Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puera

Berichten: 8099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:36

Beterschap voor jullie, Suliko. Maar even rustig aan inderdaad.

Hier laatst ook grieperig geweest, zelfs ziekgemeld en dat doe ik eigenlijk nooit. Nog twee weken een nare vastzittende hoest gehad maar die is gelukkig weer weg.

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 10:41

Beterschap Suliko!

Ik loop mn intervallen op tempo, verder loop ik zoveel mogelijk op gevoel. Vrij wisselende tempo's dus ook.

Griep hangt ook wel in de lucht hoor. Zijn zoveel mensen ziek.
Mijn weerstand is momenteel niet optimaal, maar heb dan steeds dat ik wel ergens last van heb (vooral maag-darm problemen), maar niet echt ziek ben. :=

Vannacht ook weer bagger geslapen. Dat helpt ook niet mee. :=

Goof

Berichten: 28816
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:45

Het topic loopt weer erg hard zeg.

SV, jeetje, wat een drukke dag had je gepland zo. Ik hoop dat je gesprekken goed gingen. Zat er voor je gevoel iets tussen?

Horsii, lopen de honden goed samen? Dat is ook maar afwachten. Wat goed dat je bent gegaan met dat slechte weer.

Sherivey, mooie foto. Lekker gelopen na je rustdag.

Befunny, oh wat vervelend. Ik heb gelukkig nooit last van mijn buik. Moet onderweg wel eens plassen, dan duik ik ook de bosjes in :D

Sunshine, fijn dat de schoenen bevallen. Vlotte 1km zeg, goed gedaan.

Germie, goed gelopen joh. Spierpijn vandaag?

Irisje, wat een mooi verslag. En wat heb je goed gelopen zeg. Gefeliciteerd!

Musli, het is inderdaad kakweer vandaag. Succes als je nog gaat lopen.

Puera, ik vind lopen op hartslag ook supermoeilijk. Mijn hartslag is soms heel rustig, maar kan ook erg hoog zijn. Er is geen peil op te trekken. Knap dat jij er op kan trainen.

Beterschap Suliko.

germie

Berichten: 25968
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:12

Goof schreef:
Het topic loopt weer erg hard zeg.

Germie, goed gelopen joh. Spierpijn vandaag?

Nou, eigenlijk niet. Dat verbaast mij, ik was gisteren zo kapot, en toen ik op bed lag deden de bilspieren enorme pijn. Ik ben wel 5 keer in de nacht er af geweest om te rekken, dus maar 3 uur en 18 minuten geslapen volgens Garmin. Maar nu is het eigenlijk wel ok.
Ik heb normaal heel snel spierpijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:20

Beterschap, Suliko!

Hier ook wel wat de balen van het weer.
Vanmorgen yoga gehad en straks alsnog de PT die gisteren niet doorging, dus ik hoef gelukkig niet buiten te sporten vandaag, maar paard wil idd ook nog wel aandacht ja...

Ik heb gemerkt dat ik idd wel wat heb aan die trainingen op lage hartslag van Garmin suggesties, al voelt het dus als heeeeel langzaam, ik kom wel verder in m'n opbouwen, waar ik met blokjes van 4x5 naar 3x8 etc toch moeite bleef houden.

Ik zie er dus wel het nut van in, maar het is wel een knop die om moet, "wat zouden anderen wel niet denken als ik zo voorbij kom sjokken" naar "ik ben lekker bezig en wat een ander vindt moet die zelf weten".

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 11:27

Die knop omzetten komt wel hoor :j
Ik dacht ook heel lang "jemig, wat zullen anderen wel niet denken?"
Maar ik denl dat het antwoord daarop meestal is "helemaal niks".

De meeste mensen zijn veel te druk met zichzelf bezig om op jouw tempo te letten.
Heb iig nog nooit iemand horen roepen "goh, jij gaat wel traag!"

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:38

Zo herkenbaar, dat lopen met buikpijn.
Ook een aantal keren gehad. En meestal als ik thuis kom is de kramp weg.
Heb ook vaak dat ik moet plassen, ondanks vooraf 3x naar de wc gaan.

Supervixen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:05

Goof, ik moet even afwachten, het derde gesprek hoop ik nog een tweede uitnodiging van te krijgen.

germie

Berichten: 25968
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:08

Marije_jiplover schreef:
Beterschap, Suliko!

Hier ook wel wat de balen van het weer.
Vanmorgen yoga gehad en straks alsnog de PT die gisteren niet doorging, dus ik hoef gelukkig niet buiten te sporten vandaag, maar paard wil idd ook nog wel aandacht ja...

Ik heb gemerkt dat ik idd wel wat heb aan die trainingen op lage hartslag van Garmin suggesties, al voelt het dus als heeeeel langzaam, ik kom wel verder in m'n opbouwen, waar ik met blokjes van 4x5 naar 3x8 etc toch moeite bleef houden.

Ik zie er dus wel het nut van in, maar het is wel een knop die om moet, "wat zouden anderen wel niet denken als ik zo voorbij kom sjokken" naar "ik ben lekker bezig en wat een ander vindt moet die zelf weten".

Dat heb ik dus ook, en daarbij, ik kan niet met 9.30 per km lopen, dat lukt me gewoon niet. Als ik heel moe ben kom ik op 8.45, maar dan zwalk ik al omdat ik m'n voeten niet meer op kan tillen. :+ Maar gewoon een tijd met 9.30, het lukt me niet.
En inderdaad, wat denken anderen. :Y) Als ik van Garmin mag wandelen, en er komt een fietser aan, dan ga ik toch weer hardlopen totdat de fietser voorbij is. :P

MuSLi

Berichten: 5253
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:46

9:30 per km is ook wel echt een bizar tempo. Ik wandel vaak op 9:00/km - 9:10/km :x

BeFunny

Berichten: 10581
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:49

Waarom dat dan Germie?
Er is niks mis met wandelen.
Ik vind opbouwen in zones ook fijn. Ook al ben je dan heel langzaam. In mijn geval dan helemaal maar ik heb vorrig jaar gezien dat het uiteindelijk echt wel beloond wordt dus gewoon rustig doorgaan met opbouwen.

Suliko jij ook beterschap. Ik hoop dat die sterke kerels wel een klein beetje voorzichtig doen met jou hoor want het klinkt best pittig allemaal.

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 14:53

Ik zou serieus last krijgen van mn benen als ik zo langzaam nog een zweefmoment moet hebben. Dan ga ik liever wandelen.

Als ik mn dribbelpauzes tussen mn intervallen heb, zit ik vaak al rond de 8:00 min/km, of iets sneller

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:13

Nou ja, ik ben niet super getraind en om in zone 2 te blijven, zat ik op 8:44 min/km, dat is dus idd heel langzaam.
Ik red een tempo van 6 min/km maar een paar minuten en dan geeft mijn lijf allerlei signalen dat het wel weer genoeg is.

En met zo'n langzaam tempo kan ik nu dus wel uitbouwen.

Maar daarmee dus het idee loslaten dat ik wel erg langzaam loop.

Gaan rennen als ik eigenlijk moet wandelen doe ik niet, trouwens, dat interesseert me dan weer niks.

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 15:33

Oh ik moet ook echt heel langzaam gaan om in zone 2 te blijven. Dan is mn hartslag wel lager, maar dan gaan mn knieën en heupen protesteren. :o

Goof

Berichten: 28816
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:35

Sherivey schreef:
Oh ik moet ook echt heel langzaam gaan om in zone 2 te blijven. Dan is mn hartslag wel lager, maar dan gaan mn knieën en heupen protesteren. :o


Ja, dat.
Ik moet dusdanig langzaam gaan dat ik geen zweefmoment meer kan hebben, maar het is net te snel om te lopen, dus ik belast mijn lijf dan echt teveel.
Maar goed, ik denk dat die zones ook alleen werken als je zo'n sporttest hebt laten doen en je zones ook echt kloppen. Die van mij zijn gebaseerd op een rekensommetje uitgaande van mijn leeftijd. Ik denk zelf niet dat ze kloppen.

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 15:37

Dat is zeker waar hoor. Die van mij komen ook vanuit Garmin. Dus ik twijfel aan de betrouwbaarheid :')

Sall

Berichten: 6725
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:38

Herkenbaar Marije
Zo heb ik volume op kunnen bouwen qua kms juist zonder blessures
Ik liep op den duur inderdaad zo langzaam hard, dat ik dat ook had kunnen wandelen

Normaal is mijn tempo rond de 6.2/6.5 en ik heb hele trainingsafstanden op 9.5 en 8.50 P/km gelopen en in het begin dacht ik echt dat ik omviel, maar het went :+

En idd mijn hartslag bleef dan in zone 1 en 2

Maar goed, iedereen is anders

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:14

beterschap suliko, maar even lekker rustig aan inderdaad.

marije, ik heb een beetje hetzelfde tempo als jij, dat loslaten blijf ik toch lastig vinden.

interessant gesprek zo over de (lage) tempo’s icm hartslag zones. wellicht verklaart dat waarom ik me zo bleh voelde laatst, ik liep namelijk 8:00 min/km of langzamer omdat ik graag in zone 2 wou blijven, maar wellicht werden mijn benen juist daar zo moe van.

moet ook wel eerlijk zeggen dat ik het soms best lastig vind van wat nu goed is of niet. de een zegt dit en de ander dat. ik denk dat je uiteindelijk het beste op gevoel kunt afgaan. maar dat het ook zeker helpt om het grootste gedeelte toch in een lage hartslag te zitten dat je nog goed kunt ademhalen door je neus en kunt praten.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:37

Als ik op 8min/km loop, wat mijn zone 2 tempo is, dan heb ik het gevoel dat mijn houding een beetje uit elkaar valt en krijg ik last van zere kuiten. Loop ik op 7:30 dan gaat alles prima maar ik merk dat dat geen zone 2 meer is dan. Dus ook een beetje moeilijk dilemma.

Sherivey
Berichten: 8656
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 16:45

Ik kan sowieso niet/ nauwelijks door mijn neus ademen, ongeacht hoe langzaam ik ga. :+ zodra ik buiten kom, krijg ik een loopneus en komt er niet voldoende zuurstof doorheen.

Supervixen

Berichten: 12856
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:32

Ik ook niet, dan stik ik :+

Net na het werk een rondje gemaakt van 7.5km met 3 sets van 3 keer 30 seconden sprint. En natuuuurlijk weer een keiharde bui op mijn hoofd 8)7
Wel lekker gelopen. Dat dan weer wel.

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Berichten: 8099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:18

Dat kan ik ook niet inderdaad. := Mijn partner dan weer wel.

Mooie kammetjes, SV! Balen van die bui.

BeFunny

Berichten: 10581
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:26

Sherivey schreef:
Oh ik moet ook echt heel langzaam gaan om in zone 2 te blijven. Dan is mn hartslag wel lager, maar dan gaan mn knieën en heupen protesteren. :o


Ik heb ook gemerkt dat mijn heupen en mijn knie echt tegenwerken als ik echt te langzaam ga.
Het punt is dat voor mijn lijf wat sneller beter is maar binnen 7 en nog wat voel mijn lijf nog wel goed maar loopt mijn hartslag ook wel op als die eenmaal oploopt meestal na 3 km in dat tempo. Mijn conditie houd sneller momenteel nog niet echt lang vol. Dus probeer dan toch of langzamer of stukjes te wandelen als het anders echt langzaam wordt dat mijn gewrichten gaan protesteren. Het lekkerst liep ik voorheen tussen 6:45 en 7:00 dat was dan duurloop tempo en mijn lijf lijkt daarop te zijn geprogrammeerd ofzo dat alles wat langzamer is lichamelijk moeilijker is. Heel lastig.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:28

ja ik zeg wel leuk door je neus ademen maar mijzelf lukt dat ook niet. dacht dat ik een van de weinigen was, je leest het toch veel voor mijn idee. die loopneus krijg ik ook meteen, zo irritant vind ik dat :')

lekkere sprintjes SV. ook wel weer typisch van het weer.

hier het gaspedaal ook gevonden in een ‘vlotte vier’. ging lekker. tussen door even 2 keer op adem komen.

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10581
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:30

Heerlijk IiSunshine.
En die stappers matchen met je klokkie :j