wandelwagen in je kofferbak:) En kwa veiligheid kan je je kind voorin in het begin goed zien:) Wel andersom zetten niet naar voren toe. Deze zijn volop nog vrij nieuw te vinden op internet. Let wel op dat ze niet teveel beschadig zijn omdat in de auto wel veiligheid geboden is;)

Nu hebben we volgens de consumentenbond en anwb het veiligste stoeltje in de auto wat je kan hebben. Nieuw gekocht,. Brittax of terwijl Romer in NL. Een zeer fijne stoel heel stevig in auto en kan van 0 tm 4 jaar en ze hebben meer versies. Is kantelbaar naar lig stand en zit stand enz. En komt als beste uit de test al jaren voor veiligheid auto. Helaas wel een aardig prijskaartje maar er zijn winkels in Engeland die voor weinig opsturen ook al mag dat eigenlijk niet. EN ben je veel goedkoper uit. Nadeel van dit stoeltje..het kan alleen in de auto dus moet je een losse wandel wagen mee nemen:) Wij zijn nu over op gewoon een eenvoudige buggy van de Kruitvat makkelijk, weinig ruimte en prima te doen. Wel wat laag kwa duwen als je lang bent;)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:32

Grappig, ik ken alleen de onderzoeken waaruit blijkt dat wasbare luiers;
1. eigenlijk altijd goedkoper zijn
2. veel beter voor je kindje zijn
3. veel beter voor het milieu zijn.

Nou ja, zo zal er altijd wel iets zijn. :)

Wat ik hier nog wel graag mee wil geven is dat wegwerpluiers gemaakt worden met allerlei chemische processen om de luier zo dun mogelijk te houden en zoveel mogelijk absorbtie te geven. Daarnaast wordt er vaak parfum aan toegevoegd.
Uiteraard bepaald ieder dat voor zich, maar ik wil mijn kinderen niet op zo'n fabrieksluier willen leggen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:29

En zeker als je elk plasje een nieuwe wegwerpluier aandoet := Wat zonde voor het milieu en voor je portemonnee!
Dat is dus met wasbaar geen probleem, dat kost niets extra's behalve water. En met de huidige wasmachines valt het waterverbruik ook wel mee.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:49

Suzanne F. schreef:
Kinderwagen ben ik voorstander van de oude wagens, die hebben een grotere wagenbak. De moderne wagens zijn zo smal qua bak en gewoon klein. Daarbij idd geen luchtbanden, is een ramp want zijn constant leeg.

eerste gedeelte ben ik het mee eens, vooral als ik mensen met een bugaboo zie...die zijn kleiner als die van mn mn mura en een heel stuk lager*

Daarentegen heb ik luchtbanden op de maxi cosi mura 3 en dat bevalt super. We slepen m elke dag het bos door voor ene wandeling,en nog nooit n lekker band gehad...en vind het zo veel confortabeler rijden.

Wasbare luiers zijn handig als je aan meerdere kinderen denkt, anders is het duurder en heus niet perse beter voor het milieu. Ze zijn wel mooi :j

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:19

Wij hebben de Quenny en is een zeer royale wagen, mijn ouders hebben destijds een ouderwetse aangekocht en die was echt kleiner. Luchtbanden nooit problemen mee gehad, in 5 jaar tijd nog niet 1 maal op hoeven pompen of plakken. Wagen is intensief gebruikt in de stad, bos, grind paden endergelijke.
Door de luchtbanden is die veel stabieler en door het zwenkwiel idiaal in bochten en winkels
Zeer fijne wagen en zeer makkelijk te vervoeren.
Ik adviseer hem aan iedereen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:54

Als het ons is gegund willen we wel 2 misschien 3 kinderen... We zijn nu de sites aan het bekijken die ik heb doorgekregen hier op bokt.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:14

Wbt kinderwagen en MC, we hebben een stokke xplory. Hoogste wagen die er is, en zitting is beide kanten op te zetten. Past zelfs in mn kleine hyundai i10.
MC hebben we ook van stokke, van Besafe. Enigste MC met een ligstand. Uitermate praktisch als je niet wilt slepen want eerst in de auto zetten en daarna op de Stokke klikken en in ligstand zetten. Is toch fijner dan lang rechtop zitten als er een MC gebruikt wordt op een onderstel.
Al met al vrij prijzig, maar super tevreden met het ontwerp en de enigste wagen waarmee ik met mn 1.86m geen rugpijn krijg.

Overigens schuif je de wagen zo aan tafel en doordat je de hoogte makkelijk versteld, is het overal gelijk geschikt als stoel om in te eten.
Dragen vind ik nog fijner, lekker de doek mee en je hebt je handen vrij en geniet van je uk zo dichtbij je!