hebben kinderen een goede basis bij tiener moeders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

toot

hebben kinderen een goede basis bij tiener moeders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:48

hoi iedereen na aanleiding van een tieners wat zal je doen als je nu zwanger word
ben ik met dit topic gekomen.

ik volg nu een studie over kinderen en hun ontwikkeling ok een spw opleiding.
dat is een opleiding waarmee je met mensen is instellingen of problemen kan werken.

hier staat geschreven ik citeer:
een kind in zijn eerste levenjaar nie goed begrepen word in zijn roeping
( huilen om eten en het word te laat op gereageerd, wilt liefde en krijgt deze niet gemeend b.v.)
kan zich van de mens afweren of het word heel bang om dingen te ondernemen en te onderzoeken( sociaale met oma opa)
of het word juist heel op zich zelf en bijdehand zoekt geen steun met onderzoeken. (bij bijvoorbeeld de eerste stapjes zetten
of blokjes leren stapelen noem maar op dus.)
hieruit is uit gebleken dat daardoor grote stoornissen uit kunnen voortstaan zoals:
laag zelfbeeld, ( dit vertoont zich nog in peuter zijn en schoolkind tussen de leeftijd van 4 tot 12 jaar.)
het kind kan zich af gaan sluiten voor sociaal contact als dat gebeurd en de signalen worden genegeerd dan
kan het zijn dat het kind zich niet meer kan verplaatsen in anderen en dus geen of moeilijk medeleven voor de medemens kan voelen.

het schuwe kind is meestal de dupe van pesterijen.

ik heb dit dus uit mijn boek van school.
wat ik dan denk nogmaals denk is dat het bijdehande kind verdacht veel lijkt op sociopaat dat is een stoornis dat je geen berouw etc etc etc voelt.

ik kijk vaak het programma tiener moeders en dan zie je dat ze er niet met hun hoofd bij zijn
of vriendinnen voor gaan.
er zijn natuurlijk ook chtte wonder tiener moeders die het nog beter doen dan een moeder van kinderen
ik heb dus niets tegen tiener moeders.
wat vinden jullie hiervan?
ik weet dat het wat ver gezocht klinkt als ik het hele verhaal opschrijf ben ik bij de 66de bladzijde
ik heb het ook een beetje in mijn eigen taaltje opgeschreven.
Laatst bijgewerkt door Mars op 23-10-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:00

Ik denk dat kinderen een net zo goede basis bij een tienermoeder kunnen krijgen dan bij een 'oudere' moeder

Ik denk namelijk dat een goede opvoeding geven niet leeftijdsafhankelijk maar omgevingsafhankelijk:
- 'Vroeger' was het heel normaal dat je kinderen kreeg vanaf je eerste menstruatie
- In heel veel landen is het tegenwoordig nogsteeds normaal om rond je 18e al kinderen te hebben (denk bijv. aan Oostbloklanden)
- een 'goede moeder' zijn is een idee waar het merendeel van de maatschappij achter staat. Als heel Nederland zou denken dat 'oudere' moeders 'slecht' zijn dan zou dit topic als titel hebben: 'hebben kinderen een goede basis bij oudere moeders'...

Verder is het zo dat op televisie bijna alleen maar uitersten van de maatschappij laat zien, Jan Modaal is niet entertainend.

DeniseM

Re: hebben kinderen een goede basis bij toener moeders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:01

Ik ben het helemaal een met Chely!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:02

Ik denk dat het niet leeftijdsgebonden hoeft te zijn, een oudere moeder kan net zo goed een kind verwaarlozen (financieel, liefde etc).

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:07

ik denk wel dat het leeftijds gebonden is hier in nederland zijn kinderen nog ech kinderen in ooostblok landen moeten zij van kleins af aan verantwoordelijk heden dragen dat verouderd ook.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:21

Ik ben het ook eens met Chely. Een goede opvoeding is niet leeftijdsafhankelijk. Een goede opvoeding hangt samen met liefde, respect, geduld, structuur, bieden van ontwikkelingsmogelijkheden, veiligheid, aangeven van grenzen en doorgeven van normen en waarden. (uiteraard zijn er nog tal van andere, hier ligt ook een stukje persoonlijkheid van de opvoeder) Verschillen in culturen zul je dan ook altijd houden (normen en waarden, gewoontes etc)

Het stukje wat jij uit je boek citeert (ben trouwens wel nieuwsgierig naar de titel van het boek, ik heb ook ooit SPW gedaan :P ) is maar een miniscuul stukje van wat er allemaal mis kan gaan in de eerste jaren van opvoeding. Een laag zelfbeeld is dan ook een 'minder erg' gevolg van wat jij noemt een slechte opvoeding. In de eerste jaren van opvoeding is het vooral belangrijk dat een kind zich kan hechten. Hechtingsstoornissen zijn helaas veelvoorkomende ernstige stoornissen vaak gepaard met gestoord gedrag of andere problemen waar een kind tegenaanloopt. Deze stoornis zien wij helaas veel bij ons op de crisisopvang, waar verschillende kinderen van verschillende afkomsten en verschillende ouders worden geplaatst omdat het voor hun niet meer mogelijk is om (tijdelijk) thuis te wonen.

Oef ik kan uren praten over dit soort dingen, maar dwaal dan af van het eigenlijke onderwerp :P

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:26

hihi ja dat heb ik ook ik ben mevrouw dwaal af.
het boek heet psygiche met het boek heet sociaale en ant sociale ontwikkelingen.
die heb ik extra bijbesteld zodat ik ook bij de jongeren met zwaarderen problemen kan helpen omdat ik helaas in z`n schuitje hebt gezeten denk ik dat ik beter bij iemand kan doordringen omdat ik het bete snap dan andern groepsleiding die dat niet hebben gehad.

een gevoel kan je nam niet leren uit een boek.
sociopaat komt voor uit hechtingsstoornis.
haha je onderschrift ik lif zowat onder de bank hahha

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:34

mijn zusje was 15 toen mijn neefje geboren werd, hij is nu 20 en het is de meest heerlijke knul die ik ken, dus nee zegt zeker niet alles, alleen hebben mijn ouders en ik en mijn oudste zus ook wel ons steentje bijgedragen moet ik eerlijk zeggen.
Ik denk dat het sociale netwerk in dat geval heel erg groot moet zijn anders is het gewoon heel erg moeilijk.
als ik kijk hoe ik op die leeftijd was en nu ben (37) ben ik een stuk volwassener, dus nee ik hoop niet dat mijn kindjes op die leeftijd moeder worden (zie ik ook niet gebeuren eigenlijk)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:47

amen eppie,.
t je zegt zie ik niet gebeuren dat is de instellingo m geen tienermoeders te hebben.
maak ze maar is wakker snacht ja nu zal je een baby moeten voeren.
zaterdag ochtend opstaan met een kind ook dat hakt er wel in denk ik

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:55

Chely schreef:
- 'Vroeger' was het heel normaal dat je kinderen kreeg vanaf je eerste menstruatie

.. was ik nog lang niet van de lagere school af ....

Voor de rest denk ik dat de leeftijd er idd. niet toe doet, het hangt van andere factoren af of iemand een kind goed of minder goed opvoedt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:56

wendy_paard schreef:
haha je onderschrift ik lif zowat onder de bank hahha

Wat is er mis met m'n onderschrift? :P

Staat voor borstverkleining, WOW zadel voor m'n paard, mijn allerliefste vriendje en een koud biertje :P :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:13

Deze discussie is al erg vaak geweest hier op bokt....tot wel 40 pagina lang gezeur over welles en nietus, dus ik wens je vast sterkte met het bijhouden van dit topic :D

Ja,er zijn 'ontspoorde' tienermoeders.
Maar zodra een moeder ontspoort en 30 jaar is, schijnt het ineens niet meer op te vallen.

Ik ben zelf een tienermoeder,thans,ik was 19 toen ik beviel.
We hebben ontzettend veel commentaar en verwijten gehad,zijn met de nek aangekeken en nagestaard :D

Ik denk dat leeftijd weinig zegt.De één is 16 en zelfstandig, de ander is 25 en nog lang niet klaar met opgroeien.
Dat is al 1 ding,waarover niemand over 1 kam te scheren valt.
Dan nog : liefde is niet leeftijdsgebonden,dat kan je je kind geven,of je nou 17 bent of 37.

Dan kom je op materiële zaken terecht,waarvan je zou kunnen zeggen : wat heeft een tienermoeder (+vader!) nou aan zo'n baby te bieden?
Anderzijds zijn er ook genoeg 'oudere' ouders die de zaken niet op orde hebben.

De dingen die je op tv zien zijn uitersten,ze pikken de meest spannende verhalen eruit en voila,die blijven hangen!
Tienermoeder + baby .... 1 + 1 = 2 toch?
Er bestaan ontzettend veel vooroordelen hierover,welke ik te moe ben om me wéér tegen te verdedigen.

Dan is er nog het verschil tussen tienermoeder en tienermoeder...
Je hebt het meisje van 14 dat thuis woont,niet weet van wie ze zwanger is,nog naar school moet,en het kindje bij haar ouders moet 'droppen'.
Maar je hebt ook de 18 jarige die zwanger raakt,hard vecht om haar kind het beste te geven,en een aantal jaar later kan terugkijken op een flinke vooruitgang.

Ik was 18 toen ik door de pil heen zwanger raakte van mijn vriend.
Mensen wezen ons na en vonden ons naief dat we ons kindje wilden houden.
We zijn er helemaal voor gegaan,zijn getrouwd en inmiddels zelfs aan het oefenen voor een tweede.

De moraal van dit verhaal (want ook ik kan hier tot in den treure over blijven praten)
Laat het taboe over tienermoeder eens zakken...Haal het woordje 'Tiener' eraf,en kijk naar het persoon als MOEDER ....zonder dat zogenaamd veelzeggende woordje ervoor...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:14

Heel mooi gesproken tivoli!!

benangelique

Re: hebben kinderen een goede basis bij tiener moeders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:11

chely geeft het goed weer; de opvoeding staat of valt met de omgeving, niet met de leeftijd van de moeder/ouders.
Ik werk in het speciaal onderwijs en veel kinderen bij ons hebben een grote sociale problematiek. Vaak voortkomend uit een verkeerde opvoeding met incest, geestelijke en fysieke mishandeling, verwaarlozing etc.
Het aantal tienermoeders dat toendertijd een kind heeft gekregen is echter 0%!

Wanneer een moeder/ouderpaar bewust kiest om het kind te houden bij een geconstateerde zwangerschap EN dit onafhankelijk kan en durft te doen van wat de omgeving daar van vindt (dus geen ouders die tegen abortus zijn of juist ouders die zeggen dat ze het kind zullen opvangen), kiezen zij bewust voor het ouderschap en nemen zij ook hun verantwoordelijkheid.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:02

_Tivoli_ schreef:
Deze discussie is al erg vaak geweest hier op bokt....tot wel 40 pagina lang gezeur over welles en nietus, dus ik wens je vast sterkte met het bijhouden van dit topic :D

Ja,er zijn 'ontspoorde' tienermoeders.
Maar zodra een moeder ontspoort en 30 jaar is, schijnt het ineens niet meer op te vallen.

En dan is het ook nog vaak zo dat het oudste kind uit zo'n gezin (vaak zelf nog erg jong!!) de rest opvoedt en dat beter doet dan moeders zou kunnen!!!

Ik was 19 toen mijn zoon geboren werd, en dat was een heel bewuste keuze. Hij is nu 21, en ben enorm trots op hem. Durf zelfs zo eiegnwijs te zijn om te zeggen dat hubbie en ik hem goed hebben opegvoed!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:04

benangelique schreef:
chely geeft het goed weer; de opvoeding staat of valt met de omgeving, niet met de leeftijd van de moeder/ouders.
Ik werk in het speciaal onderwijs en veel kinderen bij ons hebben een grote sociale problematiek. Vaak voortkomend uit een verkeerde opvoeding met incest, geestelijke en fysieke mishandeling, verwaarlozing etc.
Het aantal tienermoeders dat toendertijd een kind heeft gekregen is echter 0%!

Wanneer een moeder/ouderpaar bewust kiest om het kind te houden bij een geconstateerde zwangerschap EN dit onafhankelijk kan en durft te doen van wat de omgeving daar van vindt (dus geen ouders die tegen abortus zijn of juist ouders die zeggen dat ze het kind zullen opvangen), kiezen zij bewust voor het ouderschap en nemen zij ook hun verantwoordelijkheid.

Heel mooi (en heel waar) gesproken!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:20

maar vaak zijn tiener moeders ook ongewilt zwanger geraakt en dat geeft dan ook wel aan dat ze geen verantwoording kunnen dragen.
Nee ik vind dat een tiener moeder geen goede basis kan geven in de opvoeding van een kind.
Als tiener hoor je nog niet achter de pampers en flessen melk voor een baby te zitten.
Vaak zie je ook dat "de lol" er snel af is en dat de oma's en opa's het maar moeten oplossen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:34

funnyhorses schreef:
maar vaak zijn tiener moeders ook ongewilt zwanger geraakt en dat geeft dan ook wel aan dat ze geen verantwoording kunnen dragen.
Nee ik vind dat een tiener moeder geen goede basis kan geven in de opvoeding van een kind.
Als tiener hoor je nog niet achter de pampers en flessen melk voor een baby te zitten.
Vaak zie je ook dat "de lol" er snel af is en dat de oma's en opa's het maar moeten oplossen.

Sorry? Nu stoot je me toch wel even heel erg tegen het hoofd.
Ik was 18 toen ik ongepland zwanger raakte. Hoezo geeft dat volgens jou aan dat ik geen verantwoordelijkheid kan dragen?
Omdat ik braaf mijn pil slikte en tóch zwanger werd? :\

En dat de lol er snel af is?
Wij vinden het zo 'lollig' dat we voor een tweede gaan. :Y)

En wie bepaalt wanneer iemand achter de luiers 'hoort' ?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:40

funnyhorses schreef:

Zo, jij durft!!! Wat als je ondanks de pil of het condoom zwanger raakt??? Dat zegt niks over het feit of je al dan niet verantwoordelijk bent!!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:16

funnyhorses schreef:

Goh, dan ben ik ook zo´n tienermoeder. O nee, wacht, ik ben al 27 maar toch ook ongewilt (wel gewenst nu!) zwanger. Waar val ik dan onder???

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:19

Ylana schreef:
funnyhorses schreef:

Goh, dan ben ik ook zo´n tienermoeder. O nee, wacht, ik ben al 27 maar toch ook ongewilt (wel gewenst nu!) zwanger. Waar val ik dan onder???

Onder de domme geiten??? Ik heb geen idee hoor maar ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:10

Ylana schreef:
funnyhorses schreef:

Mag ik dan ook meedoen? Ons meisje kwam ook als een verassing, maar zeker wel gewenst. Ik was 23 toen ik zwanger raakte, woonde een dik jaar samen op onze boerderij en runnen een eigen bedrijf ..... neeeyy wij kunnen geen verantwoording dragen :+

Nee sorry, nu sla je echt even de plank mis hoor! Ongepland zwanger raken en (geen) verantwoording kunnen dragen hebben echt niets met elkaar te maken.

Ik denk dat het ook erg belangrijk is hoe de ouders er tegenover staan. Ik ken een meisje dat op haar 17e zwanger raakte van haar vriend. Haar ouders hebben gezegd: het is nu eenmaal zo, we gaan er het beste van maken. Ze hebben een leuk kinderkamertje gemaakt en zij kreeg de kans van haar ouders om school af te maken. Daarnaast was ze op en top moeder hoor!!! Ze heeft haar diploma gehaald en werkt nu 3 dagen en haar vriend heeft een vaste full time baan en ze hebben een leuk huisje gekocht!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:50

Zeker niet leeftijdgebonden.. Mijn nicht werd op haar 18e onverwachts zwanger, van haar (nieuwe) vriend. Grote schok voor de familie, en hun relatie ging ook uit, maar haar vriend (of toen dus ex) zou haar nog wel steunen, o.a. op financieel gebied. Nu echter, 6 jaar later, gaat het helemaal prima.. Mijn nicht heeft haar dochtertje een warm thuis gegeven, en inmiddels is ze alweer ruim 5 jaar samen met die vriend (vader van haar dochtertje) en hebben ze nog een zoontje gekregen. Vorig jaar zijn ze ook nog getrouwd, en nu zijn ze echt een doorsnee gezinnetje wat hun kinderen een stabiel en goed thuis geeft.. echt huisje boompje beestje, en dat vanaf dag 1 dag het nieuws bekend was :j Maar dat is zo mooi, dat is ook lang niet overal het geval natuurlijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:55

wendy_paard schreef:
ik kijk vaak het programma tiener moeders en dan zie je dat ze er niet met hun hoofd bij zijn
of vriendinnen voor gaan.

Ik denk dat het meer met de instelling van de moeder te maken heeft dan met de leeftijd.

wendy_paard schreef:
hier staat geschreven ik citeer:
een kind in zijn eerste levenjaar nie goed begrepen word in zijn roeping
( huilen om eten en het word te laat op gereageerd, wilt liefde en krijgt deze niet gemeend b.v.)
kan zich van de mens afweren of het word heel bang om dingen te ondernemen en te onderzoeken( sociaale met oma opa)
of het word juist heel op zich zelf en bijdehand zoekt geen steun met onderzoeken. (bij bijvoorbeeld de eerste stapjes zetten
of blokjes leren stapelen noem maar op dus.)
hieruit is uit gebleken dat daardoor grote stoornissen uit kunnen voortstaan zoals:
laag zelfbeeld, ( dit vertoont zich nog in peuter zijn en schoolkind tussen de leeftijd van 4 tot 12 jaar.)
het kind kan zich af gaan sluiten voor sociaal contact als dat gebeurd en de signalen worden genegeerd dan
kan het zijn dat het kind zich niet meer kan verplaatsen in anderen en dus geen of moeilijk medeleven voor de medemens kan voelen.

het schuwe kind is meestal de dupe van pesterijen.

Slecht zeg, zoveel spel- en taalfouten in een boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 01:04

Als dat is wat er precies in je boek staat dan is dat vast een heel slecht boek. Ik heb hetzelfde boek trouwens ook. En ik denk dat jij er de verkeerde ideeen bij hebt.

Als een kind in zijn eerste levensjaar geen aandacht/liefde etc krijgt maar alleen de basis zorg ( eten/drinken) komen daar anti-sociale mensen uit voort. De hechting in het eerste jaar is zoooo belangrijk. Het maakt trouwens niet uit wie het kind liefde geeft mama/oma/kinderopvang het gaat om kinderen die alleen eten en drinken krijgen en verder niets.