Waar ligt de grens tussen verkouden en ziek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:59

44Myrthe44 schreef:
Ziek als ik niet meer kan lopen, verkouden als ik dat nog wel kan :P.

Idd, en meestal zit ik dan het liefste voor de wc op de grond. :+

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:59

Meestal als ik verkouden ben is het heel veel snotteren, hoesten, niezen etc. als ik echt ziek ben wordt ik ook snel duizelig, heb ik het steeds warm en dan weer koud en voel ik me gewoon echt niet lekker. Met een verkoudheid kan ik nog wel de deur uit, al is het niet prettig voor de omgeving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:00

Ik ben flink verkouden... begon donderdag met een loopneus en nu zijn de zakdoekjes niet aan te slepen, is m'n keel rauw van het hoesten als een zeehond en adem ik door m'n mond (wat ik verschrikkelijk vind).

Maar ziek? Nee, dat ben ik niet.

Het is natuurlijk van je werk heel afhankelijk of je je ziek meldt of niet. Als je voor je werk mensen moet bellen en je hebt geen stem meer, moet je je ziek melden. Maar als je op kantoor werkt en mailtjes uit moet typen dan is dat niet nodig.

Als ik mijn arm breek kan ik gewoon voor de klas, maar als ik in de bouw zou werken hebben ze niks aan me.

Heel afhankelijk dus voor mij wanneer ik me ziek zou melden. In principe ligt die grens bij mij op 38 graden. Geen hoge koorts, maar aangezien mijn lichaamstemperatuur normaal rond de 36.5 ligt toch een flinke verhoging met bijpassende algehele malaise.

Ben laatst nog een paar dagen in m'n bed gaan liggen. Het kon, dus ik heb er gebruik van gemaakt om weinig te doen, veel te slapen en goed uit te zieken.

Over het algemeen ben ik dan toch sneller beter dan als ik doordender :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:48

Ziek ben ik als ik om de 10 minuten naar de wc moet en dus echt niets anders kan doen :') Bij alleen koorts ga ik gewoon naar m'n werk en alles dat minder erg is dan dat sta ik nieteens bij stil :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:53

Ziek? Dat ben ik al heel lang niet meer geweest :+ Dat gaat nml niet met 2 kinderen en een halve dierentuin erbij. Ook met koorts hobbel ik door en doe wat ik kan. Dus ik moet wel echt hondsberoerd zijn eer ik mij zelf ziek verklaar. Daarbij wel prettig dat ik een eigen bedrijf heb, waarbij ik mijn eigen tijd kan indelen en niet met klanten te maken heb (kantoorwerk zeg maar). Ik hoef me dus nergens ziek te melden. De kinderen zitten op 1 minuutje lopen op school dus die breng ik dan echt nog wel even (paracetamol erin en lopen maar). Oudste kan ook zelf, jongste (6) vind ik nog net iets te jong....

Anoniem

Re: Waar ligt de grens tussen verkouden en ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:06

ziek ben ik, als ik me te ziek voel om hetgene te doen wat ik moet doen :+
En als ik dat (nog) niet ben.... Ben ik verkouden :')

koorts heb ik al zeker 8 jaar niet gehad denk ik (alth. we hebben ook geen thermosmeter :+ Mss ligt het daar aan :') ) Maar zelfs toen ik met ontstekingen en zooi op de spoedeisende hulp lag was er volgens de artsen niets aan de hand 'Want ik had ten slotte toch geen koorts'. Nou, de volgende dag werd ik met spoed geopereerd vanwege de pijn...Om vervolgens tijdens de operatie toch tot de conclusie te komen dat het hele boeltje toch maar wel ontstoken was :)) ....

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:11

Ziek ben je (vind ik) als je koorts hebt, een ontsteking.
Verkouden noem ik geen ziek-zijn. Verkouden is neus verstopt/lopen, lamlendig voelen omdat alles verstopt is, niesen, hoesten (mits het geen flinke ontsteking is).

Ik meld me pas ziek als het echt niet gaat. Als ik niet kan autorijden, slapen, bukken of armen of benen niet kan gebruiken (ben verpleegkundige en het is erg lastig om mensen te helpen als je zelf hulp nodig hebt om naar de wc te gaan.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:20

Als ik ga hoesten kan ik beter thuis blijven. Ik kan namelijk niet meer stoppen met hoesten dan. Niet prettig voor andere mensen, vooral ook omdat ik tijdens hoorcolleges nonstop er dan doorheen hoest. Verder voel ik me dan best ok, maar dan wil ik anderen niet tot last zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:26

Als je koorts hebt (38.5 graden en plus) op dat moment is jouw lichaam zo hard bezig met de ziekteverwekkers aan te pakken dat je jezelf even prio 1 moet geven voor zo ver dat mogelijk is. En nee dat werkt niet als je een kleine hebt bijvoorbeeld, maar niet gaan werken is het minste wat je kunt doet.
Mijn collega's zouden je echt met een nijptang aanvatten om naar buiten te smijten, want voor je het weet is het halve kantoor ziek.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:10

Ik ben afgelopen week ook 1 dagje thuis gebleven, was zo verkouden hele opgezette keel, nou ben ik geen aansteller, maar ik heb dan ook echt nooit griep maar ik ben wel altijd verkouden of ik heb een allergische reactie...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:19

Vrouwen zijn verkouden, mannen meteen ziek :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:20

Dat is inderdaad een duidelijke grens Arabesk :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:22

Arabesk schreef:

Geniaal! _/-\o_

en waar!!!!

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:54

Als ik geen eetlust meer heb, dan ben ik ziek!
Als ik echt zwaar verkouden ben, oftewel, alles zit dicht, als je bukt en je voelt alle snot mee bewegen enzo en ik kan het permiteren om thuis te blijven dan doe ik dat. Zit ik net in de eerste weken van een nieuwe stage bijvoorbeeld, dan is het even bikkelen en lekker doorgaan!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:57

Arabesk schreef:

Niet bij ons gelukkig. Mijn vriend die is chronische astma patiënt en is de hele winter meer dan snipverkouden, maar nooit ziek. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:20

Arabesk schreef:

Ik zou willen dat mijn vriend wat vaker aan zichzelf zou denken ipv doorbikkelen tot het echt niet meer gaat.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:33

ligt eraan.. Als ik hardstikke verkouden ben, vreselijke koppijn, heel duizelig dan ga ik niet naar werk. Omdat, 1ik het niet erger wil maken. 2mijn werk goed wil kunnen doen 3mijn collegas niet wil aansteken/tot last zijn. Het is heel persoonlijk, ik ben bijna nooit ziek..

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:21

Ik ben ook regelmatig zwaar verkouden maar dan ben ik echt niet ziek en ga ik dus ook gewoon aan het werk. Daar denkt het merendeel van het kantoorvolk overigens anders over, merk ik wel. Zeker bij ons waar we geen beloningsregeling hebben voor niet ziekmelden. Ik heb me samen met slechts 1 andere collega als enige niet ziek gemeld in 12 maanden (sowieso al 3 jaar niet). Statistisch gezien ben je gemiddeld eens in de zeven jaar echt ziek. De rest is gewoon niet zo lekker voelen of erg verkouden zijn.
Ik meld me pas ziek als ik of meer dan 38,5 graad koorts heb, ik heel erg misselijk ben icm overgeven, of met zware diarree.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:06

Dat grens ligt bij iedereen anders denk ik, ik ben ziek als ik de boel niet meer onder controle kan houden met paracetamol.
Dan komt de koorts dus erdoorheen......merk wel dat het beter is om met een behoorlijke griep gewoon thuis te blijven en goed uit te zieken.
Voorheen bleef ik eigenlijk nooit thuis met een griep met als gevolg dat ik maanden grieperig was of een longenonsteking kreeg, beiden 3 keer niks en onverstandig.

Een eenvoudig griepje zonder koorts is voor mij nog steeds geen reden om thuis te blijven, maar als ik koorts krijg of bijna stik van het hoesten (slijm) dan moet ik mezelf echt verplichten om thuis te blijven anders kom ik er helemaal niet meer vanaf.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:32

Als ik snotverkouden ben, mijn ogen tranen, mijn neus loopt, continu hoesten en mezelf ernstig lamlendig voel, blijf ik thuis. Weinig zin om met NUL puf in mijn lijf van 8 tot 3 met 30 opgeschoten pubers in een broeierig lokaal te zitten. :n Dat schiet totaal niet op, terwijl de pubers wel het uiterste van je vragen, maar je het ze niet kan bieden. Ik kies dan toch voor mezelf en blijf dan een dagje thuis.

Ik denk dat het dan ook verschilt met welke baan je hebt. Voorheen heb ik een kantoorbaan gehad en daar ging ik wel gewoon naartoe. Ik verschool me achter mijn laptop, deed het een tikkie langzamer dan normaal, maar dat ging gewoon prima. Met mijn onderwijsbaan gaat dat gewoon niet. ;)