Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:44

@ suusiejj: Precies, die ken je dan al en jullie hebben dan inmiddels een vertrouwensband opgebouwd. Dat begrijp ik wel. Kan me ook reacties wel voorstellen van 'durf je dat aan?' Veel mensen zullen waarschijnlijk toch voorzichtiger / banger worden na zo'n ongeluk. Maar alleen maar mooi dat jij dat niet hebt.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:59

Nou ik moet zeggen , omdat Asra een keer door de hindernis is geknalt durft ie niet heel goed meer, dan weigerd ie eerst paar x.

En toen heb k me angst 'ontdekt'.
Vroeger sprong ik altijd vond het mooiste wat er is!
Maar nu vind ik het niet meer zo lijp als eerder.
Laat ik het zo zeggen ik hoef nu niet meer 1x in de week te springen 1x in de 2maand is ook goed , ben niet super bang maar wel iets angstiger.

Het is natuurlijk wel zo dat als ik nog maals zo raar val , ik misschien altijd verlamt zou blijven en dat spookt dan door mn hoofd.
Een paard waarvan ik weet dat ie alles zou springen zou ik wel mee willen springen maar ik weet van Asra dat ie weigerd waardoor hij dat voelt en al niet gaat ,dus doe ik het liever niet.

Vind het wel jammer maar ja dressuuur is toch het belangrijkste en ook leuk :) ben het nog meer gaan waarderen sinds me ongeluk

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:12

Het blijft natuurlijk je zwakke plek en dat maakt je voorzichtiger / angstiger. Op zich wel heel logsch alleen wel vervelend.

Fijn dat je het nog meer bent gaan waarderen. Dan kun je nog meer genieten van je hobby!

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:18

Mijn vader heeft 4 weken geleden zijn 7de nekwervel gebroken, die moet in totaal 8 weken een kraag om.
Daarna nog een tijd fysiotherapie etc, omdat je spieren vast gaan zitten.. Mijn vader zal in vervolg ook voorzichtiger doen :Y)
Sterkte :(:)

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:46

Je gaat zowieso wel veel meer de dingen waarderen omdat toen ik in het ziekenhuis lag en ik alleen maar plat kon liggen en niet eens even iets kon pakken wat net te ver weg lag. Ga je het wel weer waarderen dat je het wel weer kan!

Geduld moet ik nu ook wel echt hebben! Want je wil erg snel weer veel te veel gaan doen. Moet echt tegen mezelf zeggen ga weer liggen :P

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 00:48

Goed dat je wel gaat liggen ookal zegt jou gevoel dat je meer kan :)

Je gaat zeker meer waarderen, ik ben heel blij dat de 3 jaar om zijn *\o/*

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 07:58

Nou inderdaad! Hoop alleen dat het bij mij iets minder lang dan 3 jaar gaat duren ;)

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:02

Mijn moeder heeft het gehad. Ook die viel van der paard, is nog opgestaan en in de auto gestapt, maar vader die reed en ze zijn toch maar naar het ziekenhuis gereden.

Ze heeft daar denk ik 3 weken moeten liggen, als het niet langer was, mocht echt alleen maar liggen. Daarna kreeg ze een gipskorset en mocht ze mee naar huis.

Ze heeft toen nog 3 maanden of zelfs iets langer thuis gezeten, bed stond ook beneden in het begin.

Jaar later is ze ook weer paard gaan rijden en je merkt er nu niets meer van.

Ja okee, ze is 2 cm gekrompen ervan ;)

Beterschap

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:03

Pollewoppy schreef:
Het blijft natuurlijk je zwakke plek en dat maakt je voorzichtiger / angstiger. Op zich wel heel logsch alleen wel vervelend.

Fijn dat je het nog meer bent gaan waarderen. Dan kun je nog meer genieten van je hobby!


De artsen zeiden juist tegen mijn moeder dat het bijna niet gebeurt dat je dezelfde wervel weer breekt. Is echt zeldzaam, dus is niet je zwakke plek

Rl_PrincEsS

Berichten: 1162
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:04

Gelukkig niet, stilliggen of zitten is ook niets voor mij. Ik wens je beterschap.

bobolien
Berichten: 766
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:07

ik ben zelf in april van het paard gevallen
en had een scheurtje in mijn wervel
ik loop nu nog bij de fysio en mensendieck
maar erg veel beter word het niet.......

ik wens je heel veel sterkte en houd genoeg rust

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:13

Hier meld zich nog een brokkenpiloot. Ik ben 1 juni van mijn paard gevallen, paard is hard naar huis gerend en ik lag in een greppel. Ik voelde meteen al dat mijn rug volgens mij gebroken was. Ik heb mijn vriend gebeld en een vriendin om mijn paard te zoeken en daarna de ambulance. Ook ik moest op een brancard met nekkraag en alle toeters en belllen. In ziekenhuis aangekomen bleek dat mijn L1 wervel gebroken was en ingedeukt. Moest ook 3 dagen blijven en daarna met corset naar huis. 10 dagen later opnieuw op de foto om te kijken of stand van de wervel recht was en 7 weken na de val voor de laatste keer op de foto (dat was 28 juli) om te kijken of de breuk geheeld was.

ik ben nu 3 maanden verder en heb er nog een beetje last van. Ik rijd inmiddels wel weer paard, wel even eng in het begin! Verder heb ik fysio. Ik merk het met name nog als ik lang gebukt sta, krijg ik pijn in mijn rug, maar verder voel ik mij voor 90% weer de oude.

TS succes om de tijd door te komen, ik vond het verschrikkelijk, eerste twee weken moest ik echt plat, verveelde me kapot! daarna mocht ik met dat corset gelukkig wat lopen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:15

MyWishMax schreef:
Pollewoppy schreef:
Het blijft natuurlijk je zwakke plek en dat maakt je voorzichtiger / angstiger. Op zich wel heel logsch alleen wel vervelend.

Fijn dat je het nog meer bent gaan waarderen. Dan kun je nog meer genieten van je hobby!


De artsen zeiden juist tegen mijn moeder dat het bijna niet gebeurt dat je dezelfde wervel weer breekt. Is echt zeldzaam, dus is niet je zwakke plek

Klopt (gedeeltelijk),
Een herstelde breuk is sterker dan gewoon bot.
Maar je spieren/zenuwen hebben ook een klap gehad, en ik heb sneller rugpijn (was een crime toen ik zwanger was, vanaf 4/5 maanden kon ik helemaal niet meer op mijn rug liggen).

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:20

Hey, wat rot voor je zeg. Ik ben anderhalf jaar terug hard gevallen, had een zware hersenschudding %) waar ik 2 weken mee plat moest, maar mocht daarmee geen tv kijken niet lezen en niet achter de computer. Ik heb me zo erg verveeld! Ook had ik een scheurtje in die spier in mn enkel. De dokters dachten ook dat ik een whiplash had, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn. Veel beterschap gewenst iig! :(:)

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:24

ik lees hier dat veel mensen moeite hebben met licht voorover buigen. Dat heb ik dus ook, gewoon bukken is geen probleem, maar ben ik bijvoorbeeld aan het aanrecht bezit (afwassen, groenten snijden) en sta daardoor iets voorover, dan gaat dat na 2 minuten zeer doen in mijn onderrug. Ook als ik mijn hoofd zeg maar 180 graden moet draaien, voel ik die wervel. Vraag me af of dit tijd nodig heeft en nog helemaal goed komt.

TS: ja ik was bang de eerste keer er weer op, een vriendin bleef er naast lopen.Maar na 3 keer was het vertrouwen weer goed hoor. Vanmiddag ga ik voor het eerst weer alleen naar het bos (daar is het gebeurd) tot nu toe alleen nog maar in de bak geweest en een keer met een vriendin naar het bos. Vind dat wel best spannend! Overigens heb ik een bodyprotector aangeschaft na mijn val, die gebruik ik nu voor het bos.

Mijn fysio zegt trouwens ook dat ik dezeflde wervel niet meer zal breken..

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:27

Brainless schreef:
Klopt (gedeeltelijk),
Een herstelde breuk is sterker dan gewoon bot.
Maar je spieren/zenuwen hebben ook een klap gehad, en ik heb sneller rugpijn (was een crime toen ik zwanger was, vanaf 4/5 maanden kon ik helemaal niet meer op mijn rug liggen).


Ohhh op die manier klopt het ja ;)

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:28

Ik ben twee jaar geleden ook van mijn paard gevallen en heb daarbij de zijtakken van lendewervel 2-3 en 4 gebroken. Iid eerst drie dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna een maand thuis geweest waarbij ik wel mocht lopen en rechtop zitten maar ook veel op mn rug moest liggen. Ik had geen korset maar ik mocht mijn rug absoluut niet bewegen, dus niet bukken en zeker niet draaien. Daarna erg intensief fysiotherapie gehad. Ik ben na tien weken weer voorzichtig op mijn rustigste paard gestapt, ik heb het bewust niet eerder gedaan omdat ik mijn rug echt alle kans wilde geven goed te genezen. Wanneer ik binnen die tien weken zou vallen dan breekt het dus wel weer op dezelfde plaats en daar had ik echt geen zin in.
Helaas kreeg ik een jaar later erg veel last van mijn rusprieren dus vorig jaar nogmaals intensieve fysiotherapie gehad. Nu gaat het goed! Ik kan gemakkelijk 4 paarden achter elkaar rijden, dit lukt me vorig jaar echt niet. Natuurlijk blijft het altijd een zwakke plek, maar als het niet weer slechter wordt dan het nu is ben ik er toch best blij mee.

Edit: Ik droeg tijdens mijn val een bodyprotector en cross helm, ik was nl met een jong paard een crosstraining aan het doen toe hij schrok en verschrikkelijk begon te bokken. BP heeft me denk ik wel iets geholpen ik was iig blij dat ik m om had, want wie weet wat ik anders zou hebben gekregen.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:53

hoe reageerde bij jullie je werkgever? ik moest dus na 3 weken alweer aan het werk. Ik mocht niet autorijden met dat corset, dus werd ik opgehaald met de taxi. Wel maar drie ochtendjes. Ik werk nu nog steeds maar 3 ochtendjes. Vrijdag moet ik naar de arbo en ga ik denk ik weer terug naar 40 uur. Ik vond het best wel raar dat ik na 3 weken weer moest werken. Overigens vind ik het ook wel beetje raar dat ik nu12 weken verder nog steeds maar 3 ochtendjes werk, maar ik vind het wel best, zij wilden me in het begin ook snel weer aan het werk, nu heb ik niet zo'n haast.

Ben overigens nog nooit zo bruin geweest als dit jaar :-) Omdat ik er op 1 juni ben afgevallen, ben ik (behalve die drie ochtendjes) de hele zomer thuis geweest. Omdat ik plat op mijn rug moest liggen, heb ik heel veel op mijn ligbedje in de tuin gelegen. Enige is dat het een onwijs verschil is met mijn achterkant, ziet er een beetje vreemd uit hihi (ik mocht niet op mijn buik liggen)

Zo zie je maar dat een BP ook niet alles voorkomt. Maar goed, al verkleint het maar een beetje de kans op letsel..

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:34

Zo na 3 weken alweer werken dat is echt wel snel!

En ik ga ook een body protector aanschaffen al is het alleen voor in het begin voor wat extra vertrouwen!

School wordt voor mij de komende tijd ook niks krijg nu wel wat huiswerk via de mail toe gestuurd maar alle praktijk kan ik nu niet doen!

Hoe deden jullie dat dan met je paard? omdat je natuurlijk zo'n lange tijd niet mag rijden en je dan niet zomaar je paard kan laten stil staan?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:50

Mijn moeder mocht niet werken van de arbo na 3 maanden, ookal wilde ze wel.

Met die 3 weken was ik echt niet akkoord gegaan :=

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:02

ik heb ook stennis gemaakt en gezegd dat ze mijn arts konden bellen. Uiteindelijk zijn we op 3x3 uur uitgekomen (Arbo wilde eigenlijk 5x4 uur). 4 weken terug moest ik weer en heb ik voet bij stuk gehouden dat ik nog niet meer wilde werken. Eigenlijk kon ik dat wel, maar ik dacht, compenseer het mooi met dat ik in het begin al zo snel aan het werk moest. Ik ben benieuwd wat ze vrijdag gaan zeggen. Dan moet ik namelijk weer naar de Arbo.

TS: ik heb een jong zusje die ook rijdt, zij is mijn paard toen 3x per week gaan doen. Ik had al een bijrijder/vriendin die hem 1x per week deed, die is hem toen 2x per week gaan doen. Verder staat hij de hele dag op de wei, dus ik maakte me niet zo druk als hij eens een weekje maar 2x liep. Na twee weken kon ik zelf weer naar mijn paard, beetje poetsen en na een week of 5/6 ben ik zelf weer begonnen met longeren..

Ik vind die BP zeker helpen voor je vertrouwen. In de bak heb ik hem nu niet meer om. Ik heb nu na mijn val denk ik zo'n 6 keer weer gereden in de bak, eerste paar keer had ik hem wel om. Vanmiddag ga ik voor het eerst weer alleen naar het bos (ben na mijn val al 1 x geweest met een vriendin), dan gaat hij ook zeker weer om. Stiekem vind ik het ook best wel eng weer hoor.

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:07

Toen ik mijn rug brak was het ook midden in de zomer en moest ik in september met mijn afstuderen beginnen. Doordat ik van de arts en fysio niet zo lang mocht zitten heb ik dat afstuderen dus maar een half jaartje uitgesteld. Een paard is teruggegaan naar de eigenaar, de rest heeft lekker een paar maanden vakantie gekregen. Natuurlijk kwamen ze wel elke dag buiten en doordat ik ze bij huis heb staan heb ik ze ook niet hoeven te missen. Ik voelde me alleen wel erg l*llig wanneer iedereen bij ons druk was met de paarden, zoals binnnen en buiten zetten en afmesten en ik er maar een beetje bij stond te kijken.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:09

ik heb hetzelde als de meesten hier, licht vooroverbukken zoals inderdaad afwassen enzo, echt enorme pijn krijg ik dan.

ik ben nu bijna 6 maand zwanger, en de pijn in de rug is verschrikkelijk, vooral inderdaad op mijn rug liggen.

bij mij is het nu anderhalf jaar geleden gebeurd, en helaas nog steeds last dus, maar vooral je spieren enzo. de breuk zelf ben ik niet bang voor, die plek breekt niet meer volgens de artsen.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:16

gelukkig is bij ons de stal all in, dus ik hoefde niets aan andere mensen te vragen. Ik vond het wel heel naar dat ik mijn paard niet kon zien. Omdat ik zelf door de ambulance werd afgevoerd en mijn paard naar huis was gerend, heb ik hem niet meer gezien. Pas na twee weken mocht ik een beetje zitten en kon mijn vriend mij naar stal brengen en heb ik paardje een knuffel kunnen geven. Mijn paard was ook heel erg van slag. een dag na het gebeuren, kwam de hoefsmid en ik hoorde van een vriendin die erbij was, dat hij een hele hoop stampij heeft gemaakt, terwijl hij normaal een mak schaap is. Mijn vriendin/bijrijder heeft hem de dag erna gelijk gereden en toen vertelde ze dat hij ook een beetje lijp was. Dag ernaa was alles over. Ik denk dus echt dat een paard er ook best wat van mee krijgt.

Ik was overigens nog nooit van mijn paard afgevallen, val je er 1 keer af, breek je gelijk je rug.

TS: kom je je tijd een beetje door? ik vermaakte me vooral met DVD's kijken, hele series werder er voor me gedownloaded en ik had " mazzel" dat het bij mij in juni was gebeurd, dus ik heb ook lekker veel gezont!.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:19

dobbel: ik ben als ik jouw verhaal zo lees bang dat ik daar dus niet meer vanaf kom, die pijn bij het licht voorover bukken. Ook al is het voor mij pas 12 weken geleden. Die wervel voel ik niet meer, het zijn de spieren die gaan verkrampen en dat is pijnlijk en vermoeiend. Ook lang auto rijden breekt mij op.