Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Tivoli_ schreef:Deze discussie is al erg vaak geweest hier op bokt....tot wel 40 pagina lang gezeur over welles en nietus, dus ik wens je vast sterkte met het bijhouden van dit topic
Ja,er zijn 'ontspoorde' tienermoeders.
Maar zodra een moeder ontspoort en 30 jaar is, schijnt het ineens niet meer op te vallen.
benangelique schreef:chely geeft het goed weer; de opvoeding staat of valt met de omgeving, niet met de leeftijd van de moeder/ouders.
Ik werk in het speciaal onderwijs en veel kinderen bij ons hebben een grote sociale problematiek. Vaak voortkomend uit een verkeerde opvoeding met incest, geestelijke en fysieke mishandeling, verwaarlozing etc.
Het aantal tienermoeders dat toendertijd een kind heeft gekregen is echter 0%!
Wanneer een moeder/ouderpaar bewust kiest om het kind te houden bij een geconstateerde zwangerschap EN dit onafhankelijk kan en durft te doen van wat de omgeving daar van vindt (dus geen ouders die tegen abortus zijn of juist ouders die zeggen dat ze het kind zullen opvangen), kiezen zij bewust voor het ouderschap en nemen zij ook hun verantwoordelijkheid.
funnyhorses schreef:maar vaak zijn tiener moeders ook ongewilt zwanger geraakt en dat geeft dan ook wel aan dat ze geen verantwoording kunnen dragen.
Nee ik vind dat een tiener moeder geen goede basis kan geven in de opvoeding van een kind.
Als tiener hoor je nog niet achter de pampers en flessen melk voor een baby te zitten.
Vaak zie je ook dat "de lol" er snel af is en dat de oma's en opa's het maar moeten oplossen.
Ylana schreef:funnyhorses schreef:maar vaak zijn tiener moeders ook ongewilt zwanger geraakt en dat geeft dan ook wel aan dat ze geen verantwoording kunnen dragen.
Goh, dan ben ik ook zo´n tienermoeder. O nee, wacht, ik ben al 27 maar toch ook ongewilt (wel gewenst nu!) zwanger. Waar val ik dan onder???
Ylana schreef:funnyhorses schreef:maar vaak zijn tiener moeders ook ongewilt zwanger geraakt en dat geeft dan ook wel aan dat ze geen verantwoording kunnen dragen.
Goh, dan ben ik ook zo´n tienermoeder. O nee, wacht, ik ben al 27 maar toch ook ongewilt (wel gewenst nu!) zwanger. Waar val ik dan onder???
wendy_paard schreef:ik kijk vaak het programma tiener moeders en dan zie je dat ze er niet met hun hoofd bij zijn
of vriendinnen voor gaan.
wendy_paard schreef:hier staat geschreven ik citeer:
een kind in zijn eerste levenjaar nie goed begrepen word in zijn roeping
( huilen om eten en het word te laat op gereageerd, wilt liefde en krijgt deze niet gemeend b.v.)
kan zich van de mens afweren of het word heel bang om dingen te ondernemen en te onderzoeken( sociaale met oma opa)
of het word juist heel op zich zelf en bijdehand zoekt geen steun met onderzoeken. (bij bijvoorbeeld de eerste stapjes zetten
of blokjes leren stapelen noem maar op dus.)
hieruit is uit gebleken dat daardoor grote stoornissen uit kunnen voortstaan zoals:
laag zelfbeeld, ( dit vertoont zich nog in peuter zijn en schoolkind tussen de leeftijd van 4 tot 12 jaar.)
het kind kan zich af gaan sluiten voor sociaal contact als dat gebeurd en de signalen worden genegeerd dan
kan het zijn dat het kind zich niet meer kan verplaatsen in anderen en dus geen of moeilijk medeleven voor de medemens kan voelen.
het schuwe kind is meestal de dupe van pesterijen.