Obesitas vs. Anorexia

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:32

Ik heb anorexia en boulimia gehad, 15 jaar lang. Met obesitas heb ik geen persoonlijke ervaring, maar ik heb wel veel meiden in de klinieken leren kennen die het hadden (door Binge Eating Disorder). Ik kreeg overigens van veel mensen steun, maar begrip is iets dat lastig is, omdat 'gezonde' mensen niet begrijpen wat je doormaakt. Zowel bij de anorexia als bij de boulimia. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze het een erger vonden dan het ander. Het was beiden erg. Je doet bij beide stoornissen je lichaam en geest veel geweld aan en zie het maar eens te stoppen als je er middenin zit. ;(

Overigens waren de Obesitas meiden toch wel vaak erg 'jaloers' op 'ons', anorexia en boulimia mensen, omdat wij een licht of normaal gewicht konden hebben (en zij waren veel en veel te zwaar). Jullie willen niet weten hoe lastig dat soms was. Ik werd wel eens gek van dat eeuwige gekonkel tussen die meiden onderling. Al hoewel ik er ook een paar goede vriendinnen aan overgehouden heb. En we zijn allemaal genezen inmiddels. :)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-07-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt


Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:37

Nueve schreef:
MoonChloe schreef:
Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie, is een psychologische toestand waarin een persoon terugkerende eetbuien heeft gevolgd door een of meer van de volgende, opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename verhinderen:

* braken
* ongepast gebruik van laxeermiddelen of andere medicijnen
* bovenmatige lichamelijke oefening
* vasten


http://nl.wikipedia.org/wiki/Boulimie


Dus ik begrijp je punt over dikke mensen niet.. In prinipe is boulimia te vergelijken met anorexia.. Bij beide ziekten vermager je (of blijf je dun)

Nee hoor.. Boulimia patienten zitten eerder bóven het gezonde gewicht dan eronder [gemiddeld gezien].


Is niet waar. :n
Je kunt er boven zitten, maar als je goed compenseert (de meesten braken, laxeren, sporten of hongeren tussendoor), word je wel degelijk mager. Ik ben daar een goed voorbeeld van geweest en velen boulimia patienten met mij, die ik heb leren kennen in de klinieken. Prinses Diana is er een goed bekend voorbeeld van. ;)

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:31

Nueve schreef:
Kijk, veel boulimia-patienten hebben een 'normaal eetpatroon', afgezien van de eetbuien. Als je die eetbuien enkel compenseert dmv braken, zul je alsnog aankomen (of iig niet afvallen) omdat je normaal eet + wat binnenhoudt van de kcal van de eetbuien.

Ik zeg hierbij dus niet IEDEREEN. Maar wel veel. En daarom zien mensen het - helaas - veel minder snel bij BN dan bij AN. Of denken ze ook dat het veel minder erg is.


Heb jij in klinieken gezeten en jarenlange ervaring hiermee?
De meeste boulimia patienten hebben helemaal geen normaal eetpatroon :n . Ze eten ergens 'normaal' om het vervolgens alsnog uit te spugen, te laxeren, extreem te sporten, twee dagen uit te hongeren of om het om te zetten in een eetbui met gevolgen zoals ik voorgaand al genoemd heb. Eten is je vijand, ook 'normaal mee eten'. Je bent de hele dag bezig met wat er wel en niet in je lijf komt. En meestal wil je liever niets in je lijf, maar dan laat je jezelf weer gaan..... :\

Je kunt zeker een gemiddeld gewicht hebben of hoger zitten, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je prima kunt afvallen met braken alleen. ;)
Die meiden kennen alle truukjes op een gegeven moment. Alle truukjes om nog beter alles te kunnen lozen. Nogmaals, ik heb het zelf jarenlang gehad en ik was graatmager. En vele van mijn vriendinnen die ik tijdens de opnames heb leren kennen ook. Niet zo mager als de AN meiden, maar wel met ondergewicht. En dan heb ik het nog niet over alle andere zaken waar je mee te maken krijgt: ernstig kalium- en vochttekort, uitvallende haren en nagels, glazuur dat van je tanden verdwijnt, terugtrekkend tandvlees, uitblijvende menstruatie, beschadigde nieren, droge huid, rode ogen, bloedneuzen, maagbloedingen, schorre stem, kapotte keel, slokdarmproblemen.... zal ik even doorgaan? ;(

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:46

RP, klopt, hoor. ;)
Ikzelf was te mager, want al het eten wat in mijn lijf kwam wilde ik er uit hebben. Zeker ongezond eten, dat trok ik echt niet. Nu kan ik gelukkig echt genieten van een vers stuk appeltaart met slagroom of een zak zachte zoete drop. :D
Zolang het maar met mate is, maar daar is snoep ook voor, toch?

Ik vond de AN meiden te mager, zo reeel was ik wel. Ik kon ze wel benijden om hun controle, want de BN-groep miste die extreme controle juist. Wij lieten het helemaal gaan tijdens die buien. Al hoewel ikzelf dus ook periodes had, dat ik prima kon uithongeren. Al met al, allemaal niet zo goed voor je lijf en geest. Ben blij dat ik er alweer een paar jaar vanaf ben en dat hou ik graag zo. :)

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:34

Broccoli schreef:
Ik ben door de boulimia echt wel behoorlijk aangekomen hoor.
Ondanks braken en sporten.
Ik kwam van ondergewicht af (had anorexia en sloeg dus om) en ging naar een ruim gezond gewicht. Gelukkig ben ik in een jaar van m'n boulimia af gekomen, anders was ik absoluut naar overgewicht gegaan, want ik kwam wel degelijk aan van mijn eetbuien. Maar ik at daarnaast ook een standaardlijst (dat was verplicht, ik was namelijk in behandeling voor de anorexia).


Kan ook zijn dat jouw stofwisseling zo in de war was, dat je alles opnam wat je na je AN tijd binnen kreeg.
Ik ken ook iemand die dat had. Ikzelf was graagmager. Ik sportte elke dag (hardlopen/sportschool/fietsen), ik gaf over, ik laxeerde en ik kreeg eigenlijk nauwelijks iets binnen. Ik wilde overigens helemaal niet zo mager worden, ik vind dat helemaal niet mooi. Ik deed het om mijn emoties te doven, om te kunnen functioneren in de maatschappij. En dat heb ik nog redelijk gedaan, al die jaren. Achteraf denk je 'hoe heb ik dat gedaan'. Een mensenlijf is nog behoorlijk taai, althans, de mijne wel. ;)

Die standaardlijst had ik ook, maar ik heb me daar nooit aan gehouden. :o
Toen ze daar achter kwamen, moest ik mijn behandelingen stoppen. Ik kon het gewoon niet, vond het veel te veel. :o


Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:35

Nueve schreef:
Je hebt pb. Of althans, die ga je krijgen. :)


En zo PBen we wat af, he..... :)

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:52

RedPassion schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik deed het om mijn emoties te doven, om te kunnen functioneren in de maatschappij. En dat heb ik nog redelijk gedaan, al die jaren. Achteraf denk je 'hoe heb ik dat gedaan'.


Heel herkenbaar wat je schrijft, vooral dit stukje. Als ik terugkijk snap ik niet hoe ik het allemaal gedaan heb. Ik leefde constant in een roes, maar dat had ik nodig om de alledaagse dingen aan te kunnen.

Dat werd in die documentaire ook een keer gezegd, dat de strijd eigenlijk pas begint met het opgeven van je eetstoornis. Want dan komen de echte problemen pas (weer) in beeld.

Die standaardlijst heb ik tijdens mijn behandeling braaf gevolgd, maar zodra ik klaar was ben ik mijn eigen ding gaan doen. Het was goed te doen om weer een regelmatig eetpatroon te krijgen, maar mijn huidige eetpatroon wijkt er alweer behoorlijk vanaf. ;) Niet op een slechte manier vind ik, want ik eet heel regelmatig, gezond en voldoende. Ik volg mijn gevoel daarin en dat gaat prima. :)


Ik leefde vaak in een roes, niet constant, denk ik. Maar altijd dat eten, overal waar je heen ging, kwam dat eten weer om de hoek kijken. Dat vond ik zo lastig, want ik wilde wel eten, maar ook weer niet eten. Ik wilde alleen maar eten als niemand het zag. Ik at op verjaardagen nooit wat en onder etentjes probeerde ik altijd uit te komen. Of ik moest weer in een restaurant op een stiekem manier het eten lozen. Als ik DAAR nog aan denk, echt erg. Ben zoooo blij dat ik daar vanaf ben. Dat ik me daar niet meer mee bezig hoef te houden. En vooral, dat ik echt kan genieten van etentjes. Ik eet nog steeds niet volgens die lijst, maar ik eet genoeg. En vooral gezond, zeker de 3 hoofdmaaltijden. Ik ben vrijwel nooit ziek of verkouden. Mijn haar glanst weer, mijn ogen staan weer helder en ik heb weer kracht in mijn lijf.

Knap dat je die lijst braaf gevolgd heb, RP. Ik was altijd tegendraads. Ik heb wat 'preken' gehad er over, ook van groepsgenoten. :D
Ik werd gek van al die boterhammen met boter. :D

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:58

Moiryn schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik deed het om mijn emoties te doven, om te kunnen functioneren in de maatschappij. En dat heb ik nog redelijk gedaan, al die jaren.


Ook voor mij heel herkenbaar, en begin er helaas in terug te vallen. Nou zit ik met een heel dubbel gevoel, ik ben dolgelukkig dat ik mezelf weer 'goed' kan maken, om het maar zo te zeggen, maar ook voel ik me schuldig omdat ik weet dat het zo slecht is. Het is voor mij om een soort van controle te hebben, en de kans om de rest te vergeten en me te focussen op wie ik wil zijn.


Wat erg om te lezen.... Ik snap je dubbele gevoel. Ik snap ook je gevoel van controle. Al hoewel, als je gewoon wel eet, wat beweegt en niet doorslaat, je nog veel meer gevoel van controle hebt, uiteindelijk. Want die ziekte controleert jou eigenlijk.... Ik wens je heel veel kracht toe, hoor..... :(:)

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:57

Miss Blimm, ik PB je wel even kort (want ik ga zo naar mijn paard), want ik ga dat hier niet uitleggen, te prive, en aangezien er al gebleken is, dat ik 'bekende' meelezers heb..... ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Gwenvd en 7 bezoekers