Beelddenkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:32

Karin schreef:
Bij 'het kabinet is gevallen' zie ik altijd een soort Domino Day voor me.

[img]http://www.treasury.nl/files/2011/03/tweede-kamer1.jpg[/i mg]

Dat die hele opstelling dan dus van boven naar beneden omvalt en het ergens door zo'n zijpaadje wegstroomt.

Ik zie gewoon het bordes breken. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:47

Zo leuk om al die verschillende beelden te zien langskomen. :D

Zijn jullie ook zo'n fan van de onomatopee? <3

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:01

Iets wat ik me afvroeg, zouden beelddenkers dat ook hebben, als je een tekst leest dat je het in je hoofd hoort in die persoon zijn stem? Vaak als ik een tekst lees (van iemand die ik ken) dan "hoor" ik dat in mijn hoofd in zijn/haar stem :+

Eske_B

Re: Beelddenkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:02

Soms hoor ik de stem wel ja, of ik 'zie' dat de persoon het zegt, zegmaar :)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:35

Ja. Maar volgens mij heeft iedereen dat wel ... als je weet wie het geschreven heeft hoor je de stem van die persoon. Lijkt me niet heel apart.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:43

Ik zeg toch ook niet dat het apart is? Ik vroeg me alleen af of het anders zou zijn voor beelddenkers, omdat dit natuurlijk een auditiever iets is ;)

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:26

ik hoor eigenlijk niet de stem van een specefieke persoon, ik hoor gewoon een stem (mijn stem?) maar ik denk wel dat iedereen dit heeft ja, anders kun je geen klanken en woorden vormen en zullen de letters geen betekenis krijgen.
wel kan ik stemmen vaak onthouden, dus dat iemand een verhaal verteld en dat ik dat verhaal dan (met de stem van de voorlezer) in mijn hoofd heb, net als een liedje. maar dat heeft niets met beelddenken te maken :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:09

Kreeg ik vandaag een plaatje van m'n lerares die uit een slof kwam omdat ze zei: 'Nog een keer en ik schiet uit mijn slof' :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:35

Het woord 'loopneus' levert bij mij direct een dynamisch beeld op - eentje waar geen druppel snot aan te pas komt. :')

Kom ik vanmiddag bij de apotheek, hangt daar een poster van een loopneus. Precies, dat dynamische beeld - een neus op pootjes dus. }>

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:56

Oh ja, spreekwoorden! Toen we dat gingen leren op school moest ik zo vreselijk lachen! De leukste vind ik: iemand op de kast jagen :')

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:05

zooo in dit topic hoor ik wel thuis :+
ik ben niet gewoon een beelddenker; ik ben bijna een cartoon-denker. Kennen jullie Alex Agnew, de stand-up komiek? wel ik zie echt gewoon letterlijk dezelfde dingen (incl dezelfde soort geluidjes enz) zoals hij het kan omschrijven. de eerste keer dat ik wat van hem zag, was dus een hele opluchting 'oooow er zijn dus nog mensen die dit soort bizarre gedachtengangen hebben'
Ik schiet dan ook regelmatig in de lach om iets wat anderen niet meteen snappen omdat ik het op zo'n geweldige manier al zie gebeuren in mijn hoofd

oew! en hebben sommigen dat hier ook dat je je cursussen zo voor ogen kunt halen (maar dan soms net niet meer het antwoord kunt lezen dat je moest weten :') ) 'ik zie het voor me, het staat op p 41 in de tweede alinea; ongeveer midden in een zin'

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:08

Ik ben ook een beeld denker *meld*

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:47

Fiffill schreef:
Dat is wel een goede vraag Pluizebolpum, ik zelf zie herinneringen wel als beeld en niet als iets anders. Als een soort film eigenlijk.
Als je er meer over wilt weten, ik ben dit aan het lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Memory en http://en.wikipedia.org/wiki/Autobiographical_memory ik zocht wat op over herinneringen en third person view aangezien ik het idee had dat een aantal van die oude herinneringen zo door mij bekeken werden. En dat blijkt idd vaak op te gaan voor oude (en deels zelf gereconstrueerde) herinneringen.
Als ik droom, droom ik overigens wel vanuit mijn eigen perspectief. Heel zelden vanuit een ander.

Ik kan (al zeg ik het zelf, maar zal niet voor niets op de kunstacademie zitten :o :+ ) goed tekenen, altijd al gekund. Was ik als kind al mee bezig. Gaf me ook rust.

Dat laatste van Karin herken ik niet (behalve dan dat ik ook veel aantekeningen maak) ik heb geen problemen met luisteren. Maar goed, ik zei al eerder dat ik wat meer auditief was ingesteld dus dat is wel logisch :j

Goh, alsof ik het zelf geschreven kon hebben... :=

Ik ben dus ook een beelddenker! Ik wist niet eens dat mensen ook anders konden denken voor ik dit topic tegenkwam, dacht eigenlijk dat iedereen dat deed. :o

Boeken lezen vind ik ook heerlijk en kan er ook helemaal in op gaan. Alsof je een 'geest' bent en kijkt naar het verhaal dat voor je afspeelt en tegelijkertijd ook intens de gevoelens van de personen ervaart.

Tekenen kan ik ook goed (natekenen vanaf foto), maar weet niet of dit er mee te maken heeft. Ik kan blijkbaar goed 'kopiëren'. ;)

Rekenen ben ik nooit goed in geweest, simpel omdat ik dus geen beeld kan maken van cijfers. Die zeggen me dus helemaal niks. Wanneer ik geen beeld kan maken van onderwerpen, kan ik het gewoon niet goed onthouden. Hoofdrekenen was een regelrechte ramp en ook met formules ben ik waardeloos... ;(

Met luisteren heb ik ook nog nooit moeite gehad. Ik kon echt van het voorleesuurtje op school genieten. Heerlijk! :z

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:50

Cyrilletje; dat klinkt weer bijna alsof ik het geschreven kon hebben :=

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:53

Bonjoy schreef:
Jup, ik leer héél makkelijk. Als ik iets overlees onthou ik niet de tekst, maar hoe bijvoorbeeld de bladzijde eruit ziet, en ik zie dan het 'onderwerp' voor me, als een soort kort filmpje of een situatie waar het zich in kan afspelen. Ik kan het eigenlijk niet uit leggen := Rekenen/wiskunde/cijferdingen ben ik weer héééél slecht in.

Haha, herkenbaar! Ik zag altijd de bladzijde met het antwoord voor me als ik op een proefwerk een vraag kreeg. En ik ben ook een ramp met rekenen/wiskunde etc :')

Ook heb ik het inderdaad dat ik met het lezen van verhalen een hele film in mijn hoofd afspeel. Het is inderdaad dan heel raar om, als er dan een verfilming is, te zien dat het totaal andere personen/omgeving is. :+ Vind een verfilming van een boek daarom vaak ook niet zo leuk :')

Ik kan me ook echt alles inbeelden. Als iemand zegt "Champignon met haar", dan zie ik dat ook echt :')
Of ik hoor en zie een vriendin iets doen wat ze nog nooit heeft gedaan :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:34

Ik zie op dit moment dus het wiskundeboek voor me, de bladzijde die ik moest leren...
Maar wat er stond? Geen idee meer. Lekker handig tijdens de toets -O-

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:33

Cyrilletje schreef:
Met luisteren heb ik ook nog nooit moeite gehad. Ik kon echt van het voorleesuurtje op school genieten. Heerlijk! :z

Luisteren in die zin vind ik ook heerlijk, net als hoorspelen (tijdje terug was er 's nachts een hoorspel van Olivier B. Bommel, eindeloos van genoten :z ). Maar je moet me geen ingewikkelde instructies geven zonder begeleidend visueel materiaal want dan is de kans groot dat ik na drie zinnen alweer kwijt ben waar men het over had.

Onomatopeën (hoe schrijf je het meervoud eigenlijk?) vind ik dan weer wat raar. Als een figuurtje omvalt is het logisch dat het splash of boink doet. Maar dat ligt misschien ook aan mijn eigen ervaringen als empathische überkluns.

En verder denk ik toch dat ik ook gewoon een té levendige fantasie heb. Bij het lezen over die harige champignonnen zag ik al een kapsalon (niet dat eten dus, maar daar waar je haar knipt * gaat nu echt los met een kapsalon in een kapsalon _O- *) vol paddestoelen en dan de shi-takes maar bléren dat blond zóó 2011 is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:34

Pluizebolpum schreef:
En verder denk ik toch dat ik ook gewoon een té levendige fantasie heb. Bij het lezen over die harige champignonnen zag ik al een kapsalon (niet dat eten dus, maar daar waar je haar knipt * gaat nu echt los met een kapsalon in een kapsalon _O- *) vol paddestoelen en dan de shi-takes maar bléren dat blond zóó 2011 is.

Hahahaha _O- :))