Mijn kind autistisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-12 17:48

Vandaag kreeg ik nogal een klap in m'n gezicht, door iemand in mijn nabije omgeving werd even out of the blue verteld dat mijn dochter wellicht autistisch is.
Ik heb geen probleem met een eventuele handicap, maar om dit zo te zeggen vond ik een beetje grof.
Zowieso hoor ik weinig anders dan kritiek op mijn kind, ze luistert niet, ze is een uitdager, ze praat slecht, ze is eigenwijs enz enz.
Uiteraard is het moeilijk om iets negatiefs te horen over je eigen kind, maar kom op he, zijn niet alle kinderen tussen de 2 en 5 jaar regelmatig vervelend en aan het uitproberen?

De reden waarom deze "handicap" geopperd werd, is dat mijn dochter nogal wat dromerig kan zijn, en wanneer je haar streng toespreekt ze soms dwars door je heen kijkt.
Ik herken dit heel erg van mezelf, ik was(en ben) geen makkelijk mens, straf deed me vrijwel niets en ik ben vrij koppig op bepaalde vlakken.
Wellicht ben ik ook wel autistisch?
Ik ben het liefst alleen met de dieren, hoewel ik ook houd van regelmatig lekker stappen met vrienden.

Persoonlijk denk ik dat mijn dochter weinig baat heeft bij straf, hoewel ze het uiteraard wel krijgt wanneer ze erg stout is.
Dat ze eigenwijs is, klopt helemaal, en ik moedig dat misschien zelfs wel een beetje aan: gewoon proberen en lukt iets niet dan pas vragen om hulp.
In mijn ogen worden ze daar zelfstandig van.
Dat ze je uitdaagt klopt ook, ze tast af tot hoever ze kan gaan.
Slecht praten, mwah, ze praat veel zinnen alleen somige woorden zijn niet duidelijk, ze was zowieso vrij laat met praten.
Wel was ze al vroeg heel pienter, snapt hoe kastdeurtjes dicht moeten, hoe de stofzuiger aan of uit moet, hoe doppen op flessen moeten, waar batterijen in moeten, enz enz.
Ze is enorm sociaal, nergens bang voor en ja, een echte meid.

Ik ga wel naar het consultatie-bureau, maar als ik zo naar andere kindern kijk wijkt ze niet af van leeftijdsgenootjes enb zelfs wat oudere kinderen.
Wat moet ik hier nu mee?
Het maakt me enorm onzeker, en ik krijg dan het gevoel dat ik faal als moeder.


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 10:20

Zo, na alles globaal te hebben doorgelezen, reageer ik even algemeen.

Wat betreft mijn gevoel van falen, dat is niet zozeer omdat mijn kind een stoornis zou kunnen hebben(wat ik zelf niet geloof), maar dat een ander schijnbaar dingen opmerkt die ik over het hoofd heb gezien.
Ze is super sociaal, vrolijk en open naar alles en iedereen, kinderen en volwassenen, vreemden en bekenden.
Ze zoekt ook zelf contact met mensen en dieren.

Ik ben altijd vrij makkelijk geweest qau opvoeding, dit mag, dat niet en geen discussie.
Maar ik heb haar wel aangemoedigd om dingen zelf te proberen(wat ze van nature al deed), om mensen aan te spreken, om vrij en vrolijk te zijn.
Ikzelf was vroeger namelijk heel verlegen, en dat heeft me best wel eens in de weg gezeten.
Ze is uit zichzelf heel zorgzaam, maar kan uiteraard ook best kattig zijn.

Het dromerige waar ik het over heb, is meer in de zin dat ze wat achter me aanslenterd als we iets moeten doen wat ze niet leuk vind, als je dan zegt dat ze door moet lopen komt er weinig reactie.
Imo normaal gedrag van een jong kind, tenslotte moet je toch op een bepaalde manier laten merken dat je het ergens niet mee eens bent.
Ze is niet afwezig/dromerig als ze ergens mee bezig is en je haar roept.

Het laat praten heeft ze dubbel en dwars ingelopen, ze kletst nu de oren van je hoofd met sommige woorden die nog moeilijk verstaanbaar zijn.
Wel kletst ze volle zinnen.
Ze kijkt mensen ook aan, dat is haar kracht waarom mensen haar bijna aanbidden: ze knippert met haar ogen(blauwe ogen en mega lange wimpers) en ze weet hoe ze mensen rond haar vingertje kan winden.

Met alles heeft ze het eerst een keer geprobeerd(kruipen, lopen enz) om vervolgens een paar dagen niets te doen en het ineens te kunnen.
Straf helpt een beetje, maar zoals al eerder is aangehaald, ze is jong en ondernemend, je doet leuke dingen en dat word dan gestraft.
Jonge kinderen kunnen daar nog niet altijd een link tussen te leggen.

Lastig hoor, ik geloof er zelf niet zo in....

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 13:37

Even voor de duidelijkheid, ik vraag niet om een diagnose :)
Maar wellicht komen hier dingen boven waarbij ik denk, oja dat klopt wel, of juist dat ik iets totaal niet herken.
En verder, tja, om mijn verhaal kwijt te kunnen.

Mijn dochter is net 3 geworden, en is qua gedrag een kopie van mij, behalve dan het sociale vlak, want daarin is zij een stuk sterker dan ik.
En weet je, ik ben ook groot geworden, dus echt zorgen maak ik me niet maar het komt nogal rauw op m'n dak.

Natuurlijk heb ik wel dingen opgemerkt, maar het idd nooit als probleem gezien(nu is autisme ook geen probleem, maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel).
Dat je bij je ouders een stuk brutaler/koppiger etc ben, lijkt mij niet meer dan logisch want je weet al redelijk goed hoe je ouders reageren.
Bij de opvang is ze nooit als "probleemgeval" opgemerkt, ze ging gewoon gelijk op met de rest, de een praat wat sneller, de ander is wat brutaler enz.
Wel opvallend is het feit dat ze veel inzicht heeft in bepaalde dingen, wat nog nooit voor gedaan is.
Maar goed, ik vind dat gewoon slim en niet iets waarvoor ze een etiketje zou moeten krijgen.

Als ik ja zeg, en mijn dochter nee, dat is lastig maar ook niet echt een typerend autistisch trekje lijkt me, ze verkent haar grenzen en heeft de kracht van woorden redelijk goed door.
Het dwars door je heenkijken bij stemverheffing of straf vind ik ook geen typisch autistisch trekje(of msschien wel, maar ik heb dat altijd als karakter gekenmerkt), het is een zelfverdedigingsmechanisme, want straf is niet leuk en soms onbegrijpelijk voor kleine kinderen, dus ja, dan doe je waar je goed in bent en laat je zien dat je heus niet klein te krijgen bent.

Ik vertel hier bewust niet wie het heeft gezegd, degenen die er specifiek om vragen krijgen pb.


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 14:16

Dank je urielle, daar heb ik idd mentale steun aan.
Ik ga wel naar het CB, en word ik daar niet wijzer ga ik naar de huisarts.
Niet zozeer omdat ik nu ineens denk dat er wat mis is met mijn kleine meid, maar wellicht krijg ik daar wat handvatten mee hoe ik kan handelen wanneer mijn dochter zich afsluit of hoe ik haar beter kan leren luisteren.
Ze is overigens niet altijd oost-indisch doof, het heeft ook te maken met vermoeidheid.
Maar ik vind haar over het algemeen genomen bijzonder makkelijk, als ze bijv. lekker met andere kindjes zit te spelen gaat ze zonder morren mee naar huis enz.
Maar ja, ze is net 3 geworden en heeft er best wel een kop op zitten, ik wil dat niet afkappen en er een schoothondje van maken.
Ze mag het best ergens niet mee eens zijn, ze mag best ontdekken wie ze is, maar er zitten grenzen aan.
En niet bij voorbaat al etiketjes plakken of denken: ze zal wel weer vervelend gaan doen enz.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 15:44

Met alle etiketjes van tegenwoordig kan iedereen idd wel een stoornis hebben, kijk maar naar de zelf-testen op internet, iedereen heeft wel wat weg van autisme, borderline, depressie enz.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-12 17:38

Ik zie niets van de kenmerken terug in mijn kind, "helaas" wel in het kind van mijn vriend.

Het enige waarop de uitspraak gebaseerd is, is het feit dat ze niet altijd direct reageert op correctie en/of dan dwars door je heen gaat kijken.
Ze ziet je wel, maar "daagt" uit tot een actie van onze kant, even checken of je wel serieus bent.

Ze heeft het wel in de gaten wanneer er bijvoorbeeld geschoven is met meubels, maar er gebeurd niets meer dan "oooow" en dan is het oke.
Ook handgebaren(fladderen) doet ze niet, geen dwangmatige handelingen, ze is heel duidelijk in wat ze wil(ook toen ze nog niet kon praten), maakt goed oogcontact ook met vreemden, heeft geen voorkeur voor speelgoed of knuffels(ze kan wel afentoe pietje-precies zijn, dan moet er iets verplaatst worden naar zoals zij het wil, maar als je dan nee zegt is het ook goed), speelt evengoed alleen als met andere kinderen, heeft vermogen tot verbeelding, raakt niet overstuur als iets anders gaat dan gepland was, ze is niet gevoelig voor bepaalde geluiden enz.

Ik heb dus heel veel aan de link, Heino, dank je wel.
Het maakt me toch weer wat sterker qua gevoel, en nogmaals, een stoornis is geen enkel probleem.
Wel vind ik het een probleem dat iemand iets zegt waar diegene weinig verstand van heeft en baseerd op een paar uurtjes in de week/weken qua contact met mijn dochter.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-12 20:27

Nou, de 28e van deze maand moet ik met mijn kleine naar het CB, voor de routine check van 3-jarigen.
Dan kan ik dit gelijk bespreken, en hoef ik geen aparte afspraak te maken.
Gelukkig heb ik in mijn omgeving veel steun, en ook mensen die met kinderen of in de zorg werken kunnen het niet eens zijn met degene die dit heeft gezegd.
Toch zit ik er nog wel een beetje mee in mijn maag, niet omdat ik het gevoel heb dat ik gefaald heb(want ik krijg steeds meer bevestiging dat ik gewoon een vrolijk, vrij, gezond en open kind heb) maar meer omdat het iemand was waar ik normaal mee om wil kunnen gaan.
Ik ga dit, wanneer ik bij het CB ben geweest en m'n gevoelens wat gekalmeerd zijn, toch aankaarten bij degene die het gezegd heeft.
Nogmaals, ook al heeft mijn kind wél een stoornis, of een verrijking zoals sommigen het noemen, dan is dat geen probleem.
Het is en blijft mijn kleine meid, die zo nu en dan ondeugend is maar ook zo ontzettend lief is.
Ze is gewoon wie ze is, met of zonder stoornis, en ik ga nu dan ook nog zeker niets veranderen qua opvoeding.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-12 22:04

Het is iig geen deskundige geweest die dit gemeld heeft, en diegene kent mijn kind ook nog niet zo lang en maakt haar zeker niet degelijks mee.
Het is wel iemand die ik niet kan negeren, ik zal er mee te maken blijven houden, zolang mijn relatie stand houd.
Ik ga er geen speciale afspraak voor maken, dat heb ik iig al uit m'n hoofd gezet.
Wanneer we naar het consultatie-bureau moeten, zal ik het wel even aankaarten, puur voor mijn eigen gemoedsrust.
Moeilijk op te voeden, mwah, als je je niet uit de tent laat lokken valt het heel erg mee.
En ja, natuurlijk kan ik ook weleens uit m'n vel springen als m'n dochter eigenwijs is, maar op zo'n moment loop ik maar gewoon even weg.
Verder is het een heerlijk kind, kan bij iedereen, maakt eigenlijk nergens een probleem van, alleen verkent ze d'r grenzen en heeft ze een sterk karaktertje.
Genieten doe ik zeker van haar, de tijd gaat al veel te snel...
Nog een jaartje en dan gaat ze naar de basisschool.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-12 20:06

De twijfel is pas gekomen NA de opmerking, helaas.
Ik heb het hier gister ook met een bevriend, ouder echtpaar over gehad(mijn dochter gaat daar graag spelen en slapen, en deze mensen hebben 2 dochters van mijn leeftijd).
Ook zij gaven aan dat ik een dergelijke opmerking naast me neer moet leggen, en dat het tegenwoordig lijkt dat alle kinderen perfect moeten zijn.
Dat vond ik heel fijn om te horen, want ik heb hetzelfde gevoel: alles moet perfect, je moet als ouder zijnde een carrière hebben, een mooi huis, een mooie auto, een fijn kind, etc etc.
Nu is mijn kind ook een fijn kind, alleen wel één met een pittig karakter, maar goed, naar wat ik hoor zijn de meiden sowieso wat pittiger dan jongens.
Juist omdat ik het goed wil doen met en voor mijn kind, kwam de opmerking hard aan.
Ik probeer juist mijn kind zo objectief mogelijk te beoordelen, en dan komt er iemand die ineens zegt dat ik wat gemist heb.
En natuurlijk kun je bij ieder kind en ieder volwassen persoon wel kenmerken van autisme, adhd, borderline etc opmerken, maar het totale plaatje word dan vaak vergeten.
Als ik, als moeder zijnde, naar het totale plaatje kijk van hoe mijn dochter is, dan zeg ik dat ze vrij, open, opgeruimd, gezellig, eigenwijs en ondeugend is.
Ik moet gewoon op dat vlak, het moederschap, meer zelfvertrouwen kweken.
Maar ja, je kind is je alles, en als er dan een bepaalde kritiek op komt, dan schrik je wel even.
Zeker als er dan nog een kind naast zit, die 2,5 jaar ouder is maar die je elke 5 minuten moet corrigeren, die je niet aankijkt, die liegt, die enorm druk is etc etc, dat word dan wel normaal gevonden....
Ik ben wel wat minder gepikeerd nu, mede door de reactie's uit dit topic en door de mensen om me heen.
Daarvoor wil ik jullie iig graag bedanken, want ik heb wel degelijk steun van jullie.

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Mijn kind autistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 14:23

@ freggle_edge: dank je wel voor je vriendelijke en positieve bericht!
Ik sta idd sterker in mijn schoenen nu, o.a met dank aan de reactie's in dit topic.

Uiteraard hebben jullie gelijk wanneer je zegt dat mijn dochter, ook al zou ze afwijken van de norm, nog altijd mijn lieve kleine meid, mijn trots is.
Dat is ze ook, ten alle tijden, en dat zal zeker niet veranderen door een opmerking van een derde persoon.
Ik probeer zo objectief mogelijk naar mijn dochter te kijken, en natuurlijk heeft ze dingetjes die ik anders zou willen zien en waar ik ook zo goed mogelijk op in probeer te spelen.
Maar het is en blijft wel een heel eigen individu, een eigen ikje, en ik wil dat begeleiden ipv afbreken.
Ik doe mijn best om haar een betere jeugd te geven dan wat ik heb gehad, ook al neem ik mijn eigen moeder totaal niets kwalijk en zijn er gewoon omstandigheden geweest waarin ze niet anders kon handelen dan dat ze gedaan heeft.
Ik wil een stabieler leven voor mijn dochter, een veilige thuishaven zijn waar ze graag is en waar ze op terug kan vallen.
En volgens mij ben ik daar tot nu toe redelijk in geslaagd, ook al zijn er soms dingen waarvan ik achteraf denk dat ik het anders had moeten aanpakken.
Maar ja, iedereen maakt fouten en als het goed is leer je ervan.
Ik heb hier iig geleerd dat ik me niet te onzeker op moet stellen wat betreft mijn dochter, want ook al kennen jullie haar niet irl, jullie hebben sommige dingen toch goed aangevoeld en opgepikt, en dat heeft mij sterker gemaakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berriepi, ComscoreBot en 158 bezoekers