Hoe bescherm ik mijn dochter.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustyshadow
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-11-16

Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:04

Mijn dochter zit op het MBO.
Ze heeft echter een vriendin die geestelijk niet helemaal in orde is en die met zelfmoordneigingen rondloopt. Meisje krijgt al professionele hulp, maar ze betrekt mijn dochter heel erg in het proces. Ze verteld haar alles wat haar dwars zit en wat ze doet (zichzelf snijden of wat dan ook).
Ik merk dat mijn dochter er steeds meer moeite mee heeft en ik heb ook al eens gezegd dat ze misschien eens wat meer afstand moet nemen van dit meisje.
Zo stond ze laatst opeens te huilen en greep ze me vast voor een knuffel. Het enige wat ik er dan uit krijg is; Ik vind het zo erg voor X.

Nou, ik vind het zo erg voor mijn dochter!
De schoolprestaties lopen achteruit. Blijkbaar kan ze ook niet echt bij haar klasgenoten terecht, want die hebben (volgens haar) ook allemaal problemen met vanalles.

Nu is het gisteren dus helemaal mis gegaan. Wij naar een verjaardag, zei alleen thuis. Zat film te kijken toen we weg gingen. Komen we thuis, is ze al boven op haar kamer.
Ik loop naar boven en hoor overgeefgeluiden.
Zit ze midden op haar bed over te geven op het matras. Dus ik roep mijn man om vlug te helpen en het 1e wat die ziet is een halflege fles wijn. :wow: %)

Heeft ze haar zorgen proberen weg te drinken! Dat was dus mooi mislukt, want ze werd er alleen maar ziek van.Ik hoop dat ze dat in elk geval ervan geleerd heeft.

Ze heeft dit nog nooit gedaan, ze drinkt zowieso nooit alcohol, zelfs niet op feestjes. Vandaar dat anderen haar soms ook ermee plagen (niet op een vervelende manier).

Vanmorgen dus een gesprekje met haar gehad en gevraagd wat er allemaal aan de hand is, want je gaat toch niet alleen voor 1 vriendin met problemen aan de zuip?

Het was dus alles....die vriendin, slechte punten op school, geen echte aansluiting met de klasgenoten.
Aangezien we op het MBO geen ouderavonden meer hebben, kunnen we hier ook niet over praten met een mentor. Enige wat ik zou kunnen doen, is eens contact met hem opnemen, maar dan nog....over een paar maanden is ze 18 en dan kan het zijn dat ze niet eens meer toestemming geeft dat de mentor haar prestaties met ons bespreekt.

Ik weet niet goed hoe ik dit nu moet aanpakken.
Contact met die vriendin gaan verbieden zal waarschijnlijk niet veel zin hebben, want die ziet ze ook op school. Maar misschien het bel- en appgebeuren tot een minimaal beperken?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:08

hoe moeilijk ook, het klinkt wel als reguliere struggles van een puber. Ze is al zo naar zichzelf op zoek en dan trekt een klasgenoot/vriendin daar een zware wissel op.
Moeilijk hoor, maar wat goed dat je dochter zich zo veilig voelt bij jullie dat ze dit wel met jullie kan delen. Voelt ze zich ook veilig genoeg om samen naar school te gaan en te praten met haar mentor?

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:09

Iedere school heeft een vertrouwenspersoon. Daar zou ik contact mee opnemen maar ook een mentor zal je te woord staan neem ik aan en dat hoeft dus niet persé over de schoolprestaties te gaan.
En misschien eens met je eigen huisarts gaan praten voordat het steeds ernstige vormen aan gaat nemen. Moet erg moeilijk allemaal voor je zijn. Sterkte!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:12

Ik denk dat je dochter baat heeft om bij een onafhankelijk persoon te gaan praten hierover. Ik denk dat ze hier namelijk erg gevoelig voor is. Is het een idee dat jullie met haar mentor praten, dus zelf een gesprek met school aanvragen?

Die vriendin verbieden is denk ik geen oplossing.Zoals je zegt zien ze elkaar ook op school. Verder weet ik eigenlijk niet waar de ouders van die vriendin in dit verhaal zijn? Hoe staan die hierin?

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:14

Je kan gewoon der mentor bellen hoor en hiermee praten. Heeft mijn moeder vaak genoeg voor mij gedaan. Hulp voor haar is ook niet mis. Der vriendin laten vallen is geen optie, maar met wie kan zij praten. Probeer de verhalen aan te horen hoe moeilijk ook omdat jouw kind hiermee belast wordt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:23

Zou zeker ook niet het contact ook maar op enige manier met deze vriendin verbieden of verplicht verminderen, dit moet ze uit eigen beweging misschien gaan doen, maar zou dit niet voor haar bepalen, dan zet je haar alleen nog maar verder weg. Bedoeling is juist dat ze het ergens kwijt kan, als jij dingen gaat proberen af te remmen of verbieden komt er alleen maar meer een taboe sfeer om dit met je te bespreken.

Probeer met haar te praten, zeg eerlijk dat je je zorgen maakt, vraag wat je kunt doen, sta vooral open voor haar.
Succes.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:26

Kun je niet vragen of je dochter eens langs mag bij de therapeut van de vriendin? Dat is iemand die wat meer zicht op de situatie met de vriendin heeft, dan hoeft ze niet alles volledig uit de doeken te doen en dat vindt ze waarschijnlijk prettiger dan iemand die er niets vanaf weet

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:33

wat verbind die 2, is het echte vriendschap of is het claimend gedrag?
Of het feit dat jou dochter misschien ook met veel meer zit dat ze laat blijken, of het is een gevoelig persoon!

verbieden niet doen...dat brengt nog meer ellende mee omdat het dan stiekem gebeurt en ze er dan ook niet met jullie over kan praten

Ga juist wel nu het nog kan praten met de mentor.

probeer haar toch ook in een groep andere jongeren te brengen dmv hobby,vakantie,sporten, dansles, of een jongerengroep van een kerk etc.

Uit eigen ervaring weet ik hoe dat andere meisje jou dochter kan overschaduwen, geef haar hulp en leer haar ook voor haar zelf op te komen door te zeggen "dit moet je niet bij mij bespreken maar met je begeleider" of gewoon ik wil het niet meer horen anders moet ik afstand nemen".
Het kan hun band verslechteren of juist positief verbeteren en juist dan heeft ze jullie weer hard nodig om juist alle positive dingen te zien en toe te passen.
Door misschien in haar klas wel de meiden /jongens aan te spreken die ze wel aardig vind en gewoon te vragen wat vind je van mij en ik vraag dit omdat....En daar kan ook die mentor/docenten bij helpen!

:(:)

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:43

Oef, wat onwijs moeilijk. Voor je dochter, maar ook voor jou.

Ook op het MBO heeft een klas een mentor waarmee je een gesprek aan kunt kaarten. Je kan altijd de school bellen en met hem door laten verbinden. Vaak vind je anders op internet ook wel de e-mailadressen van docenten. Wie weet kun je proberen of ze overgeplaatst kan worden naar een andere klas, dan ziet ze dat meisje ook al minder.

Verder niks verbieden, want een puber blijft een puber. "als mama zegt dat het niet mag, doe ik het wel." Zulke dingen verbieden werkt averechts. Wees wel duidelijk waarom je niet wilt dat ze haar nog ziet. Probeer ook wat vergelijkingen te maken, misschien onaardig, maar zo ziet ze misschien wel in dat die vriendin misschien toch geen echte vriendin is.

Succes!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:59

Contact opnemen met het mentoraar/decanaat van de betreffende school.
Weet de school van de problemen van de vriendin van je dochter? Kan me goed indenken dat zo iemand behoorlijk invloed op je dochter uit oefent. Al dan niet bewust.

Veel sterkte ermee!

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:51

Inderdaad contact opnemen met haar mentor. Liefst met haar erbij om haar er niet buiten te laten. Ze is immers ondanks dat ze een puber is ook bijna volwassen. Als ze vaker verdrietig is en op zo'n manier alcohol drinkt professionele hulp inschakelen. Misschien heeft haar school ook wel een studentenpsycholoog.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:59

Bah wat naar.
Ik zou naar de mentor gaan en dit aankaarten. Met haar erbij, zodat zij ook haar verhaal kan doen.

Anoniem

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:04

Wat enorm heftig zeg :(:) Ik denk dat verbieden op dit moment averechts werkt. Als ze zo betrokken is bij haar vriendin dan zal ze ook het app- en belcontact niet willen inperken. Ik zou om heel eerlijk te zijn met haar naar een psycholoog stappen om het hierover te hebben. Dat kan via school, maar dat zou ook vanuit jullie kunnen komen. Misschien is ze er in de eerste instantie huiverig over maar ik denk dat ze echt zal merken dat het helpt als ze haar hart kan luchten over wat er aan de hand is zonder dat het consequenties heeft (wat je wel hebt als ze gaat praten met haar mentor oid).

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:04

Hele moeilijke situatie..is een gesprek met de ouders van de vriendin een idee?heel veel sterkte iig.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:11

Toen ik nog op het Atheneum zat, was er een meisje dat in verschillende lessen naast mij zat. Zij had ook problemen, woonde al niet meer thuis en vertelde me vaak op welke manier ze zelfmoord ging proberen te plegen. ook sneed ze zichzelf en had waanideeën.
Maar dit was niet echt een goede vriendin van mij en ik kon hier met mijn eigen vriendinnen wel over praten. Ik wist ook bijna zeker dat het een schreeuw om aandacht was, meestal houdt iemand zijn echte zelfmoordplannen geheim denk ik.

Toen ik het zat was heb ik het aan mijn ouders verteld en die hebben contact met mijn mentor opgenomen. Niet heel lang daarna is het meisje van school gehaald en ergens intern gegaan, ik geloof dat het uiteindelijk goed gaat met haar.

Ik denk dat je het beste zelf contact met de mentor kunt opnemen (wel tegen je dochter zeggen dat je dit gaat doen) en melden dat dit bij haar vriendin speelt.
Sterkte

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:13

Bij mij op school zat vroeger ook een meisje van wie een vriend van haar zelfmoord neigingen had. Die belde haar gewoon doodleuk op als ie bij het spoor stond en elke keer kwam zij hem redden. Uiteindelijk bleek hij vooral aandacht te willen en kreeg hij dat ook van haar.

Ik zou als ik jou was kijken of ik via school contact kan krijgen met haar ouders om te kijken waar nu het probleem zit, wie weet heeft je dochter niet alles in beeld. Het is het niet waard om je dochter met zoveel pijn en zorgen rond te laten lopen. Succes!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:14

Ik ben zelf ook ooit geclaimd door zo'n persoon en ik heb toen zelf de stap genomen om afstand te nemen. Daar was dat meisje het totaal niet mee eens, en kreeg ook nog een boze mail van haar moeder.. maar ik merkte inderdaad dat ik er zelf aan onder door ging. Het ging daarna een stuk beter. :j

De wachtlijst voor een psycholoog is ongeveer 13 weken, dus daar zou ik niet op wachten. Een gesprek met de mentor kan áltijd! Of de mentor alles verteld over jouw dochter is een tweede (als er dingen in vertrouwen zijn verteld, of je dochter is straks meerderjarig), maar je kan altijd je zorgen uiten.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:18

Idd contact opnemen met de school.

En daarnaast zou ook ik een prof iemand zoeken om je dochter mee te laten praten.
Kan enorm opluchten,en de stap om tegen ouders diverse dingen te vertellen,is vaak groter en moeilijker dan zo iemand.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:21

Ik mag hopen dat er ook op het MBO gewoon een betrokken mentor of decaan aanwezig is die je dochter goed kent. Ik zou daar zeker achteraan gaan en alles bespreken met deze persoon. Leg het probleem voor en bespreek hoe de school en jij je dochter goed kunnen begeleiden zodat zij en haar schoolwerk er zo min mogelijk onder leiden. de school zal ongetwijfeld een vertrouwenspersoon of een zorgteam hebben, dit verhaal moet absoluut daar terecht komen en het zou fijn zijn voor je dochter als zij daar terecht kan om haar verhaal te doen en voor ondersteuning vanuit school. Je dochter moet zich gehoord voelen. Zoek eventueel professionele hulp buiten school ook.
Contact verbieden heeft weinig zin denk ik, als ze contact wil zal ze dit toch wel doen, eventueel op school. Praat genoeg met haar en laat haar haar verhaal doen bij je.
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:22

Maak een afspraak bij de huisarts voor he dochter (in overleg met haar dan he) om haar te laten doorsturen naar een psycholoog. Jij hebt het voornamelijk over de depressieve vriendin die geestelijk niet in orde is, maar hoe jouw dochter met haar eigen problemen omgaat, dat is niet zoals je zou willen. Het leven is erg hard en straks is ze voor de wet volwassen en heb je er geen grip meer op, wat dan? Ze komt waarschijnlijk meer narigheid tegen en je hoopt dan maar dat ze niet weer naar de fles grijpt (en wat dan nog meer)
Een psycholoog kan je leren hoe je omgaat met verdriet en pijn.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:23

Het enige wat je kunt doen is er voor je dochter zijn. Zonder oordeel, zonder advies te geven. Deze vrouw met problemen is op haar pad gekomen. Zij leeft haar eigen leven en zal hier dus mee om moeten gaan. Het is zo heerlijk als ze bij jullie een plek heeft waar ze alles mag zeggen. Waar ze gesteund wordt in haar opvangen van haar vriendin.
Als jullie die plek niet kunnen hebben voor haar, (tja je dochter is nu eenmaal een puber }> <3 ) kun je misschien iemand zoeken samen met haar waar ze wel haar verhaal kwijt kan. Belangrijkste advies is dus, blijf in verbinding met haar. Ze mag weten dat je bezorgd bent, maar maak het niet te zwaar voor haar, want dan heeft ze er nog een probleem bij. Probeer haar te zien als een jonge volwassen vrouw en bied haar aan dat je haar waar dan ook wilt helpen en dat zij zelf helemaal bepaalt hoe die hulp eruit gaat zien.
Wat te denken van een kopje thee drinken samen als ze uit school komt, of samen eens gezellig gaan winkelen, uit eten gaan etc. Heeft ze misschien een opa of oma die hier iets in kan betekenen? Vaak zijn klein kinderen zo gek op een van hun grootouders.

Ik schrijf dit vanuit eigen ervaring. Ik was 30 jaar toen mijn vader heel verschrikt vertelde dat hij had gehoord dat ik jarenlang (14 jaar tot en met 24 jaar) een vriendin heb begeleid die een man bleek te wezen en ook later zich heeft laten opereren. Heb toen alles voor hem uitgezocht zodat hij ook de man kon zijn die hij altijd al was.
Niemand wist dit grote geheim, zelfs niet zijn eigen ouders. Ging ook gepaard met suïcide pogingen en gekke toestanden. Want deze vriendin die een vriend was, zat ook in de puber tijd net als ik.
De ouders van deze man (bekende van mijn ouders) hebben dit dus veel later mijn ouders verteld. Mijn vader was er helemaal kapot van en zei wanhopig: "waarom heb je het nooit aan ons of iemand anders verteld"? Waarop ik terug vroeg: "wat zou jij dan gedaan hebben"?
Waarop hij antwoordde: "Ja, natuurlijk alles om je te laten stoppen met het bevriend zijn want dit is veels te zwaar, zelfs voor een volwassenen om dit te begeleiden". Waarop ik gelijk terug gaf: "dan heb je jezelf nu precies het antwoord gegeven waarom ik het niemand verteld heb, want dat wist ik, dat je zo zou reageren".

Lo91
Berichten: 164
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:25

Ik stuur je even een pb, zelf namelijk ook in die situatie gezeten..

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:38

Oei wat vervelend!

Kan heel goed een schreeuw om aandacht zijn en je dochter is gevoelig voor dat geclaim. Heeft dit meisje ook een specifieke aandoening zoals een persoonlijkheidsstoornis of borderline? Het kan helpen hier wat info over te zoeken en met je dochter te praten. Als ze meer info heeft over wat er achter schuilt (machtspositie, aandacht tekort) kan ze misschien dingen herkennen en zich hier tegen wapenen?
Ik ken ook mensen die zwaar beïnvloed werden door zo'n "gek" kind om het maar even te zeggen en die hebben uiteindelijk zelf al het contact verbroken gelukkig. Dat moeten ze wel zelf inzien, forceren zal niet werken of juist averechts. Spreek ook met de mentor en anders de ouders van dat meisje?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:54

MarjanB schreef:
Bij mij op school zat vroeger ook een meisje van wie een vriend van haar zelfmoord neigingen had. Die belde haar gewoon doodleuk op als ie bij het spoor stond en elke keer kwam zij hem redden. Uiteindelijk bleek hij vooral aandacht te willen en kreeg hij dat ook van haar.

Ik zou als ik jou was kijken of ik via school contact kan krijgen met haar ouders om te kijken waar nu het probleem zit, wie weet heeft je dochter niet alles in beeld. Het is het niet waard om je dochter met zoveel pijn en zorgen rond te laten lopen. Succes!


Ik zou niet contact opnemen met de ouders van dat meisje, daar ligt het veel te gevoelig bij. Daarbij heb je allebei een gelijksoortig belang waardoor je toch al niet op één lijn komt te liggen. Elke ouder vindt zijn eigen kind natuurlijk het belangrijkste.

Gewoon via school spelen. De situatie ligt ook voornamelijk op school. Veel belangrijker dat de school weet hoe de situatie ligt. Spanningen tussen ouders kan tot grotere problemen op school leiden. Dat wil je ook zeker niet natuurlijk.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Hoe bescherm ik mijn dochter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:57

Ik zou de mentor opbellen!
Ik heb zoiets ook wel eens metmijn dochter aan de hand gehad en werd prima door school opgevangen