Oorontsteking: huismiddeltjes?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:57

Hoi!

Ik heb al anderhalve week behoorlijk last van oorpijn. Gezien eerdere ervaringen op dit gebied durf ik vrijwel met zekerheid te zeggen dat het een oorontsteking is. Ik had hiervoor al lang naar de huisarts gewild, maar mijn twee spontane en vrouwelijke huisartsen hebben besloten als jonge moeders gezellig tegelijk vakantie te gaan vieren met hun kids. Gevolg: praktijk gesloten, voor spoedgevallen bel zus-en-zo, vanaf maandag weer bereikbaar.

Nu zou ik een oorontsteking geen spoedgeval willen noemen, maar sinds gisteren wordt de pijn eigenlijk steeds erger. Ik slaap slecht en ben vandaag eigenlijk al de hele dag misselijk van de pijn.

Iemand enig idee of er huismiddeltjes zijn waarmee ik de pijn enigszins kan onderdrukken om het tot maandag uit te houden?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:10

Vergeten te melden trouwens, kheb al een paar dagen oordruppels geprobeerd die ik nog had staan. Hielp niet, gaf alleen een hoop troep :+

jottum schreef:
Warme olie.
Niet afsluiten met watjes

Sterkte :(:)


Watjes wist ik... Gewoon sla-olie toch? Kan 't ook met andere olie? Heb schat ik minstens 4 soorten olie in huis, maar sla-olie is nu net die ene olie die ik nooit gebruik...

Relaxed schreef:
Neusspray.. Oorpijn kun je het beste van binnenuit oplossen..


Heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar het lijkt me toch niet best als je neusspray tot in je oren komt? :=

sans6 schreef:
Plantago van dr. Vogel :j Kun je gewoon bij de DA (niet de dierenarts ;) ) kopen


Even gegoogeld... Verschilt dat nog in werking met "gewone" oordruppels of is natuurlijk/niet natuurlijk het enige verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:11

take_one schreef:
Antibiotica.


Zoals je kunt lezen in de openingspost zijn beide huisartsen op vakantie en zoek ik iets dat in ieder geval verlicht tot na het weekend.... Ik begrijp dat ik van de huisarts antibiotica voorgeschreven zal krijgen, maar dat gaat ze echt niet doen als ze vakantie of weekend heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:21

Lalidan schreef:
De vraag is, heb je een middenoor ontsteking of een ontsteking van je gehoorgang? Want daar hangt het vanaf welk middeltje het beste helpt.
Heb je echt middenoorontsteking, dan helpt inderdaad een neusspray het beste (en die dus in je neus doen, niet je oren ;)). Je buis van eustachias moet open, zodat er weer lucht in je middenoor kan komen en de troep aldaar eruit kan. Stomen kan in dat geval ook helpen.
Is het een ontsteking van je gehoorgang, dus een uitwendige oorontsteking, dan kan je lauwe olie erin druppelen om het soepel te houden.
Verder tegen de pijn kan je gewoon iets van paracetamol nemen.

Overigens, als je zoveel last hebt, zou ik vandaag niet getwijfeld hebben de vervangende arts te bellen, maar daar is het nu een beetje te laat voor. Kijk het het weekend even aan, met een beetje geluk kan je door het weekend heen komen. Heb je maandag nog zo veel last, zou ik er toch even naar laten kijken. Als het een bacteriële infectie is, heb je kans dat je het zelf niet red. Mocht het wel te gek worden, dan toch even contact opnemen met de dokterswacht, al denk ik dat ze toch adviseren tot maandag te wachten.....

Beterschap!


Hee, dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het zou me niet verbazen als 't beide ontstoken is. Het begon "van binnen", maar inmiddels zijn mijn gehoorgang en zelfs mijn oorschelp ook behoorlijk opgezet. Misschien maar een combinatie van olie (welke?) en neusdruppels dan... Kan in ieder geval geen kwaad, lijkt me.

Heb inmiddels wel al besloten dat ik morgen langs de huisartsenpost ga als ik er dan nog zo veel last van heb. :)

@ Jottum: en jij denkt dat ik wel babyolie in huis heb? :+ :)) Ik verwacht trouwens ook absoluut niet dat de ontsteking na het weekend weg is, maar het zou fijn zijn op z'n minst te kunnen slapen en niet zo misselijk te zijn van de pijn ;)

Edit: ik gebruik trouwens Naproxennatrium als pijnstiller. Is ontstekingremmend en helpt bij mij sowieso beter dan Paracetamol of Ibuprofen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:55

Lalidan schreef:
Welke olie heb je wel in huis dan?
Combinatie van olie en neusdruppels kan in elk geval geen kwaad, stomen kan je ook nog proberen (bak heet water, doek erover, hoofd eronder en stomen maar).

Heb je trouwens ook koorts?


Even naar beneden gehuppeld... Olijfolie, walnootolie, zonnebloemolie. Iets minder dan ik dacht, dat wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:02

Relaxed schreef:
[***] schreef:

Heb ik vaker van gehoord inderdaad, maar het lijkt me toch niet best als je neusspray tot in je oren komt? :=


Ik weet niet hoe hard jij het opsnuift en hoe jou hoofd in elkaar zit, maar dat komt echt onmogelijk in je oren :+ Gaat erom dat je je neus goed openhoudt en dat daardoor de buis van eustagius opengaat/-blijft, hierdoor komt er van binnenuit lucht in je oor en dat haalt de druk eraf en dus vaak ook de pijn ;)


Maar mijn neus IS goed open... Dus mijn gedachte van neusspray tot in je oren lijkt me niet zo vreemd als het in ieder geval niet voor je neus bedoeld is :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:05

Ik vroeg me gewoon af hoe dat werkte met oorpijn en neusspray aangezien ik 't onlogisch vond klinken (neusspray tot in je oren leek me al sterk, terrecht blijkt nu, daarnaast is m'n neus dus open). Zag de logica er gewoon niet van in, dat zegt toch niet dat ik niet blij ben met je tip...

Edit: overigens ben ik inmiddels 't huis door geweest en hoewel ik in de veronderstelling was nog wel neusspray in huis te hebben, kan ik 't nergens vinden... Tot morgenvroeg dus in ieder geval maar olie, oordruppels, stomen en naproxen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:17

Otalgan heb ik hier staan. Weekje gebruikt, toen mee gestopt omdat 't toch niet hielp (en een hoop zooi gaf), maar zal me er weer eens braaf aan wagen :D

Tot morgenvroeg wordt 't dus Otalgan, stomen en Naproxen, morgenvroeg even goede olie (amandel/sla las ik in de link van jottum?) en/of neusspray erbij kopen, als 't morgenavond niets beter is langs de huisartsenpost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:25

Ok, dit is dus precies waarom ik gestopt ben met de oordruppels... Iemand toevallig ook nog een tip om de oordruppels in m'n oor te houden in plaats van dat het er direct weer uit stroomt? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:27

Cyntje schreef:
Om de pijn wat te verzachten kun je het best zo recht op mogelijk proberen te slapen... slaapt niet het meest prettig maar op deze manier gaat de druk wat van de oren en heeft men er snachts minder last van ;)


Dank je wel! Was zelf al tot de ontdekking gekomen dat zowel linkerzij, rechterzij als rug niet werkt, dus zal eens een poging wagen vannacht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:28

Lalidan schreef:
even kort (!) een watje er bij in doen. DIe na een kwartiertje er weer uit halen.
Andere (betere) optie is om even op je zij te gaan liggen, zodat het ook even goed je oor in loopt. Kijk wel even uit met opstaan, want je kan er wat duizelig van worden!


Zit nu over dwars achter de computer, niet heel comfortabel... Misschien moet ik gewoon geen druppels gebruiken als ik achter de computer zit :+

Anoniem

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:05

Nou, ik heb inmiddels gestoomd, gedruppeld en geslikt... En ik ga zo maar eens lekker in bad liggen. :)


Anoniem

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:17

Jep, was ik van plan, dank je! :D

Anoniem

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:21

Tot nu toe nog niet echt... Ben nu vooral in de veronderstelling dat als ik mezelf maar hard genoeg verwen ik me misschien wel beter ga voelen :+

Anoniem

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:05

Nou, pijnstillers, druppelen, stomen en bad lijken toch iets goed te doen, het is zowaar dragelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:39

Vannacht ging redelijk. Aantal keer wakker geweest, één keer er uit geweest om de pijnstillers in mijn lichaam aan te vullen. Beter geslapen dan voorgaande nachten in ieder geval.

Anoniem

Re: Oorontsteking: huismiddeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:51

Niet geweest, nog wel last maar met een dosis pijnstillers is het best te doen. Ga gewoon morgen langs m'n eigen huisarts denk ik maar, daar moest ik sowieso nog langs :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:06

ElCid schreef:
Olie met een paar druppels etherische lavendelolie erin, op lichaamstemperatuur verwarmen. Even een watje in je oor tegen het uitlopen van de olie, maar watje niet laten zitten. De lavendel olie werkt ontstekingsremmend en pijnstillend.
Otalgan is een merk oordruppels, met een pijnstiller erin ( lidocaine), ook op lichaamsremperatuur gebruiken. Ik weet alleen niet of dat vrij verkrijgbaar is.


[***] schreef:
Otalgan heb ik hier staan. Weekje gebruikt, toen mee gestopt omdat 't toch niet hielp (en een hoop zooi gaf), maar zal me er weer eens braaf aan wagen :D

Tot morgenvroeg wordt 't dus Otalgan, stomen en Naproxen, morgenvroeg even goede olie (amandel/sla las ik in de link van jottum?) en/of neusspray erbij kopen, als 't morgenavond niets beter is langs de huisartsenpost.


;)

Otalgan is inderdaad vrij verkrijgbaar. Merk er echter weinig van dat 't pijnstillend zou moeten zijn, dus daarvoor gebruik ik maar Naproxen of Ibuprofen :+

Aan nog meer verschillende middeltjes ga ik maar ff niet beginnen, dus bedankt voor je tip maar ik ga hier denk ik niet speciaal lavendelolie voor kopen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmmyAJ, Googlebot, IASCrawler, jojoleinee, Love_Rosie, Pytje en 168 bezoekers