Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ir111 schreef:Zoek zelf hulp om hier mee om te gaan. Je moeder kun je niet veranderen, je kunt alleen de manier waarop jij er mee omgaat veranderen. Familiebanden zijn zo ingewikkeld door lang ingesleten patronen en loyaliteit. Het is echt lastig om daar een ander patroon in te vinden. Ik ken een aantal zeer positive ervaringen van mensen die bezig zijn geweest met familieopstellingen. Misschien dat dat iets voor jou is?
Ik wens je veel wijsheid in dit proces en hoop dat je snel een fijnere balans kunt vinden.
Tieneke schreef:Paarden ergens anders kan en wil ik niet. Ze heeft zo enorm veel geïnvesteerd en de paarden zijn een van de enige dingen waar ze wel nog geluk uit put. Dat wil ik haar niet aandoen. Wat ik wel kan doen, is gewoon niet altijd het huis binnen gaan, dat ik niet altijd met haar hoef te spreken.
Verder is het niet bv zo dat ze bij mij aan de deur staat of dat ze vraagt om langs te komen, het is eerder een gewoonte geworden. Maar als ik binnen ga, is het gewoon tegenwoordig klagen... Soms ook een beetje vreemd omdat ze mij exact hetzelfde vertelt wat ze al gesmst heeft, alsof ik dat nog niet weet. Altijd dat verhaal opnieuw, tja daar ga ik dan ook eens van zuchten en dan zegt ze dat ik haar niks laat vertellen... En dan komen er tranen.
Ik weet dat door samen te zijn er uiteraard veel kans is op conflict. Maar ze is bijna altijd echt alleen, op haar hobby's na heeft ze weinig contacten. De mensen die ze spreekt, die weten niet van haar situatie, denk ik. Ik heb haar ook al gezegd dat ik haar vriendin niet ben, ik wil niet alles over haar leven weten
Als er nu dus conflict is, probeer ik er niet op in te gaan en stap ik rustig op.
Tieneke schreef:Paarden ergens anders kan en wil ik niet. Ze heeft zo enorm veel geïnvesteerd en de paarden zijn een van de enige dingen waar ze wel nog geluk uit put. Dat wil ik haar niet aandoen. Wat ik wel kan doen, is gewoon niet altijd het huis binnen gaan, dat ik niet altijd met haar hoef te spreken.
Verder is het niet bv zo dat ze bij mij aan de deur staat of dat ze vraagt om langs te komen, het is eerder een gewoonte geworden. Maar als ik binnen ga, is het gewoon tegenwoordig klagen... Soms ook een beetje vreemd omdat ze mij exact hetzelfde vertelt wat ze al gesmst heeft, alsof ik dat nog niet weet. Altijd dat verhaal opnieuw, tja daar ga ik dan ook eens van zuchten en dan zegt ze dat ik haar niks laat vertellen... En dan komen er tranen.
Ik weet dat door samen te zijn er uiteraard veel kans is op conflict. Maar ze is bijna altijd echt alleen, op haar hobby's na heeft ze weinig contacten. De mensen die ze spreekt, die weten niet van haar situatie, denk ik. Ik heb haar ook al gezegd dat ik haar vriendin niet ben, ik wil niet alles over haar leven weten
Als er nu dus conflict is, probeer ik er niet op in te gaan en stap ik rustig op.
Tieneke schreef:Bedankt allemaal voor de tips.
Een paar weken geleden weet ik dat ik zo eens gereageerd heb toen het weer dreigde mis te gaan. Toen heeft ze dingen geschreeuwd wat ik niet in detail wil beschrijven, maar het ging over zelfdoding, of ze dat dan maar moest doen. Ben weg gewandeld maar wat voelde ik me slecht. Ik weet met mijn verstand dat het eigenlijk allemaal niet persoonlijk is naar mij, maar ik heb het toch maar gehoord he... Maar ergens, hoe erg ook, hoor ik dat nog liever dan dat ik haar helemaal links zou laten liggen. Dat heeft ze ook niet verdiend.
Tieneke schreef:Nee