en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:07

Lizz schreef:
Ik snap heel goed dat de school het zat is. Ik heb ook eens stage gelopen in een klas waar een kind gehad die 2 keer per dag in der broek plaste.
Wij moesten ook continu zeggen dat ze naar de wc moest. Vaak was ze eigenwijs of voelde ze het niet omdat ze te druk bezig was (met spelen) en ging ze niet naar de wc.
En als juf is het geen doen om het kind dan om het kwartier naar de wc mee te nemen, omdat het kind nog geen plas-drang heeft.

Misschien is het dus ook een optie om te kijken hoe het komt dat hij op school wel in zijn broek plast en thuis niet of nauwelijks.
Het kan heel goed zijn dat hij door het spelen het niet in de gaten heeft, ook al staat er een wekker.
En een beloning afspreken met als het goed gaat. Het kan namelijk zijn dat zijn blaas nog niet goed getraind is, want om het kwartier/half uur moeten plassen is wel heel veel.
(Dit natuurlijk wel als medische problemen uitgesloten zijn.)

Overigens, ik snap heel goed dat iemand zegt: Ik ben niet aangenomen om broeken te verschonen.
Natuurlijk hoort het erbij, maar niet dagelijks. Stel je voor je heb 5 kinderen die allemaal 2 maal per dag in hun broek plassen...
Dan ben je toch geen juf meer, dan ben je een schoonmaakster.

Tja, en dat kan erbij horen als je met jonge kinderen werkt. Ik vind dat een school vanuit het kind zou moeten kijken, eerlijk gezegd. Verder zie ik bij ons op school dat de kinderen van 4 jaar al prima alleen naar de wc kunnen, hoor.
Doet mijn dochtertje ook (die is nu bijna 5, maar ging toen ze op de peuterspeelzaal zat al alleen naar de wc toe).
En je wilt de begeleiders op de peuterspeelzaal toch ook geen schoonmaaksters noemen? :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:13

Lante schreef:
Zilfstar; weet je ook WAAROM kinderen op school moeten vragen of ze naar de WC mogen? :)

Mijn situatie was op peuterspeelzaal. Ik was gewend met mijn zoon een PSZ waar de wc erin zat en de kinderen mochten gaan wanneer ze dat moesten! Echt super. Niks geen wachten op juf terwijl ze hoognodig moeten en dan alsnog in hun broek plassen.
Om mijn verhaal duidelijker te maken: Toen dochter naar PSZ ging was ze bezig met zindelijk worden. Ze zou naar een Montessorischool gaan en wij zijn thuis ook van het zelfstandige denken. Mijn dochter ging dus thuis naar de wc en deed de deur dicht (niet op slot ;) ) en ging gewoon zelf plassen. Erg zelfstandig dus. Dit hebben we zo doorgegeven en overlegd hoe dat op deze (andere) PSZ kon. Geen probleem. Ze kon naar de WC wanneer ze dat wilde. Dat was ons gezegd. Krijgen we dus enkele keren achter elkaar een huilend kind thuis dat nat was. En waarom? Omdat juf haar terug riep wat of ze ging doen (let wel, de kinderen van 3,5 die helemaal zindelijk waren mochten zo naar de WC. Dochter was 2,5 maar dus net zo zelfstandig daarin) Ja toen zat het al in haar broekje natuurlijk :( En inmiddels wilde dochter niets meer tegen juf zeggen (was boos op haar) en niet meer naar de wc te gaan met als gevolg... natte broeken |(

Daarna dus een stevige discussie met leidster aangegaan nou en toen mocht ze dan zelf naar de wc gaan... moest ze het alleen wel even melden _-:( Terwijl juf op de hoogte was dat dochter niets tegen haar meer wilde zeggen %) Dochter is toen zelf op het idee gekomen om voortaan tegen de hulpmama te zeggen dat ze naar de WC ging/moest. Nou dat werd met veel vijfen en zessen gehonoreerd. Toen ging het veel beter. Het heeft nog een half jaar geduurd eer ze de juf weer een beetje zag zitten en iets wilde zeggen tegen haar.

Daarbij, op de school van mijn kinderen (dochter zit nu in groep 1) hoeft er niks gevraagd te worden! Er hangt een ketting voor jongens en een voor meisjes. Als de ketting er hangt mag je die omdoen en naar de wc gaan. Moet je echt heel nodig en/of is er een speciale reden (zoals broekplasproblemen) dan mag je gewoon gaan (ook als de ketting voor jouw groep er niet hangt), dat wordt met dat kindje speciaal afgesproken. Zijn beide wc's bezet dan mag je naar die van de klas ernaast. Was voor dochter ook wel handig omdat zij dus een terugval kreeg toen ze net naar school ging en niet wist hoe of deze juf zou reageren op haar zelfstandig wc-bezoek. Dus nee sorry: ik weet niet waarom een kind het moet vragen :D want als je moet, dan moet je... En zo gaat onze school er gelukkig ook mee om. Voor de juf is het dan ook geen moeite (hebben er nu weer 1 in de klas met een probleem) om om het kwartier even te zeggen dat ie naar de wc moet. Daar is ze kleuterjuf voor en dat hoort erbij.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 05-02-10 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:16

Bij mijn dochter (groep 1) mag ze het zowel vragen als gewoon gaan en nemen ze de ketting altijd mee. Werkt prima. Hoeft geen juf mee, hoor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:57

benangelique schreef:
garny95 schreef:
dan maak je maar tijd, het gaat tenslotte niet om jouw tijd maar om het kind dat is nog wel eens wat vergeten wordt in het huidige onderwijs, het gaat niet meer om de kinderen. Ik denk dat je doet wat in je vemogen doet in het belang van het kind en dan maar even minder 'onderwijstijd', scholen lijken wel fabrieken zo..

ik vul nog even aan: een kleuter van 4 heeft een knuffel nodig en een leuke kleutertijd en volgens mij is dat met deze leeftijd vooral spelen

jij staat zeker niet voor de klas?

Jij zeker wel?! :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:59

ja, zij wel ja staat zelfs in dr profiel

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:01

maikeltje schreef:
Lizz schreef:
Ik snap heel goed dat de school het zat is. Ik heb ook eens stage gelopen in een klas waar een kind gehad die 2 keer per dag in der broek plaste.
Wij moesten ook continu zeggen dat ze naar de wc moest. Vaak was ze eigenwijs of voelde ze het niet omdat ze te druk bezig was (met spelen) en ging ze niet naar de wc.
En als juf is het geen doen om het kind dan om het kwartier naar de wc mee te nemen, omdat het kind nog geen plas-drang heeft.

Misschien is het dus ook een optie om te kijken hoe het komt dat hij op school wel in zijn broek plast en thuis niet of nauwelijks.
Het kan heel goed zijn dat hij door het spelen het niet in de gaten heeft, ook al staat er een wekker.
En een beloning afspreken met als het goed gaat. Het kan namelijk zijn dat zijn blaas nog niet goed getraind is, want om het kwartier/half uur moeten plassen is wel heel veel.
(Dit natuurlijk wel als medische problemen uitgesloten zijn.)

Overigens, ik snap heel goed dat iemand zegt: Ik ben niet aangenomen om broeken te verschonen.
Natuurlijk hoort het erbij, maar niet dagelijks. Stel je voor je heb 5 kinderen die allemaal 2 maal per dag in hun broek plassen...

En dus moeten die kinderen maar niet naar school? Of wat wil je hier nu mee zeggen?

Ongelofelijk hoe er toch vaak vanuit het eigen perspectief wordt gekeken ipv die vanuit het kind. Daar schrik ik echt van. En dan zal dit wel een inkoppertje zijn maar ik vraag me dan toch af of mensen die dit soort dingen roepen nu eigenlijk zelf kinderen hebben.

Ook ik schrik hiervan... Tegenwoordig willen de mensen hun centjes verdienen op de meest makkelijke manier! Ik zou zeggen dat als je juf of meester wil gaan worden je weet dat dit erbij kan horen... Dit kindje heeft dus duidelijk een probleem, er zijn dus uitzonderingen... Waarom een school dan zo reageert... Ik had echt heel simpel mijn kind thuis gehouden en nog van school afgehaald ook, wat denkt een juf of meester tegenwoordig wel niet zeg!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:02

Lynn_Nikita schreef:
ja, zij wel ja staat zelfs in dr profiel

Daarom, dat zie ik aan haar antwoord zonder in haar profiel te hebben gekeken!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:07

Ik studeer zelf aan de PABp, en wat veel mensen wel vergeten is dat als een kind in de broek plast, de juf het moet verschonen.
Dat is geen probleem, dat kan wel eens gebeuren, maar dan is wel de klas elke keer alleen. Gebeurt er dan wat, is het de juf zijn schuld.

Er wordt verwacht dat een kind zindelijk is als hij/zij op school komt, jou kind kan er in dit geval niets aan doen en ik begrijp het probleem. Als hij een luier aankrijgt, krijgt het kind naar zijn idee straf, terwijl het niet zijn fout is.
Echter, sommige kinderen(zeg niet dat het bij jou zo is) hebben problemen met op school plassen, ze geven het niet aan omdat ze druk zijn met spelen of sommigen vinden het zelfs leuk.

Voor een juf is het dan moeilijk om een kind dat +/-2x per dag in zijn broek plast ook nog eens elke keer te verschonen, terwijl er ook een drukke klas is.

Mijn advies: lekker thuislaten die paar dagen en dan even samen met de school en de arts kijken wat er aan te doen is.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:09

Als je juf of meester bent op een basisschool hoort het verschonen van broeken er niet bij. Als een kind naar de basisschool gaat moet het kunnen plassen op de wc. Ongelukjes gebeuren wel eens, dat is ook niet erg.

Ik vind het heel vervelend voor jou en je zoontje dat hij zo'n probleem heeft met plassen, het lijkt me erg lastig! Maar vanuit de school snap ik wel dat ze hem niet standaard 2 keer per dag kunnen verschonen, dat is veel te tijdrovend en er zijn nog meer kindertjes die aandacht nodig hebben. Ik zou hem die paar dagen thuis houden totdat je wat meer weet.

Succes, ik hoop het beste voor jullie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:11

Ik vind het echt te gek voor woorden dat zoveel mensen hier het maar normaal vinden dat een broekpiesend kind desnoods een paar keer per dag door een juf verschoond wordt :n

Een ongelukje , nouja , dat kan voorkomen. Maar een kind dat om welke reden dan ook regelmatig een natte broek heeft...ik kan me heel goed voorstellen dat een normale school dat niet in de klas wil.

"Het hoort erbij" gaat namelijk niet op , kinderen dienen zindelijk op school aangeleverd te worden en het is nu eenmaal niet normaal als het zo vaak fout gaat :)

Heel vervelend voor het ventje , maar de school hoeft daar toch niet voor te boeten. Zeker als hij qua leeftijd nog helemaal niet naar school hoeft en als moeders het niet aanstaat om hem zindelijk of met luier aan te leveren , dan houdt ze hem maar thuis hoor tot volgend jaar in de hoop dat hij dan wel zo ver is. Kan me goed voorstellen dat de school die taak niet te zwaar op de juf wil laten drukken , want daar IS ze inderdaad niet voor , om dagelijks broeken te verschonen , dat zie je ook in andere reacties van mensen die op een school werken , dat niet-zindelijke kinderen geweigerd worden of ouders zelfs gebeld worden om hun kind te komen omkleden :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:16

Lizz schreef:

ik geloof ook niet dat dit structureel is maar om een periode gaat en ik vind wel dat elk kind recht op onderwijs heeft en als er problemen zijn van welke aard dan ook er gekeken moet worden naar mogelijkheden en niet alleen door de ouders, de school heeft hier juist ook een grote rol in, mocht er in dit geval over een langere periode gaan dan vind ik ook dat je de leerkracht daar niet mee kan belasten maar dan moet er wel gekeken worden naar wat er wel kan, er moet wel wat gebeuren en als een school bereid is is dat al een heel ander verhaal voor de ouders en vooral voor het kind.
Afdoen met 'trek maar een luier aan' vind ik schandalig, het kind zal zich er ook niet makkelijk bij voelen evenals de ouders en ik vind wel dat de school een veilig gevoel te bieden moet hebben, dat als je een ongelukje hebt of je hebt wat extra hulp nodig dat dat er wel is zonder dat je je bezwaard of ongemakkelijk moet voelen omdat de juf het anders niet aankan of het vervelend vindt, als je dat gevoel meegeeft aan zo'n kleintje dan geef je hem een verkeerde start, zeker als school.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:16

pmarena schreef:
Ik vind het echt te gek voor woorden dat zoveel mensen hier het maar normaal vinden dat een broekpiesend kind desnoods een paar keer per dag door een juf verschoond wordt :n

Een ongelukje , nouja , dat kan voorkomen. Maar een kind dat om welke reden dan ook regelmatig een natte broek heeft...ik kan me heel goed voorstellen dat een normale school dat niet in de klas wil.

"Het hoort erbij" gaat namelijk niet op , kinderen dienen zindelijk op school aangeleverd te worden en het is nu eenmaal niet normaal als het zo vaak fout gaat :)

Heel vervelend voor het ventje , maar de school hoeft daar toch niet voor te boeten. Zeker als hij qua leeftijd nog helemaal niet naar school hoeft en als moeders het niet aanstaat om hem zindelijk of met luier aan te leveren , dan houdt ze hem maar thuis hoor tot volgend jaar in de hoop dat hij dan wel zo ver is. Kan me goed voorstellen dat de school die taak niet te zwaar op de juf wil laten drukken , want daar IS ze inderdaad niet voor , om dagelijks broeken te verschonen , dat zie je ook in andere reacties van mensen die op een school werken , dat niet-zindelijke kinderen geweigerd worden of ouders zelfs gebeld worden om hun kind te komen omkleden :)

Prima! Maar verplicht dan niet het ventje een luier aan te doen (en hem daarmee straffen en degraderen tot een peuter), maar adviseer moeder om kindje gewoon even een paar dagen thuis te houden tot er meer duidelijkheid is! Zeker als huisarts dat ook al geeft dat een luier omdoen niet de handigste methode is. Want volgens mij gaat DAAR het topic om en niet om het continue moeten verschonen!

Een wekker zetten en het kind eraan herinneren moet geen probleem zijn. Als school ben je er OOK om samen met ouders en artsen evt bepaalde zaken aan te pakken die met ontwikkeling te maken hebben. Ontwikkeling staat niet los van school tenslotte.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:17

Franciska15 schreef:
Ik studeer zelf aan de PABp, en wat veel mensen wel vergeten is dat als een kind in de broek plast, de juf het moet verschonen.
Dat is geen probleem, dat kan wel eens gebeuren, maar dan is wel de klas elke keer alleen. Gebeurt er dan wat, is het de juf zijn schuld.

Er wordt verwacht dat een kind zindelijk is als hij/zij op school komt, jou kind kan er in dit geval niets aan doen en ik begrijp het probleem. Als hij een luier aankrijgt, krijgt het kind naar zijn idee straf, terwijl het niet zijn fout is.
Echter, sommige kinderen(zeg niet dat het bij jou zo is) hebben problemen met op school plassen, ze geven het niet aan omdat ze druk zijn met spelen of sommigen vinden het zelfs leuk.

Voor een juf is het dan moeilijk om een kind dat +/-2x per dag in zijn broek plast ook nog eens elke keer te verschonen, terwijl er ook een drukke klas is.

Mijn advies: lekker thuislaten die paar dagen en dan even samen met de school en de arts kijken wat er aan te doen is.

Franciska15 schreef:

Mmmm, verschonen is dus wel een deel van de taak van een (kleuter)juf... En zelfs hoger heb je nog wel eens ongelukjes. Daar hoort dan verschonen bij. Twee keer per dag 'hoort' inderdaad niet in het takenpakket, maar is altijd een uitzondering. Er zijn maar weinig kinderen die een probleem hebben waardoor ze twee keer per dag in de broek plassen. En nogmaals, stuur hem vaak genoeg, en je hoeft niet te verschonen.
Als ik een kind had met een ongelukje, verschoonde ik dat kind gewoon in een rustig hoekje van de klas, of, als we buiten aan het spelen waren met een andere groep erbij, lette die juf even op mijn kids, verschoonde ik het kind snel, en voila...geen probleem...

Maar goed, om even terug te komen op de quotes: wat nou als er een medisch probleem aan ten grondslag ligt.. En dat probleem is niet zo een twee drie op te lossen? Wat dan? Hou het kind maar thuis tot het wel zijn plas kan ophouden? Wat als het probleem blijft en dit knulletje wordt 5? Wat dan?

Vanuit het kind en ouder zou ik in deze situatie zeggen: hou hem noodgedwongen thuis, omdat hij nu wordt gedwongen tot iets waar hij zich helemaal niet prettig bij voelt.
Maar eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de school mijn inziens beter mee zou moeten denken... Meer zou moeten meevoelen... Jammer dat het niet zo is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:22

Zilfstar schreef:
Prima! Maar verplicht dan niet het ventje een luier aan te doen (en hem daarmee straffen en degraderen tot een peuter), maar adviseer moeder om kindje gewoon even een paar dagen thuis te houden tot er meer duidelijkheid is! Zeker als huisarts dat ook al geeft dat een luier omdoen niet de handigste methode is. Want volgens mij gaat DAAR het topic om en niet om het continue moeten verschonen!

Een wekker zetten en het kind eraan herinneren moet geen probleem zijn. Als school ben je er OOK om samen met ouders en artsen evt bepaalde zaken aan te pakken die met ontwikkeling te maken hebben. Ontwikkeling staat niet los van school tenslotte.

Ze is toch helemaal niet verplicht om hem een luier o.i.d. aan te doen :?

Alleen als hij naar school gebracht wordt , dan vragen ze om er om een luier omheen te draaien omdat ze nu na maanden lang verschonen het wel weer eens genoeg vinden.
Wil moeder geen luier (wat ook wel weer te begrijpen is) dan komt het ventje toch niet op school , hij is toch nog niet leerplichtig :)

Een luier o.i.d. aandoen zien als straffen en degraderen... ook die gedachtegang kan ik begrijpen maar HALLO !! een ondergezeken broek is nog erger hoor :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:24

pmarena, er zijn wel uitzonderingen hè, dat mag je ook wel in ogenschouw nemen als je juf of meester bent. Je praat er erg makkelijk en denigrerend over, broekpiesend kind... :n
Nee, ik kan hier geen greintje respect voor opbrengen...
Heel makkelijk allemaal. Ik denk dat je als ouder allemaal niet graag hebt hè als je kind 4 is en nog niet zindelijk is...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:26

Ze verplichten haar niet met zoveel woorden. Maar dat was blijkbaar het enige advies: doe maar een luier aan als ie naar school komt. Dus moeder heeft 2 opties:
* een kind dat graag naar school wil thuis houden
* het kind een luier omdoen naar school.

Dus als ze haar kind het plezier wil doen naar school te gaan moet die luier om.
Dat bedoel ik dus met: "verplichten..." een andere weg is er niet.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:27

Ik denk dat het ook de manier van omgang met een luier is, die het voor een kind tot straf maakt.

Opzich, het kind is vier, als er door de ouders gewoon luchtig mee om wordt gegaan alsof het niets ergs is, dan zou het toch moeten kunnen?

Volgens mij zijn er nu ook van die onderbroek luiers, geen echte luiers maar meer onderbroeken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:28

djinnie, zo hoort het en het is fijn als mensen er begrip voor hebben! Wat je zegt, dit gebeurt lijkt mij ook niet structureel dus is er waarschijnlijk medisch iets aan de hand... Niet te geloven dat een school hier geen begrip voor heeft...:n

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:29

Eventjes een andere vraag. Wat krijgt je kindje te drinken gedurende de dag?

Het zoontje van mijn zus is nu ook 4 en doet altijd in zijn broek als hij cola drinkt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:30

Goh, wat ben ik blij met de school van mijn kind.... Mijn kind was ook laat, voelde het niet of nauwelijks, zat veel te veel in zijn spel met idd als gevolg natte kleren. Bij ons werdt het heel simpel opgelost, ze moesten zichzelf omkleden. Als ze 4 zijn (en nu heb ik het dus niet over PSZ, want ik vind als men daar niet wil dat er verschoond dient te worden, dan moet je een ander beroep kiezen. Kids worden nu eenmaal niet op commando zindelijk, en worden ook niet zindelijk geboren) kunnen ze zichzelf al aan en uitkleden, dus gaf ik een paar schone onderbroekjes mee en een paar broeken, en als er eens eentje nat was kwam ie in een plastic zakje retour. Niks moeilijk doen, niks klas alleen laten, nee gewoon zelf naar de wc gaan en zelf even wassen, zelf omkleden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:37

MamboBeach schreef:
pmarena, er zijn wel uitzonderingen hè, dat mag je ook wel in ogenschouw nemen als je juf of meester bent. Je praat er erg makkelijk en denigrerend over, broekpiesend kind... :n
Nee, ik kan hier geen greintje respect voor opbrengen...
Heel makkelijk allemaal. Ik denk dat je als ouder allemaal niet graag hebt hè als je kind 4 is en nog niet zindelijk is...

Wat is er nu weer denigrerend aan :? Het IS een broekpiesend kind , en dat is het hele probleem :)
Het ventje kan er niks aan doen , maar het feit blijft. Het is voor niemand leuk maar het probleem IS er nu eenmaal.

Dan kun je het wel gaan negeren door hem net als andere kinderen te willen behandelen en het probleem maar op de juf af te schuiven maarja zie het onder ogen , hij IS op dit moment niet net als andere kinderen :(:) Niet iedereen is nu eenmaal hetzelfde helaas , en mensen en instellingen zijn heus wel bereid om voor speciale gevallen een stapje harder te lopen en iets meer hun best te doen , en in dit geval hebben ze dat ook maandenlang gedaan maar er is blijkbaar geen verbetering. Ze hadden het ventje ook al na een week terug naar huis kunnen sturen omdat hij nog teveel in zijn broek pieste , maar ze hebben het een kans gegeven en hun best gedaan +:)+ Uiteindelijk zullen ze het toch onder ogen moeten zien dat het een apart probleem is , en daar hoort dan een aparte oplossing bij. Als dat is een luier o.i.d. of thuishouden , dan is het aan de ouders om te beslissen wat ze het liefste willen.

Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal :(:)

En daar het hier om een ventje gaat dat nog niet naar school HOEFT....is het misschien wel verstandig als ouders om het probleem eerst op proberen te lossen , of anders maar uitkijken naar een school waar ze het geen probleem vinden ? :) Want blijkbaar zijn die er wel , als ik sommige reacties zo lees.
Wat me wel opvalt bij die reacties is dat ze vrijwel allemaal uit gaan van een kind dat eens een ongelukje heeft , of tijdelijk een terugval heeft.

En dat is hier niet het geval zover ik lees , want het is dagelijks en al maandenlang...dat is toch een hele andere situatie :)

Natuurlijk is het voor de ouders niet leuk , voor het kind niet , voor de juf niet , voor de school niet , en voor de mede-leerlingen ook niet want die worden er ongetwijfeld toch ook een beetje door gestoord.

Daarom moet er ook een betere oplossing gevonden worden dan : laat de juf het maar oplossen :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:40

Hier nog een juf.
Een aantal jaren geleden was bij ons op school het beleid dat kinderen pas naar school mogen als ze zindelijk zijn, tegenwoordig mag dit niet meer en komen ze ook naar school als ze nog niet zindelijk zijn. (komt overigens maar erg weinig voor)

Een ongelukje bij een kind kan gebeuren, dan verschoon je even, maar als het een paar keer per dag is, dan is dat voor de leerkracht gewoonweg niet te doen.
Je moet je lessen draaien (ja ook bij de kleuters, daar is het echt niet lang leve de lol zoals veel mensen denken....) en dat gaat gewoon niet als je grotendeels van de tijd niet in de klas bent.

Wij hebben nu een afspraak dat wanneer een leerling structureel zijn of haar behoeften in de broek doet, dat ouders worden gebeld en zij komen het kind dan zelf verschonen.

funnyhorses

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:46

Ik denk dat je zoon een kleine blaas heeft en daarom steeds plasdrang heeft.
Meestal gaat dat ook weer over,hij is nog zo jong joh.
Het kan ook vallen onder stress incontinentie(google maar eens)
Maak je maar geen zorgen hoor,dat gaat echt wel goed komen.
Wat heel goed kan helpen is fisio voor de bekken en sluitspieren te trainen.Dan kan ie leren de plas langer op te houden zodat de blaas ook groter kan worden.(mits onderzoek natuurlijk anders uitwijst)
En als de school moeilijk doet dan hou je je ventje lekker thuis tot er een goede oplossing is gevonden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:49

corinne1981 schreef:
Hier nog een juf.
Een aantal jaren geleden was bij ons op school het beleid dat kinderen pas naar school mogen als ze zindelijk zijn, tegenwoordig mag dit niet meer en komen ze ook naar school als ze nog niet zindelijk zijn. (komt overigens maar erg weinig voor)

Een ongelukje bij een kind kan gebeuren, dan verschoon je even, maar als het een paar keer per dag is, dan is dat voor de leerkracht gewoonweg niet te doen.
Je moet je lessen draaien (ja ook bij de kleuters, daar is het echt niet lang leve de lol zoals veel mensen denken....) en dat gaat gewoon niet als je grotendeels van de tijd niet in de klas bent.

Wij hebben nu een afspraak dat wanneer een leerling structureel zijn of haar behoeften in de broek doet, dat ouders worden gebeld en zij komen het kind dan zelf verschonen.

Maar goed, zou jij als juf bij een kind wat momenteel door de medische molen wordt gehaald, adviseren om een luier aan te doen? Ik niet in ieder geval. En het lijkt me dat, als je dit kind vaak genoeg naar het toilet stuurt (een beetje consequentheid heb je hierin dan wel nodig), hij niet in zijn broek plast, of dit in ieder geval verminderd krijgt. Op zo'n moment sla je als ouders en leerkracht toch de handen ineen?

En dan zijn we nu allemaal zó druk bezig met het zogenaamde dagarrangement, waarin kdv-bso-school-ouders gezamelijke opvoeders zijn.... Laat me alsjeblieft niet lachen... :n

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:51

pmarena schreef:
[
Een standaard school is gewoon voor kinderen die binnen een bepaalde bandbreedte van "normaal" vallen , en als iets in een kind teveel afwijkt dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden , zo is het nu eenmaal :(:)

En daar het hier om een ventje gaat dat nog niet naar school HOEFT....is het misschien wel verstandig als ouders om het probleem eerst op proberen te lossen , of anders maar uitkijken naar een school waar ze het geen probleem vinden ? :) Want blijkbaar zijn die er wel , als ik sommige reacties zo lees.
Wat me wel opvalt bij die reacties is dat ze vrijwel allemaal uit gaan van een kind dat eens een ongelukje heeft , of tijdelijk een terugval heeft.

En dat is hier niet het geval zover ik lees , want het is dagelijks en al maandenlang...dat is toch een hele andere situatie :)

Natuurlijk is het voor de ouders niet leuk , voor het kind niet , voor de juf niet , voor de school niet , en voor de mede-leerlingen ook niet want die worden er ongetwijfeld toch ook een beetje door gestoord.

Daarom moet er ook een betere oplossing gevonden worden dan : laat de juf het maar oplossen :)

Een "standaard school"? Er ís geen standaard school meer, in elke klas zitten tegenwoordig maximaal 3 rugzakjes, de nodige kids die nét een beetje extra aandacht nodig hebben en de kids die het helemaal zelf kunnen. Dus in jou klaslokalen zitten geen rugzak kinderen? Want die zijn namelijk niet standaard.... ;)

Ben het gedeeltelijk met je eens, de juffen zijn al best meegegaan, maar mijn oplossing, het kind zichzelf laten verschonen is nog nergens voorbij gekomen. Terwijl dat juist heel erg bewust maakt. En als er idd iets is met het kindje dan is het een taak van school én ouders om tot een oplossing te komen, en niet dat de school het afschuift op alleen de ouders.