Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:56

Hoi,

hier een osteotomie patientje Lachen

Ben al vroeg begonnen met beugelen, maar alleen met een beugel ging dit niet lukken.
Door het duimen van vroeg heb ik dus ook een overbeet van ..mm ( geen idee ).

Ik had ook de keus, of alleen met de beugels die ik heb gehad, een recht gebit of met vaste apparatuur ( plaatjes beugel) en een kaakoperatie een mooi, recht gebit met geen overbeet.

Gelijk voor mezelf de keuze gemaakt en ik bedacht me geen seconde ik ben ervoor gegaan, dit wil ik niet op latere leeftijd nog is beslissen om er dan wat aan te laten doen, dan liever op deze, jonge leeftijd.

De behandeling is gestart vlak na m´n 17e verjaardag omdat je pas na je 18e een kaakoperatie mag ondergaan omdat dan je kaak is volgroeid?! Inmiddels ben ik alweer een jaar verder, ben begonnen met het trekken van 6 kiezen! Hierna is het vaste apparatuur geplaatst en ben nu een beetje aan het afwachten of ik binnekort op de operatietafel mag, om mijn onderkaak een cm ofzo naar voor te laten zetten.

Heb tot nu toe nog nergens spijt van, alleen van het feit dat ik met de beugel een stuk jonger lijk dan dat ik ben. ( later heb ik daar natuurlijk wel profijt van Lachen

Groetjes Dionne


DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:06

Ik heb er tot nu toe nog geen moeite mee inderdaad. Heb al wel wat te voorduren gehad wat betreft onstekingen na het trekken van kiezen.

Problemen met m'n kaakspieren heb ik al regelmatig, maar het is voor mij eigenlijk meer uit cosmetisch oogpunt, ja.

Groetjes

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:15

Ik wilde even laten weten aan de mensen in dit topic dat ik over 6 weken mijn kaakoperatie zal ondergaan en voor degene die dat willen kan ik wel het één en ander bijhouden en vragen of mijn ouders wat foto´s willen schieten.

Groetjes Dionne

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:59

Hoi,

Eerst bedankt voor de leuke en geinteresseerde reacties Pling

Hier zo duidelijk mogelijk mijn antwoorden op je vragen,

Ik ben op mijn 14e begonnen met beugelen maar al snel was duidelijk dat het met beugels niet ging lukken. Dus gestopt met beugelen en ik zou op mijn 17e opgeroepen worden voor evt. een vervolg afspraak.

Zodoende op mijn 17e een oproep gekregen en gestart met de plaatjes beugel die ik er tot heden nogsteeds in heb zitten. Ik heb trouwens geen moment getwijfeld om met deze behandeling te starten omdat voor de volle 100 % vertrouwen heb in mijn orthodontist en kaakchirurg. Wel was het eerst noodzakelijk om 6 kiezen te trekken voor de ruimte. Dus daar ben ik eerst mee gestart. Gisteravond heb ik dan het gesprek gehad met 3 orthodontisten en de kaakchirurg erbij en die hebben groen licht gegeven voor de operatie en ik moet eerlijk zeggen, nu gaat alles echt snel. Ben vanochtend gebeld voor de afspraak en die is dus gepland op 3 Maart. Vlak na mijn verjaardag. Hier heb ik dus 3 jaar over gedaan.

Hoelang jij dus met de beugel moet lopen hangt helemaal af van de stand van je kaak en tanden, dat bepaalt de orthodontist.

Alle details voor de operatie krijg ik nog en ik krijg ook nog een afspraak met de mondhygienist, dieetist, Antaesist (weet niet precies hoe je dat schrijft). Maandags wordt ik geopereerd, dan moet ik een nacht blijven voor ALS er complicaties optreden en mag ik Dinsdags naar huis. Er is mij gezegd dat ik erop moet rekenen dat ik 2 weken niet kan werken, niet zozeer vanwege de pijn, maar hoe ik eruit kom te zien haha.

Groetjes Dionne

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:10

Hoi Megan_

Ze hebben mij 2 datums gegeven waaruit ik mocht kiezen, dus hun plannen wel echt de datum en deze operatie wordt alleen op Maandags gepland.

De afspraak met de dieetist is inderdaad voor de voeding na de operatie, dat je niet te veel afvalt e.d. De Anestesist is inderdaad voor de narcose, die wordt bepaald op m'n gewicht, lengte en er wordt ook nog bloed afgenomen.

Ik had ook al rechte tanden na de beugelperiode en dacht er precies hetzelfde over als jou, maar viel me toch nog tegen dat ik uiteindelijk toch 3 jaar met de plaatjesbeugel heb moeten lopen, terwijl mij werd gezegd te rekenen op 1,5 a 2 jaar.

De plaatjes/slotjesbeugel blijft tijdens de operatie er inderdaad in en na de operatie moet ik ook nog rekenen op een half jaar voordat hij eruit mag, omdat het helingsproces erg langzaam gaat. Mja, die halfjaar heb ik er ook nog wel voor over Haha!

Ik ben wel vroeg begonnen inderdaad maar je mag pas na je 18e aan je kaak geopereerd worden want dan pas is je kaak volgroeid, dus zoveel eerder kon ik jammer genoeg niet beginnen Knipoog ..De operatie wordt bij mij trouwens voor 100% vergoed door de verzekering. En bij mij is alles trouwens voor 90% vergoed als ik het goed heb, want ben voor mijn 20e begonnen..(Als je er meer over wilt weten kan ik het nog even aan m'n moeder navragen voor je)

Mijn eerste afspraak bij de kaakchirurg was in Maart 2005, om 3 kiezen te laten trekken en 6 weken later om de andere kant 3 kiezen te trekken en daarna pas de afspraak afgelopen Donderdag.

Ik heb in mijn plaatjesbeugel"periode" geen andere beugels gehad en ook nooit elastiekjes hoeven gebruiken.

Groetjes Dionne

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:18

Nou, 4 Februari heb ik een hele dag afspraken in het ziekenhuis..

Ik begin bij de Dieetist, daarop volgend een afspraak met de kaakchirurg, de mondhygienist en als afsluiter de Anesthesist voor de goedkeuring..Ik was wel heel blij dat dit allemaal op 1 en dezelfde dag gepland kon worden anders blijf je op en neer rijden.

Moet wel eerlijk zeggen, dat ik er toch iedere dag wel aan denk en eigenlijk een beetje gespannen ben, al is het nog wat weekjes wachten. Maar het ber. van Muzefee geeft me wel goede hoop haha Lachen.

Groetjess

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:16

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte.

Vandaag had ik een afspraak bij de ortho, m'n band om mijn kies zat los en heb 18 Feb. een afspraak om te happen en de 28e krijg ik een soort pinnen ofzo tussen mijn tanden om te zien om het helemaal correct staat, dus zoals je leest is mijn maand Februari volgepland met afspraken.

Waar is je verzekering dan mee bezig dat dit zo lang duurd?

Groetjess

Groetjess

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:23

Is het bij jou broer dan verholpen met beugels? Of heeft hij nogsteeds de overbeet en hebben ze hem gezegd dat hier niks aan gedaan kan worden?

Wat terug in dit topic kan je lezen wat de ingreep inhoud, wat ik begrijp is dat het wel mee valt, de ingreep.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:28

Oke, dat kan, Er zijn natuurlijk altijd verschillende meningen en de ene tandarts kan jou zeggen dat je er op latere leeftijd geen medische problemen mee krijgt en een andere tandarts misschien wel.

Ik denk ook dat de ene overbeet niet te vergelijken is met de andere omdat het ook met de stand van je tanden en kaak te maken heeft.

Tuurlijk zijn er risico's maar voor mij weegt dat niet zwaarder dan het uiteindelijke resultaat. Mislukken van een operatie vind ik niet reeel.
groetjes

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:09

Bij mij is het uit cosmetisch oogpunt en uit medisch oogpunt, omdat ik door het beugelen een andere stand van mn kiezen heb gekregen en als ik er nu mee zou stoppen, met de gehele behandeling, zou ik al vroeg slijtage en problemen aan mn gebit krijgen.

De blokbeugel heeft inderdaad zijn werking als je kaak nog in de groei is, maar na je 18e is je kaak volgroeid, dus kan de stand niet meer door middel van beugels gecorrigeerd worden.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:09

Nou, klein verslagje over Maandag 4 Februari..

De eerste afspraak was bij de dieetiste, waar mij verteld werd wat ik na de operatie wel kan eten, voor mij is het heel belangrijk dat ik na de operatie niet af val, omdat ik net tussen ondergewicht en gezond gewicht "hang".

Mijn eetschema houd in dat ik 6 keer op de dag moet eten, waarbij pap, melk, vla, yoghurt, gepureerd fruit en Nutridrink voorop staan. Nutridrink krijg ik via de verzekering, zijn 300 calorieen per flesje en dat wordt is bijvoeding om niet af te vallen.

Hierna door gegaan naar de mondhygieniste, zij heeft mijn gebit nagekeken en hier en daar wat tips gegeven, wat ik nu nog aan mijn gebit kan "veranderen" end at het van belang is goed schoon te houden na de operatie ivm ontstekingen. Tijdes deze afspraak kwam gelijk even de kaakchirurg langs en vertelde het éé'n en ander over de operatie.

Ik zal Maandagochtend opgenomen worden en Maandagmiddag geopereerd. Het is een operatie van 2uur, vind ik dus nog best lang. Ook de risico's nog een keer doorgenomen en dat ik niet moet schrikken na de operatie omdat ik nogal dik kan worden in m'n gezicht, wat kan zakken tot aan je borstbeen.

Na deze afspraak een intake gehad, bloeddruk gemeten en een vragenlijst ingevuld met ja/nee antwoorden. Daar was ik snel klaar omdat ik geen ziektes e.d heb, dus overal "nee" ingevuld stond.

En als laatste, nou ja, bijna laatste, afspraak de Anesthesist. Mijn hart en longen werden gecheckt door 'n telescoop (geloof dat het zo heet) was helemaal goed, kreeg nog een compliment over mijn bloeddruk, die bleek ook super te zijn, ook even moet laten zien hoe ver mijn mond op gaat, was ook niks op aan te merken haha en toen kwam de domper...Mijn tongpiercing zal er helaas uitmoeten Boos!, m'n moeder zat nog net niet te juichen naast me haha, maar dat heb ik er zeker wel over (en kan hem altijd nog opnieuw laten zetten Lachen )

Door de Anesthesist nog even door gestuurd naar de bloedafname en zijn er nog 3 buizen bloed afgenomen.

Al met al een lange en vermoeiende dag, nu op naar 3 Maart.

Groetjess

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:41

Haha, dat gaat vanzelf over, ik spreek uit ervaring Lachen
Heb je er geen wax bij gehad? Dat kan je over je beugel heen plakken en verzacht de pijn vooral als je blaren hebt. Die blaren zul je nog wel enige tijd last van houden, ik heb ze nu na 3 jaar nogsteeds wel is. Er moet zich een soort eeltlaag op je binnenkant van je lippen vormen en daar gaat tijd overheen Knipoog

Succes ermee!

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:31

Ik heb vandaag weer moeten happen, dat is dan de één na laatste keer geweest, hoop ik Lachen

Volgende week Dinsdag foto´s maken, en die Donderdag worden er een soort spijkertjes (pinnetjes) gezet tussen m´n brackets van m´n beugel, voor de operatie.

En dan vier ik Vrijdag 29 Feb. mijn verjaardag, Zatedag 1 Mrt gaat m´n paard over naar een andere stal en Zondag spulletjes pakken want dan ga ik die Maandag het ziekenhuis in,..Het komt nu allemaal zoo dichtbij, echt spannend.

Ik hoop voor je dat je weer snel van die beugel af bent Lachen

Groetjess

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:38

Ja, eigenlijk TE veel zo vlak voordat ik het ziekenhuis in ga haha, maar heb dan minder tijd om erover na te denken dus misschien wel beter ook.

Die pinnetjes zijn om na de operatie het één en ander bij elkaar te houden haha. Ik heb ook banden om me kiezen en haken aan de banden die om m´n kiezen zitten, die zijn om de elastiekjes die aan m´n brackets zitten vast te zetten, klinkt wel ingewikkeld haha Lachen

Heb normaal niet zo´n moeite met happen maar ik ben verkouden dus had het Spaans benauwd en moest kokhalzen.

Die pijn die je voeld zul je waarschijnlijk ook voelen als ze het één en ander strakker zetten, dan zijn je tanden ook extreem gevoelig, mja, wie mooi wilt zijn moet helaas pijn lijden Knipoog

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:23

Nee hoor, geen elastiekjes gehad, die hebben inderdaad geen nut meer alleen tijdens de groei.

Die haakjes zitten er om de elastiekjes die om je brackets gaan aan vast te zetten, dat gold voor mij dan althans. Ik hoop voor je dat het ook voor jou geld Lachen

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:15

Ik ben bijnaa aan de beurt Boos!. Vandaag foto´s laten maken en gelijk meegekregen, samen met gebit afdruk en wafaer. Ook zijn er haakjes tussen mn beugel gezet voor na de operatie om het één en ander mee vast te zetten. Morgen jarig Lachen, nog lekker uiteten en Zondagavond uiteten met mn vent. Maandag wordt ik om 12uur bij bureau opname verwacht..

Gelukkig heeft iedereen om mij heen rekening met me gehouden, mijn paard wordt gevoerd en gemest, heeft genoeg beweging. En mijn moeder heeft tot Woensdag vrij en mn lieve vriend heeft Maandag, Woensdag, Donderdag en Vrijdag voor mij vrij genomen, dus ik mag niet klagen..

Groetjess

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:55

Ik weet niet of ik mijn verhaal moet plaatsen, omdat ik de 2e persoon in 18 jaar tijd ben bij wie het "mislukt" is, zit hierdoor ook erg in een dip, ik ben 2 keer geopereerd aan mijn onderkaak inmiddels.

Groetjes

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:54

Vol goede moed ging ik 3 Maart het ziekenhuis in, netjes aan het infuus ging ik om 2uur naar boven om vervolgens om half 3 geopereerd te worden. Na de operatie werd ik wakker en voelde me goed, ik heb nog 2 uur op de uitslaapkamer moeten liggen, dat is procedure. De volgende dag naar beneden om foto's te maken van m'n kaak en toen kreeg ik een klap..M'n kaak was tijdens of vlak na de operatie verschoven, waardoor hij nu dus scheef stond. En zo werd ik naar huis gestuurd.

De volgende dag naar de orthodontist en die zette m'n kaken met elastieken op elkaar, gelijk vanuit de orthodontist door naar het ziekenhuis, waar eigenlijk vrijwel meteen diezelfde elastieken er weer uit werden gehaald en de kaakchirurg ging bellen met mijn orthodontist..Toen ik dat telefoon gesprek hoorde zakte de grond onder m'n voeten weg, ik moest weer geopereerd worden, maar ik mocht gelukkig eerst weer naar huis om aan te sterken en de zwelling moest minder worden want ik was extreem dik in m'n gezicht.

Ik heb een pijn gehad, echt vreselijke oorpijn, hoofdpijn, was doodziek. Gebruikte Antibiotica, Diclofenac, Iburofen bruistabletten, niets hielp. Vooral de nachten waren vreselijk, omdat ik een buikslaper ben maar kon niet anders dan op mijn rug liggen.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:58

Maar, na een week begon ik me beter te voelen, kon weer het één en ander eten, dingetjes ondernemen en ging weer beter in m'n vel zitten. De Donderdag voor de operatie heb ik met pijn en moeite bij de MacDonalds zitten eten omdat ik die Vrijdag (afgelopen Vrijdag dus) mijn kaken voor 4 weken op elkaar gezet moesten worden.

Mijn volgende verhaal over operatie 2 komt morgen want ik ben echt moe en kan op het moment weinig hebben

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:15

Voel me gelukkig weer een stuk beter, maar mijn kaken staan voorlopig nog 3 weken op elkaar. Ben inmiddels in totaal 5 kilo afgevallen, begon op 52 en ben nu 47. En dat met me 1.66, ben erg ingevallen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen pijn heb, maar de pijn die het doet dat je gewoon werkelijk niks kan eten wat normaal zo vanzelfsprekend is, is erg frustrerend haha.

Ik kan ook niet praten, maar mijn ouders en vriend beginnen mijn hutjemutje taal aardig onder de knie te krijgen en met rustig praten en gebaren erbij komen we een heel eind.

groetjes

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:33

Ik zal gelijk even mijn operatie verhaal vertellen, nu ik daar wel toe in staat ben Lachen

Even in het kort, de eerste operatie was kaken los van elkaar zagen, kaak naar voor plaatsen, plaatjes met schroeven erin zetten, dicht hechten en ik kon in principe alles wat zacht was eten. Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en mocht na de foto de volgende dag naar huis.

Na 2 dagen alle moed bij elkaar geraapt (ik was één van de weinige waarbij het zo extreem dik is geworden en er zo veel pijn aan had) en naar de ortho geweest, daar kreeg ik al van de orthodontist te horen dat het niet stond zoals hij het graag had gewild, dus er gingen elastieken aan m'n beugel, wat een enorme druk zette op m'n kaken en ik dus nog meer pijn had, maar gelukkig (of niet?!) was dit voor korte duur, want gelijk na de ortho had ik een afspraak in het ziekenhuis bij de kaakchirurg..

Ook de kaakc. zag precies hetzelfde als de orthod. en terwijl ik in de stoel zat ging mijn kaakc. met m'n orthod. bellen, op dat moment zakte de grond onder m'n voeten weg (bij wijze van spreken, aangezien ik in de stoel zat), mijn kaakc. was heel standvastig in zijn besluit, de operatie moest over omdat mijn kaak vlak na de operatie is verschoven en dus scheef stond.

Het is een moeilijk verhaal en kan het niet uitleggen maar het is me meerdere malen uitgelegd met behulp van tekeningen enz. maar het blijft vaag.

De zwelling moest eerst minder zijn wil hij weer kunnen opereren, dus ik moest naar huis om aan te sterken en zou een oproep krijgen voor de volgende operatie, nou je snapt wel hoe ik me voelde toen ik het ziekenhuis uitstapte, ik was in een roes, alles ging aan me voorbij, want dit had ik wel het laatst verwacht.

1 week echt een vreselijke pijn gehad, vooral de nachten waren vreselijk pijnlijk, aardig wat huilbuien gehad, want mijn kaakspier die langs je oren loopt stond zo extreem strak omdat ik zo dik was in m'n gezicht, dat mijn oren echt op springen stonden, althans, zo voelde het.
Maar na regen komt zonneschijn en begon ik langzaam aan op te knappen en me beter te voelen, zelfs de Dond., avond voor de operatie, ben ik met vriendlief naar de MacDonalds geweest en heb me helemaal vol zitten stoppen met bitterballetjes en patatjes, wetend dat dit voor lange tijd niet kan, het kostte me een beetje pijn en veel moeite maar god, wat was dat lekker zeg.

Vrijdag met lood in m'n schoenen weer naar het ziekenhuis voor operatie nr.2. Ik voelde me weer zo goed, dat je dan gezond het ziekenhuis in gaat en er zo slecht bij wijze van, weer uitkomt, is raar en je moet je lichaam echt kans geven te herstellen, een narcose is niet niks.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:37

Ik heb 3 dozen Nutridrink staan, waarvan ik alleen de Chocoladesmaak met moeite weg krijg, dit zou ik 6 keer op een dag moeten drinken maar het is zo vreselijk vies. Ik heb verder geen contact met de dieetiste.

Ik heb geen cm, had ik maar 2 cm ruimte, ik zal je een foto pb'en hoe mijn mond eruit ziet.

Ik doe zo gelijk mn verhaal van operatie 2 erachteraan.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:05

Oke, operatie 2:

Hechtingen weer los, plaatjes eruit, die kunnen ze niet opnieuw zetten omdat het allemaal te broos is, vandaar dat je kiezen dan op elkaar moeten omdat er niks in mijn kaken zit dat ze op z'n plek houd. Kaak recht zetten (die overigens alweer aardig vast zat, zei m'n kaakc. naderhand) en weer hechtingen erin. De eerste operatie duurde 2 uur, deze 2e 1 uur. Dus minder ingrijpend.

Zou je denken...ik moest volgens procedure 1 nachtje op de IC verblijven, dit was voor mij een best traumatische ervaring, een paar uurtjes na mijn operatie zijn mijn vriend en zus langsgeweest op de IC, maar ik werd in een roes gehouden omdat ik aan het zuurstof lag, ik blijk wel gepraat te hebben en dingen te hebben opgeschreven alleen herinner ik mij er helemaal niks meer van, ik vroeg ook steeds om kusjes aan m'n vriend (helemaal niks voor mij haha) en zei tegen mijn zus dat ik van haar hield (ook helemaaal niks voor mij).

Mijn vriend was trouwens erg geschokt om mij zo te zien liggen, ik had nl een catheter (een buisje in je blaas die je urine naar een zakje leid red.), ik lag aan de hartbewaking, had in elk neusgat een buis die naar mijn longen gingen en zuurstof vervoerde en..ik lag vast, met mijn handen aan het bed. Dit omdat je anders uit reactie de buizen uit je neus kan trekken, met alle gevolge van dien..De volgende ochtend werd ik om 6 uur wakker op de IC, van 6 tot 9 uur, heb ik werkelijk als een hel ervaren, sorry als het wat overdreven overkomt, maar dit is puur mijn gevoel..Ze hebben tot 3 keer toe de buizen moet leegzuigen, omdat die vol zaten met slijm, op het moment dat ze dat deden, kreeg ik geen lucht, dit leek soms minuten te duren, het gevoel dat je stikt, is onbeschrijflijk en dan lig je ook nog is vast. Ik had vreselijke pijn met slikken, ook niet zo heel vreemd met een gigantische buis in je keel.

Moest ik ook nog gewassen worden, terwijl je er zo bij ligt, gelukkig mocht ik toen wel los. Klinkt wel vreemd zo haha. Om 9 uur kwam de kaakc. en zei gelukkig dat de tubes eruit mochten, god, wat was dit ook wederom vreselijk maar wat een opluchting, ik kon weer zelfstandig ademen, slikken, kwijlde ook niet meer gelukkig, maar een pijn in en aan m'n neus, tot op de dag van vandaag, is mijn neus pijnlijk en gevoelig, er zitten zelfs nog korstjes aan.

Toen weer terug naar de afdeling en Zondagmiddag mocht ik weer naar huis. Ik voelde me goed en zag er stukken beter uit dan toen an de eerste ingreep.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:13

De catheter was omdat al je functies plat liggen en je dus niks meer onder controle hebt, zo ook je blaas niet.

Ik lag inderdaad aan de ademhaling, via m'n neus, want via je keel kan niet, in mijn geval dan, omdat mijn mond dicht zit. Vandaar de buisjes in mijn neus.
Het is jammer dat er op de IC geen tel. aan mogen anders had mijn vriend er een foto van gemaakt, maar die was eigenlijk ook echt in shock.

Ik zat in een wereld, wat denk ik te vergelijken is met een wereld wanneer je een overdosis aan GHB hebt binnen gekregen.

Van de buisjes en catheter wist ik helemaal niks, vandaar dat ik ook vast lag omdat het allemaal heel onnatuurlijk aanvoelde. Dit is allemaal "aangelegd" terwijl ik nog onder narcose was, ik heb hier dus niks van meegemaakt.

Als het er allemaal uitgaat maak je dit wel goed mee want dan ben je helemaal bij, je moet tenslotte weer zelfstandig gaan ademhalen.

M'n gezicht is aan één kant nog wat gelig en gezwollen, m'n onderlip is voller en staat ook mede door de elastieken wat ver naar voren nu.

Laat je niet gek maken door mijn ervaring hoor, ik ben de 2e in 18 jaar tijd bij wie ze dit meemaken, het is dus echt een uitzondering Lachen

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:18

Goh, dat klinkt heftig, dat hij zelf je tand er even tussen duwd.

Fijn voor je dat je tanden zo flexibel zijn eigenlijk, ik heb er 3 jaar mee moeten lopen, (en nu nogsteeds) en vind het nu wel genoeg.

Je tanden zijn ook na deze controles waarschijnlijk weer erg gevoelig, dat is ook vervelend, ik weet wat je doormaakt Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chantalla, SusanH, Verara en 95 bezoekers