Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:57

Probeer de komende tijd wat meer op je taal te letten, dus niet zomaar wat zeggen, maar denk na bij elk woord wat je zegt. Doordat Nederlands je eerste taal is, heb je soms wel eens de neiging om uit je zelf te gaan spreken. Dat probleem heb ik ook, en nu ik wat meer nadenk over elke zin dat ik zeg, wil het al veel makkelijker.

*pum**pum**pum**pum**pum*



heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:05

Bij wat voor woorden/zinnen heb je het? Misschien articuleer je niet duidelijk genoeg. Zeg de woorden maar eens heel erg overdreven, in stukjes zeg maar. In plaats van articuleren: Ar-ti-cu-ler-en.

*pum**pum**pum**pum**pum*

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Niet goed uit je woorden kunnen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:20

Ik denk dan dat het inderdaad vermoeidheid is.

*pum**pum**pum**pum**pum*

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:11

Plien91 schreef:
heidy_wilco schreef:
Bij wat voor woorden/zinnen heb je het? Misschien articuleer je niet duidelijk genoeg. Zeg de woorden maar eens heel erg overdreven, in stukjes zeg maar. In plaats van articuleren: Ar-ti-cu-ler-en.

Overdreven mondbewegingen maken heeft nou niet direct een relatie met taal :+. Planning en aansturen van de spraakmotorische bewegingen kan wel negatief beïnvloed worden door tempo (of stress, vermoeidheid, emoties) en dan kan je struikelen over je woorden.
Maar woor-den in stuk-jes zeg-gen heeft niks te ma-ken met je ver-staan-baar-heid, integendeel. Of. na. elk. woord. een. pauze. laten. Dat maakt het alleen maar irritant om als luisteraar naar zo'n spreker te luisteren.
Verlengen van de klinkers in woorden kan daarentegen wel helpen om je spreektempo op een prettige manier te verlagen.


Ik haalde uit de tekst dat ze soms over woorden struikelde, als je articuleert ga je beter om de woorden denken die je uit moet spreken. En je moet het ook niet bij elk woord doen, maar bij woorden waarover je veel struikelt, en dat dan zelf gewoon oefenen. Ik heb zelf zangles gehad, en daar werd ook nadruk gelegd op goed articuleren, daar ben ik echt veel duidelijker van gaan spreken. Het heeft wel degelijk te maken met taal, maar ik kon uit een later antwoord van TS. horen dat het niet daarom gaat. Dus heb ik al een antwoord gegeven en gezegd dat het niet relevant is wat ik eerder gezegd heb.

*pum**pum**pum**pum**pum*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 19marjo90, GrapeshotBot, jojoleinee, Lalidan, lizard, meiske04, Wulfy en 118 bezoekers