kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:51

mijn dochtertje van 1,5 jaar is wat verkouden, en er komen weer 4 tandjes door.
maar sinds vandaag heeft een wit/gele aanslag op d'r tong en stinkt ook nogal uit d'r mond.
ze krijgt geen medicijnen, en 1x per dag worden haar tandjes gepoetst.

wat kan dit zijn?

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:55

Heb er geen verstand van, maar weet wel dat alles wat tanden wisseld en krijgt lichtelijk uit de mond stinkt. Geld voor mensen en dieren!

Benta
Berichten: 266
Geregistreerd: 16-11-08

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:56

kan ook een schimmel infectie zijn...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:57

Heeft ze geen aften? Daar kreeg ik ook een witte tong van en het stinkt enorm... Dat is trouwens simpel op te lossen door een spoeldrankje van de HA

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:57

klinkt alsof ze spruw heeft,dat is een schimmelinfectie.
ik weet alleen zo niet hoe je dat behandelen kunt bij kleine.
misschien de huisartsenpost bellen en vragen'?

via google kun je er wel wat info over vinden

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:57

Klinkt als een schimmelinfectie! even langs de huisarts gaan :j

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:00

Schimmelinfectie inderdaad :) Als je naar de dokter gaat kan je een drankje ervoor krijgen, er zijn speciale voor de kleintjes die eventueel doorgeslikt kunnen worden afhankelijk van het soort schimmel die ze hebben :) Is heel makkelijk te behandelen!

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:32

Dat zal inderdaad wel sprew zijn. Even een bezoekje aan de huisarts inderdaad, al is het nu wel lastig omdat het net weekend is....

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:53

ze heeft als baby'tje ook al spruw gehad, kan dat dan op latere leeftijd nogmaals voorkomen?
huisarts word inderdaad lastig, zou ik voor zoiets ook naar de huisartsenpost kunnen?
het lijkt mij niet echt spoed namelijk, ze eet een beetje en drinkt redelijk.....

loveeguess
Berichten: 84
Geregistreerd: 28-05-10
Woonplaats: Heerlen

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:57

spruw kan idd op latere leefdtijd ook

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:11

Denk idd ook spruw! Mijn nichtje had t op latere leeftijd ook.. mn dochter heeft t ook 2x gehad.

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:12

Dat kan meerdere keren voorkomen ja :) Ik heb het standaard als ik aan de antibiotica zit. Ik ga er overgins wel mee naar de HAP, want het kan ook down under gaan schimmelen en dat is echt hel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:15

Spruw kan heel goed hoor, is van de candida schimmel en die heb je je hele leven bij je. Ik zou idd even langs de HA gaan. Als je het tijdens de bv periode krijgt moet je bij je kindje micanozolnitraat of nystatine gebruiken. Geen idee wat ze bij iets oudere kindjes voorschrijven. Ik zou niet naar de HAP gaan ermee, het is geen spoed en kan niet heel veel kwaad. Zorg wel dat anderen niet uit haar beker drinken of haar bestek gebruiken en maak alles goed schoon en kook desnoods dingen uit.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:18

Ik denk idd spruw, kan haast niet anders! Dat vind ik teminsten verschrikkelijk stinken, mijn zoontje heeft het als baby zijnde gehad. Zou even na de HA gaan dan krijg je daar antibiotica voor, ze kunnen er namelijk ook heel veel last van hebben aangezien het net voelt of je je mond vol blaren hebt.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:54

oke, maandag zal ik direct naar de HA gaan.(of morgen naar de HA-post, kan mij 't schelen ;) )
zal inderdaad op de opvang ook even doorgeven dat haar beker enz echt voor haar alleen is, en dat ze ook beter niet uit andere bekers kan drinken.
arme kleine meid....
mmm, wat knabbelgirl zegt, down under ook een schimmel, kan dat bij zo'n jong kindje ook?
lijkt me wel toch, zeker ivm warmte van de luiers?
heb ik eindelijk geen schimmel meer tussen m'n benen(een paard dus ;) ), heeft m'n kindje dat dalijk....en die rijd nog niet eens!(grapje moet kunnen)

Bellex

Berichten: 9300
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:05

Ja kan, ik heb het daar puur en alleen omdat ik er gevoelig voor ben niet door iets anders :P maar als ik het goed begrijp komt het doordat je de schimmels natuurlijk ook doorslikt en het daar toch wat kan broeien, zelfs bij volwassenen (great) maar zeker bij kleine kinderen denk ik dan

Dorino
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: in het Hoge Noorden

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:32

Hoeft geen spruw te zijn hoor. Kleine kinderen hebben regelmatig ontstoken amandelen. Dit is normaal en hoort bij de vorming van een goede afweer. In zo'n periode kunnen ze dan uit de mond ruiken en ook een beslagen tong hebben. Dit gaat vanzelf weer over als de amandelen weer rustig worden. Als je kindje haar mond open wil doen kun je waarschijnlijk achterin de keel aan weerszijden de amandelen wel zien zitten. Zijn rood/roze en onregelmatig van oppervlak. Bij kinderen kunnen ze zo gezwollen zijn dat ze elkaar haast in in het midden raken. Ontstoken amandelen kunnen een grijs/groen beslag hebben. Dit is allemaal normaal.
Zolang je kindje niet heel ziek is (hoge koorts en/of suf) en voldoende drinkt, kun je het rustig aanzien.
Beterschap!

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:40

Keelontsteking lijkt mij heel aannemelijk. Dan krijg je ook witte stippen op de tong, en de amandelen. Ik heb mijn amandelen chronisch ontstoken gehad van mijn 2e tot mijn 4e. Toen verdween het ineens spontaan.
Is ze echt ziek? Lijkt het op griep? Veel kinderen onder de 3 krijgen van pfeiffer, wat de keelontsteking kan veroorzaken. Maar ik zou wel naar de dokter gaan. Ze heeft waarschijnlijk een anti biotica kuur nodig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:43

Dat zou idd ook kunnen maar dan heb je wel te maken met een kindje wat ziek/hangerig is en ook verhoging of koorts kan hebben. Volgens mij heeft het kindje van TS verder nergens last van behalve dat ze wat verkouden is. Ik heb zelf heel vaak keelontsteking gehad en was er altijd goed ziek van.

Geunivere: bij spruw krijg je geen AB voorgeschreven. Je kan wel spruw krijgen als je een of meer AB kuren gehad hebt. Als je spruw hebt krijg je een schimmeldodend middel voor geschreven zoals bijvoorbeeld miconazol.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:23

Ik weet ook niet meer precies hoe dat spul heet, het lijkt alleen heel veel op antibiotica wat me zoontje ook gehad heeft. Is in het roze en soort geel achtig spul. Toen mijn zoontje nog geen 10 weken was had hij spruw en kreeg toen een soort roze spul dat moest ik met een spuitje in zijn mond doen. Proefde na kers. Mijn zoontje heeft toevallig laatst keel ontsteking gehad en had daarbij ook hele hoge koorts. Nu is elk kind verschillend natuurlijk, als je het zeker wilt weten gewoon even langs de huisarts gaan.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:51

Ze is verkouden schrijf je....
Toen mijn dochter klein was kon ik altijd ruiken wanneer een verkoudheid ontaarde in een bronchitis....
hou het maar in de gaten en mocht de verkoudheid verergeren even naar de huisarts....

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: kind(1,5jr) witte aanslag op tong+enorme mondgeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:40

m'n dochter weigerd haar mond open te doen haha, zodra ze d'r kwek open doet en ik wil kijken zet ze d'r kiezen weer op elkaar.
voor haar doen is ze wel wat hangerig, maar dat kan ook te maken hebben met die 4 tandjes die doorkomen.
ik zal dalijk nog even d'r temperatuur opnemen.
ze is eigenlijk nooit ziek, behalve afentoe verkouden, maar dat lijkt me logisch nu ze naar de opvang gaat.

Dorino
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: in het Hoge Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:57

Ja, dat heb je vaak met kleine kinderen, die laten zich niet zo gemakkelijk onderzoeken :) . Soms lukt het door er een spelletje van te maken. Kleintjes die naar de opvang of peuterspeelzaal gaan zijn regelmatig verkouden en dan doen de amandelen ook vaak mee. Dit hoort bij het vormen van een goede afweer. Het belangrijkste om op de letten is inderdaad koorts, maar ook vooral of ze een zieke indruk maakt (erg lusteloos, niets meer willen, suf en/of traag, niet willen bewegen en onvoldoende drinken). Zo lang dit allemaal wel mee valt, kun je het aanzien.