tetanus vaccinatie nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

tetanus vaccinatie nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:48

Hallo,
ik vroeg me af of jullie (in de paardensector en/of mensen die gewoon paardrijden) allemaal standaard zijn ingeeent tegen tetanus? Ik kom nu voor twee weken in contact met paarden en waarschijnlijk dus ook wel paardenpoep (stage manege) en ik heb op internet gelezen dat er in paardenpoep standaard tetanus zit, klopt die eigenlijk wel? ik ben nu 19, dus mijn inenting van mijn 9e is alweer verlopen.........is het nuttig om me voor die 2 weken te vaccineren ofniet en zit er dus in alle paardenpoep tetanus of is die kans maar klein? en wat doen jullie zelf, mensen die in de paardensector zitten??
alvast bedankt!

Liselot

Re: tetanus vaccinatie nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:49

jouw enting is nog niet zodanig verlopen dat je weer 3 prikken moet halen. tussen de 10 en 15 jaar ben je nog wel aardig beschermd, maar moet je bij een wond wel een tetanus prik erbij krijgen voor de zekerheid.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 13:50

je bent toch maar tot je 18e beschermd tegen tetanus, ik dacht dat de inenting sowieso 10jaar maar geldig was.... maar dat terzijde, ik ben benieuwd of iedereen die iets mnet paarden te maken heeft ook daadwerkelijk zich laat inenten om de 10 jaar...?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:52

inentingen zijn tussen de 10 en 15 jaar "geldig" (dwz je hebt antistoffen tegen de bacterie in je bloed). na 10 jaar heb je wel minder antistoffen in je bloed waardoor je dus die extra prik nodig bent als je een wond hebt.

ik laat mij niet enten, moet je allemaal zelf betalen. laat ze er maar een spuit in zetten als ik daadwerkelijk wat heb

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:53

Kan volgens mij ook nooit goed zijn om je preventief te laten inenten eerlijk gezegd.. K ken sowieso niemand die dat doet, alleen als je een wond hebt wel t liefst binnen 6 uur laten inenten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:49

Ik ken niemand die dat doet, lijkt me ook niet nodig. :)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:15

Waarom zou jij je preventief willen laten enten dan?
Wat denk je op te lopen als je op je stage adres bezig bent?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:55

ik heb me wel laten enten, alle 3 de prikken... ik ben behoorlijk onhandig en zit dus regelmatig bij de SEH, HAP of gewoon de HA... toen zei de HA het zelf tegen me.. "Zou je je niet eens laten enten tegen tetanus?"

De prikken deden behoorlijk pijn, napijn was ook geen pretje en van de 2e en 3e prik ben ik anderhalve dag wat misselijk geweest... maar ik ben wel voor 10-15 jaar beschermd tegen tetanus...

Ik zou het dus wel doen als ik jou was... voorkomen is beter dan genezen :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:09

De kans dat je zomaar tetanus oploopt is niet bijzonder groot.
Je moet vooral oppassen met open wonden, zeker bijtwonden al zijn de nog zo klein goed schoonmaken en als ze open zijn een prik halen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:26

dikke onzin om voor paarden een tetanusspuit te halen. Tuurlijk heb je wel eens wondjes, maar dat krijg je toch ook als je per ongeluk je teen stoot op straat met een slipper om de voet?

Ik ben nu wel weer beschermd voor DTP, maar dat is vanwege verre vakanties.
Ik was 26 toen ik de herhalingsspuit haalde, daarvoor als kind ingeent. Dan is die spuit weer 10 jaar geldig.
DTP kan inderdaad een beetje pijn doen, koorts in je arm zeg maar. Bij hepatitus A of buiktyfus heb je dat niet.

Maar ik zou het dus echt niet laten doen voor alleen maar een beetje paarden. Dan moet het ook voor je hond of je kat, of als je uberhaupt maar op straat komt.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:29

ja, ik sta er ook een beetje om bekend dat ik nogal een kluns ben en mezelf makkelijk verwond aan dingen of lekker in de paardenpoep trap ed...... maar zoals ik jullie berichtjes lees ga ik de inenting niet halen, en als hij moet komen komt hij toch wel als ik word gebeten oid...dankjewel!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:11

Van in de poep staan krijg je echt geen tetanus hoor, tenzij je een open wond op je voet hebt..

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:21

Ik heb 3,5 jaar geleden ook tetanus prik gehad. Maar dat was achteraf! Me pony had me tot bloedens in mn hand gebeten en ik was daarna nog de stal gaan mesten.. *blond hoor *