Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:26

Geen idee wat ik overhoop ga halen met dit topic. :+ Maar iets vraag ik me al een tijd af.

Vegetariers heb je in alle soorten en maten. Wel vis geen vis enz. Veganisten eten in principe niks dierlijks.

Maar hoe zit dat met insecten die al dan niet uit de natuur komen? Dat zal denk ik niet.

Maar hoe zit dat met eitjes van eigen lekker losloop kip? Dus eigen kippen die gewoon in de tuin of natuur mogen rondstampen en in ruil daarvoor eitjes leggen. En ik bedoel dan geen "gemaakte" eierleg fabrieken maar ras sierkipjes die een bescheiden hoeveelheid eitjes leggen en zeker niet iedere dag en die dus ook winterstop houden.

Eet je die als veganist wel of ook niet? Voor mijn gevoel is daar niks dieronvriendelijks aan. Maar ja ik ben dan geen veganist maar een zeer beperkte vleeseter. En dan alleen biologisch vrije uitloop en O diervriendelijk mogelijk. Bij voorkeur bekend dier, melk ed gebruik ik niet ivm lactoseprobleem.

shiroihebi

Re: Veganisten eten jullie ook geen ei van eigen kip of insecten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:27

Ik ben zelf geen veganist, maar voor de hennen die eieren leggen worden er wel veel hanen gedood. Dat wordt mij altijd verteld.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:29

Mijn beste vriendinnetje is al jaren veganiste, die eet inderdaad ook geen eieren, aangezien er uit een ei uiteindelijk een kuiken kan komen, het gaat niet zozeer om de diervriendelijke waarde van het ei, maar wel dat je uiteindelijk iets opeet wat een dier had kunnen worden. Zo heeft zij het eens uitgelegd aan me!

Ook qua kleding is het nog een heel gedoe hoor, eten ook. Ik vind het in elk geval heel heel erg knap! Ik ben dochter van een jager, ga zelf mee op jacht en actief in de jachtwereld en toch zijn we dikke maatjes. Ik heb zwaar respect voor wat zij doet, ik zou het niet kunnen, en zij respecteert ook wat ik doe.

Ik geloof dat zij zelf rekening houdt met beddengoed en dat soort dingen, je kan het zo gek niet verzinnen of er is iets dierlijks mee. Vind het echt heel erg knap :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:29

Een veganist mag in principe geen dieren hebben, dieren zijn enkel van zichzelf dus zou je niet in hun beweging/ lokatie mogen beperken. Dus ook geen kippen (of paarden, laat staan erop rijden dat is zeker niet toegestaan). Maar ik weet dat er velen zijn die minder streng in de leer zijn en dierenbezit anders zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:32

troi schreef:
Een veganist mag in principe geen dieren hebben, dieren zijn enkel van zichzelf dus zou je niet in hun beweging/ lokatie mogen beperken. Dus ook geen kippen (of paarden, laat staan erop rijden dat is zeker niet toegestaan). Maar ik weet dat er velen zijn die minder streng in de leer zijn en dierenbezit anders zien.

Dit is niet waar. Een veganist gebruikt geen dierlijke producten. That's it. Zat veganisten die wel dieren hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:34

ingeb0rg schreef:
Mijn beste vriendinnetje is al jaren veganiste, die eet inderdaad ook geen eieren, aangezien er uit een ei uiteindelijk een kuiken kan komen, het gaat niet zozeer om de diervriendelijke waarde van het ei, maar wel dat je uiteindelijk iets opeet wat een dier had kunnen worden. Zo heeft zij het eens uitgelegd aan me!

Ook qua kleding is het nog een heel gedoe hoor, eten ook. Ik vind het in elk geval heel heel erg knap! Ik ben dochter van een jager, ga zelf mee op jacht en actief in de jachtwereld en toch zijn we dikke maatjes. Ik heb zwaar respect voor wat zij doet, ik zou het niet kunnen, en zij respecteert ook wat ik doe.

Ik geloof dat zij zelf rekening houdt met beddengoed en dat soort dingen, je kan het zo gek niet verzinnen of er is iets dierlijks mee. Vind het echt heel erg knap :D

Los van wat je er principieel van vindt, kan een onbevrucht kippenei geen kip worden, zelfs niet als het bebroed is. Er heeft geen bevruchting plaatsgevonden, dus er is ook geen nieuw leven ontstaan wat je in de kiem zou kunnen smoren. Die kiem is er namelijk niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:35

Mijn dames hebben geen kerel tot hun beschikking. Dus zal er ook nooit een kuiken kunnen komen. :+
En daarmee dus ook geen potentieel leven gedood.

Deze kippen zijn of eigen broed (broedeieren) of afkomstig van bevriende fokkers, die hun hanen een goed leven kunnen geven omdat ze beperkt broeden.

Bij de commerciele pluimvee helaas wel, -O- daar wordt op een enkele haan na alles gedood of verwerkt tot dierenvoer Oals voor slangen of katten.

Maar hoe zit dat dan bij planten die bemest worden. Is toch over het algemeen dierlijke mest. Mag dat dan ook niet?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:39

Vrienden van ons zijn overwegend veganistisch (sowieso vegetarisch, thuis veganistisch, maar ze verwachten van anderen niet dat daar rekening mee gehouden wordt als ze op visite komen of meeeten), maar als hun kipjes eieren leggen eten ze die wel gewoon op.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:59

Rasecht veganisten eten/gebruiken idd echt geen dierlijke producten. De redenen daarvoor en de striktheid waarmee ze het doorvoeren zal per interpretatie verschillen.
Wat voor velen een grotere reden is dan het 'zielig' voor de beestjes, is dat het houden van dieren uiteindelijk belastend is voor het milieu. De kippenindustrie is erg vervuilend en verbruikt veel (drink)water. Geloof dat vrije uitloop zelfs nog meer vervuild dan legbatterijen. En zelfs de kipjes in de achtertuin dragen bij aan de collectieve uitstoot van co2.
Ik zou het zelf nooit zo ver doortrekken, ben zelf niet eens vegetarisch meer sinds een aantal jaar, maar als anderen dat wel doen is hun goed recht.
Anderen met etentjes e.d. met jouw eetrestricties confroteren en al dan niet verwachten dat er rekening mee gehouden wordt is volgens mij dan weer een totaal andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 28-03-16 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:01

Dat begrijp ik. Enig idee hoe het zit met bemesting van groente en graan en dergelijke? Kunstmest maken is erg belastend voor het milieu maar dierlijke mest is ook geen optie dan toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:12

[***] schreef:
troi schreef:

Dit is niet waar. Een veganist gebruikt geen dierlijke producten. That's it. Zat veganisten die wel dieren hebben.

Dat ligt er dus aan hoe streng je in de leer bent. Veganisme gaat uit van het niet willen gebruiken van een dier voor jouw plezier/voordeel (niet alleen beperkt tot voedsel). Als je een dier bezit beperk je die in zijn leven, het leven dat van dat dier zelf is en waar een mens niks over te zeggen heeft of zou moeten hebben. Sommigen vind dat net zo kwalijk als het opeten van een dier.

Overigens ben ik geen vegan maar de filosofie vind ik erg fascinerend.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:14

Dat bemesten is inderdaad nog zo'n lastig puntje waar iedereen wss weer een andere kijk op heeft. Ben zelf geen veganist trouwens, dus weet er ook niet alles van.
Denk dat ze het allerliefste hun voedsel zouden bemesten met compost. Maar lijkt me in praktijk erg moeilijk realiseerbaar, tenzij je al je groenten zelf gaat kweken...
Zal t van de week eens aan mijn zusje vragen. Die heeft zich er pas stevig in verdiept en past het nu thuis toe. Op visite bij anderen eet ze wel gewoon mee, omdat ze anderen er ook weer niet mee tot last wil zijn.
Weet wel dat ze heeft zitten twijfelen bij honing, omdat dat ook niet per se zo dieronvriendelijk hoeft te zijn en het consumeren ervan ook weer de actieve instandhouding van de soort kan bevorderen en bijdragen aan voorkomen van uitsterven. Tsja, lastige knelpuntjes...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 28-03-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:15

troi schreef:
Dat ligt er dus aan hoe streng je in de leer bent. Veganisme gaat uit van het niet willen gebruiken van een dier voor jouw plezier/voordeel (niet alleen beperkt tot voedsel). Als je een dier bezit beperk je die in zijn leven, het leven dat van dat dier zelf is en waar een mens niks over te zeggen heeft of zou moeten hebben. Sommigen vind dat net zo kwalijk als het opeten van een dier.

Overigens ben ik geen vegan maar de filosofie vind ik erg fascinerend.

Maarja, als het dier er al is? De meeste dieren kan en mag je niet zomaar 'vrij' de natuur in laten, je moet er dus wel voor zorgen. Maar ik denk dat de meeste vegans die dieren hebben hun beesten uit een opvang o.i.d. hebben, en niet bij een fokker. Daar zit ook wel weer een verschil in.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:35

En wat ik me dan afvraag...als je als een principiële veganist bent heb je vast ook geen huisdieren en als je ze dan wel hebt lijkt me een kat nog het beste, die kan in principe gewoon zijn eigen gang gaan en die hoef je niet perse op te sluiten. Maar dan...dat dier moet wel vlees hebben. Hoe krijg je het dan over je hart om dat dier dan wel een lap koe op een schoteltje te geven? Ik vind dat dan weer zo tegengesteld...

Lijkt me desondanks best een heel gedoe, écht veganistisch zijn, en best knap als je dat kunt. Ik hou het wel bij een beetje bewust eten kopen, zo min mogelijk weggooien en gewoon niet teveel vreten. Kan ik ook met een gerust hart mijn kat voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:38

Pluizebolpum schreef:
En wat ik me dan afvraag...als je als een principiële veganist bent heb je vast ook geen huisdieren en als je ze dan wel hebt lijkt me een kat nog het beste, die kan in principe gewoon zijn eigen gang gaan en die hoef je niet perse op te sluiten. Maar dan...dat dier moet wel vlees hebben. Hoe krijg je het dan over je hart om dat dier dan wel een lap koe op een schoteltje te geven? Ik vind dat dan weer zo tegengesteld...

Lijkt me desondanks best een heel gedoe, écht veganistisch zijn, en best knap als je dat kunt. Ik hou het wel bij een beetje bewust eten kopen, zo min mogelijk weggooien en gewoon niet teveel vreten. Kan ik ook met een gerust hart mijn kat voeren.

Een kat is een vleeseter, die heeft vlees nodig, zo is de natuur. Daar zit voor mij het verschil in. Maar ik kan me voorstellen dat om die redenen veel vegans geen honden/katten of andere vleesetende dieren willen. Je kan een kat wel vegan te eten geven, maar of dat zo gezond is voor het beestje..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:49

Hier heb ik het pas nog over gehad met een paar bokkers. Het is echt niet goed om je kat (hond? misschien...liever niet) vegan te voeren. Helaas staat het internet vol met leugens over wat er zoal in brokken zit. Als je het niet aan kan, neem dan geen dier.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:56

Ik ken een paar vegans. De één is strenger in de leer dan andere. Eigenlijk ken ik geen veganisten die het met elkaar eens. Ken een vegan die wel met een leren zadel rijdt, tja dat is ook van een dier geweest. Ken ook een vegan die zijn hond wel vlees voert, maar dat vind ik knap, want dat is ook het beste voor een hond.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:09

[***] schreef:

Hoe doen veganisten het dan met lijm of producten met lijm (zoals schoenen)?
Overal zit tegenwoordig dier in.. In doodnormaal drinken zit dierlijke gelatine. In pepermunt zit dierlijke gelatine. In chips zit een additief van rund. Appels van de supermarkt bevatten luizenwax. Kaarsen gemaakt van talg en vet. Zeep van botten..

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:14

karuna schreef:
Dat begrijp ik. Enig idee hoe het zit met bemesting van groente en graan en dergelijke? Kunstmest maken is erg belastend voor het milieu maar dierlijke mest is ook geen optie dan toch?

Je kan gebruik gaan maken van groenbemesters. Een heel erg leuk filmpje om te bekijken (wel in het engels) is "undercover farmers" . Wanneer je het bodemleven maar gezond houdt dan is dierlijke mest niet per definitie nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:16

_Ekenna schreef:
[***] schreef:

Overal zit tegenwoordig dier in.. In doodnormaal drinken zit dierlijke gelatine. In pepermunt zit dierlijke gelatine. In chips zit een additief van rund. Appels van de supermarkt bevatten luizenwax. Kaarsen gemaakt van talg en vet. Zeep van botten..

Een veganist vermijdt het gebruik van dieren waar mogelijk. 95% daarvan kun je bereiken door het te schrappen uit je dieet. Verder kun je zo veel mogelijk kiezen voor veganistische opties, zoals vegan schoenenmerken. Kom je erachter dat een product toch iets dierlijks bevat: pech, volgende keer wat anders gebruiken. Gaat het om medicatie dan is het wat lastiger, maar dan is het ook niet iets wat makkelijk te vermijden is zoals het niet meer eten van ei of vlees :)

Niemand is 100% vegan. Het is echter heel makkelijk om 95, 96, 99,9999% vegan te zijn, dus dan doen we dat maar :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:16

_Ekenna schreef:
[***] schreef:

Je hebt tegenwoordig ook veganistische kleding, zeep, vega winkels etc. goed zoeken en je kan best normaal leven. Zit alleen wel weer een enorm prijskaartje aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:18

Leuk filmpje over het waarom wel of niet eten van (edit :+)eieren van "backyard chickens"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:35

Ik vind dat je de onbevruchte eieren van je eigen huiskippen wel zou mogen eten omdat ze anders weggegooid zouden worden, of eten de kippen ze dan zelf op? Maar ik persoonlijk lust ze gewoon niet. Ik ben zozeer en zo lang vega dat ik niet-plantaardig voedsel niet wil en ook niet kan eten.Overigens wil ik wel zelf dieren hebben, want ik vind het leuk zo goed mogelijk te verzorgen. Liefst vegetarische dieren, anders moet je de een aan de ander opvoeren, dat schiet niet op.Paarden zijn gelukkig vegetarier,dat komt dan goed uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:37

wat ik me afvraag is of veganistische paardenhouders...lederen tuigage hebben voor hun dieren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:37

ingeb0rg schreef:

Ik wil niet banketstaaf doen maar uit een ei die je in de winkel koopt of bij een boer of uit je eigen kippen in je achtertuin zal never nooit een kuiken komen :+ daarvoor moet er namelijk een haan bij de hennetjes lopen... Dus het had nooit een dier kunnen worden.