[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:26

ok bedankt
Maarja.. ben ook vaak misselijk maar dat komt vast omdat ik dan nog niet gegeten heb.. sjonge jonge echt erg man die stress daarom.. terwijl het eigenlijk niet kan..

parouscha

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:51

Oh ik ben ook zo'n doos met die pillen.

Nou weer even een vraag:

Mijn laatste strip was op, stopweekgehouden, en toen na 7 dagen weer begonnen met slikken, heb nu in totaal 6 pillen geslikt, en ben gisteren 1tje vergeten, net weer mijn normale pil van vandaag ingenomen.
En eigenlijks wel gemeenschap gehad zoals altijd zonder condoom?
Moet ik mij zorgen maken?

en moet ik die vergeten pil van gisteren nog innemen?

Kan mezelf wel voor men kop slaan dat ik hem vergeten ben!
Streskip

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:02

De pil vergeten in week 1 (dus pil 1 t/m 7) kan inderdaad consequenties hebben...

Citaat:
Pil vergeten in de eerste week:
U neemt de vergeten pil alsnog in en maakt de strip af volgens het schema. Omdat een eisprong kan hebben plaatsgevonden zijn de eerste 7 dagen niet veilig en moet u condooms gebruiken. Als u 2 dagen voordat u de pil hebt vergeten zonder condooms hebt gevreeën dan kunt u zwanger zijn en moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de huisarts voor advies.

NHG patiëntenbrief

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:09

Ik heb dit stukje gevonden:

1e pilweek: één of meer pillen vergeten
wel coïtus (geslachtsgemeenschap) tijdens 7 dagen vóór vergeten, óók als dit in de stopweek was morning after anticonceptie of afwachten en evt. ‘overtijd’ behandeling + doorgaan met de pilstrip + 7 dagen aanvullende anticonceptie.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:36

En kan iemand mij wat meer informatie geven over de prikpil?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:40

Nou was gewoon weer met de nieuwe strip begonnen, ook al was ik niet ongesteld geworden en ineens na 3 dagen een enorme bloeding. Dus toch ongesteld geworden maar dan beetje erg raar moment.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 00:40

Ik zou graag aan de pil willen gaan maar ik hoor vaak van mensen die aankomen door de pil, is het zo dat de pil er voor zorgt dat je aan komt enz?

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 01:18

De Pil is natuurlijk hormonen, Oestrogenen en dit kan extra vetophoping veroorzaken bij vrouwen dus het kan zijn dat je iets aankomt maar das echt niet zoveel hoor? Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:55

Heb niet heel het topic doorgelezen dus weet niet of het al ergens staat, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Vrijdag ben ik met vriendlief naar de dokter geweest voor de pil. Was de 1e dag van mijn ongesteldheid dus ook meteen naar de apotheek geweest om te halen en 's avonds de 1e pil genomen. Femodeen heb ik. Had altijd de 1e dag van mijn ongesteldheid wel buikpijn. Soms erg, soms zo goed als niet, maar altijd wel wat. Was altijd na een dag over. Nu had ik tot gister telkens buikpijn maar kreeg er toen ook hoofdpijn en een zere rug bij (na 3 pillen, die avond de 4e genomen). Was ook het ene moment ontzettend blij en druk en het andere moment zat ik in een hoekje te huilen terwijl ik zelf gewoon echt NIET wist waarom. Vandaag ook af en toe nog buikpijn en eigenlijk heel de tijd hoofdpijn en last van m'n rug. Tot nu toe niet meer van die rare stemmingswisselingen gelukkig.

Mijn vraag nu.. Herkent iemand dit? Ik kijk het gewoon nog even aan, maar vroeg me toch wel af hoe lang het gaat duren voor het lichaam aan die hormonen is gewend. Of dat ik misschien toch de dokter moet bellen voor een andere pil.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:42

deze vraag kwam omdat ik iemand ken die best veel is aangekomen door de pil. Maar in normale omstandigheden hoort dat dus niet zoveel te zijn?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:20

Bij mij heeft het 3 maanden geduurd voordat mijn lichaam weer in normale staat was
Ik ben zelf 4 kilo aangekomen door de pil, gelukkig wel! En ik heb grotere borsten

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:45

Welshcobfan schreef:
Bij mij heeft het 3 maanden geduurd voordat mijn lichaam weer in normale staat was
Ik ben zelf 4 kilo aangekomen door de pil, gelukkig wel! En ik heb grotere borsten

Mag ik vragen waar jij die 3 maanden last van had en of je borsten veel groter zijn geworden?

Ik moet er toch eigenlijk niet aan denken om 3 maanden met hoofdpijn enz rond te lopen... Maar borsten mogen daarentegen best wat groter Gaat daar veel tijd overheen trouwens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:53

ik slik de pil inmiddels alweer bijna 9 jaar....volgens mij had ik in het begin nergens echt last van, geen hoofdpijn,misselijkheid...

nu ben ik hem zat.
twijfel tussen spiraal en implanon.
spiraal lees ik hier aardig veel over.

maar wie heeft er slechte/goede ervaringen met implanon??

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:45

Ik heb een vraagje. Kun je theoretisch de pil/nuvaring/wat dan ook altijd maar doorslikken/laten zitten? Dus NOOIT een stopweek houden? Ik weet dat je doorbraakbloedingen kunt krijgen, maar is dat schadelijk? Ik heb namelijke en superhekel aan ongesteld zijn...

_Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:28

Fitch schreef:
Ik heb een vraagje. Kun je theoretisch de pil/nuvaring/wat dan ook altijd maar doorslikken/laten zitten? Dus NOOIT een stopweek houden? Ik weet dat je doorbraakbloedingen kunt krijgen, maar is dat schadelijk? Ik heb namelijke en superhekel aan ongesteld zijn...

Theoretisch kan het ja..ikzelf doe het zo min mogelijk. Vindt het toch wel prettig als ik iedere maand "ongesteld" wordt. Geeft mij toch wel een bevestiging.
De stopweek is vooral ingelast om het biologisch gevoel van mestruatie erin te houden.

En volgens mij ben je tijdens een doorbraakbloeding gewoon beschermd.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:28

De pil doorslikken was ook niet ongezond he?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:16

ik heb een vraagje...

ik ben vorige week met een nieuwe pil begonnen (yasmin) is deze dan direct veilig ?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:41

Als je ermee begonnen bent op het moment dat je anders met je vorige pil zou zijn begonnen volgens mij wel.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:29

tenemieken schreef:
ik heb een vraagje...

ik ben vorige week met een nieuwe pil begonnen (yasmin) is deze dan direct veilig ?

Je moet een pil eerst een hele week (7 dagen achtereen) hebben ingenomen voordat deze als het ware "goed" ingesteld is.
Als je dat hebt gedaan, kun er vanuit gaan dat de pil dan veilig is.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:41

Wanneer je met het slikken van de pil begint op de eerste dag van je menstruatie is deze direct veilig. Wanneer je op een andere dag begint klopt het 7 dagen verhaal.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:55

Ik heb even een paar vraagjes

Ik ben sinds kort gestopt met de pil. Dit omdat het mijn libido gigantisch omlaag haalt en ik nog steeds ruim 9 dagen ongesteld ben. Ik heb al verschillende pillen gehad en steeds hetzelfde gezeur. Ik ben dus niet zo geschikt voor de pil. Ik ben hiermee naar de dokter gegaan en hij raadde mij een koperspiraaltje aan. Ik heb hem al in huis en zou hem zo kunnen laten zetten maar...... Mijn vriendin heeft er ook een laten zetten en die heeft nu echt gigantisch last van haar menstruatie. Deze is erger geworden en ze heeft nu ook pijn. Ik heb hier eerlijk gezegd geen zin in.....

Nu zat ik eraan te denken om gewoon volledig op het condoom over te gaan. Ik vraag me nu alleen af hoe veilig dit is mbt het zwanger worden... Het condoom kan scheuren neem ik aan? en wat is de kans op zwangerschap? (bij de pil is dit 1 op 100)

alvast bedankt!

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:05

Ik gebruik ook altijd condooms (mede omdat ik snel last heb van blaasontstekingen en/of andere pijntjes). Het bevalt me prima en ik voel me heerlijk hormoonvrij.

Hier staat een link naar de betrouwbaarheid van anticonceptiemiddelen. Let wel: theoretisch gezien is de kans klein om zwager te raken tijdens pilgebruik inderdaad klein, in de praktijk ligt dit aantal (door onjuist gebruik) een stuk hoger....
http://www.anticonceptiepil.nl/content/ ... arheid.asp

Edit: en van het spiraaltje:
Een koperhoudend spiraaltje gaat de innesteling van de vrucht in de baarmoeder tegen.De Pearl Index of het zwangerschapspercentage per jaar bedraagt 0,8 tot 1,0. Dit betekent dat van de 100 vrouwen die een dergelijk spiraaltje gebruiken er in de loop van een jaar gemiddeld 1 zwanger zal raken.
Naast de koperhoudende spiraaltjes is enkele jaren geleden het levonorgestrel afgevende spiraaltje beschikbaar gekomen. De Pearl Index van het levonorgestrel afgevende spiraaltje bedraagt 0,1-0,2. Dit is een factor 5 lager dan die van de koperhoudende spiraaltjes en vergelijkbaar met die van orale anticonceptiva.

Ik vraag me alleen af of het verstandig is een koperhoudend spiraaltje te gebruiken wanneer je erg last hebt van je menstruatie/veel bloedverlies/ lange duur. Zelf zit ik er wel aan te denken om het ooit te doen, maar ik heb erg weinig last van mijn menstratie en mijn moeder heeft ook 5 jaar lang een koperspiraaltje gehad en zij vond dit erg prettig.

Myrthe87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:02

Wie weet er wanneer je het meest vruchtbaar bent in de maand, als je de pil gebruikt..Want er zijn toch altijd een dag of 5 dat je de grootste kans op zwangerschap loopt???

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:15

Anoniem schreef:
ik slik de pil inmiddels alweer bijna 9 jaar....volgens mij had ik in het begin nergens echt last van, geen hoofdpijn,misselijkheid...

nu ben ik hem zat.
twijfel tussen spiraal en implanon.
spiraal lees ik hier aardig veel over.

maar wie heeft er slechte/goede ervaringen met implanon??

Ik ben de pil ook zat. Het is echt troep wat je naar binnen krijgt, en mijn zin in sex is zo erg naar beneden gegaan. Sex vind ik nu gewoon vervelend
Maar waarom heb je uiteindelijke voor deze gekozen? (Of ja voor een van deze..)

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:31

Ik wil ook een tijdje stoppen, ik zie geen reden om door te slikken tot de zomer en ik heb ook geen vriendje meer. Daarbij heb ik veel last van stemmingswisselingen en ik word er gek van!(ik weet alleen niet of het door mijn nieuwe pil komt of de leeftijd) Dus na deze strip stop ik ermee.
Mijn vraag was: Kun je dan na een tijdje gewoon weer de pil bij de apotheek ophalen? Of moet je dan weer recept halen bij de dokter?