Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Oorkaarsen therapie vind ik persoonlijk één van de leukste alternatieve therapieen die ik ken. Met name de basis waar het op stoelt.
Citaat:Het gebruik van oorkaarsen levert vaak complicaties op. In het genoemde onderzoek kwam naar voren dat er 21 meldingen van oorbeschadigingen waren geweest bij de 122 ORL-artsen die hierover waren geïnterviewd, zoals trommelvliesperforaties, infecties, brandwonden en verstopte gehoorgangen. De conclusie van de onderzoekers was dat oorkaarsentherapie niet alleen nutteloos maar ook gevaarlijk is.[1] De bewering dat het ritueel een stressverlagend effect heeft is niet weerlegd; hiervoor zijn echter ook veiligere alternatieven te bedenken.
Oorkaarsen mogen in de VS niet verkocht worden als geneesmiddel. In Canada is de verkoop ervan niet toegestaan; in de Canadese Voedsel- en Geneesmiddelenwet worden ze beschreven als ineffectief en gevaarlijk.[2] Volgens de Stichting IOCOB is de werking niet aangetoond en kent het "nare bijwerkingen", waardoor de oorkaarstherapie in het beoordelingssysyteem voor alternatieve geneeswijzen een rood stoplicht heeft, wat staat voor de categorie kwakzalverij.[3]
Kuggur schreef:Oorkaarsen therapie vind ik persoonlijk één van de leukste alternatieve therapieen die ik ken. Met name de basis waar het op stoelt.
Citaat:De oorkaars wordt eerst aangestoken en daarna in de gehoorgang geplaatst. Door de trilling van de vlam wordt de lucht in de oorkaars als het ware omhooggetrokken waardoor een lichte onderdruk ontstaat. Dit bij elkaar geeft een massage van het trommelvlies waardoor drukregulatie plaatsvindt in het middenoor
Citaat:De damp van de verbrande kruiden diffundeert door het trommelvlies en bereikt het midden-oor, het evenwichtsorgaan, het slakkenhuis, de buis van eustachius en de mond- , keel- , neus- en bijholten. Elk van deze kruiden heeft zijn eigen specifieke werking.