Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:44

Wat Marije zegt zo gaat het bij mij ook :j

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:23

Myka welkom en succes in Rotterdam!

De hondenbeet is nog een grote plek geworden zeg Suliko, bahbah.

Goof ik heb vandaag 21km getraild op gpx, ja je kijkt op je kaartje, maar dat went snel en je zit er ook weer niet de hele tijd op te loeren.

BeFunny jij bent weer goed bezig, fijn!

Ik ging naar een vriendin in Noord-Brabant, lekker bijgekletst en geluncht en daarna ben ik naar de bossen bij Sint Anhonis gereden en heb ik 21km getraild op gpx.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:26

Wat een mooie fotos weer SV.
Echt goed weet vandaag hè.
Ik heb zoveel zin in ook weer een trail gewoon run en hike en genieten van de route.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:33

Thanks. Een signaaltje dus, dat is wel prettig.

Mooi SV. Ik ging daar als kind vaak op vakantie, ik geloof dat mijn opa en oma daar een stacaravan hadden ofzo.

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:13

Leuk Goof, ik miste de heuvels. Vond het erg plat :+.
Verder wel een leuk stuk bos/hei.

Jaaa heerlijk weer BeFunny, eindelijk eens niet natgeregend.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:16

Ik loop altijd plat :+
Vind het wel leuk dat ik in en om het Speulderbos weer wat uitdagender kan lopen. Maar plat is ook wel lekker makkelijk _O-

iiSunshine

Berichten: 1251
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:20

goof, vervelend dat je nog steeds weinig energie hebt maar gelukkig als je eenmaal loopt dat het dan goed is. het was heerlijk weer vandaag!

SV ook weer mooie foto’s. ik loop inderdaad ook altijd plat, haha. maar kan me voorstellen dat je dan zo iets wel mist. krijg door jouw fotos altijd zo’n zin om door een bos te lopen <3

MuSLi

Berichten: 5247
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:18

Hier ook altijd plat, in de polder. Af en toe richting het duin, waar dan nog een beetje glooiing in zit. Maar dat is het dan ook wel :')

Vanmiddag een lekker rustig rondje gelopen door het park hier om de hoek. Gewoon even er tussenuit. Suggestie van Garmin was 38min rustig en dat heb ik fijn gevolgd. Was helemaal prima voor vandaag :j

Voor mijn doen een mooi lage gemiddelde hartslag. En nergens hoge hartslagen gehaald. Dus echt een rustig rondje, ondanks de wind die toch best wel aanwezig was...

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:52

Leuk BeFunny, mooie hartslagverdeling!

Myka, nee, en was het maar een blessure, dan was het mijn eigen schuld geweest. :') Nou, dat is ook niet waar, blessure zit je meestal wel langer aan vast.

iiSunshine, zondag en maandag ging lopen wel echt lastig, maar deed ik het wel om een beetje in beweging te blijven. Sinds gaat het beter en vandaag doet lopen geen pijn meer! Maar met hardlopen kan ik wel beter mijn hoofd uitzetten dan met een wandeling.

Goof, ik kijk inderdaad alleen op mijn horloge bij afslagen en als hij niet trilt moet ik ook gewoon rechtdoor, dus voor mijn gevoel ben ik er niet veel mee bezig. In het begin keek ik trouwens wel meer, je moet er even aan wennen. Wat ik ook fijn vind, is dat de display continu op de route zit, waardoor ik ook niet geneigd ben om te kijken hoe ver ik al ben/nog moet of hoe hard ik ga (dan moet ik op knopjes klikken), maar ben ik gewoon lekker aan het lopen.
Balen dat je nog steeds zo weinig energie hebt, ik vind het knap dat je dan toch gaat lopen. Hopelijk helpt het ook dat je je erna gewoon goed voelt! Hele mooie knotwilg trouwens

Supervixen, ziet eruit als een mooie omgeving! Plat voelt alles wel makkelijker! Maar ik vind wat afwisseling met hoogtemeters ook leuker.

Fijn musli!

Ik ben het wel met jullie eens, ik vind het ook nog best een grote plek geworden. Toch bizar hoeveel druk er op mijn kuit is gekomen, met zo weinig open beetplekken/wond. En dus zelfs vocht erbij, daardoor doe ik ook wel rustig aan, ondanks dat de pijn al een stuk minder is, blijkbaar is mijn kuit nog hard aan het werk om te herstellen.
Maar ik ben vanavond wel weer naar krav maga geweest! Ik werd echt een beetje gek van het stilzitten. Ging eigenlijk heel goed, heb mee gedaan met de warming up met wat squats, buikspieroefeningen en push up, daarna technieken. Het sparren heb ik overgeslagen, dat vond ik te risicovol, bang dat ik zelf toch een trap zou geven met dat been of een klap erop zou krijgen. Dus braaf aan de kant gaan zitten (vond ik erg knap van mezelf :') ). Toen nog even stretchen.

Even kijken hoe het morgen gaat, misschien een rustig rondje hardlopen als het goed voelt.

horsii

Berichten: 7605
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:16

Dan was je vlakbij supervixen. leuke fotos.
Iets verderop zitten meer heuveltjes, richting Limburg.

Verder fijne loopjes voorbij gekomen.

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 06:34

horsii schreef:
Dan was je vlakbij supervixen. leuke fotos.
Iets verderop zitten meer heuveltjes, richting Limburg.

Verder fijne loopjes voorbij gekomen.


Ik weet het, maar dit was al 1 uur en 10 minuten rijden en de terugweg door de spits was anderhalf uur :(. Zo ver rijden is me wat teveel voor een doordeweekse dag om een stukje te rennen.

iiSunshine

Berichten: 1251
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:54

goed bezig musli. altijd lekker even er tussenuit met dit mooie lente weer!

suliko, kan me voorstellen dat het lastig is om stil te zitten. maar goed dat je er voor kiest om rustig aan te doen om goed te herstellen. wel echt bizar inderdaad hoe groot het nog is geworden. maar goed in de gaten houden.

Sall

Berichten: 6720
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:03

Hoi! Hier is het altijd plat
Behalve net voor de finish zondag, moesten we redelijk stijl omhoog het parkeerdek op
Dat was best een ‘nekbreker’ voor veel mensen.

Ik ga vanmiddag weer lekker een rondje (in de regen)

Goede tip om een bij trails te gaan kijken!

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:37

Ik wil graag beginnen met hardlopen. Heb dit in het verleden gedaan en vond dit mentaal erg fijn. Helaas wegens geen schema gestopt toen.

Hoe zijn jullie begonnen? Welk schema is handig om aan te houden?

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:00

Je zou kunnen googelen op het schema van runnersworld voor 5km.

Ik loop nooit met schema en nooit gedaan ook.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:28

Welkom Yenni, Ik ben ooit begonnen met start to run met Evy. Ik vond dat wel fijn. Die tweede tot 10 km vond ik niet fijn dus die ben ik zelf gaan opbouwen toen.

Ik ben net weer geweest. Een workout van Garmin. Hij had ineens een rare workout de warming up en cooling down op hartslag en de tempo stukjes op tijd. En dat waren 6x 10 Seconden dus vanaf een vrij lange hartslag ineens naar een tempo die dan best lastig is. Maar heb een poging gedaan en was eigenlijk wel een lekker loopje zo :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-04-24 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:31

Er zijn inderdaad verschillende schema's te vinden als je zoekt naar '5 km beginner schema'. Uiteindelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer, 2-3x in de week lopen, en rennen afwisselen met wandelen en steeds iets langer achter elkaar rennen.

Ik ben een paar keer begonnen met zo'n schema, maar uiteindelijk vanaf zo'n 3 km gewoon zelf langzaam gaan uitbreiden met rennen en af en toe wandelen tussendoor.

Mijn kuit voelt nog steeds wel prima, vocht in mijn enkel is ook bijna weg! Dus ik ga vanmiddag een rustig rondje proberen.

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 11:13

Welkom Yenni.
Als je googled op 'hardloopschema beginner' kom je op veel schema's die naar 5 km opbouwen. Vaak begint dat met 2 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen oid.
Bvb Runnersworld heeft zo'n schema op de website staan.

Ik heb die schema's van internet wel eens gebruikt, tot aan marathonafstand. Nu loop ik zonder specifiek schema en deel ik zelf mn trainingen een beetje in.

iiSunshine

Berichten: 1251
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:22

welkom yenni. ik ben zelf begonnen met de app runna. je eerste “plan” daar in is gratis. je kunt je voorkeuren invullen (hoe vaak per week, welke dagen etc). je krijgt dan een planning en via je oortjes instructies hoe je moet lopen.

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 13:57

Hier net een kort rondje gelopen.
Begon al met zware benen en niet helemaal in mn hum, maar dat zit ook nog wel eens tussen mn oren.
Dus gaan lopen, maar na 3 km merkte ik dat ik er niet lekker in kwam.
Heb mn verlies dus maar genomen en 'm afgerond op 30 minuten, daarna gaan wandelen.

Volgende keer beter. :o
Ben al 2x een poos uit de running geweest (en een marathon moeten laten schieten) omdat ik steeds door liep te douwen op dagen dat het niet lekker ging of omdat ik nou eenmaal training X 'moest' lopen. Daar wil ik geen 3e keer aan toevoegen.

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12850
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:06

Doe je goed.

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:14

Klinkt voor mij als een win, in plaats van een verlies! Echt goed dat je naar je lichaam luistert!

horsii

Berichten: 7605
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:24

Doe je goed sherivey.

Welkom yenni, hier begonnen met evi.

Befunny, ziet eruit als een fijne training.


Hier ook een fijn loopje gehad vandaag.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:32

Doe je helemaal goed Sherivey :j
Naar je lichaam luisteren is echt belangrijk. Je gaat heeel goed.

Horsii wat een tempo en lekker met je hondjes, daar ben ik toch wel een beetje jaloers op. Mijn hondjes daarmee gaat het gewoon niet. En dan moet ik nog met hun wandelen na of voor mijn loop :') mijn vorige hondje was een chi x pincher maar had veeeel meer energie daar kon het wel goed mee tot 10km verder deed ik met hem niet maar toen liep ik zelf ook niet verder dus dat was wel leuk.

Sall

Berichten: 6720
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:18

Wat goed sherivey!! Heel verstandig om naar je lichaam te luisteren!

Wat gaaf horsii met je honden! Wat pakt je nieuwe hond dat snel op! Gaat het ook tussen de honden goed?

Mijn ruwhaar jackrussell had het in haar jonge jaren heel leuk gevonden (ze is nu 14 en stokdoof)

Mijn herstel rondje (rond het meer) ging heel fijn

Ik was bloed chagrijnig (cursus Illustrator , frustrating pentool 8)7 ) na het rondje voelde ik mij weer een stuk beter :+